Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 10:59

Hilli schreef:
Als je voor 2016 al een startpas Endurance had, dan heb je die nu nog steeds. Heb je pas in 2016 de startlicentie aangevraagd, dan moet je inderdaad/helaas ook nog een startpas aanvragen (die dan dus gratis is, omdat je de licentie hebt). Hopelijk komt het goed xxVon!

Huh?
Ik heb ook alleen een startlicentie aangevraagd en geen startpas oid verder erbij aangevraagd. Heb ze daar nog over gebeld en mij werd vertelt dat de startlicentie genoeg zou zijn?

Als dit zo is mogen ze hun medewerkers ook wel eens op de hoogte stellen van deze regel.

Bismarck

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:04

Vriend van mij heeft hetzelfde probleem gehad en zijn wintspunten van Epe zijn afgekeurd. Dus ik hoop dat het bij jullie goed komt.

Ik hou trouwens als rust minimaal 3 dagen op de wei aan na een wedstrijd.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:07

Wat balen van de winstpunten!

Ik hou voor een klasse 1 ook minimaal 3 dagen aan, voor een klasse 2 die wat technischer of lager was (of harder tempo) meestal een week en een k3 toch wel 2 weken.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:16

Ik heb nog geen startlicentie gekocht.
Maar daarnaast moet je dus een startpas kopen van 0,-?
Waar vind je dat dan?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 11:24

Ik heb ze aan de telefoon en ik ben al de 3e vandaag die ze hierover aan de telefoon had en ze zei dat ze het gingen oplossen. Ik ben benieuwd! Sta nu in de wacht :')

Edit
Ze lossen dus helemaal niets op. Ik moet nu die startpas gaan aanvragen en dan op de mail reageren. Zij bepalen dus alsnog of mijn winstpunten mee gaan tellen. Mooi klaar mee zo. Heb er verdorie nog een paar keer over gebeld of dat écht zo was wat ze zei, nee dat was echt zo. Als ik alleen de startlicentie aanvroeg kwam het helemaal goed.

Maar ik kan als ik op 'startpas aanvragen' klik alleen een endurance startlicentie aanvragen, dus hoe ga ik dit überhaupt doen? Want heb dat nu gedaan maar er staat nu doodleuk een andere startlicentie bij op mijn lijst. Deze was wel gratis maar klopt dit nu wel? Snap er werkelijk niets meer van!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:38

Aahh het werkt dus net zo als bij de belasting.
"Makkelijker kunnen we het niet maken "

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 11:41

Gilbey schreef:

Nou precies, maar heb ze gewoon weer opgebeld. Sta weer in de wacht maar ze lossen dit maar op. Met 'gewoon een startpas aanvragen' komen ze er niet zomaar. Baal al hard genoeg dat deze winstpunten waarschijnlijk niet gaan meetellen :(

Edit
Ze heeft me verteld dat die gratis startpas aanvragen helemaal niet meer nodig was. Dat mijn winstpunten gewoon meetellen ook al heb ik alleen de startlicentie aangevraagd. Dit is dus gewoon goed gegaan. Ze heeft 10 min lang overlegd dus hoop dat het dan goed gaat.
De vorige die ik aan de telefoon had zei weer wat anders dus ik ben benieuwd :') :+

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:11

ilaan schreef:
Gilbey schreef:

Nou precies, maar heb ze gewoon weer opgebeld. Sta weer in de wacht maar ze lossen dit maar op. Met 'gewoon een startpas aanvragen' komen ze er niet zomaar. Baal al hard genoeg dat deze winstpunten waarschijnlijk niet gaan meetellen :(

Edit
Ze heeft me verteld dat die gratis startpas aanvragen helemaal niet meer nodig was. Dat mijn winstpunten gewoon meetellen ook al heb ik alleen de startlicentie aangevraagd. Dit is dus gewoon goed gegaan. Ze heeft 10 min lang overlegd dus hoop dat het dan goed gaat.
De vorige die ik aan de telefoon had zei weer wat anders dus ik ben benieuwd :') :+

Wat? Maar omdat ik die 'gratis' startpas niet had, kreeg ik een e-mailtje dat er niet volgens het reglement meegedaan was aan een wedstrijd. Heb ze een mailtje gesturud dat ik:

- lid was van knhs
- pony had geregistreerd in mijnknhs
- endurance licentie had aangevraagd en die stond in mijnknhs startpassen
- lid van endurance vereniging
- geregisteerd bij mijnendurancevereniging
- combinatie heb gemaakt van mij en mn pony

En bij al deze punten ook alle lidnummers/persoonnummers/combinatie nummers gegevan.
Dacht dat ik er met deze waslijst wel was -O-

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:14

pfffffff lekker dan.

Nu ik dit zo lees ben ik bijna blij dat endurance voor mijn oude dame wat te veel was en ik nu tot volgend seizoen moet wachten (een jonge 7 jarige ruin ervoor aan het trainen nu, maar is pas vorig jaar ingereden, dus die heeft wel ff een jaar nodig). Tegen de tijd dat m'n tweede er klaar voor is, is hopelijk die startlicentie + startpas gedoe een stuk duidelijker.
Is er niet overzichtelijker op geworden blijkbaar. Ook een erg belachelijke omslachtige constructie die ze ervan gemaakt hebben zo. Als je die startlicentie aangevraagd hebt, ga je er toch vanuit dat het zo goed is. Niet dat je dan ook nog eens een startpas van 0 euro moet aanvragen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:17

Het verschil is dat de endurancestartpas t/m 2015 combinatiegebonden was en de endurancelicentie persoonsgebonden. Je moet dus een stap extra maken voor je een startpas hebt en je dus als combinatie op een wedstrijd mag verschijnen. Helaas is duidelijk communiceren dan wel goed weten welke producten ze in huis hebben/hoe dat werkt niet de sterkste kant van de KNHS en al helemaal niet voor een kleine discipline.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:21

Hilli schreef:
Het verschil is dat de endurancestartpas t/m 2015 combinatiegebonden was en de endurancelicentie persoonsgebonden. Je moet dus een stap extra maken voor je een startpas hebt en je dus als combinatie op een wedstrijd mag verschijnen. Helaas is duidelijk communiceren dan wel goed weten welke producten ze in huis hebben/hoe dat werkt niet de sterkste kant van de KNHS en al helemaal niet voor een kleine discipline.

Hopelijk hebben ze begrip en ben ik straks niet mijn hard verdiende 6 winstpunten kwijt :x .

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 12:25

xxVon schreef:
Hilli schreef:

Hopelijk hebben ze begrip en ben ik straks niet mijn hard verdiende 6 winstpunten kwijt :x .

Nouja ze heeft me verzekerd dat het bij mij goed was gegaan. Dat dit in begin van de verandering was maar nu dus niet meer. Ik ben heel benieuwd of ik dat mailtje nog ga krijgen.
Ze zitten daar ook totaal niet op 1 lijn en schuiven alles af op de mail..

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:09

Op de site van de KNHS staat het volgende:

Citaat:
STARTLICENTIE ENDURANCE
Om mee te doen aan endurancewedstrijden heb je ofwel een startlicentie ofwel een reguliere startpas nodig én ben je lid van de KNHS Endurancevereniging.

Rij je alleen endurancewedstrijden? Dan heb je per 1 januari 2016 voldoende aan de nieuwe persoonsgebonden startlicentie. Deze startlicentie vervangt de oude startpas en is 12 maanden geldig.

Binnen de startlicentie mag je ieder paard uitbrengen dat bij de KNHS is geregistreerd en een startpas heeft (al dan niet met jezelf). Kijk in het disciplinereglement Endurance voor alle aanvullende bepalingen.
Is het paard waar je mee wilt starten nog niet bij de KNHS geregistreerd, dan kun je dat zelf doen in Mijn KNHS en er vervolgens een (gratis) startpas voor aanmaken.
Om een startlicentie aan te kunnen vragen moet je lid zijn van de KNHS Endurancevereniging
VEELGESTELDE VRAGEN OVER DE ENDURANCE LICENTIE

Ik start ook in andere disciplines
Heb je al een startpas waarmee je dressuur-, spring- of eventingwedstrijden rijdt dan mag je met dat paard ook op endurancewedstrijden starten, mits je lid bent van de KNHS Endurancevereniging.

Ik heb al een startpas specifiek voor endurance en wil die verlengen. Wat moet ik doen?
Actieve startpassen worden automatisch omgezet naar een startlicentie. Wil je je pas verlengen, dan hoef je dus niets te doen.

Ik heb nog geen startpas of licentie en wil in 2016 endurancewedstrijden gaan rijden
Heb je nog geen startlicentie of reguliere startpas, dan kun je die online bestellen en betalen via MijnKNHS.nl.

Wat kost een startlicentie?
Wat een startlicentie voor endurance kost staat in de KNHS Tarievenlijst.

Bron:
https://www.knhs.nl/wedstrijden/wedstri ... endurance/

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:17

Ja dit heb ik allemaal gevonden en gelezen voordat ik alles ging aanvragen. Maar de misvatting zit hem hier in:
Citaat:
Om mee te doen aan endurancewedstrijden heb je ofwel een startlicentie ofwel een reguliere startpas nodig én ben je lid van de KNHS Endurancevereniging.

waarin ze dus aangeven, of een start licentie of een startpas en niet licentie en een startpas
vervolgends zeggen ze:
Citaat:
Rij je alleen endurancewedstrijden? Dan heb je per 1 januari 2016 voldoende aan de nieuwe persoonsgebonden startlicentie. Deze startlicentie vervangt de oude startpas en is 12 maanden geldig.

Je hebt voldoende aan alleen een persoonsgebonden licentie en de informatie dat de licentie de startpas vervangt (waar ik dus uit opmaak dat er dus de licentie een nieuw soort startpas is, want hij wordt immers vervangen)
en dan vervolgens
Citaat:
Is het paard waar je mee wilt starten nog niet bij de KNHS geregistreerd, dan kun je dat zelf doen in Mijn KNHS en er vervolgens een (gratis) startpas voor aanmaken.

Waarin dit wel staat; maar hier heb ik dus startpas verward met de startlicentie, want immers d e licentie vervangt de startpas en ze hebben namelijk in het stukje al twee keer aangegeven, dus typfout oid?. Ik heb dus mn pony geregistreerd en daarna licentie aangevraagd.

Daarna vond ik alles OK aangezien je startlicentie (plus identificatie codes) gewoon onder het kopje startpassen staat in mijnknhs, en hij was persoonsgebonden (stond op mijn naam) en nergends werd aangegeven dat je dus nog een combinatie moet maken.

En nu heb ik helemaal geen wedstrijdervaring, dus weet ook niet hoe dit vroeger ging of hoe dat zit met andere disciplines

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:38

kim345 schreef:

Ik hou voor een klasse 1 ook minimaal 3 dagen aan, voor een klasse 2 die wat technischer of lager was (of harder tempo) meestal een week en een k3 toch wel 2 weken.

Doe je dan helemaal niks alleen op de wei laten?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:27

fijn met die startpas zeg... hopelijk komt het voor jullie nog goed.

Vandaag eventjes weer in de bak gereden met hartslagmeter.
Valt mij op dat ze best een hoge hartslag heeft in stap...
Stap: rond de 80 - 90
Draf: rond de 100 - 120
Galop: rond de 130 - 140

Hij zakt pas onder de 60 als ik ben afgestapt en we stilstaan.

Afbeelding

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:26

JoycexEnya schreef:
kim345 schreef:

Doe je dan helemaal niks alleen op de wei laten?

Jep ik doe echt helemaal niets.
Pony beweegt zelf wel zat op de wei dus wandelen heeft ook niet heel veel extra nut.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:14

Oke die van mij staan dan de hele dag met hun hoofd aan de grond haha en staan 24/7 buiten.

@Nessa die van mij gaat ook pas met afstappen naar 60.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:28

Staan bij jullie de behaalde resultaten/klasseringen en winstpunten in je mijnendurance of mijnknhs? Ik kan mijn gereden wedstrijden en behaalde winstpunten nergens terugvinden namelijk. Weet wel zeker dat bij mij alles in orde is, ik heb licentie en startpas etc.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:34

Nee, dat komt daar niet te staan. Je kan je winstpunten/stand evt. wel opvragen bij de KNHS. Zelf bijhouden is het meest praktisch ;)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:29

Hilli schreef:
Nee, dat komt daar niet te staan. Je kan je winstpunten/stand evt. wel opvragen bij de KNHS. Zelf bijhouden is het meest praktisch ;)

Ok, gelukkig. Was al bang dat er weer iets mis gegaan was.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:31

Ik doe na mijn wedstrijd de dagen erna lichte arbeid met mijn paard! Dat houdt in wandelen en/of een beetje longeren. Als je zelf spierpijn hebt is het ook beter om in beweging te blijven om de afvalstoffen in je lichaam af te voeren, geldt voor je paard ook! En in de wei bewegen de "meeste" paarden niet actief genoeg om hun systeem in werking te zetten.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:37

Wat een gepruts met die licentie en startpassen, hopelijk pakt het voor iedereen goed uit!

Ik laat Kane altijd een paar rondjes los in de longeerbak lopen de dagen na een wedstrijd, dan kan ik mooi zien of hij wel helemaal prima loopt of dat hij ergens last van heeft. Verder een beetje wandelen, maar dat komt meer neer op grazen :o . Hij is in de wei behoorlijk actief dus verder laat ik hem een paar dagen bijkomen. Ligt een beetje aan de wedstrijd wanneer ik er weer opklim, al begin ik dan eerst weer met actief longeer en dressuurwerk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 05:50

Waarom zou je ze na 2 dagen niet oppakken?
De afstand wordt van te voren getraind in juiste tempo, dus er is nog niet sprake van een enorm wisselende inspanning?

Als ik kijk naar mijn omgeving die dressuur rijdt, die geven na cc een dagje vrij of aan de longe en gaan daarna gewoon weer trainen.
Nu snap ik wel dat de duur bij endurance langer is, maar daar heb je voor getraind.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:49

Ook na een inspannende training geef ik rustdagen.
Als ik een voor mij grensverleggende training heb gedaan krijgt ze minimaal 72 uur rust ( dus idd 3 dagen lang gewoon lekker het land op)
Wat voor de een een normale training is, ik roep maar wat, 30 km aan wedstrijdtempo kan voor een beginnende endurance ruiter best pittig zijn. De eerste ruiter kan dan best eerder weer wat doen maar de 2e ruiter kan beter rust geven om zijn paard goed te laten herstellen van deze voor hen pittige training.
De pezen worden best wel belast tijdens de afstanden die je maakt. Er kunnen scheurtjes ontstaan (dit is eigenlijk na iedere training wel) die je micro trauma's noemt.
Met de rust die je geeft laat je deze trauma's weer herstellen voordat je de volgende prikkel geeft.
Ik denk dat deze winter er wel weer clinics komen van Tonkie, zij heeft onwijs veel kennis over trainen (ze is inspanningsfysioloog en rijdt op het hoogste niveau met haar Ijslanders, en dat zijn echt wel pittige wedstrijden die zij meerijdt).
Ik kan het echt iedereen aanraden om daar een keer heen te gaan!

In de dressuur is de belasting heel anders. Als je met een endurancepaard 6 dagen in de week gaat trainen gaat hij het niet zo lang volhouden...