Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:12

_Maart_ schreef:
Van schakelen in de galop heb ik gehoord, dat vooral het verzamelen/langzaam galopperen veel van spieren vergt. Dus ik neem aan dat dat dan de galop versterk?
Maar natuurlijk kan je beter allebei doen :P

Van schakelen worden ze sterker, niet van eindeloos verzameld dan wel in arbeidsgalop galopperen.
Bovendien worden ze van dat schakelen ook veel scherper aan de hulpen :j

Jolindaa

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:24

Ik doe eigenlijk niet anders dan schakelen, ook in draf. Tijdens een uurtje dressuren dan he :+ Buiten probeer ik juist zo constant mogelijk te blijven. Merk wel dat door al het schakelen, hij constanter buiten wordt.

Ik heb me ook laten vertellen dat overgangen stilstand-actief wegdraven meer vergt dan stap-galop overgangen... Is dit ook waar, of gaat dit eigenlijk gelijk op? Hij doet beiden goed en probeer het te combineren, omdat ik zelf er niet helemaal van overtuigd ben dat stilstand-actief wegdraven zwaarder is dan stap-galop.
Bij beiden moet de achterhand flink aan het werk om weg te komen in mijn ogen, beiden op een andere manier waardoor combineren dan toch zorgt voor een optimale werking?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:27

Wat een leuk topic! Ik heb het helemaal doorgelezen en het is erg leerzaam :) Heb er zelf nu nog niet zo veel aan toe te voegen. Mijn paard heeft afgelopen jaar vooral heel veel stilgestaan wegens tijdgebrek bij mijzelf. Maar ik wil deze winter graag een beetje gaan opbouwen. Vandaar ook dat ik mijn paard nu niet 6 weken vrij wil geven, die heeft hij het afgelopen jaar wel genoeg gehad. Hij heeft twee wedstrijdjes gelopen en daarna twee weken vrij gehad, dat leek me wel genoeg.
Ik wilde graag gaan werken met de bloktrainingen van drie weken > week vrij, en elke week 5 km opbouwen. Maar nu vroeg ik me een paar dingen af waar ik tegenaan liep, ik hoop dat jullie daar tips over kunnen geven :)

Ik rij nu in een week 40 km, verdeeld over drie ritten (2x kort, 1x lang). Daarnaast probeer ik nog 1x in de week dressuur te rijden, maar dat schiet er vaak bij in door tijdgebrek of doordat de bak veel te nat is. Zou ik nog een keertje dressuur kunnen rijden in de vrije week, of kan die het beste helemaal vrij blijven?
Verder vroeg ik me af of jullie gewoon hetzelfde voeren in de vrije week, of minder? Mijn paard krijgt nu 1,5 kilo basisbrok per dag, ook in de vrije weken. Maar ik kan me voorstellen dat dit niet nodig of nuttig is..

Als laatste loop ik ertegenaan dat ik zelf helemaal gesloopt ben na 20 km rijden :+ Dan loopt m'n paard nog vrolijk zijn rondjes zonder moe te zijn, maar ik ga op een gegeven moment een beetje verkrampt zitten, waardoor m'n schouders super pijn gaan doen. Probeer steeds te denken dat ik moet ontspannen, maar heb niet het idee dat dat veel nut heeft. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Helpt meer sporten buiten het paardrijden om hierbij? En wat voor sporten dan? Ik doe zelf niet super veel, probeer 2x in de week een half uurtje op de Wii te staan of iets als 30 days shred te doen en verder wandel ik nog een uurtje per week. Maar veel is het niet te noemen dus :P

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:35

Ik heb ook erg snel last van mijn schouders, ik denk dat het aan mijn houding ligt.
Maar ik heb het ook als ik de hele dag weg ben, shoppen of zo of een dag een tas (gewicht maakt niet uit, leeg heb ik er ook last van) op mijn schouders.
ik sport verder niet, misschien zouden oefeningen om je schouderspieren sterker te maken helpen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:37

Ik sport niet naast het rijden, ik rij wel en merk dat de lange afstanden hoe vaker je het doet hoe meer het went.
Wel heb ik last van hoofdpijn, maar dat ligt meer aan mijn cap die na een lange afstand incl zweten niet echt goed is voor mijn hoofd. :o

Daarnaast krijgt die van mij met dagen vrij ook zeker minder voer. Na een wedstrijd krijgt hij sowieso geen krachtvoer de eerste vijf dagen enkel onbeperkt hooi, waarvan hij drie dagen vrij is en daarna weer rustig gaat opbouwen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:52

Nadeel van lange afstanden is dat de rusttijden steeds langer worden en je eigen conditie dus niet meer vooruit gaat/verslechterd. Op een gegeven moment moet je er echt wel andere dingen naast gaan doen, of meer paarden rijden :P
Zwemmen, fietsen, hardlopen, fitness. Allemaal dingen die nuttig zijn naast paardrijden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:53

Daar zit inderdaad wat in Djilna haha maar zover ben ik gelukkig nog niet dus heb ik daar geen last van. :+

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:00

Zwemmen is ook wel een goede tip :) Zou me voor kunnen stellen dat m'n schouders dan ook een beetje los komen omdat je die dan ook wel veel gebruikt. Vind het ook nog wel leuk dus dat scheelt :+

Kim, dat ken ik ook ja, van een tas of een dag veel staan! Maar jij hebt er dus ook nog geen oplossing voor gevonden? Jammer! Dat je het dan wel volhoudt op een 80 km rit..
Ik vind wedstrijddagen het ergst. Met de trailer rijden vind ik redelijk spannend nog, dus dan zit ik ook al raar waardoor m'n schouders zeer gaan doen en dan nog de wedstrijd rijden (al is het voor mij nog niet zo ver), op de terugweg in de auto weet ik niet meer hoe ik zitten moet van de pijn :+ Maarja zo'n dag is wel heel leuk dus dat maakt het weer goed :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:01

Tenzij je na een klasse II of III te moe bent om je eigen paard nog voor te brengen ;) Dan is het misschien verstandig om al eerder conditietraining erbij te pakken.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:05

ik weet niet eigenlijk, ik ben in de wedstrijd gewoon bezig dus dan denk ik er niet aan!
Ik heb nog geen rijbewijs en zeker dus nog geen E achter B dus mijn vader gaat altijd mee als groom en chauffeur :)
Ik rij wel veel met 1 hand los en dat scheelt wel. Is misschien nietzo goed omdat je dan gaat draaien in het zadel maar voor jezelf wel fijn.
Het zijn bij mij echt mijn spieren tussen mijn schouderbladen die pijn gaan doen. Ik heb eigenlijk nooit over oplossingen nagedacht want meestal gaat het wel weer over, of een lekker warme douche nemen!
Maar ik zou dan toch denken aan oefeningen voor je schouders en of rug.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:15

Het klinkt misschien stom, maar het is eigenlijk wel heel goed als jezelf ook eens gaat wandelen of hardlopen.

Heb zelf nu 3x een wandeltocht van 80 km gedaan. De eerste keer dacht ik goed getraind te hebben, wat resulteerde in 3 dagen extreem verzuurde spieren, kon de volgende dag niet eens m'n bed uit komen van de spierpijn.

Tweede jaar heb ik heel erg goed getraind met een goed voorbereiding, ging dus perfect.

Dit jaar wist ik dat ik niet genoeg uren in de benen had, dan houdt je er rekening mee. En loop je ondanks het weinige trainen een PR :o

Het is goed om zelf te ondervinden hoe jouw lijf gaat reageren als je iets gaat doen waarvoor je niet getraind hebt. Een mens is geen paard, het gaat om het idee.

Vanaf juni ben ik ook aan het hardlopen geslagen. In het begin kom je je echt wel tegen, dan ga je zelf al oplossingen zoeken hoe je op een andere wijze misschien meer resultaat kan krijgen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:40

Hier ook een nietsporter naast het rijden, maar merk wel dat het wel verstandig zou zijn. Was net na het longeren ff met m aan t spelen, maar was flink aan het hijgen terwijl Day nog vrolijk mij aan het uitdagen was :')

Heb dan ook een lidmaatschap afgesloten bij de plaatselijke sportschool. Moet er wat voor over hebben he.

Pijn in mijn hoofd had ik ook erg veel last van alison! Dit resulteerde in dat ik alleen mijn cap droeg wanneer het MOEST. Heb sinds 2 weken een splinternieuwe en een duurdere en merk echt enorm verschil! Heb er nu eentje van 90 euro, ipv 50 en ik kan nu uren rijden zonder pijn in mijn knar. Het was de investering waard :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:49

Zo een had ik er ook! Tot dat ik ten val kwam. :+ dus nieuwe gekocht maar deze is het toch weer net niet zegmaar. :( Maarja misschien gaat het nog wennen. :') en anders volgend jaar maar een nieuwe ja.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 19:49

Ik ben maar weer met hardlopen begonnen dit winterseizoen. Verder fiets ik altijd veel en heb ik geen zittend beroep.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:51

Oh ik wel een zittend beroep.. Misschien moet ik maar eens wat gaan doen ja. :+

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:27

Bewegen is sowieso goed, ik heb een semi-zittend beroep :P Als paardentaxi zit ik natuurlijk en in de thuiszorg beweeg ik genoeg. Daarnaast wil ik eigenlijk wel gaan hardlopen, is nog niet veel van gekomen eerlijk gezegd hihi

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:27

Ik zit met een veel te dik paard, en ben bezig hem wat af te laten vallen.
Nu rijdt ik hem 2 keer per week (is ook enkel een bijrijdpaard) en hij wordt nog 1 keer door iemand anders gereden. Kunnen jullie je mening geven hierover?
Nu is mijn opdeling:
-15 min longeren (7 ene kant, 7 andere kant) waar de nadruk vooral ligt op vooruit.
- dan nog 10 minuten rijden: stappen en draven. met vooral veel cirkels en wendingen.
Wijken en schouderbinnen kan hij wel, maar het lukt niet, misschien omdat hij te dik is en het niet goed voelt?
Wie raad aan om dan met sporen te rijden? (dan doet hij het wel...) Of hem eerst wat laten afvallen en vooral werken op het actief zijn aan het been? En dan pas terug te beginnen met het wijken?
- dan nog 5-10 minuten uitstappen.
Hierna wil ik misschien nog wat vrijheidsdressuur doen met hem, wie vindt dit een goed plan?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:38

Je weet dat je deze vraag specifiek stelt in een endurance-trainingstopic, CrazyIris? Ik zie namelijk helemaal geen endurance-achtige elementen in je berichtje terug, dus vandaar.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:18

Oei, nee sorry, dat wist ik niet (ik kreeg dit topic als hulp in een topic van mezelf) Ik vermoed dat het was omdat ik zelf langere afstanden moest gaan doen. Mijn excuses!

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:19

Somebitch schreef:
Zo een had ik er ook! Tot dat ik ten val kwam. :+ dus nieuwe gekocht maar deze is het toch weer net niet zegmaar. :( Maarja misschien gaat het nog wennen. :') en anders volgend jaar maar een nieuwe ja.

Ik twee Uvex helmen. Van eentje, toevallig de goedkoopste, kreeg ik na een uurtje rijden hoofdpijn. Tussen de harde zijde en de binnenvoering heb ik een foampje geplaatst waardoor de druk over het voorhoofd verdeel wordt. Dat help aanzienlijk.

Overigens rijd ik tijdens de dressuur- en springwedstrijden met een Cascohelm met zo'n ouderwetse fluwelen buitenkant. Tien jaar geleden gekocht voor nog geen 50 euro en hij zit nog steeds super.

Je kunt ook hoofdpijn krijgen van te weinig vocht in je lijf.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:23

Ohh misschien is dat het dan. Ik ga eens kijken om drinken mee te nemen. Want normaal neem ik niks te drinken mee en laat ik mezelf inderdaad nogal uitdorsten haha. Bedankt voor de tip!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:59

Die tip is voor mij ook handig! Ik laat day altijd uitgebreid drinken uit regenplassen en poeltjes maar heb zelf altijd zo'n dorst als ik gereden heb :+

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:06

@CrazyIris: voor jouw paard is 'kilometers maken' eerder figuurlijk van belang. Dat kan in de bak, maar natuurlijk ook buiten. Ik denk dat je met het doorlezen van dit topic wel wat ideeën opdoet, maar ik weet natuurlijk niet of je met je paard wel op wandeling kan/mag gaan.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:29

Somebitch schreef:
Ohh misschien is dat het dan. Ik ga eens kijken om drinken mee te nemen. Want normaal neem ik niks te drinken mee en laat ik mezelf inderdaad nogal uitdorsten haha. Bedankt voor de tip!

Active Leisure buideltasjes met bidons IDEAAL!!!! Rijd er altijd mee en heb er geen last van ... (jopie zuipschuit heeft altijd dorst :P)

loessie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:57

Zelf ben ik een fanatieke sporter. In de winter loop ik halve marathons en voorjaar en zomer houd ik het bij en train ik met me paard. Ik merk zelf dat wanneer ik minder sport, meer last van mijn spieren krijg op lange afstandrijden. Daarmaast denk ik altijd... Als me paard van mij lange afstanden moet afleggen, moet ik ook beetje weten hoe hij zich voelt tijdens de wedsrijd :).