eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

genghiskhan

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 13:33

Jorie schreef:
Lenneke_ schreef:
Dat sportpaard verhaal heb ik nooit begrepen. Zodra een paard op hoger niveau moet presteren is het opeens geen paard meer, maar een ding ofzo.

Dat was nou precies wat ik bedoelde met een fiets met haar!!

Categorische imperatief

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:45

Ik denk dat dat nou precies de reden is waarom men hier steigert. Natuurlijk is het prima om een doel te hebben. Denk dat we dat allemaal hebben anders deden we niet mee aan een endurance wedstrijd
De doelen zullen verschillen en hoe er te komen ook.

De manier waarop TS zijn doel wilde bereiken, dat stuit dus mensen tegen de borst. Omdat dan dus het paard als een ding gezien wordt om het doel te bereiken en voorbij wordt gegaan wat dat paard op dat moment nodig had.

Zeker de mensen die al wat langer meedraaien weten dat we al vaker paarden in een korte tijd heel succesvol hebben zien rondrijden en ineens.......nooit meer wat van gehoord of gezien!!!

Kort daarop zie je soms zo'n ruiter met een nieuwe "fiets" aan de start verschijnen en kijk aan, het gaat dezelfde kant op. Want de vorige "fiets" was gewoon een rotfiets zonder te bekijken of het misschien aan de training e.d. lag.

Ik denk dat men dus, even heel overdreven, dat beeld voor zich krijgt wat Ingrid net schetste op het WK jonge paarden. Paarden in paddocks achtergebleven als een ouwe rotfiets. Omdat de ruiter zonodig moest.
Alleen wij hebben op onze wedstrijden geen sjeiks rondlopen om te scouten, dus blijft mijn vraag over: waarom zo snel in zo'n korte tijd??

En ik ben ook nog steeds heel nieuwsgierig waarom de TS dit topic ook niet op EF geopend heeft. Ik persoolijk ben wel heel nieuwsgierig hoe daar gereageert zou worden. Wie weet krijgt hij daar wel veel bijval.

Zo, en dan ga ik nu naar mijn knollen, een beetje aanklooien...... Haha!

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:02

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:11

Karin schreef:
gerritje schreef:
Hij bekijkt de arabieren, die van hem zelf en o.a. van Djilan puur als sportpaard. Hij wil er, zoals ik het zie, gewoon mee presteren. en daar wrikt de schoen voor velen die het paard als huisdier houden en niet als sportpaard.

Of als sportpaard waar je met beleid mee omgaat. De huidige Nederlandse toppers die op internationaal niveau meedraaien, hebben de tijd gekregen om het betreffende niveau te bereiken. Die paarden worden wel degelijk als sportpaard gehouden, maar zijn niet naar het huidige niveau gereden op de manier zoals de TS met zijn paard traint en wedstrijden rijdt. Die manier is waar deze discussie om begon, in die wijze kunnen redelijk wat mensen zich niet vinden - mede vanwege de gebrekkige onderbouwing - en dat is IMO waar bij een aantal hier de schoen wringt.

Maar misschien moet men in de Nederlandse endurancesport niet te voorzichtig zijn en moet men meer de kant op van de manier die hier beschreven wordt. De tijd zal het leren of die manier werkt. Lachen

Ik snap je wel. Maar nog vind ik dat overgroot gedeelte van endurance land het paard niet als een echte sporter behandeld. Ik ben er zelf ook debet aan. Maar mijn paarden vallen ook in de cat. huisdier Bloos
Laatst bijgewerkt door gerritje op 12-11-06 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:14

Maar wanneer behandel je je paard als huisdier en wanneer als sportpaard.
Anouar staat in weer en wind dag en nacht buiten zonder deken. Sommige mensen vinden dat zielig, maar ik vind dag en nacht op stal niks.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:19

sportpaard is in mijn ogen een paard welke je hebt om je sport op een zo hoog mogelijk doel te behalen.
even een uitstapje naar de dressuur. Een m2 paard heeft niet de capaciteiten om verder te komen. Ruiter wil verder. Die verkoopt m2 paard aan andere ruiter een koopt talentvoller paard. Het huisdier paard zou nooit verkocht worden. Die hou je en je accepteerd dat je niet verder komt dan m2. want je huisdier is je alles. die verkoop je nooit.....

zo zie ik het.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:21

Ik heb een huisdierpaard Cool

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:29

gerritje schreef:
sportpaard is in mijn ogen een paard welke je hebt om je sport op een zo hoog mogelijk doel te behalen.
even een uitstapje naar de dressuur. Een m2 paard heeft niet de capaciteiten om verder te komen. Ruiter wil verder. Die verkoopt m2 paard aan andere ruiter een koopt talentvoller paard. Het huisdier paard zou nooit verkocht worden. Die hou je en je accepteerd dat je niet verder komt dan m2. want je huisdier is je alles. die verkoop je nooit.....

zo zie ik het.

Daar lijkt me niets mis mee, de gedachte om een zo hoog mogelijk doel te behalen. Maar dat mag nooit of te nimmer ten koste gaan van het paard. Wij als mens willen met zo'n paard het hoogst mogelijke behalen, dan hebben wij als mens ook de verantwoordelijkheid om het paard niet over de grens van het (fysiek en mentaal) toelaatbare te gaan. Rekening houden met de capaciteiten en beperkingen van dat paard, op ieder moment in de training en in zijn wedstrijdcarrière, en zo nodig je planning en (tussengelegen) doelen bijstellen voor behoud van het paard. Die verantwoordelijkheid hebben wij als mens.

Het voorbeeld dat jij schetst, vind ik nog eerlijk ook. De ruiter erkent dat het M2-paard niet de capaciteiten heeft om verder te komen in de tak van sport die hijzelf op hoog niveau wil beoefenen en gunt hem een leven dat beter bij hem past dan het leven dat hij bij zijn huidige ruiter heeft. Althans als de ruiter het welbevinden van het paard voorop stelt. Als het paard naar de slacht zou gaan 'omdat het een waardeloos paard is' dan is dat natuurlijk een ander verhaal.

Met sportgericht bezig zijn is in principe niets mis, maar als ruiters (in welke discipline dan ook) moeten we ons te allen tijde realiseren dat we onze sportprestaties nastreven met dieren die zich maar te schikken hebben naar datgene wat de mens van hen verlangt.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 17:00

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:45

nikki160287 schreef:
Bijv. @ griebels. Je was duidelijk erg tegen zijn trainingsmethode, waarom vraag je dan aan hem moeite voor je te doen om vervolgens hem weer de grond in te boren.

Ik ben niet tegen zijn trainingsmethode, maar wel tegen het in één seizoen van klasse 1 naar klasse 3 rijden met een paard wat geen endurance-ervaring heeft. Ik vroeg indd om een trainingsadvies. Niet om hem af te zeiken, maar kijken waar onze verschillen liggen en kijken wat we wel van elkaar kunnen overnemen. Ik vind niet dat ik hem de grond in heb geboord, en als dat wel zo overgekomen is, spijt me dat want dat was niet de bedoeling.

Ik vraag me alleen af of Willem ook iets met alle goedbedoelde adviezen gaat doen het volgende seizoen? Dat is toch geen rare vraag!?

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:10

Karin schreef:
Met sportgericht bezig zijn is in principe niets mis, maar als ruiters (in welke discipline dan ook) moeten we ons te allen tijde realiseren dat we onze sportprestaties nastreven met dieren die zich maar te schikken hebben naar datgene wat de mens van hen verlangt.

mee eens. het dier zal altijd van ons afhankelijk blijven. en helaas is dat voor sommige paarden niet het beste dat er is...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:19

genghiskhan schreef:
Apple schreef:
Ik heb een vraag aan Willem Lachen.

Ik begrijp uit Willems verhaal dat hij altijd, maar dan ook altijd, in zn training de Endurancedoelen in het oog houdt. Dat betekent dus bijvoorbeeld helemaal nooit een stevige rengalop (als ik het goed begrepen heb).

Dan mijn vraag: is een paard zelf niet in staat om op een gegeven moment te beseffen wat de training is en wat het doel van de training is? Zodat het bijvoorbeeld buiten het seizoen mogelijk is om incidenteel een rengalop te trekken terwijl je paard gerust kan omschakelen als je weer echt aan het trainen gaat?

Of bijvoorbeeld buiten het seizoen dressuur of springwedstrijden te starten?

Mijn (beperkte, want met slechts 1 paard) ervaring is namelijk dat een paard heel goed in staat is om te begrijpen wat het doel is en waar je mee bezig bent en daar zn inzet/energie op aan te passen.

Dressuur is een vorm van gymnastiseren en ben ik alleen maar voor. Dat is even een hele andere training en belasting. Net zo met springen buiten het seizoen. ( binnen het seizoen hangt het een beetje af van het schema waarin je zit)

Nee, dan ben ik kennelijk onduidelelijk geweest als je het zo begrepen hebt. In een trainings advies voor een paard die moeilijk te houden is en er telkens wil racen heb ik geschreven dat je met dat paard niet moet toegeven aan zijn drang totdat je het hem hebt afgeleerd.
Ik ga nu nog een stapje verder maar hier zit wel degelijk een risico in dat onervaren ruiters hun paard over de kling jagen. PAS OP; DON'T TRY THIS AT HOME, als je jezelf of jou paard niet vertouwd; Een ( nieuw) paard dat race neigingen heeft zet ik op het strand in galop. Losse teugel. Gaat hij te hard zet ik hem richting het losse zand of zelfs het tegen het duin omhoog totdat hij zelf rustig wordten zijn hartslag weer rustiger. Zodra hij in een rustige galop zit ga ik geleidelijk naar het hardere zand. Alles aan losse teugel. Zodra hij te hard gaat weer richting het mulle zand. Ik let erop dat hij zich gaat 'overgeven' ( Join-up) Op het moment dat hij zich overgeeft moet hij van mij doorgaan in galop en blijf ik proberen hem te ontspannen, belonen bij rustige ontspannen galop.

Kern van dit verhaal en van paarden die ervandoor gaan is autoriteit. Ik, ruiter bepaal en niet het paard. Als je eenmaal voldoende autoriteit hebt mag je best een rengalop doen. Dan kom je op of interval training en snelheidstraining en of en wanneer dat te doen maar dat is een andere discussie.
Overigens als je eenmaal voldoende autoriteit hebt kan je, zoals je zelf aangeeft, weer gaan vertrouwen op je paard en hem dus ook initiatieven laten nemen. Een initiatief van een paard zie ik als een voorstel; ik als ruiter bepaal dan nog altijd of ik het ermee eens ben of niet.

In mijn verslag heb ik mijn twijfel, het voorstel ( initiatief van het paard) en mijn fout omschreven. Waarom ik dan toch tevreden ben? Omdat ik er trots op ben dat Tempter ( en ik) zo'n progressie hebben doorgemaakt. Trots dat ik me van dit cruciale moment bewust ben, van de comminucatie met mijn paard, hij vertelde me dat het genoeg was, ik twijfelde, nu stelde hij dan voor om toch weer te gaan, ik tijfelde en liet de beslissing dus aan het paard, bewust van het tegenkomen van onze grens, bewust van mijn fout. Dit is SPORT

Kijk.. dit is een andere uitleg dan wat je me eerst gaf.

Mijn paard is niet moeilijk te houden, zoals ik al zei kan ik niet uitleggen wat ik bedoel. Maar als je het echt wilt begrijpen nodig ik je uit om een keer met mij en mijn paard te gaan rijden... dan kun je zien wat ik bedoel Knipoog Liek heeft ook niet alleen een snel tempo in galop, maar ook in stap en draf. Zijn galop is zelfs de gang waar ik hem het rustigste in kan laten lopen...

Nog een ding, ik vertrouw mijn paard voor 300% en hij mij ook.. Ik ken hem en ik voel hem ook aan... Ik sta nooit voor verrassingen met hem Ja zijn HS en andere waardes die geweldig herstellen Knipoog

Mijn ervaring is dat mijn paard ook in mul zand blijft rennen, weliswaar wat langzamer maar toch te hard. Met contact in de paardenmond (geen trekken of wat dan ook, maar wel af en toe een ophouding, waar imo niets mis mee is) kan ik hem gewoon in handgalop laten galoperen, hij laat wel merken dat hij harder wil maar hij luistert wel naar me.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 18:28

griebels schreef:

Ik vraag me alleen af of Willem ook iets met alle goedbedoelde adviezen gaat doen het volgende seizoen? Dat is toch geen rare vraag!?

noem eens 3 van die alle goedbedoelde adviezen, die nog niet weerlegd of beantwoord zijn?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:32

Willem, bedankt voor je uitleg Lachen. Dat maakt het verhaal verhelderender voor mij Lachen.

Over "sportpaarden" en "huisdierpaarden", geheel los van de Endurance, is het niet zo dat als je ergens verder in wilt komen dat je dan altijd moet kijken of dit wel eerlijk is tegenover het paard? Is dit wel een paard dat dit leuk vind en dat hier geschikt voor is?

Als ik kijk naar mn eigen "huisdierpaard", die vindt alles wel een soort van leuk en kan in alles ook wel meekomen op B/L niveau (dressuur, springen, wellicht SGW, Endurance klasse 1 en wellicht korte klasse 2), maar een echte uitblinker of hoogvlieger is het niet.
Nu is dat ook helemaal niet onze ambitie. Mochten we alsnog ideeen krijgen om ergens goed in te worden dan komt er desnoods een ander paard naast ipv dat we van ons huisdierpaard onrealistische dingen verlangen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:34

genghiskhan schreef:
griebels schreef:

noem eens 3 van die alle goedbedoelde adviezen, die nog niet weerlegd of beantwoord zijn?

Nou als voorbeeld, je geeft je fouten wel toe, maar ik heb niets gehoord over hoe je het nu verder gaat aanpakken. Hoe ga je het volgend seizoen doen? Welke adviezen ga je gebruiken en iets mee doen.

Je mag nog steeds op mijn reactie van jou bericht over Liekie reageren als je wil, ik ben wel benieuwd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:09

Apple schreef:
Dan mijn vraag: is een paard zelf niet in staat om op een gegeven moment te beseffen wat de training is en wat het doel van de training is? Zodat het bijvoorbeeld buiten het seizoen mogelijk is om incidenteel een rengalop te trekken terwijl je paard gerust kan omschakelen als je weer echt aan het trainen gaat?

Cookie is een paard die het af en toe nodig heeft uit te razen. Veranderingen in de eigen omgeving bijv. van de groep paarden op stal etc kunnen bij haar spanningen op roepen. Die kan ze het beste kwijt door even hard te galoperen. Ik doe dat trouwens alleen op paden die ik niet rijd tijdens serieuze trainingen.

Ik heb , o.a. na overleg met Tonkie, ook besloten om bij ritjes die niet als echte training (de zgn. gezellligheid- en teutritjes) bedoeld zijn haar met bit te rijden. Tijdens trainingen en wedstrijden rijd ik haar op een hackamore. Voor dressuurwerk gebruik ik zelfs een heel ander hoofdstel. Op die manier is het voor haar duidelijker wat er gaat gebeuren.

Cookie is trouwens ook een echt huisdierpaard Ja Ik verleg natuurlijk wel steeds mijn doelen maar gezamelijk plezier staat voor op. Toen ik haar net had was mijn doel zonder hulp op te kunnen stappen. Daarna werd het links en rechtsom kunnen gaan in alle gangen etc, etc. Inmiddels is ons doel om een lange klasse 2 wedstrijd te rijden aan het eind van het nieuwe seizoen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:29

Na div soorten stress wil mijn huisdierpaard ook graag even zn benen strekken dus dat herken ik wel ja Lachen. Kan zijn na bijvoorbeeld periode van heel slecht weer/slecht strand waardoor we niet veel hebben kunnen doen, maar ook als wij bijvoorbeeld op vakantie zijn geweest en hij dus een wat ander regime heeft dan normaal.

Ander hoofdstel/bit endergelijke werkt ook altijd goed heb ik begrepen. Wij rijden nu nog altijd met hetzelfde hoofdstel, maar aangezien wij volgend jaar vaker gaan starten komt er dus een halsterhoofdstel voor de trainingsritten en de Enduranceritten.

Nu, alleen Endurance Katwijk en dat al 4 keer, werkt het zo dat we eigenlijk het hele jaar door rijden en zo voor de Endurance eens gericht een paar langere ritten maken. Na 1 lange rit stelt knollie zich er weer helemaal op in, draaft in constant tempo aan los teugeltje en verdeelt zn krachten over de hele rit.

Met vaker starten in Endurance komen er automatisch ook meer lange ritten over het hele jaar, dus dan hoop ik die 'mindset' te kunnen koppelen aan een ander hoofdstel.

(doelen bijstellen doen wij trouwens ook Haha!. Van 'winstpunt B dressuur' en 'keertje kennismakingsklasse Katwijk' in het eerste jaar zijn we nu gekomen op 'winstpunt B springen' en 'ongeveer 2 tot 3 andere Klasse1 ritten naast Katwijk' voor volgend jaar).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:55

Karin schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens Ja

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:18

gerritje schreef:
Het huisdier paard zou nooit verkocht worden. Die hou je en je accepteerd dat je niet verder komt dan m2. want je huisdier is je alles. die verkoop je nooit.....

zo zie ik het.

Ik heb ook huisdierpaarden!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:10

gerritje schreef:
Het huisdier paard zou nooit verkocht worden. Die hou je en je accepteerd dat je niet verder komt dan m2. want je huisdier is je alles. die verkoop je nooit.....

zo zie ik het.

Navy is beyond that. Mijn metgezel, mijn maatje door dik en dun. Sam is meer mijn huisdierpaard. Ik verkoop hem niet als hij geen klasse 4 uit kan lopen (koop er hooguit een bij), al is het maar omdat ik nu al weet dat het zo´n ingewikkeld en gevoelig paardje is, dat hij bij een verkeerde baas doodongelukkig zou zijn. Maar ik heb hem wel voor de sport. Ik wil eruithalen wat erin zit. Als dat 50km is, prima, als dat 160km is is dat helemaal geweldig. Ik geloof dat dat ook de reden is dat mijn ouders altijd roepen dat ik over 30 jaar een kudde heb van tig paarden Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:45

NaVy! schreef:
gerritje schreef:

zo zie ik het.

Navy is beyond that. Mijn metgezel, mijn maatje door dik en dun. Sam is meer mijn huisdierpaard. Ik verkoop hem niet als hij geen klasse 4 uit kan lopen (koop er hooguit een bij), al is het maar omdat ik nu al weet dat het zo´n ingewikkeld en gevoelig paardje is, dat hij bij een verkeerde baas doodongelukkig zou zijn. Maar ik heb hem wel voor de sport. Ik wil eruithalen wat erin zit. Als dat 50km is, prima, als dat 160km is is dat helemaal geweldig. Ik geloof dat dat ook de reden is dat mijn ouders altijd roepen dat ik over 30 jaar een kudde heb van tig paarden Knipoog

En dat denk ik ook dat je hebt Haha!

Ook ik heb een huisdier paard. Ik heb haar gekocht voor de sport. Dressuur en springen wel te verstaan en daar wilde ik ver in komen. Helaas ben ik nooit verder gekomen dan 3 dressuur wedstrijdjes doordat mijn paard een lichaamelijke handicap bleek te hebben. Tja wat doe je dan, het arme dier verkopen en god weet waar ze te recht komt of lekker kijken wat ik er mee kan doen. Dit laatste heb ik dus gedaan. Vroeger zat ik wel eens een keertje aan endurance te denken voor als ik een ouder paard zou hebben. Dus dat maar besloten eerder te gaan doen. Mijn doel heb ik dus bijgesteld. Ik bekijk echt wat ik met haar kan halen al is mijn doel wel zo ver mogelijk. Dat dit geen 160 wordt weet ik allang (al zou dat wel mooi zijn).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:59

genghiskhan schreef:
LIGHTNING ROSE QA C, ARABIAN, 2002

Lightning Rose is een klassiek gefokte Crabbet met een uitstekende pedigree. Sire lijn is Ibrahim, Skowronek, Naseem. De Stam is de Ridaa familie. In deze stam zit ook Rissla is de moeder van Rixalina en dat is de moeder van KanKan de vader van Persik. Ik heb net een artikel over dit bloed geschreven dat verschijnt binnenkort o.a.in het AVS.

Ingeteelt is op Bright Shadow. Deze hengst is in het papier de belangrijkste faktor en daar mag je heel blij mee zijn. Van hem komen oa. ; Silver Scimitar, en via hem veel internationaal presterende endurance paarden, zoals Siver Dusk, Siver Dawn, Siloran, Shabeeb. Dan nog eens de nakomelingen van hen! Invloed is dus groot.
Greylight, ook van Bright Shadow heeft in zijn eentje al voor veel succes in de Aussies endurance succes gezorgd!

Wat leuk! Ik wist wel dat er familie in de endurance liep, maar dit is net weer wat meer info. Thanks Haha! Vooral leuk omdat ik hem puur heb gekocht op zijn beweging en uitstraling en niet eens wat wist van zijn pedigree. Alleen dat zijn vader het erg goed doet in de dressuur Haha!

Citaat:
Nogmaals zijn invloed is getracht aan te wenden en zit absoluut in zijn genen.
Als het een schimmel is ( dat is waarschijnlijk, heb geen foto gezien) dan kan er een neiging naar overbouwd in zitten. Ook zal je paard makkelijk zwaar kunnen worden, vooral op de achterhand. Dit is niet negatief, integendeel wijst op soberheid. Ook wijst dat op de mogelijkheid wat extra proviand mee te nemen op de aanstaande 160 ers! Sober, is denk ik, heb haar nooit gezien, ook een passende kwalificering voor het exterieur van Lightning Rose. Des te beter voor een endurance paard!

Hij is inderdaad een schimmel, maar niet overbouwd. Foto's staan in mijn profiel, van wintermonster tot showbal *LOL* Hij was wat iel toen ik hem kocht, maar begint inmiddels op verschillende fronten breder te worden. Oa hals, romp en achterhand worden breder.

Citaat:
Dan over de manier zoals je hem houdt. Als je het leuk vind om een beetje te spelen en je tijd prettig vol te krijgen dan doe je het zo goed. Ook dat bedoel ik niet negatief, het is hartstikke leuk om te knuffelen en te poetsen maar het heeft weinig zin.
Mijn mening is dat je het paard net zo makkelijk nog een jaartje of zelfs twee weg kan zetten om te socialiseren, uit te groeien en af te harden. Zonder deken, zonder borstel, lekker buiten in een groep bij voorkeur op een deels harde bodem.

Als proef zouden we eens twee drie jarige paarden moeten nemen met dezelfde achtergrond. Beide worden handzaam gemaakt en op hun derde ingereden. 1 daarvan wordt op jou manier verzorgd de ander gaat in de groep paarden van verschillende leeftijden en wordt 2 jaar met rust gelaten ( af en toe in handen voor hoef kappen en ontwormen) Dan gaan we deze 5 jarige in training nemen. In het begin zal er een enorm verschil zijn. Na een half jaar zal dat verschil nihil zijn en als ze 6 zijn is het niet meer merkbaar.
Ik heb meerdere paarden en niet zo veel tijd dus kies ik voor de laatste optie. Als het een merrie zou zijn zou ik er eerst een veulen mee fokken en dan pas in training nemen.

Zo zie ik ook jou manier van rijden; niks mis mee maar het zet ook geen zoden aan de dijk. Als wij een jong paard inrijden dan liefst elke dag heel even. Dan is het in 2 weken flink opgeschoten. Als je het 1 x per week doet heb je een half jaar nodig. Het is maar waar je voor kiest.

Ik poets weinig, alleen als hij aan het werk gaat. Knipoog Dus met rijden of longeren. Momenteel rij ik bewust niet meer dan die 1 of 2x per week. Hij krijgt dus inderdaad dat half jaar dat jij noemt van me. In juli ben ik begonnen en tot januari gaat het me puur om de eerste stappen en lol hebben samen. Hij pikt alles razendsnel op en ik wil dat hij er lol in heeft en niet denkt 'oh nee hè, niet weer!'. Misschien gebeurt dat wel sowieso niet want hij is vreselijk werklustig, maar voor mijn gevoel werk ik nu langzaam naar steeds wat meer en langer werk toe zodat hij zich daar mentaal en fysiek aan kan aanpassen. En hij weet na een week precies nog wat ik van hem wil, hij doet het soms zelfs beter dan waar ik de week of keer ervoor eindigde. Mega slim die paarden Ja

Daarnaast is hij super braaf. Een maand het bos niet ingeweest, een week niet gereden en ik kon vorig weekend zonder problemen opzadelen en het bos in met Bliksem alleen (voor het eerst ook nog!), dus zonder andere paarden. Hij wil heel graag flink doordraven, maar doet niet gek of gaat niet trekken.

Hij staat overigens in een wei met schuilstal, zonder deken, samen met 2 andere paarden. Tot mei heeft hij dus in een kudde gestaan. Hij is nu 4,5 jaar oud dus prima leeftijd. Sociaal is hij absoluut, kan met praktisch ieder paard uit de voeten.

Citaat:
Zolang je paard nog geen 8 jaar is en je geen ambitie hebt, kan je best op deze manier blijven hobbelen. Als je nog eens in de sport wilt presteren, wil ik graag eens samen met je een gericht plan opstellen. In 1 jaar kan jouw paard in goede basis conditie als hij 8 is en afgehard makkelijk en makkelijk 3 x 25 km dan 2 x 45 km en dan 1 x 60 km = klasse 3!

Ik heb zeker wel ambitie, nl meerdere 160er rijden op EK/WK ed en als het kan op een leuke plek eindigen. Alleen neem ik daar minimaal 5 jaar voor. Ik wil 1 klasse per seizoen starten en de (een na) laatste wordt dan een klasse hoger om mee af te sluiten.
Dus:
2007: +/- 6 klasse I en bijv Holten of 1 later een klasse II (60km)
2008: +/- 5 klasse II en 1 klasse III
2009: +/- 3 klasse III en eindigen met een 120km
2010: starten met een lange klasse III, dan 2x een 120km
2011: klasse III als opwarmer, dan een 120 en dan eens aan de 160km ruiken
Dat betekent dat Bliksem op zijn 9e een 160er loopt. Vind ik vroeg zat... Als jij van een 8jarige uitgaat kan ik me wel voorstellen dat je sneller door klasse I en II zou lopen, maar ik zou dan echt het jaar erop pas voor de III gaan. Dan er ook van uitgaande dat het paard tot zijn 8e wel goed is uitgehard op het gebied van beenwerk en pezen. Dus daar is dan wel het 1 en ander aan training aan vooraf gegaan.

Oh en mochten we de grens eerder bereiken, ook geen nood. Daar doe ik hem niet voor weg. Komt er hoogstens 1 bij Tong uitsteken

Citaat:
Dan omdat hij zo goed is vind ik ook nog eens dat jouw paard het verdient om bovenin het klassement te eindigen; dat ben je aan zijn genen verplicht daarnaar te streven.
Je vraag is een advies voor dit paard. Jouw paard verdient het om gebruikt te worden waar hij voor gefokt is; sport. Dat is in mijn optiek dus een gericht plan en gericht trainen.

Willem Koet

Allereerst bedankt voor je visie! Lachen
Bliksem verdient het zeker om op een gegeven moment hoog te eindigen (en wie niet eigenlijk). Knipoog Maar dat zal tot klasse III zeker niet bewust het geval zijn bij mij. Klasse I en II gaan voor het leren en opdoen van ervaring. Dan wordt het puur een kwestie van zien wat de rest doet om te weten of ik hoog eindig, maar dat zal me werkelijk niet uitmaken. In klasse III begint het erop te lijken (voor mij dan) en zal ik het best eens leuk vinden om hoog te eindigen, in klasse IV wordt dat nog leuker, maar ik verwacht niet dat ik dat in zijn 1e klasse IV seizoen ga bereiken.

In januari gaan we in ieder geval flink aan de slag Ja

P.s Westernfreak, wat ontzettend lief van je om te zeggen dat Blik en ik het wel gaan redden samen Ja

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 02:18

Ik heb ook een echt een huisdierpaard.
Ik heb haar als recreatiepaard gekocht.
Dressuur vind ik niet leuk en mijn merrie ook niet.(pure noodzaak Tong uitsteken haha)

Springen vindt zij niet echt leuk, dus nu maar klasse 1 endurance. Vinden we alletwee tot nu toe erg leuk!!

We gaan volgend jaar er weer voor.Kijken hoever we komen we zien wel.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 06:25

Citaat:
In 1 jaar kan jouw paard in goede basis conditie als hij 8 is en afgehard makkelijk en makkelijk 3 x 25 km dan 2 x 45 km en dan 1 x 60 km = klasse 3!

Daarin zeg ik ook in 1 jaar naar klasse 3 en dus mag je het volgende jaar klasse 3 starten. Natuurlijk komt dan eerst de winter met een half jaar rust en moet je dan in maart weer opbouwen en beginnen met een korte klasse 2 en dan komt een nieuw schema afhankelijk van de mogelijkheden van de ruiter. Ook dan ben ik voorstander van een opbouw naar een piek en daarna rust. Kan best zijn dat het seizoen met dat paard dan maar 2 maanden hoeft te duren. Als je dan zoveel tijd over hebt om een nieuw paard te kopen ben je welkom Knipoog

Als we mijn schema en het jouwe nu eens tegen elkaar leggen,

2007: +/- 6 klasse I en bijv Holten of 1 later een klasse II (60km)
2008: +/- 5 klasse II en 1 klasse III
2009: +/- 3 klasse III en eindigen met een 120km
2010: starten met een lange klasse III, dan 2x een 120km
2011: klasse III als opwarmer, dan een 120 en dan eens aan de 160km ruiken

Versus

2006: tot 2009 IMO jong paard, spelen groeien en afharden, spelen kan met of zonder ruiter met dressuur springen of wat dan ook
2009: 7 jarig paard, aanvang endurance training
2010: 8 jarig paard 3 x 25 km dan 2 x 45 km en dan 1 x 60 km
2011: 9 jarig paard 3 x klasse 2, als piek 1 x 120
2012: 10 jarig paard opbouw naar 1 x 160 ( in die opbouw vind ik 120 te lang )

Wat blijkt; ik ben helemaal niet sneller maar doe zelfs rustiger aan.

Het verschil is de start. Veel mensen willen een jong paard van 3 of 4. Dan heb je dus nog jaren nodig. Ik heb met Tempter gekozen voor een paard die het hele begin traject al gedaan heeft. Meerdere redenen heb ik daarvoor; wij willen met onze stal meegroeien met de endurance dus moeten we er nu bij zijn. Ik ben ouder en heb geen tijd om 4 jaar te spelen. Speel nog graag overigens maar deel mijn tijd iets anders in Knipoog

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 08:26

NaVy! schreef:
[ Ik geloof dat dat ook de reden is dat mijn ouders altijd roepen dat ik over 30 jaar een kudde heb van tig paarden Knipoog

Dan hoop ik dat je tegen die tijd ook een heeeeeeeele goede baan hebt! Haha!