Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 09:19

Bismarck schreef:
Kruipt uit de meeleeshoek. Mijn vriend heeft vandaag foto's gemaakt. Ze zijn hier te vinden.

https://m.facebook.com/PhotoHanke/album ... 353921401/

Ik rij nu trouwens zelf 1 jaar endurance en het is leuk om alles hier te lezen. Veel van jullie vragen had ik vorig jaar ook.

Ja deze had ik gezien, ik sta er ook tussen. Paard had hem wel door, ik niet :')

Wij zijn er dankzij gisteren wel achter gekomen wat er nog op het inpaklijstje moet aan spullen en handige dingen. Verder is de dag eigenlijk prima verlopen. Was alleen vergeten dat er een tijd voor de nakeuring op staat, gelukkig lette mijn groom beter op :+

Lein_

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:40

Hier nog een snelle Jelle op Ermelo gister...
Onze eerste keer 30,5 km op wedstrijd en ja hoor ik rijd 'm met m'n suffe hoofd 7 min te snel.
Volgende keer wat meer stappen.
Paardlief was nogal, eh, snel haha.

Goede les voor Breda 21 mei. Wie doen daar nog meer mee? :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 11:36

Lein_ schreef:
Onze eerste keer 30,5 km op wedstrijd en ja hoor ik rijd 'm met m'n suffe hoofd 7 min te snel.

Goede les voor Breda 21 mei. Wie doen daar nog meer mee? :)

Ik had dat de eerste 5km, was een kwartier sneller als dat ik wilde. Toen maar even gaan stappen Haha
21 mei wilde ik ook meedoen maar dan zou mijn groom niet kunnen.

Sowieso weer eens wat wedstrijden uitzoeken om weer mee te gaan doen :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:59

Ik had willen starten gisteren. Maar zit helaas al 3 weken met een enkel blessure. In juni rijd ik de paardenvierdaagse. Oktober ga ik weer in Epe starten. Baal er wel van. Wil rijden. Het is zulk lekker weer.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:59

ilaan schreef:
Lein_ schreef:

Goede les voor [plaats] 21 mei. Wie doen daar nog meer mee? :)

Ik had dat de eerste 5km, was een kwartier sneller als dat ik wilde. Toen maar even gaan stappen Haha

Wil je dan 1 starren in [plaats]? Daar staan best wat water punten dus als je gewoon een spons mee neemt kun je ook prima zonder groom toch?

Ik rij ook in [plaats] mee maar dan K2 lang!

Hoe is het met jullie spierpijn?

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:15

Atent schreef:
Ik had willen starten gisteren. Maar zit helaas al 3 weken met een enkel blessure. In juni rijd ik de paardenvierdaagse. Oktober ga ik weer in Epe starten. Baal er wel van. Wil rijden. Het is zulk lekker weer.

Ahh, dat is zeker balen.. Heb je een er (fysio)therapie voor? Kan je zeker helpen bij blessures, denk ik.

Ik rijd overigens ook -zo goed als- groomloos. Meestal is er wel iemand met me mee die helpt, maar niet perse op de groompunten komt. Wellicht wel als het warmer is, of ik neem idd sponzen mee.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:38

Ik zat in de sporttape. Maar daar heb ik een allergische reactie op gekregen. Zit nu al 2,5 week met een dik rood opgezet en jeukende voet en onderbeen... Accepteer geen sok. En snachts word ik helemaal gek van de jeuk.... Paardje heeft al 3 weken vakantie. Vandaag even aan de longe gehad en morgen rijd een vriendin hem even.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:24

wat een mooie prestaties lees ik .. super hoor..

ik wou ook 21 mei maar na pony's spontane kreupelheid en een 2 weken rust periode hebben we er nu net 3x op gezeten en ik wil ook niet overhaasten omdat we niet weten wat de kreupelheid had veroorzaakt..

ik wacht dus nog maar heel even.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:07

Leuk filmpje van een endurance wedstrijd!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:33

billy3105 schreef:
Ik rij ook in breda mee maar dan K2 lang!

Gezellig Bo, ik denk dat ik in Breda ook de lange 2 doe...Of heel misschien de korte 3 maar dat durf ik eigenlijk nog niet aan :o

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:37

Leuk! Ik ga is proberen ín de massa te starten, kijken wat ie dan doet :D

Tis toch thuis, dus weet tegen welke boom ik wel en niet kan stoppen :')

Hier nog een leuk filmpje van gisteren
https://vimeo.com/164885891

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:41

Ilse_123 schreef:
Gezellig Bo, ik denk dat ik in Breda ook de lange 2 doe...Of heel misschien de korte 3 maar dat durf ik eigenlijk nog niet aan :o

Je hebt nog geen 60 gereden toch?
3 korte klasse 2 vind ik persoonlijk te weinig om de overstap naar de 80 te maken.
Het is best een grote stap, van 40 naar 60 is makkelijk, van 60 naar 80 is toch wel anders. Zeker ook omdat je een extra rondje moet rijden.

Ik zou persoonlijk toch wel minimaal 1x een 60'er uit willen rijden voordat ik een 80 start.
(oke dit jaar zelf niet gedaan, alleen een 40 gereden en toen ingeschreven voor de 80. Maar Smurf heeft die afstand al vaker gelopen...)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:49

Oh ik vind de massa niet zo'n probleem, Kane is sowieso de eerste 10 kilometer nog niet wakker :z . En ik moet wel met de massa mee... in mn uppie kunnen we denk ik niet onder het viaduct door, was vorig jaar echt rampzalig :')

@ Kim, nee inderdaad geen 60 gereden, maar ik zat dus een beetje met de planning, heb ermelo moeten missen, daar wilde ik eigenlijk 60 starten nadat de 45 van Leersum wel heel erg goed ging. En dan 80 in Someren. Maar nu dus inderdaad naar Breda en dan nog Renkum, anders kwam Renkum weer te snel achter Someren... Waar ik een beetje tegenaan zit met de 60 is dat het twee lange rondes zijn, terwijl ik onderweg geen grooms heb, dan lijken 3 kortere rondjes mij eigenlijk fijner dan 2 lange rondes. Vooral vanwege de extra vetgate, want daar heb ik wel hulp van grooms :D.
Net gecheckt, en ik vind de lengte van de lange rondes in Teteringen wel meevallen, eigenlijk dat het veel langer was, zag dat de lange K2 twee keer de lange ronde zou zijn, en vorig jaar had ik de lange k1 en die was toen iets van 35 km :') . En dan doe ik toch liever 80 km in 3 rondes dan 70 km in 2 rondes.

Correctie: ik zie nu dat de lange klasse 1 maar 31 km was, snap niet waarom ik dacht dat het veel meer was, maar dat veranderd de zaak :')

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:24

billy3105 schreef:
ilaan schreef:

Wil je dan 1 starren in breda? Daar staan best wat water punten dus als je gewoon een spons mee neemt kun je ook prima zonder groom toch?

Ik rij ook in breda mee maar dan K2 lang!

Zou wel kunnen maar dan mag ik wel eens gaan oefenen met de trailer. Nu rijd mijn groom (en vriend) die altijd. Combinatie mag op een b rijbewijs alleen heb er tot nu toe weinig mee gereden. Daarnaast is een paar extra handen altijd heel handig.

Ik moet dus eigenlijk alleen op zondag op wedstrijd, dan kan hij sowieso. Zit dus te denken om 29 mei naar wateren te gaan of 19 juni naar Renkum.
Verder ook geen probleem, het is leuk als we verder komen maar het is geen must. Gaan voor het plezier, ze is nu ook 20 alweer :)

Spierpijn heb ik geen last van, paard ook niet. Voelde heel soepel aan vandaag. Wel wat last van stalbenen omdat ze gisteren bij thuiskomst direct de stal in moest. Even lekker gestapt door het koele en ondiepe water en toen was het weg. Heerlijk was dat :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:27

ilaan schreef:
Ik moet dus eigenlijk alleen op zondag op wedstrijd, dan kan hij sowieso. Zit dus te denken om 29 mei naar wateren te gaan of 19 juni naar Renkum.

Wat voor hulp heb je nodig? In het weekend van Wateren ben ik daar met een vriendin en onze pony's. We rijden de mendurance shettenrit of kennismakingsklasse (17 of 22 km), maar die is 28 mei, dus dat bijt elkaar niet. De 29e willen we ons eigen rondje rijden in de omgeving daar, beetje uitwandelen; dat is natuurlijk het handigst als de enduranceruiters al (grotendeels) klaar zijn. Dus als de taken niet te ingewikkeld zijn (we hebben beide geen groomervaring), willen we best helpen :)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:08

Mijn tip........geef je paard rust tussen door!!! Ja wedstrijden rijden is leuk...maar je kan ook vrijwilligen of groomen bijvoorbeeld!lichamelijk en geestelijk moet je paard ook tot rust kunnen komen, teveel wedstrijden rijden achter elkaar is niet zo heel slim, neem de tijd en bereid je goed voor!Eens met Kim...bevestig de klasse 2 eerst en ga trainen voor een klasse 3!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:42

Rust is zeker zo belangrijk!
Win ziet er ook super uit en leek geen spierpijn te hebben. Is lekker heel de dag op de wei geweest :D ga donderdag weer is rijden denk ik en even de laaste boost voor de 60 :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:47

Rust is erg belangrijk, inderdaad niet alleen voor herstel maar ook zeker geestelijk.
Veel wedstrijden rijden is daarnaast onbetaalbaar qua geld en tijd voor een arme student, ik mag er van mezelf 5 per jaar starten, dan blijft het nog enigsinds beschaaft.
Ik wil eigenlijk nog niet naar K3, maar ik dacht dus dat de lange K2 in Teteringen 70 km was en dan leek de 80 me eigenlijk beter omdat je nog een extra pauze hebt.

Fijn dat Win zo lekker in zn vel zit Bo :D

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:07

Nee, dat is juist zwaarder die extra pauze.
In de klasse 2 rij je nauwelijks alleen, in de klasse 3 start je vroeg, de groep is kleiner dus je rijdt vaak al vroeg alleen. Soms klikt het tempo goed met een mederuiter maar je moet vooral je eigen wedstrijd rijden! Als je paard op 40 niet zijn eigen tempo loopt kan dat nog wel. Op 80 is dat niet fijn. In de 2e ronde kom je dan wat klasse 1 ruiters tegen maar de 3e ronde rij je bijna standaard alleen of de ruiters rijden je allemaal tegemoet..
Het is vooral mentaal veel zwaarder. Je moet 2x uit een vetgate wegrijden en na rust weer verder gaan..
En de overstap van 40 naar 80 is gewoon te groot.
De klasse 2 lang is in teteringen trouwens gewoon 62? Dus ik zou die klasse 3 doorschuiven naar het najaar.

En voor de 80 rij je meestal eerst 2x 30 en de laatste ronde is dan 20. Soms is het zelfs 30, 20 en de laatste ronde weer 30...
Ik kan je aanraden om gewoon eerst 1 of 2x een 60'er te starten :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:32

Ja die is ook gewoon 62, maar ik had om een of andere vage rede in mijn hoofd dat het 2x 36 was, ik denk een zonnesteek ofzo :').

In het najaar start ik sowieso geen klasse 3, vaak viezig weer waar Kane niet zo goed tegen kan, weinig tijd om te trainen na de zomerstop (ik werk heel juli en augustus in Frankrijk en dan staat Kane zo goed als stil) en vanwege het weer ook eerder de kans op een zwaarder parcours.

Thanx voor de info over de mentale aspecten, had ik eigenlijk nog niet overnagedacht.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:15

Kreeg net een mailtje van de KNHS, ik zou geen startpas hebben... Ik bellen naar de servicebalie dat ik toch echt bij kopje startpassen de endurance licentie had staan. Wist ik veel dat je dan met die startlicentie een startpas voor 0 euro moest kopen |o .. Ook stond ik op een of andere reden dubbel in het systeem.

Dus mag nu van de dame het hele verhaal via de mail opsturen en dan beslissen zij of ik mijn winstpunten mag houden. |(
Laatst bijgewerkt door xxVon op 03-05-16 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:18

Zo das balen zeg, hoop voor je dat je je punt mag houden

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:21

Uhh...Ik heb ook alleen de startlicentie en zover ik weet geen startpas. Komt wel goed, denk dat je (we?) niet de enige zijn die hiermee in de fout zijn gegaan sinds die wazige nieuwe startpassen ect. van dit jaar. Ik heb hier zelf niet eerder van gehoord en het is niet dat ik de veranderingen niet heb gevolgd, ze zijn gewoon onduidelijk geweest.

Duidelijke mail opstellen waarin je netjes maar wel dringend duidelijk maakt dat je het niet wist en dat je nergens hebt gelezen over de startpas bij de startlicentie. Ik ben benieuwd of ik ook een mail krijg.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:34

Als je voor 2016 al een startpas Endurance had, dan heb je die nu nog steeds. Heb je pas in 2016 de startlicentie aangevraagd, dan moet je inderdaad/helaas ook nog een startpas aanvragen (die dan dus gratis is, omdat je de licentie hebt). Hopelijk komt het goed xxVon!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:37

Ik heb nu ontdekt dat het inderdaad niet handig is om twee weekenden achter elkaar een wedstrijd te rijden. Het lijkt mooi al die mooie locaties, maar ik merkte onderweg aan mijn paard dat hij moe werd. Na een stuk gestapt te hebben krabbelde hij wel weer op en had ik op een gegeven moment mijn rijmaatjes ook weer bij gehaald. Dit doe ik dus ook niet weer. Gelukkig duurt het nu weer even tot de volgende wedstrijd.
Goede tips en info komen er nu voorbij.

Dat zou balen zijn xxVon! Ik duim voor je dat je ze mag houden!