Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:26

:oo Het zou me niets verbazen als de eerste paar vandaag nog over de finish line gaan! Spannenndd! Wel jammer eigenlijk, dan is het zo snel voorbij :=
Will gaat weer lekker, rijdt als 8ste nu geloof ik! Wel fijn dat ze het dit jaar veranderd hebben, zou inderdaad poedersuiker zijn als je penalty's uit moet zitten als je weet dat je het al bijna niet gaat halen.. Hoop dat iedereen achteraan zal kunnen finishen!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:39

Novalues schreef:
Heb vorig jaar gehad dat ik gebruim maakte van een gat in de grond en dat er daarna een hele groep mensen langs kwam lopen. Ach ja. Zelfs dat maakt op een gegeven moment niet meer uit. :)
Hooooooiii :D Als je al zoveel bizarre situaties hebt mee gemaakt, je kleren rechtop kunt zetten door het zweet en vuil, dan kan dit er ook nog wel bij :')

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:41

Grit schreef:
Novalues schreef:
Heb vorig jaar gehad dat ik gebruim maakte van een gat in de grond en dat er daarna een hele groep mensen langs kwam lopen. Ach ja. Zelfs dat maakt op een gegeven moment niet meer uit. :)
Hooooooiii :D Als je al zoveel bizarre situaties hebt mee gemaakt, je kleren rechtop kunt zetten door het zweet en vuil, dan kan dit er ook nog wel bij :')

Haha jup. En het aller grappigste was het moment dat we in de bus terug naar Ulaanbatar zaten en een sanitaire stop hielden, wederom in de bosjes: ineens was iedereen weer super preuts. Zo mooi hoe snel dat dan weer verandert. (Ofja.. mooi..)

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:42

Chris, ik vind jou verhalen op fb zo leuk om te lezen! :D

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:56

Ladybird schreef:

Thx! Zo leuk om te horen. Ben positief verrast dat iedereen zo enthousiast is. Voor het zelfde geldt vond iedereen het te lang geleden en irritant. Maar dat is gelukkig niet zo. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:59

Ik vind het ook heel leuk om te lezen Chris :j

Ooit ooit zou ik ook wel mee willen doen,maargoed laten we dat nog maar even op de wat langere termijn schuiven.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:13

Ehmm... aangezien iedereen de verslagen zo leuk vind en ik nu ook verslaafd ben aan bolletjes kijken: Heeft iemand voor mij een link naar Chris' verslagen? Ik ben nu wel heel benieuwd!

Weer druk bolletjes aan het volgen, ze gaan hard!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:16

https://www.facebook.com/chrisberkersgo ... 14?fref=ts

Ik vind het ook erg leuk om ze te lezen :j

Zo jammer dat er niet meer aandacht voor is in de media en op tv, terwijl het zo'n avontuurlijke race is en er nu al een paar keer een Nederlander aan mee heeft gedaan/mee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:24

Ik geniet ook ontzettend van je verhalen Chris! Het is al dagen het eerste wat ik lees als ik 's ochtends wakker word.:D

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:28

Novalues schreef:
Ladybird schreef:

Thx! Zo leuk om te horen. Ben positief verrast dat iedereen zo enthousiast is. Voor het zelfde geldt vond iedereen het te lang geleden en irritant. Maar dat is gelukkig niet zo. :)

*stille meelezer breekt in.

Jouw verslag is het eerste dat ik lees 's ochtends! :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:47

Normaal komen je verhalen inderdaad langs op mijn tijdlijn, zo niet zoek ik ze apart op en het is gewoon elke keer weer jammer als het dagverlag klaar is. Leest zo lekker weg. En eerlijk, ik benijd je niet hoor, het lijkt me vreselijk om die barre tocht zelf te moeten ondergaan, maar veilig vanachter de computer op mijn comfortabele stoel erover lezen vind ik geweldig!
Zo vind ik het mooi dat je als kind de fantasie/droom had dat je alleen met je paard een nacht onder de sterrenhemel door zou brengen, dat heb ik echt nooit geambieerd. Ik droomde/fantaseerde hoe mijn eigen paarden zouden komen als ik roep en voor me zouden gaan liggen en zouden steigeren op commando. Volgens mij hebben we iig beide onze kinderdroom waargemaakt :D

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:54

Olina schreef:
Ik geniet ook ontzettend van je verhalen Chris! Het is al dagen het eerste wat ik lees als ik 's ochtends wakker word.:D

Ik ook! Leest zo lekker weg. Heerlijk. Altijd jammer als ik aan het einde van het verslag ben.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:01

O wauw. Ik krijg gewoon kippenvel van jullie reacties! Zo lief!
En idd, iedereen heeft zijn eigen dromen! Eerlijk gezegd kwam ik er pas tijdens de derby achter dat de droom die ik als meisje had eindelijk uit ging komen. Een reden voor mij om terug te willen is om dat nog eens te doen, maar dan echt: helemaal alleen slapen in een hut zoals ik ze zag op de avond van dag 5 (de avond voor de val van Amy). Als ik ergens spijt van heb of graag anders had willen doen is dat het. Heb wat dat betredt het gevoel dat ik daar dingen heb laten liggen die ik heel graag over had willen doen. Daarnaast heeft die avond/die beslissing om niet door te rijden best wel wat consequenties gehad: zoekraken van de tracker, de val van amy, de hold op de race en later ook bijna uitdroging.. Anderzijds. Als er idd geen plek was geweest te overnachten en er iets was gebeurd dan had ik spijt had gehad dat ik niet had geluisterd dus wat dat betreft heb ik vrede met mijn keuze.

En.. wat denken jullie? Gaat er iemand finishen vandaag?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:04

Ik zat eens te denken: zelfs als de eerste de etappe niet halen binnen de rijtijd (half negen) kan het zelfs een tactische overweging zijn om door te rijden en die paar minuten tijdstraf te incasseren

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:07

Ik ben ook heel benieuwd Chris! Hoe zit het met de tijdstraf? Als je met een paard aankomt, krijg je dan zoveel tijdstraf als je te laat bent?
En die tijdstraffen van mensen die met de auto opgehaald worden, hoe worden die berekend? Of zijn die gewoon standaard?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:12

Ze moeten nu nog 1 etappe.. ik denk dat ze m uitrijden vandaag.. en of dat elise of bryonie het wordt maakt me niet zoveel uit.. hoewel elise wel leuk is als eerste franse en jongste

Het valt me trouwens wel op dat geslacht eigenlijk geen verschil maakt in deze race terwijl mannen over t algemeen als 'sterker' gezien worden

En will vind ik echt heel tof.. na al die tegenslage halverwege heeft hij zich echt super terug geknokt!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:15

Novalues schreef:
Ik zat eens te denken: zelfs als de eerste de etappe niet halen binnen de rijtijd (half negen) kan het zelfs een tactische overweging zijn om door te rijden en die paar minuten tijdstraf te incasseren

Ja, want daar staat toch geen time penalty op van een bijv. een uur? Dan is de tijdstraf toch puur de tijd die ze te lang door hebben gereden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:24

Delphi schreef:
Novalues schreef:

Ja, want daar staat toch geen time penalty op van een bijv. een uur? Dan is de tijdstraf toch puur de tijd die ze te lang door hebben gereden.

http://www.theadventurists.com/the-jibb ... port-day-5:
For 2015 we'll only enforce penalties at PS2 for the front half of the field. The back markers will be more interested in finishing than their eaxct placement, so to enable them to complete the race without being carried forward they wont have to stop at HS21.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:28

Kendra: de eerste helft van de ruiters krijgen dus wel time-penalty. Het meeste daarvan hebben ze onderweg al uitgezeten, op de penalty-stations (of hoe ze t ook noemen).
Echter, het kan zijn dat ze nog tijdstraf krijgen als ze over de finish komen door tijdstraffen tussen de laatste penalty-station en de finish, of omdat hun paard niet goed is bij de finish, ze te lang door rijden of wat dan ook.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:54

mirriezz schreef:
Kendra: de eerste helft van de ruiters krijgen dus wel time-penalty. Het meeste daarvan hebben ze onderweg al uitgezeten, op de penalty-stations (of hoe ze t ook noemen).
Echter, het kan zijn dat ze nog tijdstraf krijgen als ze over de finish komen door tijdstraffen tussen de laatste penalty-station en de finish, of omdat hun paard niet goed is bij de finish, ze te lang door rijden of wat dan ook.

Maar dan kan het dus een tactische overweging zijn om door te rijden.
Zo gaaf. :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:57

EP en BE zijn begonnen aan het laatste traject.. op naar de finish..
Volgens de organisatie is dit traject niet in 2 uur te rijden dus ze zullen of buiten overnachten of te laat binnen komen en een time penalty krijgen..

Tot 9 uur is de time penalty 2 min per minuut en na 9 uur binnen komen is een 3 uur durende penalty..

Als ze na 9 uur binnen zouden komen wordt het nog spannend want dan hebben de 3 volgers nog een kans op winst..

Het is echt super spannend dit jaar!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:59

Is het dan het slimste om door te rijden tot vlak voor de finish en morgenochtend in de eerste minuut over de finish te komen?
Wat kost het doorrijden buiten de tijd eigenlijk als je niet op een HS aankomt?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:03

LindyH schreef:
Is het dan het slimste om door te rijden tot vlak voor de finish en morgenochtend in de eerste minuut over de finish te komen?
Wat kost het doorrijden buiten de tijd eigenlijk als je niet op een HS aankomt?

Zie hierboven:
Tot 9 uur is de time penalty 2 min per minuut en na 9 uur binnen komen is een 3 uur durende penalty..

Doorrijden na half 9 is dus tot 9 uur 2 min per min en na 9 uur doorrijden is 3 uur penalty maakt dan niet uit of je tot 10 of tot 11 zou rijden is gewoon altijd 3 uur

Wat het slimste is weet ik niet maar ik persoonlijk zou tot 9 uur riskeren.. tenzij ik om half 9 nog zo ver ben dat ik t niet in een half uur zou redden dan om half 9 stoppen en overnachten..
maar als ze om 9 uur zouden finishen krijgen ze een uur penalty.. dat halen die andere wss niet.. al weten EP en BE natuurlijk niet of zij overnachten bij HS27 of doorrijden.. dat maakt ook nog verschil
Laatst bijgewerkt door Licor op 11-08-15 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:04

Ze gaan door! En ze zijn al op 1/3 van de rit. Om 13.30 sluit de boel, toch?
Dat wordt inderdaad wel erg krap, maar wie weet...

Jammer dat de Cath's op HS 20 zijn gebleven, ik had gehoopt dat ze vandaag weer 3 etappes konden rijden

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:11

Ik denk wel dat de catherine's de derby zullen gaan uitrijden op de laatste dag.. dat is al een knappe prestatie!
Ben ook benieuwd of will de derby morgen uit zal rijden.. hij overnacht nu op 24.. dan moet hij er morgen 4 rijden