Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:18

[quote="Somebitch"]Hey leuk Femke!

Zou jij mij tegen die tijd even willen PBen of via FB een berichtje willen sturen hoe jij dat gaat aanpakken, ik ga namelijk in dezelfde situatie zitten en ben wel benieuwd hoe jij dat gaat doen. :)

Plannen is moeilijk: vol goede moed begonnen, in januari samen met Doenja zware valpartij gemaakt, daar nog eens de lange winterperiode achteraan niet kunnen trainen, Bierbeek zou onze eerste wedstrijd worden afgezegd ze was onhandelbaar, week voor Renesse bood iemand met Horsmans ship opleiding hulp aan, dit ging dus helemaal mis. kon nog niet meer opstappen, mijn zoon heeft er toen 4 dagen aangepakt op goed geluk naar Renesse gegaan hadden hotel en stalling voor onze paarden al geregeld.
In Renesse met Femke gestart Doenja heeft toen op het strand gelopen zodat ik zelfs de laatste afslag voor bij ben gereden, gelukkig stond Femke op het strand te roepen. Daarna in de heuvels getraind ook ritten van langer als 40km voor Banholt dit zou onze eerste klasse 2 wedstrijd worden, met als resultaat een 2de plaats.
Minder getraind als in 2012 voor mijn gevoel ook minder wedstrijden gereden als in 2012 wel langere wedstrijden.
Doenja in 3 wedstrijden klasse 3 gerechtigd gereden, heb in Lanaken een 60 gereden (waren er 64) en heb toen voor mijzelf besloten om niet hoger tegaan en gewoon klasse 1 en 2 wedstrijden te rijden.
Als afsluiter met Alison Wilbertoord gereden ondanks een rustige afbouw had ze hier nog energie in overvloed de DA vond haar nog goed voor nog een ronde.
Wil hier alleen mee zeggen dat het vaak anders loopt als dat je gepland heb. Dus het is moeilijk te voorspellen hoe je trainingen zullen verlopen.
En trainen in de heuvels is ook anders als op vlak terrein.
Ps: zogauw als ik mijn exel trainningsbestand je klaar heb zal ik het mailen.
Mvg Marcel

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:25

Thnx Marcel! :)

En plannen is inderdaad lastig, komt vaak altijd wat tussen zoals jij al zegt. Dat had ik met Zembla ook toen hij zich verstapt had, blessure en dus weg training. Maar wel fijn om te kijken hoe een ander het probeerde te plannen.

Van de winter gaan wij galop trainingen meepakken. Want heb wel gemerkt dat dat heeel erg nodig is na wilbertoord. :o

Ik kijk weer uit naar je schema! :))

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:00

Wij zijn vrolijk , nou ja vrolijk, aan het stappen de komende 3-4 maanden.
Een blessure, gelukkig mag ie gecontroleerd stappen dus probeer daarmee hm wel elke dag 30 tot 40 minuten ( verdeeld over 2 x ) te laten stappen, zodat er iets van conditie behouden blijft.

Bij opbouw ga ik het schema van tonkie weer gebruiken en hopelijk kunnen wij eind vh seizoen nog een paar klasse 1 wedstrijdjes meepakken.
Overgang naar klasse 2 staat dus even in de ijskast maar wij hebben ook geen haast.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:05

Attitude, sterkte...
Dan maar nog even wachten, je paard zijn gezondheid is het allerbelangrijkste

@SB jij bent weer lekker bezig hè lekkere racemobiel van me hihihi ...geen wind of regen houdt Somebitch tegen ---------------------------------->>>> /3 :):)

Mariekyy

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:12

Attitude, vervelend van die blessure! Mijn paard heeft vorig jaar een blessure gehad en ik heb toen via Tonkie een opbouw schema gekregen voor als ik weer mocht draven.
Heb ik toen erg veel aan gehad! Zou ik hem je in een pb sturen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:19

Nee niks gaat ons te ver... Behalve sneeuw dan. Maar misschien dit jaar niet ivm de duplo's. :))

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:07

Mariekyy schreef:
Attitude, vervelend van die blessure! Mijn paard heeft vorig jaar een blessure gehad en ik heb toen via Tonkie een opbouw schema gekregen voor als ik weer mocht draven.
Heb ik toen erg veel aan gehad! Zou ik hem je in een pb sturen?

Ja graag :j

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:17

Het wordt wel erg stilletjes hier hé! Zou het jammer vinden als het stilvalt, vind het een erg leerzaam topic. :) Hoe gaat het met jullie trainingen met dit weer?
Dan gelijk maar een vraagje van mijn kant: Kan een wandeling in stap te lang zijn? Mijn pony heeft een paar weken stil gestaan, nu vorige week weer een ritje gemaakt en vandaag ook. Dinsdag wat dressuurwerk op de planning en woensdag of donderdag wil ik dan een lekker lange wandeling gaan maken. Misschien helemaal ernaast, misschien deels erop. Conditie heeft hij niet echt meer, maar maakt dat uit als je alleen maar stapt? Lijkt mij van niet eigenlijk, maar misschien zie ik dat verkeerd?

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:23

Toen mijn pony een tijdje stilstond ben ik ook meteen ritjes van +- 7 km gaan rijden, een beetje basisconditie houden ze altijd wel volgens mij ...

Ik rij eigenlijk (zolang het niet hoost) pittig door, al wel wat vaker in de bak naar buiten, met echt keiharde wind doe ik mezelf er gewoon geen plezier mee :o

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:28

Ik heb ook een vraagje; namelijk of je je paard ook conditietraining kunt geven met dezelfde hardlooptraining die je voor mensen gebruikt.

Ik loop zelf hard met de intervaltraining van Evy Gruyaert, en vroeg me af of je deze ook kunt gebruiken voor het trainen van je paard, of dat mensen en paarden daar te verschillend voor zijn?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:32

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:35

Interessant! Ik ga het even helemaal doorlezen.

Dank je wel!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:28

Hij staat op verplichte rust. Vandaag heb ik z'n hechtingen eruit gehaald. Breez denkt dat ie allang weer aan 't werk kan, maar voorlopig krijgt ie nog even wei-tijd :D. Ben niet zo van het vooruit plannen en heb mezelf ook een verplichte winterstop gegeven, dus volgend jaar januari wordt ik weer actief :+

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:52

Pff, dat zou ik toch niet kunnen (even los van een blessure, want dan moet je wel). Herfst, winter en voorjaar zijn juíst de tijden dat ik kan rijden, want in de zomer is er geen beginnen aan met die dazen. Geen winterstop hier dus.

Alanda doet de interval training hartstikke goed: 15 minuten draf, 5 minuten stap. Houdt ze urenlang vol. Soms pakken we in de 15 minuten draf ook een galopje er bij, dat gaat ook goed. Ik merk wel dat ze dan in het stapinterval wat meer bij moet komen, maar dat lukt haar prima in die vijf minuten. Als de bodem wat minder zompig is, gaan we de intervallen eens wat oprekken richting 20 - 5.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:53

Gisteren een heuvelstaprit van 25km bij Desiree Hanen met Klava gedaan.
25km afleggen zonder een pas draf/galop was helemaal nieuw voor ons, Klava en ik zijn allebei niet zo van het stappen, behalve het in- en uitstappen, hierdoor is zijn stap ook niet zo goed, maar gisteren heeft hij het super gedaan! Dus ook weer een wijze les voor mij: vaker een rondje stevig gaan doorstappen, gelukkig hebben we hier in Zuid-Limburg heuvels genoeg , dus dan doen we gelijk ook aan billentraining :D

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:07

1december ga ik met Cees naar Desiree. Ik ben benieuwd hoe mij dat lange stappen achter elkaar met hem gaat bevallen.

Paar weken geleden staptraining met Fleur in de Eifel gedaan. Beide last gehad van stramme billen.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:17

Ik denk dat het je wel zal bevallen bij Desirée. De heuvels in haar omgeving zijn niet te vergelijken met de heuvels in de Eifel. Er zijn er wel een paar die best pittig zijn maar of ze die doet?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:52

Ook een vraagje van mijn kant uit... Paard heeft door al die intervaltrainingen van vorig jaar en alle wedstrijden in draf een behoorlijk draftempo opgebouwd. Otterlo (20km) hebben we gereden met een gemiddelde van 14.6 km/h met alleen maar draven - op 1 km handgalopje na. Heel lang uitgestapt (3km) om het gemiddelde te laten dalen, maar op de langere ritten draaft hij tussen de 13-14 km/h.
Zijn uithoudingsvermogen in draf is ENORM... Uuuuuuuuren draven, geen enkel probleem, maar door al dat draven heb ik de galop buiten min of meer wat ''verwaarloosd''.. Teveel de focus gelegd op het draven, omdat dit juist was wat hij erg zwaar vond.
Nu is het andersom... Uren draven, geen probleem.. Galopperen is daarentegen enorm zwaar geworden. Hij houdt het beter uit in draf dan in galop en ik merk dat ik zelf hetzelfde ervaar. Het is makkelijker om uren licht te rijden dan een half uurtje op mijn gat in galop.

Wat is nu een verantwoorde manier om de galop langzamerhand weer wat erbij te pakken? Beginnen met bijvoorbeeld 2 km en dat wekelijks uitbouwen met 10% - volgens Tonkie's regels? We gaan aankomende trainingsperiode ook wat meer kilometertjes maken, dus dan moet ik dat zien te combineren met afstanden.

Bijvoorbeeld week 1 t/m X afstanden trainen en dan vanaf dan (voorbereidingsperiode 2) meer op tempo trainen en dus dan de galop uitbouwen en de afstanden laten voor waar het is gebleven?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:59

Waarom zou je de galop nu al willen trainen?
Persoonlijk zou ik wachten tot dat je klasse 2/3 rijdt. Ga gewoon lekker kilometers maken, met af en toe een galopje van 5-10 minuten.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:01

Is het niet slecht om het dan helemaal zo te laten zoals het is? Dat vraag ik me dus af.. Of het dan niet helemaal verwaarloosd raakt en dat je er dan straks enorm veel werk aan hebt, terwijl je het ook rustig kan onderhouden.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:05

Lijkt mij van niet. Zo als ik al zei je kan prima de galop mee pakken in een training dus echt verwaarlozen doe je niet. Maar ik zal er nog niet echt op gaan trainen als ik jou was.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 14:52

Ik zou ook nog geen galop meenemen in je wedstrijden/trainingen, dat vind ik meer iets vanaf langere klasse 2 wedstrijden... Maar zou wel aan de basis blijven werken in de bak, of bv met loopscholing zoals Tonkie dat doet.

Zelf merk ik wel aan mijn "oudere" pony (21 jr) dat zij fijner loopt na een galopje, dus bij haar hanteer ik wel een andere aanpak.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:02

Ik heb tijdens mijn dressuurlessen ook bij het losrijden altijd een flink aantal rondjes galop. Merk aan hem ook - en hij is pas 6 - dat hij daarna ook losser is. Is schakelen in de galop in de bak ook erg doeltreffend, om de galop sterker te maken, of kun je beter balkjes galopperen bijvoorbeeld?
Ik heb eens per week een dressuurmatige training in de bak en misschien kan ik het er dan wel wat meer bijpakken, om de balans wat beter te maken in galop bijvoorbeeld.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:40

Zou ik zeker doen Jolinda, word je paardje alleen maar sterker van. Zeker met jong dier is belangrijk dat hij sterker wordt en blijft.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:28

Van schakelen in de galop heb ik gehoord, dat vooral het verzamelen/langzaam galopperen veel van spieren vergt. Dus ik neem aan dat dat dan de galop versterk?
Maar natuurlijk kan je beter allebei doen :P