eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joelledsr

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:20

Jorie schreef:
Karin schreef:
In Ommen heeft de organisatie heel sportief de fout erkend. Sjit heppens. Knipoog

En ik heb geen meter fout gereden in Ommen..... Schijnheilig Aangezien mijn paarden al die extra km's niet aankunnen controleer ik eerst 800x iets voordat ik er zeker van ben dat ik op de goede weg zit. Zo heb ik bij de starters van klasse 1 nog even goed nagevraagt welke kant ik op moest na de vet-gate. Dus dat daar iets ontbrak heb ik gemist..... Cool

Niets is minder waar. Jij bent goed gereden omdat ik voor jou vertrok (in rengalop toch??? Frusty ) en een tijdje met de organisatie heb staan kijken naar de kaart en denken, om er vervolgens achter te komen dat er lintjes ontbraken.
Er hingen namelijk alleen witte lintjes, terwijl wij rechtsaf moesten.

Na mijn vertrek zijn jullie dus verder allemaal goed gestuurd, dankzij het snelle optreden van oa Nienke en Annalyn die daar bij het tafeltje zaten en erg hulpvaardig waren.

Sorry hoor, maar kon dit even niet slikken...

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:26

Waarvoor dank!! Afgod

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:32

Er zijn na jou nog meer mensen verkeerd gereden, Joelle. Dat hield niet op bij Jorie. De jury heeft haar beslissing niet gebaseerd op dat kleine groepje dat na de kopgroep uit de vetgate vertrok en vervolgens verkeerd reed (waarin ik zat en jij vlak daarachter). En had de jury besloten om iedereen die verkeerd was gereden te diskwalificeren, dan had ik daar ook prima mee kunnen leven: verkeerde route is nu eenmaal verkeerde route.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:37

Volgens mij dwalen we nu een beetje af van de discussie?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:39

Je hebt gelijk, terug naar het hoofdonderwerp.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:01

mazzeltje schreef:
genghiskhan schreef:
AnneOmie, we hebben vorige week een rit gemaakt en ik wilde tijdens de rit er niets over zeggen om toch te kunnen genieten van de rit en de natuur. Maar nu in deze discussie wil ik graag zeggen hoe ik het aan zou pakken met jouw paard.

Omar is een pracht paard in hele goede conditie die veel krachtvoer krijgt. ook al is dat homeopatisch maar als je de granenmix bekijkt schat ik 30 % tarwe, 20 % gerst, en veel andere granen. Heel goed voer maar ook zeer veel energie en dat liet Omar dan ook zien. Hij blaakt ervan!
Omar is moeilijk te houden, vind het erg leuk om hard te gaan.

Ik moet hier toch echt even wat zeggen, ik weet niet of het een uitspraak is van Willem of van Anneomie, herhaald door Willem, maar homeopatisch voer bestaat écht niet.
Homeopathie is een geneeskunde en maakt gebruik van homeopatische middelen, genéésmiddelen, dus absoluut géén voer!

Ik heb ook nooit gezegd dat Omar homeopatisch voer kreeg Saskia Knipoog Haha! Omar krijgt gewoon een 5 granen mix van Haven, Kentucky Lite E, 4x daags een halve kg. Hij is destijds een aantal keer homeopatisch behandeld voor zijn nieren/darmen. Homeopatisch voer heb ik ook nog nooit van gehoord Haha!

Verder wil ik nog even rechtzetten dat Willem mij een pb had gestuurd met daarin de vraag of hij met mij in het topic de discussie mocht aangaan over mijn paard. Ik heb hem geantwoord per pb dat hij best de discussie mocht aangaan en kritiek/advies mocht geven maar per PB en niet in het topic.

Ik heb Willem dus absoluut niet om een trainingsadvies gevraagd, simpelweg omdat ik dat van hem toch niet ga opvolgen omdat ik het niet eens ben met zijn manier van rijden/omgaan met zijn paard. Verder kent hij ook totaal de achtergrond niet van mijn paard omdat ik dat verder ook niet heb verteld. Ik neem advies aan van mensen waar ik een hoge pet op heb en waarvan ik vind dat ze op een fijne manier bezig zijn in de endurance en met hun paarden.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:05

Annemieke, het spijt me. Willem vroeg me jouw PB te lezen omdat hij niet begreep of je nou wel of niet wilde dat hij er wat van zou zeggen.
Je PB begon namelijk met zoiets als: Je doet maar als je dat wilt.

Ik heb gisteren je PB nog eens gelezen en toen begreep ik pas dat je liever niet wilde dat HIJ het op het forum zou zetten. Ik begreep het verkeerd en dacht dat jij geen zin had om er verder over te discussieren, maar dat hij het best op het forum mocht zetten.
Dus in dit geval gaat alle schuld naar mij.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:19

genghiskhan schreef:
Dan omdat hij zo goed is vind ik ook nog eens dat jouw paard het verdient om bovenin het klassement te eindigen; dat ben je aan zijn genen verplicht daarnaar te streven.

Een uitspraak Willem, die ik persoonlijk had vertaald naar dat het paard waarschijnlijk veel talent heeft!
Je baseert deze uitspraak namelijk aan de hand van de afstamming, je kent het paard (nog) niet persoonlijk. Je weet erg veel over afstammingen van arabieren, maar als fokker zijnde weet je vast ook dat niet elk product net zo geschikt blijkt te zijn als waarvoor je het gefokt had.
Naast de genen zijn er immers ook nog talloze andere factoren die het kunnen van het paard beïnvloeden.

Zulke uitspraken over internet vind ik dus wat gewaagd, maar spreekt wel voor Djilan en Bliksem, want ik denk (ook) dat we ze nog wel tegen gaan komen in de hoogste klasse ! Lachen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:22

Ik had idd geen zin in een discussie op het forum omdat het niet ter zake deed hier en ik ook niet om een trainingsadvies of iets degelijks had gevraagd. Ik heb er nu een beetje een naar gevoel over. Verder maakt het me niet uit, want mensen die mij en Omar beter kennen dan die ene keer dat jullie ons gezien hebben weten beter. Omar gaat nu eenmaal niet goed in een grote groep en ik wist van te voren eigenlijk al dat hij erg opgefokt zou zijn maar van onhoudbaar zoals Willem zei is nooit sprake geweest Knipoog Ik zal die keuze ook absoluut niet meer maken om in zo'n grote groep te gaan rijden.

Ik daarin tegen wist niet dat jullie met een groen en nog onervaren (nog nooit eerder naar buiten geweest) dekhengst mee zouden gaan op de strandrit. Maar goed gedane zaken nemen geen keer en nu hou ik erover op.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:29

genghiskhan schreef:
Als proef zouden we eens twee drie jarige paarden moeten nemen met dezelfde achtergrond. Beide worden handzaam gemaakt en op hun derde ingereden. 1 daarvan wordt op jou manier verzorgd de ander gaat in de groep paarden van verschillende leeftijden en wordt 2 jaar met rust gelaten ( af en toe in handen voor hoef kappen en ontwormen) Dan gaan we deze 5 jarige in training nemen. In het begin zal er een enorm verschil zijn. Na een half jaar zal dat verschil nihil zijn en als ze 6 zijn is het niet meer merkbaar.
Ik heb meerdere paarden en niet zo veel tijd dus kies ik voor de laatste optie. Als het een merrie zou zijn zou ik er eerst een veulen mee fokken en dan pas in training nemen.

Iets wat wij niet doen met endurancepaarden, maar met welsh pony's. En inderdaad het klopt !
Het is ook logisch, daar een 5-jarige mentaal meer ontwikkeld is dan een 3-jarige.
Met een 3-jarige kun je ook rustig beginnen (bv. zadel- en ruitermak maken), vervolgens weer het land op, veulen mee fokken en dan de sport in.

Wat je dan overigens niet moet vergeten is de ontwikkeling van pezen en banden. In de opfok kan dat ook gestimuleerd worden door ze over verharde bodem te laten lopen. Die paarden hebben dan wel een voorsprong t.o.v. paarden die gehouden worden in het veen, maar ik denk niet dat de pezen al dusdanig getraind zijn dat je er meteen intensief mee kunt gaan rijden.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:31

mazzeltje schreef:
In het geval van Tempter zou ik het persoonlijk ook anders gedaan hebben.
Maar het grappige is dan wel weer dat hij, nadat ik hem per PB, een advies vroeg voor Jip (ik was nl heel benieuwd hoe hij dat aan zou pakken) hij mij eigenlijk adviseerde te doen wat ik nu ook doe en van plan ben in de toekomst te gaan doen.

Ik wilde dit nog even benadrukken, dit geldt namelijk ook voor mij en mijn paard (de bwp merrie die eerder in het topic werd aangehaald).

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:43

Westernfreak schreef:
Wat je dan overigens niet moet vergeten is de ontwikkeling van pezen en banden. In de opfok kan dat ook gestimuleerd worden door ze over verharde bodem te laten lopen. Die paarden hebben dan wel een voorsprong t.o.v. paarden die gehouden worden in het veen, maar ik denk niet dat de pezen al dusdanig getraind zijn dat je er meteen intensief mee kunt gaan rijden.

De pezen zijn dan zeer zeker nog niet zover. De belasting tussen opfok en intensief rijden is dermate groot dat dit een periode van rustige opbouw nodig heeft. Daarnaast komt nog het feit dat het lichaamszwaartepunt van het paard veranderd, wanneer hij een ruiter op zijn rug heeft, met als gevolg een veranderde belasting van het
spier-peesapparaat.

Jael

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:31

Ik volg deze discussie al bijna van af het begin en ik zou graag van Willem willen weten waarom hij hier een topic over geopend heeft.
Ik heb nml niet echt kunnen merken dat jij open staat voor kritiek dus wat is/was je motivatie om dit met ons te delen?

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:29

nou nou, het zijn hier allemaal woorden op een beeldscherm hoor! Ik denk dat willem er zeker wel wat mee doet. Vind juist dat hij wel open staat. Als dat niet zo zou zijn had hij toch al lang bedankt om zich verder in de discussie te werpen.

Hij bekijkt de arabieren, die van hem zelf en o.a. van Djilan puur als sportpaard. Hij wil er, zoals ik het zie, gewoon mee presteren. en daar wrikt de schoen voor velen die het paard als huisdier houden en niet als sportpaard.

In andere takken van sport worden paardne ook op afstamming gekocht en puur getraind voor het doel waarvoor de eigenaar ze heeft. Dat zal in onze sport ook steeds verder gaan denk ik zo. Er is de afgelopen x aantal jaar al zo'n progressie geweest. Ik denk dat dat alleen maar door zet.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 12:02

gerritje schreef:
nou nou, het zijn hier allemaal woorden op een beeldscherm hoor! Ik denk dat willem er zeker wel wat mee doet. Vind juist dat hij wel open staat. Als dat niet zo zou zijn had hij toch al lang bedankt om zich verder in de discussie te werpen.

Hij bekijkt de arabieren, die van hem zelf en o.a. van Djilan puur als sportpaard. Hij wil er, zoals ik het zie, gewoon mee presteren. en daar wrikt de schoen voor velen die het paard als huisdier houden en niet als sportpaard.

In andere takken van sport worden paardne ook op afstamming gekocht en puur getraind voor het doel waarvoor de eigenaar ze heeft. Dat zal in onze sport ook steeds verder gaan denk ik zo. Er is de afgelopen x aantal jaar al zo'n progressie geweest. Ik denk dat dat alleen maar door zet.

Bloos

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:12

Ik ben het met je eens Gerritje. Maar dan wel met de kanttekening dat een paard op papier wel goed kan zijn, maar dat dat geen garantie is dat het paard ook de top zal gaan halen ! Kijk ook maar naar de spring- en dressuurpaarden... er zijn zoveel (omgevings)factoren die hier ook een inlvoed hebben.
En ik moedig de fokkerij van Willem alleen maar aan, ik denk namelijk dat het erg goed is (op de lange termijn) voor de (NL) endurancesport dat er een endurance gerichte fokkerij is. Of de theorieën ook werkelijkheid worden, zullen we vanzelf zien over een x - aantal jaren Lachen

Ik vind de discussie die hier gevoerd wordt erg interessant.
Iedereen heeft zijn eigen ideeën over de training, met hopelijk een bepaalde basiskennis als achtergrond! En we mogen best kritisch kijken naar elkaar, maar onszelf daarbij niet vergeten. Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:18

Ik heb een vraag aan Willem Lachen.

Ik begrijp uit Willems verhaal dat hij altijd, maar dan ook altijd, in zn training de Endurancedoelen in het oog houdt. Dat betekent dus bijvoorbeeld helemaal nooit een stevige rengalop (als ik het goed begrepen heb).

Dan mijn vraag: is een paard zelf niet in staat om op een gegeven moment te beseffen wat de training is en wat het doel van de training is? Zodat het bijvoorbeeld buiten het seizoen mogelijk is om incidenteel een rengalop te trekken terwijl je paard gerust kan omschakelen als je weer echt aan het trainen gaat?

Of bijvoorbeeld buiten het seizoen dressuur of springwedstrijden te starten?

Mijn (beperkte, want met slechts 1 paard) ervaring is namelijk dat een paard heel goed in staat is om te begrijpen wat het doel is en waar je mee bezig bent en daar zn inzet/energie op aan te passen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:31

gerritje schreef:

Of als sportpaard waar je met beleid mee omgaat. De huidige Nederlandse toppers die op internationaal niveau meedraaien, hebben de tijd gekregen om het betreffende niveau te bereiken. Die paarden worden wel degelijk als sportpaard gehouden, maar zijn niet naar het huidige niveau gereden op de manier zoals de TS met zijn paard traint en wedstrijden rijdt. Die manier is waar deze discussie om begon, in die wijze kunnen redelijk wat mensen zich niet vinden - mede vanwege de gebrekkige onderbouwing - en dat is IMO waar bij een aantal hier de schoen wringt.

Maar misschien moet men in de Nederlandse endurancesport niet te voorzichtig zijn en moet men meer de kant op van de manier die hier beschreven wordt. De tijd zal het leren of die manier werkt. Lachen

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 12:38

Helaas is het zo dat er maar weinig mensen zo open staan als dat ik hier gedaan heb. Ik zal me een tweede keer ook eens flink achter mijn oren moeten krabben voordat ik dat nog eens doe.

De kudde paardenhuisdierenhouders trapt heel hard tegen, in hun ogen kuddevreemde paardensportmensen!

Sport is grenzen opzoeken en grenzen verleggen. Fouten en klappen krijgen zijn daaraan inherrent.

Ik heb veel reacties ( en aanvragen voor een advies ) gekregen van sportmensen die onze visie kunnen delen en respecteren.
Deze mensen hebben me met nadruk gevraagd niet hun namen op het forum bekent te maken uit angst voor trappen!
Ik dank hen hartelijk voor hun ondersteuning en vooral de enkeling die zich ook in de buurt van de kudde durft te wagen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:58

Dat sportpaard verhaal heb ik nooit begrepen. Zodra een paard op hoger niveau moet presteren is het opeens geen paard meer, maar een ding ofzo.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:00

Lenneke_ schreef:
Dat sportpaard verhaal heb ik nooit begrepen. Zodra een paard op hoger niveau moet presteren is het opeens geen paard meer, maar een ding ofzo.

Dat was nou precies wat ik bedoelde met een fiets met haar!!

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:10

genghiskhan schreef:
Helaas is het zo dat er maar weinig mensen zo open staan als dat ik hier gedaan heb. Ik zal me een tweede keer ook eens flink achter mijn oren moeten krabben voordat ik dat nog eens doe.

De kudde paardenhuisdierenhouders trapt heel hard tegen, in hun ogen kuddevreemde paardensportmensen!

Sport is grenzen opzoeken en grenzen verleggen. Fouten en klappen krijgen zijn daaraan inherrent.

Je verhaal levert veel stof op tot discussie Willem, alleen maar goed denk ik. Het is waar dat sport gaat over grenzen opzoeken en verleggen. Omgaan met tegenslagen en leren van je fouten hoort daarbij. Ook het kijken op internationale wedstrijden kan een belangrijk leermoment zijn.

Voor mij was het Wereldkampioenschap voor 7 en 8 jarigen vorig jaar in Compiegne een ware eye-opener. Daar werd gereden voor de dood of de gladiolen. Letterlijk. Wanneer je paard het daar goed doet kan ie voor veel geld aan de sjeiks verkocht worden. Wanneer het niet lukt was ie toch niet goed genoeg. Zo zag het eruit. Een enkeling werd met respect voor leeftijd en mentale weerstand van het paard gereden. Ik heb daar na de wedstrijd paarden zien staan: alleen achtergelaten in een paddockje en duidelijk hondsberoerd. Niet meer in staat om te eten, uitgeput. Geen mens die zich erom bekommerde. Een aanfluiting voor de sport.

Als dat het 'recht doen aan de genen' betekent: dan dank je wel maar ik vind 't schandelijk. Expres beschrijf ik deze extreme situatie, omdat het daar naartoe gaat wanneer het om veel geld gaat. In Nederland zijn we (nog) niet zover.

Daarom is deze discussie waardevol: het zet de lezers aan het denken over haar/zijn eigen grenzen. Wat vind ik nog verantwoord voor MIJN paard? Ga ik voor de genen? Of ga ik voor het individu dat mijn paard ook is en kijk tot hoever ik die lat kan opschuiven in de sport? Wil ik veel risico nemen of doe ik het wat rustiger aan. Iedereen moet die vraag voor zichzelf beantwoorden.

Het is aan veterinairen, regelgevers en juryleden om die grenzen te bewaken.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:25

Citaat:
Je verhaal levert veel stof op tot discussie Willem, alleen maar goed denk ik. Het is waar dat sport gaat over grenzen opzoeken en verleggen. Omgaan met tegenslagen en leren van je fouten hoort daarbij. Ook het kijken op internationale wedstrijden kan een belangrijk leermoment zijn.

Voor mij was het Wereldkampioenschap voor 7 en 8 jarigen vorig jaar in Compiegne een ware eye-opener. Daar werd gereden voor de dood of de gladiolen. Letterlijk. Wanneer je paard het daar goed doet kan ie voor veel geld aan de sjeiks verkocht worden. Wanneer het niet lukt was ie toch niet goed genoeg. Zo zag het eruit. Een enkeling werd met respect voor leeftijd en mentale weerstand van het paard gereden. Ik heb daar na de wedstrijd paarden zien staan: alleen achtergelaten in een paddockje en duidelijk hondsberoerd. Niet meer in staat om te eten, uitgeput. Geen mens die zich erom bekommerde. Een aanfluiting voor de sport.

Als dat het 'recht doen aan de genen' betekent: dan dank je wel maar ik vind 't schandelijk. Expres beschrijf ik deze extreme situatie, omdat het daar naartoe gaat wanneer het om veel geld gaat. In Nederland zijn we (nog) niet zover.

Daarom is deze discussie waardevol: het zet de lezers aan het denken over haar/zijn eigen grenzen. Wat vind ik nog verantwoord voor MIJN paard? Ga ik voor de genen? Of ga ik voor het individu dat mijn paard ook is en kijk tot hoever ik die lat kan opschuiven in de sport? Wil ik veel risico nemen of doe ik het wat rustiger aan. Iedereen moet die vraag voor zichzelf beantwoorden.

Afgod

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 13:26

Apple schreef:
Ik heb een vraag aan Willem Lachen.

Ik begrijp uit Willems verhaal dat hij altijd, maar dan ook altijd, in zn training de Endurancedoelen in het oog houdt. Dat betekent dus bijvoorbeeld helemaal nooit een stevige rengalop (als ik het goed begrepen heb).

Dan mijn vraag: is een paard zelf niet in staat om op een gegeven moment te beseffen wat de training is en wat het doel van de training is? Zodat het bijvoorbeeld buiten het seizoen mogelijk is om incidenteel een rengalop te trekken terwijl je paard gerust kan omschakelen als je weer echt aan het trainen gaat?

Of bijvoorbeeld buiten het seizoen dressuur of springwedstrijden te starten?

Mijn (beperkte, want met slechts 1 paard) ervaring is namelijk dat een paard heel goed in staat is om te begrijpen wat het doel is en waar je mee bezig bent en daar zn inzet/energie op aan te passen.

Dressuur is een vorm van gymnastiseren en ben ik alleen maar voor. Dat is even een hele andere training en belasting. Net zo met springen buiten het seizoen. ( binnen het seizoen hangt het een beetje af van het schema waarin je zit)

Nee, dan ben ik kennelijk onduidelelijk geweest als je het zo begrepen hebt. In een trainings advies voor een paard die moeilijk te houden is en er telkens wil racen heb ik geschreven dat je met dat paard niet moet toegeven aan zijn drang totdat je het hem hebt afgeleerd.
Ik ga nu nog een stapje verder maar hier zit wel degelijk een risico in dat onervaren ruiters hun paard over de kling jagen. PAS OP; DON'T TRY THIS AT HOME, als je jezelf of jou paard niet vertouwd; Een ( nieuw) paard dat race neigingen heeft zet ik op het strand in galop. Losse teugel. Gaat hij te hard zet ik hem richting het losse zand of zelfs het tegen het duin omhoog totdat hij zelf rustig wordten zijn hartslag weer rustiger. Zodra hij in een rustige galop zit ga ik geleidelijk naar het hardere zand. Alles aan losse teugel. Zodra hij te hard gaat weer richting het mulle zand. Ik let erop dat hij zich gaat 'overgeven' ( Join-up) Op het moment dat hij zich overgeeft moet hij van mij doorgaan in galop en blijf ik proberen hem te ontspannen, belonen bij rustige ontspannen galop.

Kern van dit verhaal en van paarden die ervandoor gaan is autoriteit. Ik, ruiter bepaal en niet het paard. Als je eenmaal voldoende autoriteit hebt mag je best een rengalop doen. Dan kom je op of interval training en snelheidstraining en of en wanneer dat te doen maar dat is een andere discussie.
Overigens als je eenmaal voldoende autoriteit hebt kan je, zoals je zelf aangeeft, weer gaan vertrouwen op je paard en hem dus ook initiatieven laten nemen. Een initiatief van een paard zie ik als een voorstel; ik als ruiter bepaal dan nog altijd of ik het ermee eens ben of niet.

In mijn verslag heb ik mijn twijfel, het voorstel ( initiatief van het paard) en mijn fout omschreven. Waarom ik dan toch tevreden ben? Omdat ik er trots op ben dat Tempter ( en ik) zo'n progressie hebben doorgemaakt. Trots dat ik me van dit cruciale moment bewust ben, van de comminucatie met mijn paard, hij vertelde me dat het genoeg was, ik twijfelde, nu stelde hij dan voor om toch weer te gaan, ik tijfelde en liet de beslissing dus aan het paard, bewust van het tegenkomen van onze grens, bewust van mijn fout. Dit is SPORT

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:32

Anouar mag bij mij ook nooit harder dan ik wil. Dat is bij ons in het bos ook niet verantwoord, zeker niet op zondag.
Maar dat heb ik hem niet duidelijk gemaakt door hem maar te laten gaan tot hij zich overgeeft. Ik ben hier van begin af aan duidelijk in geweest.
Natuurlijk wil Anouar ook wel eens racen, als het pad en de drukte het toelaat mag dat ook wel eens, maar altijd net iets zachter dan ik wil.
Hij staat dag en nacht in een enorme wei. Als hij uit z'n dak wil gaan doet hij dat maar daar (doet hij ook)