Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:13

Er zijn 27 'hutjes' en dus 28 trajecten. Als het totale pad ongeveer 1000 km is, dan is elke etappe gemiddeld 35,7 kilometer lang - precies wat Esther zegt dus.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:22

De laatste tracktijd die ik zie bij CG is 12.02, als ze toen op station 16 waren kan het zijn dat ze nog zijn door gereden en ervoor kiezen buiten te overnachten.
Maar aangezien ze dat eerder ook niet hebben gedaan verwacht ik dat ze nog steeds op 16 zijn.

Als er niks tegen zit en ze blijven 3 stations per dag rijden, kunnen ze de derby uitrijden. Maar enige marge hebben ze niet meer.

Wel goed dat ze uitvallers de kans geven om nog gedeeltes van de Derby te rijden. Vooral als je er al zo vroeg uit ligt, al het geld en pittige voorbereidingen voor een dag op de steppe, dat is echt een nachtmerrie. Zo kun je in elk geval toch nog voor een gedeelte het gevoel ervaren.

Knap gedaan van Byeronie!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:31

Zoals het nu gaat hebben ze nog 4 dagen om 485 km te doen....
3 etappes per dag is 108 km
4 dagen van 108 km 432 km dus op deze manier halen ze het niet.
Er moeten echt een paar dagen met 4 etappes komen, maar met een beetje geluk gaan ze daar voor.

Maar inderdaad is er heel weinig marge dus het wordt super spannend!!!
Nog beetje juichen en duimen met z'n allen!!!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:35

Moragh: het is nog 12 etappes ;) vandaar het idee dat ze met 3 etappes per dag het kunnen halen. (28-16 = 12).
Maar als ze nou morgen een extra etappe kunnen doen, dan weer een dag met 3 en weer een dag met 4, dan hoeven ze die laatste dag niet meer zoveel.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:36

Ja de duimen draaien!

Heeft braden cameron nou HS 20 overgeslagen of zou de gps t niet goed gedaan hebben ivm die rechte lijn?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:59

Ok, als het nog 12 etappes zijn dan zijn daar wel etappes van ruim 40 km bij...
Dus da's fiks... Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik wil super graag dat ze het halen, maar net op het nippertje zoals nu is wel heeel spannend (en risicovol)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:03

Aaahhhh ..... De satelliet werkt hier niet echt mee.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:03

O wat spannend zeg! heb nog nooit zo lang naar stipjes gekeken :o
Ziet er heel gaaf uit allemaal. Duimen draaien dat ze het haalt!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:06

Haha Chris vandaar ook mijn ?! vanmorgen :P vond het al raar :o

@mirriezz Mbt de gereden km's tot nu toe moet je volgens mij ook nog rekening houden dat in het begin de trackers nog helemaal niet werkten en dus geen km's geregistreerd werden op de site. Toen de trackers op de site de 1ste km's begonnen te tellen hadden ze er al bijna 100km op zitten, die zou je er volgens mij dus ook nog bij moeten tellen :o

Jammer dat de updates vandaag ook weer ver achter liepen :\ hier op t werk af en toe vlug gekeken, maar toen steeds geen update...
Wel ook grappig om dan hier sommige opmerkingen mbt het "lange stilstaan" te lezen, Je moet idd wel goed kijken naar tijd van laatste update :+ :P
Op twitter wordt idd wel ook gezegd dat er veel regen is, dus wellicht daardoor ook wat minder "bereik"?! Verder jammergenoeg weinig info/ nieuws over de achterhoede :\
Alleen vanochtend een foto waarbij je kon zien dat ze toen met 5-en tussen 14 en 15 reden
Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:10

grid schreef:
Mbt de gereden km's tot nu toe moet je volgens mij ook nog rekening houden dat in het begin de trackers nog helemaal niet werkten en dus geen km's geregistreerd werden op de site. Toen de trackers op de site de 1ste km's begonnen te tellen hadden ze er al bijna 100km op zitten, die zou je er volgens mij dus ook nog bij moeten tellen

Ok, dat geeft wel wat speling natuurlijk als dat zo is. Want als ik dan op de site kijk en de trackers gingen pas ergens halverwege traject 1 en 2 aan omdat daar pas de rode lijn begint te lopen. Dus dat zou na 50 km zijn?

Want als dat erbij komt dan gaat het inderdaad goede vormen aannemen: dan nu zo'n 565 km gedaan, dus nog 435 km in 4 dagen. Nog steeds spannend natuurlijk....

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:23

Volgens mij moet je er inderdaad zo'n 50 km bij optellen. Weet wel dat ze de eerste dag 100 km gereden had en er maar 48 o.i.d. op de tracker stond omdat ze het niet deden in het begin. Maar evengoed mag er nu niet echt iets meer misgaan dan wordt het wel heel krapjes. Maar het gaat ze vast lukken!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:57

Nog geen verslag, maar wel een leaderbord op twitter. Ze zijn op station 16 gebleven. De kopgroep zit weer met z'n vijven (zessen) bij elkaar en de grootste groep zit op 18.
De Catharina's blijven met hun tweeen de hekkensluiters. Maar ze zitten nog steeds in de race ondanks de medische tegenvaller +:)+ +:)+

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:25

Die arme jenna car! Net weer in het zadel, raakt ze verdwaald. Ze hebben haar moeten zoeken. Sneu! Ben je net weer begonnen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:31

Volgens het race report is Jenna Carr, die dus toch nog heeft mogen starten vanaf HS16, verdwaald en heeft een reddingsploeg haar moeten zoeken.
Dan denk ik wel: Heel leuk dat afvallers alsnog mogen starten, maar als het ten koste gaat van de capaciteit van hulpverleners die ook beschikbaar zijn voor de mensen die nog wel echt in de race zijn, dan weet ik niet of ik dat zo'n goed plan vind. Straks moeten mensen weer op hold gezet of vooruitgeplaatst worden...

Natuurlijk kunnen ze herstarters ook niet laten stikken als ze in nood zijn, maar misschien moet je mensen dan maar helemaal niet laten herstarten.

Is dat overigens eerder gebeurd?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:39

Poeh wat een snelheid maken die dappere pony's. Speedy conzales is er niets bij.
(zie filmpje dagverslag 6)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 01:03

Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd is, maar als ik er na een dag uit zou liggen, alsnog een paar dagen later weer mag gaan rijden, ik dan meteen verdwaal, waardoor hulptroepen erop uit moeten, tja, dan zou het schaamrood mij toch op de kaken staan :D

Volgens mij was het wegsprinten van de pony's op het filmpje niet echt gepland, eerst wil hij niet lopen en ineens }> . Hopelijk gingen ze in elk geval de goede kant op =:)

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 06:38

Goede morgen! Voor zover ik weet zijn mensen nooit 'opnieuw gestart' in de derby. Vorig jaar mocht/kon het iig niet.
Las net op twitter dat de Catherines vooruit zijn geplaatst. Het is mij alleen niet helder of dat 1 of 2 horsestations is. Ik vermoed een. Zou wel fijn zijn als ze het nu wel geheel uit kunnen rijden. :) Voordeel is dat ze nu ook met een groep rijden. Is vaak mentaal ook makkelijker dan weten dat je de hekkensluiter bent met zijn tweeën.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:18

Wauw grote inhaalslag? :j

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:22

Ik las ook dat vooruit plaatsen Chris... maar zitten ze nu officieel nog wel in de rit (race zal het achteraan niet meer heten ;) )

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:39

Moragh schreef:
Ik las ook dat vooruit plaatsen Chris... maar zitten ze nu officieel nog wel in de rit (race zal het achteraan niet meer heten ;) )

Meerdere ruiters hebben om wat voor reden dan ook deze week een carry forward gehad. Alleen het levert doorgaans wel een drie uur timepenalty op. Maar liever dat dan helemaal niet over de streep komen en stranden op hs27 lijkt me. :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:56

Hè jammer toch vooruit geplaatst... maar nu wel weer in groepje dat lijkt me ook wel een leuke afwisseling 8-)

Begreep eerder van twitter dat de achterhoede niet meer voor bepaalde plaats/klassering rijden, maar nu gewoon "ride to finish" en dus ook geen eventuele penalty's meer uit hoeven te zitten op HS23 enzo...

Ja wordt vandaag nog eens bevestigd :)
@mongolderbylive KW Ops RM 0845 CC CG getting a ride wt Vet Caroline to U18 to re-start back in the pack. Lonely out there
@mongolderbylive so thats 2 stations brought forward... whats the penalty on that?
@SonjaTimani they are adventure category (see yesterday's musings). No penalties, they're just riding to complete

Ik zou me idd ook mijn oren uit mijn kop schamen als ik dan weer mocht meerijden en dan zo hopeloos zou verdwalen en team me zo zou zoeken :o :=

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:12

:o :D ahh de rest ook gevonden wat dus 9 aug al gezegd werd:

Hopefully all the vets between 12 and 14 can use this shortcut to keep the course open and the race running...
...until the leaders are through PU2 and we have a bit more leeway to stop the trailing bunches, get vets comfortably positioned, medics ...
...sensibly distributed, and the finish party at the finish, before letting the rear guard thunder in. This year we have introduced a new...
...rule whereby technical penalties (outside assistance basically) are suspended for the rear groups one the leaders are thru PU2. This ...
...means we can orient the back-up to the leaders rather than be trying to run a race up front and have the back markers sitting penalties...
...which might jeopardise their ability to finish in any fashion. Most of those rear groups will be gunning to finish now. If we have to ...
...sneak 'em a snickers bar or let them leave early a few days to enable that, well who's counting. It will be fierce and fair up front...

Hadden jullie trouwens ook de "luxe voorzieningen" (bij U10) gezien :+
Afbeelding

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:17

Dat is zeker een luxe! Ik kan me erger herinneren! Toen was het een luxe als ze soort van en zeeppompje hadden om daarna je handen te wassen!

Buiten de pot is het ook een luxe dat ze aan drie kanten zeil hebben!
Heb vorig jaar gehad dat ik gebruim maakte van een gat in de grond en dat er daarna een hele groep mensen langs kwam lopen. Ach ja. Zelfs dat maakt op een gegeven moment niet meer uit. :)
Laatst bijgewerkt door Novalues op 11-08-15 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:19

Jammer dat ze een stukje missen, maar ik denk dat ze er wel vrede mee kunnen hebben. Kunnen ze met wat meer rust (hopelijk) de hele rit uitrijden. Adventure category klinkt ook goed *D

Ik had het toilet voorbij zien komen, ze hebben wel vast een mooi uitzicht vanaf de pot :D

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:26

hahaha chris zie het al voor me dat groepje dat zo langs kwam := ja begreep ook dat dit echt luxe was en denk ook alleen op die urtuu ;)

ohh en Iain Hayter uit de race :\ wordt nu naar 20 gebracht, maar als hij straks weer kan dan mag hij ook weer verder te paard.

en lees ook nog iets over enge brug/ rivier :=