Drents Friesche Wold 19-8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Re: Drents Friesche Wold 19-8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:47

linky schreef:
Bron: Paardenkrant 22-08-07

"In de Endurance is het de KNHS Endurance Vereniging die de veeartsen regelt".......................

Da's al beter Knipoog , al klopt het ook niet helemaal: de organisatie is verantwoordelijk voor het regelen van de dierenartsen, maar in de praktijk wordt dit zoveel mogelijk centraal geregeld door iemand van de KNHS Endurancevereniging.

Het krantenartikel vind ik trouwens bedenkelijk, voor zover ik het kan lezen (beetje klein Bloos ) is er geen wederhoor bij de juryleden toegepast, waardoor het een nogal subjectief stuk is geworden. Er wordt nu klakkeloos vanuit gegaan dat het alleen aan de juryleden lag.
Laatst bijgewerkt door Nina_rex op 23-08-07 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:50

En er staat KNHS-officials en dat klopt dan weer wel omdat jury leden wel weer rechtstreeks onder de KNHS vallen. (om het lekker overzichtelijk te houden....... Tong uitsteken )

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 13:49

De juryleden namen al direkt na hun vertrek hun telefoon niet meer op.................... er is verscheindene malen tevergeefs geprobeerd ze te bereiken!

stresskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:25

ik hoop dat dit iets duidelijk maakt over de beslissing van de jury. Ik oordeel hier niet over 12.3 kan alleen bij regel 8

Artikel 12 - Federatievertegenwoordiger

1. De KNHS wijst voor wedstrijden in de categorie 1 en in de subtop en een beperkt

aantal wedstrijden in de categorieën 2 en 3 een Federatievertegenwoordiger aan.

Deze vertegenwoordigt de KNHS op de wedstrijd.

2. Indien op de wedstrijd geen afzonderlijk daartoe aangewezen Federatievertegenwoordiger

aanwezig is, vervult de (voorzitter van de) jury deze taak.

3. De Federatievertegenwoordiger is bevoegd met inachtneming van de bepalingen

van artikel 8 de wedstrijd te annuleren dan wel te beslissen dat de wedstrijd niet

voor puntenregistratie in aanmerking komt dan wel andere wijzigingen aan te

brengen.

4. De Federatievertegenwoordiger is bevoegd een deelnemer die zich misdraagt een

officiële waarschuwing te geven. De Federatievertegenwoordiger maakt daarvan

melding in zijn rapport met daarbij de persoonsgegevens van de betrokken deelnemer,

van eventuele getuigen en de motivering van de getroffen maatregel.

5. Een Federatievertegenwoordiger is bevoegd tijdens de wedstrijden te besluiten

dat deelnemers in zomer- of regentenue mogen rijden. Hierbij dient het gestelde

in het desbetreffende disciplinereglement in acht te worden genomen.

6. De Federatievertegenwoordiger kan te allen tijde onder opgave van redenen een

deelnemer het (verder) deelnemen aan een wedstrijd verbieden, hem uitsluiten

of diskwalificeren wanneer niet aan (één van) de bepalingen van dit of andere

reglementen en/of het goedgekeurde vraagprogramma wordt voldaan, de

deelnemer zich onheus gedraagt tegenover een official, de deelnemer ruw

optreedt jegens zijn paard of enig ander paard, dan wel indien de Federatievertegenwoordiger

het vanwege veiligheidsredenen niet verantwoord acht

dat een combinatie (verder) aan de wedstrijd deelneemt. Het besluit de

deelnemer te verbieden (verder) deel te nemen, uit te sluiten of te diskwalificeren

Algemeen Wedstrijdreglement

versie 2007-1

12

kan zowel voor, tijdens als na het afleggen van de proef, het parcours of de rit

worden genomen.

7. Indien de Federatievertegenwoordiger een overtreding als vermeld in dit artikel

constateert, rapporteert hij dit aan de KNHS, die betrokkene een officiële waarschuwing

kan geven, een administratieve heffing kan opleggen of dat door het

Federatiebestuur opgave wordt gedaan bij de Aanklager.

8. De Federatievertegenwoordiger dient een rapport inzake het verloop van de wedstrijd

op te maken en dit samen met alle wedstrijduitslagen en startcoupons en/of

beoordelingsformulieren binnen twee werkdagen na beëindiging van de wedstrijd

aan de KNHS te zenden.

9. De Federatievertegenwoordiger kan tijdens KNHS-wedstrijden deelnemers

aanwijzen voor een controle van diens wedstrijddocumenten.

10. Een Federatievertegenwoordiger dient een versie van de dan geldende

KNHS-reglementen bij zich te hebben, die tijdens de wedstrijd door KNHS-leden

geraadpleegd moet kunnen worden.

Artikel 8 - Wijzigingen tijdens de wedstrijd

1. Een wedstrijdgevende organisatie kan besluiten (een onderdeel van) een wedstrijd

te wijzigen of zelfs te annuleren. Hierbij dienen onderstaande bepalingen in acht

genomen te worden:

a. Het wijzigen van een vraagprogramma door de wedstrijdgevende organisatie

tijdens een wedstrijd is alleen toegestaan als deze wijziging de instemming

heeft van de Federatievertegenwoordiger, gehoord hebbend alle bij de rubriek

betrokken deelnemers. De Federatievertegenwoordiger is verplicht daarover te

rapporteren.

b. Bij slecht weer of onvoldoende conditie van het terrein op de dag(en) van de

wedstrijd kan de Federatievertegenwoordiger na overleg met de wedstrijdgevende

organisatie en de officials besluiten tot annulering van (onderdelen

van) een wedstrijd of de wedstrijd (indien mogelijk) binnen te laten verrijden.

De wedstrijdgevende organisatie is verplicht de deelnemers, de officials en de

KNHS hiervan in kennis te stellen.

c. Bij gebrek aan deelname kan een wedstrijd alleen worden geannuleerd

wanneer de deelnemers, de officials en de KNHS hiervan tenminste drie dagen

voor het begin van de desbetreffende wedstrijd in kennis zijn gesteld.

2. Bij annulering van de wedstrijd of een rubriek dienen reeds betaalde inschrijfgelden

en/of waarborgsommen door de wedstrijdgevende organisatie te worden

gerestitueerd. In het geval van bijzondere omstandigheden kan de wedstrijdgevende

organisatie het Federatiebestuur verzoeken goed te keuren dat het

inschrijfgeld slechts gedeeltelijk gerestitueerd wordt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:05

Ja, en? Blond

De jury vertrok terwijl er nog druk gezocht werd naar oplossingen om de ruim 120 (!) starters uit het hele land toch nog een kans te geven. Ze waren bij voorbaat niet bereid zich dusdanig flexibel op te stellen dat er alsnog, al was het dan misschien een uur later, gestart kon worden.
Bovendien horen ze tot minimaal een half uur nadat een wedstrijd officieel is afgelast/afgelopen aanwezig te blijven.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:48

Jury heeft wel gewacht, maar er waren gewoon geen dierenartsen.
De dierenartsen die als deelnemer aanwezig waren, wilde ook starten en dat is dus niet te combineren.
Tot 10 uur wachten voor 1 vet, terwijl er 4 nodig zijn, heeft dan weinig toegevoegde waarde.
Verder mag niet iedere dierenarts keuren op een endurance wedstrijd, zelfs niet iedere paardenarts.

Hoe zuur, ze hadden geen andere keus.
Dus ook ik heb dus maar een toeristisch rondje gereden.

stresskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:09

1 ding is zeker iedere dierenarts m ag keuren op een endurance wedstrijd dit geeft zelfs de DER aan Citaat "als je zelf dierenartsen kunt vinden is dat super want er is een tekort en iedere dierenarts mag keuren"einde citaat dus dit was het probleem niet

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:12

Ruudjw schreef:
Jury heeft wel gewacht, maar er waren gewoon geen dierenartsen.
De dierenartsen die als deelnemer aanwezig waren, wilde ook starten en dat is dus niet te combineren.
Tot 10 uur wachten voor 1 vet, terwijl er 4 nodig zijn, heeft dan weinig toegevoegde waarde.
Verder mag niet iedere dierenarts keuren op een endurance wedstrijd, zelfs niet iedere paardenarts.

Hoe zuur, ze hadden geen andere keus.
Dus ook ik heb dus maar een toeristisch rondje gereden.

De jury was zaterdag op de hoogte gesteld van het feit dat er 'slechts' twee veterinairen zouden zijn, terwijl er voor deze wedstrijd 4 reglementair aanwezig horen te zijn. Daarvoor hadden ze al een oplossing bedacht die eruit bestond dat de klasse 2 vroeger moest starten en de klasse 1 later. Wel degelijk meedenken zou ik zeggen. Toen er om half 9 geen enkele dierenarts was viel dat plan in duigen en kon niemand met goed fatsoen nog een wedstrijd van start laten gaan. Op enig moment moet de knoop worden doorgehakt. Dat hebben ze gedaan.

Het feit dat er reglementair vier dierenartsen nodig zijn is niet voor de lol. In de endurance sport worden hoge eisen gesteld aan onze paarden. MIsschien ben je je daar niet van bewust maar ook een 30 km rit brengt risico's met zich mee (ook in de klasse 1 worden paarden afgekeurd....). Dan mag je eisen dat de paarden goed begeleid worden. Zonder voldoende da's gaat dat niet. Het welzijn van ons paard hoort prioriteit nummer 1 te zijn. Niet het rijden van een wedstrijd.

stresskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:19

hier ben ik het helemaal mee eens maar een programma vervroegen kan hellaas niet in de endurance. nog niet lang geleden is er ook een wedstrijd met een tekort aan da's geweest en ging dit ook gewoon door jammer

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:13

stresskip schreef:
1 ding is zeker iedere dierenarts m ag keuren op een endurance wedstrijd dit geeft zelfs de DER aan Citaat "als je zelf dierenartsen kunt vinden is dat super want er is een tekort en iedere dierenarts mag keuren"einde citaat dus dit was het probleem niet

Waar heb je dit citaat gevonden? Verward Wij hebben voor onze wedstrijd ook zelf voor een deel van de dierenartsen gezorgd, maar dat waren wel allemaal DA's die op die lijst stonden. Je kunt echt niet zomaar elke DA vragen.

En ik vind dat er hier wel héél gemakkelijk met een beschuldigend vingertje gewezen wordt naar de juryleden. Vaak ook nog met argumenten die niet kloppen of heel slordig zijn opgesteld.
En laten we niet vergeten dat ook de juryleden dit vrijwillig en voor hun plezier doen. Ze zijn echt niet in dienst van de KNHS om organisatoren te pesten, ze hebben een belangrijke taak, namelijk het bewaken van het welzijn van het paard. Dat kon in dit geval in hun ogen blijkbaar niet gegarandeerd worden.

Ik zeg niet dat dat terecht is of niet, ik was er niet bij en heb al veel verschillende verhalen gehoord (wat betekent dat ik er vooralsnog geen een geloof Knipoog ). Maar ik vind het wel zorgelijk dat sommige mensen heel snel hun conclusie klaar hebben en met beschuldigingen beginnen te gooien, zoals 'ze waren bij voorbaat niet bereid zich dusdanig flexibel op te stellen...'.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:15

Ik was er toevallig bij als deelnemer, heb alles van begin tot einde meegemaakt en onze welwillende veearts (erkend paardenarts) ook................

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:22

linky schreef:
Ik was er toevallig bij als deelnemer, heb alles van begin tot einde meegemaakt en onze welwillende veearts (erkend paardenarts) ook................

Ja... en?? Weet je dan precies wat de jury dacht of vond? Blond

Ik zou zeggen, blijf het constructief bekijken. Aan geklaag en van die negatieve kranteartikelen heeft niemand iets: de organisatie niet, de KNHS EV niet, en al zeker de sport niet. Aan wijzen met de vinger heeft ook niemand iets. Als je iets wil betekenen, kom dan met specifieke vragen, klop aan bij de juryleden of via de KNHS EV, laat je mening horen. Maar hier je gal spuwen over mensen die hier niet komen en zich dus niet kunnen verweren is niet constructief. Lachen

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:28

linky schreef:

Maar dat wil nog niet zeggen die die ook mocht keuren. De KNHS en de KNHS EV hebben een lijst opgesteld met geautoriseerde veterinairen. Je dient namelijk ook aantoonbaar verstand te hebben van de endurance.

En ik was ook aanwezig. Wellicht niet vanaf het begin. Plus ik ken beide juryleden redelijk goed. Die gaan niet zomaar weg.
Heb ook met 1 van beide later nog gesproken.

Maar laten we stoppen met wijzen en wachten wat de diverse comittees beslissen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 22:34

Waarom moet er persé een zonde bok aangewezen worden? Ik denk dat niemand de intensie had om de wedstrijd niet door te laten gaan, en als er een andere mogelijkheid was geweest weet ik zeker dat alle partijen die mogelijkheid geprobeerd zouden hebben. Misschien was alles op dat moment onduidelijk, dat is logisch in zo'n situatie (zijn ook zo veel regels waar je je als organisatie aan moet houden) en misschien is alles niet volgens het boekje gegaan, maar wat hebben we daar nu nog aan? De gene die misschien een fout hebben gemaakt, hebben dat zelf waarschijnlijk ook wel door en wie weet hebben ze er voor de volgende keer nog wat van geleerd. Knipoog

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:20

Ja precies Vis. Het maakt mij (deelnemer) echt niet uit of het nou de jury was, de KNHS of pietje bel. Ik vind het alleen heel jammer dat mijn rit niet telde want hij was echt lekker.

Volgend jaar hoop ik dat DFW gewoon weer georganiseerd wordt en dat er geleerd is van de dingen die misgingen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:09

Ook wij hopen dat de rit volgend jaar weer georganiseerd wordt; maar soms zul je toch wel eens in het belang van al die ruiters, grooms en niet te vergeten paarden, moeten roeien met de riemen die je hebt en dan maar eerst starten zonder de benodigde toestemming van de KNHS maar met de beschikbare veeartsen; en na afloop zien of er punten te verdelen zijn of niet. Dan was de tocht zowiezo door gegaan en hadden een heleboel mensen nu niet met een kater gezeten. Vooral de organisatie die na alle kritiek van vorig jaar deze keer alles tot in de puntjes geregeld had.
Bovendien, als een instantie als de KNHS wedstrijden op zondag goedkeurt, zou er toch altijd iemand op een noodnummer telefonisch bereikbaar moeten zijn in geval van calamiteiten zoals deze. Laten we hopen dat deze ervaring alle betrokken instanties dusdanig heeft wakker geschud dat het in de toekomst niet weer hoeft te gebeuren.
En trainen wij door voor de volgende ongetwijfeld mooie rit.........................

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 21:23

linky schreef:
...en dan maar eerst starten zonder de benodigde toestemming van de KNHS maar met de beschikbare veeartsen; en na afloop zien of er punten te verdelen zijn of niet.

Zo simpel werkt het niet. Knipoog Het was dan namelijk een wilde wedstrijd geworden, en daar mag je als KNHS-startkaarthouder niet aan meedoen.

Dat kun je dan vervolgens overdreven vinden (even vooruitredenerend Haha! ), maar het heeft een reden, en wel precies dezelfde reden waarom de wedstrijd nu volgens de juryleden afgelast moest worden: omdat het welzijn van de deelnemende paarden niet gegarandeerd kon worden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:31

Met 4 aanwezige veeartsen? Kom nou, ik heb bijna 20 jaar bij de KNHS gejureerd, zowel springen als dressuur en heb altijd geleerd dat je problemen oplossen moet op SPORTIEVE wijze; dan maar het risico op geen winstpunten, maar dan was de rit op zowel een een sportieve en veilige manier doorgegaan!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:33

Het lijkt mij echt niet slim om mensen de wedstrijd te laten starten zonder toestemming van de KNHS. dan wordt het inderdaad een wilde-wedstrijd en dat is volgens de regelementen niet toegestaan.

Zonder voldoende dierenartsen kan een endurance-wedstrijd niet doorgaan. Die wedstrijden staan of vallen met de keuringen. Ik weet niet op welk moment er 4 dierenartsen aanwezig waren? Op het moment van afgelasting in ieder geval niet (zelfs niet als je de deelnemende Da meetelt).
Maar goed, er is volgens mij gister overleg geweest. Ik ben er benieuwd wat daaruit gekomen is.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:40

Daar ben ik ook erg benieuwd naar, en hoop voor alle betrokkenen dat dit een eenmalige uitglijder geweest is.

stresskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:49

Ik weet zeker dat zodra er iets bekent is het op endurancedfw.nl/forum staat dus in de gaten houden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:52

Er is iets bekend, er is namelijk bestuursoverleg geweest waarin deze kwestie ge-evalueerd is. Lachen Ik weet niet of ik het hele bericht hier mag zetten, aangezien het op een besloten ledenforum is gepubliceerd. Al zouden ze de uitkomsten wel openbaar maken, stond er bij.
Conclusie was dat zowel de KNHS Endurancevereniging als de organisatie steekjes hebben laten vallen, waardoor de situatie zoals die op de wedstrijddag was heeft kunnen ontstaan. Op de dag zelf geconfronteerd met die situatie had de jury geen enkele keuze dan het aflasten van de wedstrijd.

Dus wat mij betreft onterecht dat de jury zomaar de zwarte piet toegepeeld heeft gekregen, o.a. in dat krantenbericht. Verward

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:47

ik denk dat de EV dit dan ook maar moet communiceren naar iedereen toe, voordat er weer allemaal verschillende berichten de ronde gaan dat is hun taak in mijn/onze ogen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:06

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:01

Ons almachtige bestuur heeft gesproken... Lips are sealed

Was natuurlijk te verwachten zo'n uitkomst Slapen