Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aileen_Noël

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:09

Leuk topic!

Afwisseling is inderdaad erg belangrijk. Ik moet er niet aan denken elke dag hetzelfde te doen %)
Wij doen van alles en wisselen iedere keer van omgeving. Ik rijd steeds een ander rondje en maak er iets creatiefs van. Tussendoor eens naar Schoorl of iets anders leuks. En dan nog heel af en toe in de bak beetje rek en strek oefeningen doen , hihi.
Sprongetje met of zonder zadel...zoiets. En ook rengalop hoor!!!!!!! Dushi krijg ik gelukkig heel makkelijk terug,maar rengalop doe ik niet iedere keer. Zoiets moet zeker niet standaard in een training, meeste draf en wanneer ik klasse 2 start weer wat meer galop erbij pakken.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:21

Marika, denk je ook aan klasse III in Uddel? Ik zit daar ook een beetje over na te denken.

Ik pak af en toe ook even een rengalop mee, Beer vindt dat geweldigggg, wel altijd beheerst en op paden die ik ken. Ik zit nu in de lala-ritjes modus en heb wat dressuuropfrisdingen gedaan afgelopen weken. Voor de vorst doe ik meestal nog een of twee bloktrainingen en dan in december en januari veel vrij en dan na de drek begin ik weer met naar de eerste wedstrijd toewerken.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:37

Klopt Kristel! Maar misschien dat ik ook wel kies voor een duitse meerdaagse. Of ik ga voor de 68 km bij endurance loonse en drunense duinen.

Rengalop doe ik bijna nooit. En als ik het doe altijd buiten het trainingsseizoen om.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:42

Djilna, dank voor je uitleg, daar kan ik wat mee! Mij lijkt de 2x40 in Leersum een mooie voorbereiding op de 2x54. Wil alleen voor Leersum nog een 50 km hebben gereden maar ben bang dat die er niet is voor april. Maar dat kan ik natuurlijk ook thuis doen.
Maar ff afwachten wat de kalender gaat worden.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:19

Notti (mijn Haf) is inderdaad ook redelijk makkelijk terug te krijgen vanuit (harde) galop en daarna ook snel weer rustig, hij blijft niet de hele tijd stuiteren of iets dergelijks. Maar voorlopig lekker met de basiskilometers aan de slag dus vooral lekker veel stappen en uitbouwen met draf op buitenrit. :)

Momenteel staat hij even een paar weken stil, komende zondag pak ik hem weer op. Denk dat mijn schema dan iets wordt van: Zondag bos, dinsdag naar de binnenbak voor wat dressuur en donderdag een korte buitenrit/aan de fiets/longeren (dat kan alleen bij droog weer, anders is de wei te glibberig). Als het dan weer wat mooier weer wordt wat vaker en langer naar buiten (om het maar even op trainingsschema's te houden, haha). Heb nog nooit echt een schema gevolgd met hem (hij is ook nog maar 4), en heb er wel zin in zijn conditie wat te gaan opbouwen. :) Lijkt me wel erg leuk volgend jaar een keer een kennismaking te kunnen rijden. Blijf dit topic in ieder geval volgen!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:21

Mariekyy schreef:
Djilna, dank voor je uitleg, daar kan ik wat mee! Mij lijkt de 2x40 in Leersum een mooie voorbereiding op de 2x54. Wil alleen voor Leersum nog een 50 km hebben gereden maar ben bang dat die er niet is voor april. Maar dat kan ik natuurlijk ook thuis doen.
Maar ff afwachten wat de kalender gaat worden.

Heeft KWB 1 geen 50?

Dank voor de uitleg Djilna, zeer interessant, ook voor ons ivm een overgang klasse II en hoe die bloktraingen er dan uit kunnen zien.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:22

nope, KWB start meestal met een 20, 30, 40 en een 60(allemaal ongeveer uiteraard), ivm novice kwalificaties... .

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:13

Een 60km is juist mooi in combi met de 2x40km denk ik. Je hebt meer aan een 60km dan aan een 50km ter voorbereiding op de 2x 54km.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:58

Maar is dat niet een te grote overgang? Hij heeft dit jaar een 44, 48 en een 40 km gelopen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 09:04

Dan zou ik als ik jou was, toch proberen om idd eerst een 40, dan een 60. en dan een 2x40, dan 2x50. Maar het is afwachten wat de wedstrijdkalender doet denk ik...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:22

Hm, ik vind het dan sowieso niet zo slim om naar klasse III te gaan als je nog geen 50+ in klasse II hebt gestart. Eerst een 60, dan pas gaan denken aan een 2 daagse klasse III.

Het idee van Myrthe dan dus. Anders vind ik persoonlijk de overgang te groot.
Die 2x 40 zou je kunnen overslaan als wedstrijd door het thuis te trainen of dan bijv 3x 30 a 35km te doen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 09:33

Voor mezelf en Judy ben ik overigens ook nog lekker aan het puzzelen. Beetje aan het dubben ook. Of we gewoon lekker "lol met je knol" blijven rijden in de korte klasse 2, en wat korte meerdaagsen, of dat het toch nog steeds interessant is om te denken aan langere klasse 2 wedstrijden en dan evt. een korte klasse 3.

Omdat ik er dus nog niet uit ben, ga ik begin 2014 wel mijn bloktrainingen maken zodat we de basiskm gemaakt hebben voor langere klasse 2/korte klasse 3. Dat heb ik afgelopen zomer ook gedaan dus verwacht dat ze dat aan kan. En dan maar zien, denk dat we maar weer beginnen met een 40 in Kootwijkerbroek. Wordt wat standaard, maar ach :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:36

Ik ga eerst maar eens zien hoe mijn merrie de winter doorkomt. Vorig jaar bleef het gewicht toch niet zo makkelijk hangen. Verder is een stukje trainungsgebied afgesloten (en het was al niet veel), dus dat is ook nog een issue wat getackeld moet worden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:43

Volgend jaar een 120km + een 160km of een 160+160km. Weet ik ook nog niet..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 09:47

Dat gewicht is idd bij Judy ook nog een "ding". Gelukkig weet ik nu dat ik haar met pavo sportsfit heeel goed op gewicht kan krijgen/houden, dus nu alleen een kwestie van op tijd meer gaan voeren denk ik/hoop ik...

Leuke plannen Djilan!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:46

ik denk dat wij volgend jaar ook beginnen met de 40 in kwb myrthe!
Komen we jr eindelijk eens tegen op wedstrijd haha

Meerdaagse lijkt me ook wat gaaf maar dat durf ik niet.
Eerst maar rustig beginnen weer!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:54

Dank voor alle adviezen! Misschien is klasse III dan toch nog te hoog gegrepen.
Ben gewoon aan kijken wat haalbaar is. En kom er idd achter dat het net allemaal te krap is.
Dus volgend jaar gewoon lekker klasse II en dan wel proberen te eindigen met een lange klasse II.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:50

Ik val ook even in, heb het hele topic gelezen, heel interessant!
Zelf zit ik er ook over na te denken om te gaan starten met endurance, we rijden al veel buitenritjes en eigenlijk wel toe aan een nieuwe motivatie. Het schema van Tonkie komt hier vaak voorbij en heb hem aan mij aangepast, we moeten allebei nog wennen aan lange afstanden.

1x pw western (gymnastiseren)
1 a 2x pw 8 a 10km
1x pw 15 km

De km's langzaam opbouwen en na elke 5,5 week 1,5 week rust.
Ik zit namelijk met mijn tentamenweken, om de 6 weken heb ik een tentamenweek en dan heb ik echt geen tijd voor pony, als je de km's minder snel opbouwt dan Tonkie moet dit in principe wel lukken dacht ik...

Wat denken jullie, is dit een beetje oke schema om op te bouwen en misschien volgend voorjaar een klasse I of impulsrubriek te rijden..?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:21

_Maart_ jouw schema lijkt sprekend op de training die ik afgelopen seizoen heb gehanteerd voor mijn debuut in klasse I, het heeft voor ons heel goed uitgepakt en Klava heeft de 30km-wedstrijden (in Belgie) heel goed/makkelijk uitgelopen.

Volgend seizoen wil ik in Belgie de 40km gaan rijden en in Nederland de korte klasse II, dus ik zal de afstanden tijdens de training iets gaan verhogen.

Over 2 weken ga ik een heuvelstaptraining volgen bij Desiree Hanen, heb er zin in! :j

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:23

Leuk om te horen Stelvio! Zat ik gelukkig op de goede weg. Hoe snel heb jij de km's opgehoogd voor je klasse I?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:20

Ik lees ook nog steeds aandachtig mee bij elke update :+ Prachtig topic geworden en leerzaam voor iedere ruiter :j

Wij gaan lekker doortrainen. We hebben nu 10 winstpunten in de klasse I, wil nog lekker even aanmodderen in de klasse I om alle basisdingen op orde te krijgen: leren plassen, in de mond kijken is nog lastig, etc. Als dit alles in orde is en geen probleem meer vormt, wil ik de overstap maken naar klasse II.
Heb nog geen idee hoe lang dit gaat duren, maar dat bekijk ik gewoon per wedstrijd. We oefenen er op stal lekker op los en heb wat handige tips gekregen voor het leren plassen in Wassenaar :D Kunnen we weer wat mee, want helaas was meneer zijn hartslag enkele slagen te hoog bij binnenkomen. Hij liep al zo te drentelen bij het tellen van zijn HS en ik denken: wat is er nou??... Vet was HS opschrijven op het tafeltje en hij gaat uitgebreid staan plassen. Gelijk weer aangeboden en HS toen 50...
Is dus toch echt wel een aandachtspuntje. Dit valt natuurlijk ook onder ''training''.. Het is niet alleen maar afstanden maken.

Wij gaan 15 december van start bij Esther Groen om een heuveltraining in draf te volgen.. Door Donna's griep en het overlijden van haar moeder is de clinic waar ik ons voor had ingeschreven nog niet geweest.. Die zal er ook wel aankomen over een tijdje :j

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:08

Klinkt leuk die heuveltraining!
Wij gaan als het even meezit binnenkort weer eens Schoorl opzoeken.
En dan af en toe een ritje op normaal tempo maken om de conditie erin te houden.
En voor het volgend seizoen maar even kijken hoe dat verloopt. We moeten sowieso nog 2 wedstrijden goed uitrijden en dan door naar klasse 2.
Veel om naar uit te kijken in ieder geval!!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:25

Jolindaa schreef:
Ik lees ook nog steeds aandachtig mee bij elke update :+ Prachtig topic geworden en leerzaam voor iedere ruiter :j

Wij gaan lekker doortrainen. We hebben nu 10 winstpunten in de klasse I, wil nog lekker even aanmodderen in de klasse I om alle basisdingen op orde te krijgen: leren plassen, in de mond kijken is nog lastig, etc. Als dit alles in orde is en geen probleem meer vormt, wil ik de overstap maken naar klasse II.
Heb nog geen idee hoe lang dit gaat duren, maar dat bekijk ik gewoon per wedstrijd. We oefenen er op stal lekker op los en heb wat handige tips gekregen voor het leren plassen in Wassenaar :D Kunnen we weer wat mee, want helaas was meneer zijn hartslag enkele slagen te hoog bij binnenkomen. Hij liep al zo te drentelen bij het tellen van zijn HS en ik denken: wat is er nou??... Vet was HS opschrijven op het tafeltje en hij gaat uitgebreid staan plassen. Gelijk weer aangeboden en HS toen 50...
Is dus toch echt wel een aandachtspuntje. Dit valt natuurlijk ook onder ''training''.. Het is niet alleen maar afstanden maken.

Wij gaan 15 december van start bij Esther Groen om een heuveltraining in draf te volgen.. Door Donna's griep en het overlijden van haar moeder is de clinic waar ik ons voor had ingeschreven nog niet geweest.. Die zal er ook wel aankomen over een tijdje :j

Wat voor het plassen bij mij heel erg hielp was een patroon maken: ik stap het laatste stuk voor de vetgate of finish af, loop er dan een stukje naast... en ondanks dat mijn pony een makkelijke plasser is, ook onder het zadel, werkt dat voor ons erg goed. Ook omdat dat "gaan" dan alvast meer terugschakelt naar de rustmodus dan wanneer ik er op blijf zitten.

Nu plast ze standaard voor de vetgate of finish, ze weet altijd wel een stukje gras te vinden. :D En dat scheelt een hoop in aanbiedtijden. Je kan ook oefenen met stro neerleggen etc, maar daar heb je in die 10 min aanbiedtijd voor de finish geen tijd voor denk ik. Ik heb het nog wel eens bij me voor "noodgevallen" en bv bij verharde vetgates, dan weet ik dat ze niet graag plast.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:53

Ik denk idd dat ik ook even lekker een stukje ernaast ga lopen voor de finish! Hem in een stukje gras laten lopen en indien nodig even laten snuffelen. Hij plast in principe overal op, behalve op het asfalt, dus daarmee ben ik gelukkig geprezen :j Vorige pony had heel sterke voorkeur voor stro, dus dan ben je toch al weer gebonden.

Bedankt voor de tip, ik ben aan het kijken voor een eigen trailertje op het moment, dus als we die hebben kunnen we ook lekker nonstop op locatie oefenen en dan zal dat oefenen met plassen ook goed tot zijn recht komen. Thuis kunnen we niet echt lange rondes maken waardoor hij niet zo nodig hoeft :+

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:59

_Maart_ schreef:
Leuk om te horen Stelvio! Zat ik gelukkig op de goede weg. Hoe snel heb jij de km's opgehoogd voor je klasse I?

Ik moet bekennen dat er geen opbouw met voorbedachte rade inzat :o
Het schema is vanzelf zo ontstaan, springles had ik sowieso 1x per week en dit ben ik blijven doen, verder ben ik gewoon begonnen om 2x per week m'n standaard buitenrondje te maken, door gebruik te maken van Endomondo wist ik pas dat dit rondje 6km is, toen de zomertijd inging en het dus langer licht bleef ben ik dit rondje gaan uitbreiden tot 9km. 1x per weekend maakte ik een groter rondje van 12 tot 15 km.

Ik heb me nu verdiept in de artikelen van Tonkie en wil voor 2014 een jaarplanning gaan maken, voor de conditie-opbouw zal dit voor komend seizoen niet zo heel nodig zijn, omdat ik de overgang van 30 km naar 40 km niet zo heel groot zal zijn, maar ik wil bedreven worden in het totale trainings/wedstrijdmanagement van mijn paard omdat ik hoop ooit klasse III te kunnen gaan starten.