Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:36

Psydoxy schreef:
Ben sinds de zomer met hem gaan fietsen. Heb wel eens gelezen dat paarden dan tijdens het voorbrengen ook makkelijker worden als ze het fietsen gewend zijn. We zullen zien.

Misschien mag je hem met de fiets voorbrengen _/-\o_ ??

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 18:37

:') :D

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:45

Als dat zou kunnen :D

kim345

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 19:50

Wel strak sturen voor de bocht ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:27

En niet voor het gemak je touw aan je stuur knopen #)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:31

Snadrem schreef:

Is dat niet slim dan :')

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:33

Psydoxy schreef:
Snadrem schreef:

Is dat niet slim dan :')

Scheelt weer! :))

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:37

Vroeger fietste ik echt mega veel met mijn pony, maar tegenwoordig doe ik dat niet meer. Heb ook een ander paard inmiddels. Zomer's ga ik wel eens skeeleren met paardlief, is goed voor die dikke pootjes van mij :+

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:11

Worden weer interessante dingen verteld, leuk!!
Ik ben mijn aan het oriënteren om volgend jaar eventueel mijn eerste klasse 3 in vorm van een meerdaagse te gaan rijden.
Alleen hoe train naar een meerdaagse klasse 3?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:13

Blokweken maken.
Ik heb een meerdaagse klasse IV gereden (3x70km) en eerst een 2daagse klasse III gereden (2x 54km) plus blokweken daarvoor.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 15-10-13 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:29

Ja precies. Ik probeer het trainingsprincipe van Tonkie aan te houden.
Idee is om in Uddel dan de 2x54 te rijden. Paard krijgt na 20 okt. 7 weken rust. Dus dat zou betekenen dat we ergens in dec weer kunnen beginnen.
Hoe moeten VP I en II er uit gaan zien? Wanneer moet je beginnen met blokweken en vanaf welke afstand?
Onze laatste blokweek was 95 km in de Eifel stappen met beetje draven.

aherma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:17

Voor wie het leuk vindt. Ik organiseer op zeer kleine schaal clinics in de omgeving van het prachtige Nijmegen. Dit gebied leent zich prima voor heuveltrainingen. Zelf ben ik klasse 4 startgerechtigd en CEI** startgerechtigd. Bij interesse of vragen kan je pb sturen. Groetjes, Anne

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:56

Hoi endurance ruiters! :D

Hoewel ik zelf (nog) geen endurance rijd, vind ik het wel een heel leuke discipline en ga ik mijn 4-jarige Haflinger het komende jaar ook op conditie trainen volgens het schema van Tonkie. Wie weet dat we in de toekomst nog wel gaan starten. :) Ik heb dit en andere topics al doorgelezen, maar had nog een paar vraagjes.
Volgens het schema van Tonkie rijd je per week zo'n drie rustige ritten om aan de 1000 basis kilometers te komen. Ik ga naast deze rustige buitenritten ook nog wat basisdressuur in de bak meepakken. Mag je dan (opbouwend) wel af en toe een rit op tempo maken met ook een rengalop tussendoor, of is het echt van belang dat je alleen maar rustig rijd, gedurende de basiskilometers?

Wat ik me ook afvraag over het afharden van de pezen, is dit voornamelijk van belang als je endurance gaat rijden of zou dit eigenlijk bij elke discipline moeten gebeuren? Omdat ik dit nu bij de endurance eigenlijk pas voor het eerst lees, maar er zijn toch genoeg andere disciplines waar de paarden een flinke prestatie moeten leveren lijkt me? Of is dat afharden van de pezen voornamelijk van belang voor de langere afstandsritten?

Ook kwam ik tijdens het lezen tegen dat wedstrijdpaarden na een lange wedstrijd meerdere weken rust krijgen om te herstellen. Wat ik me afvraag, vanaf welke afstanden is het nodig om echt rustweken in te gaan plannen? Ik neem aan dat in mijn komende jaar met rustige ritten tot maximaal 20 km dit nog niet echt nodig is? Natuurlijk is een keer een weekje rust altijd fijn, dit zal ook wel geregeld gebeuren i.v.m. tijdsgebrek. ;)

Alvast heel erg bedankt voor het doorlezen en ik hoop dat jullie misschien wat antwoorden voor me hebben! :)

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:24

Rengalop doe ik nooit. Stukje lekker galoperen kan altijd wel even (doe je in de bak tenslotte ook) maar het gaat er om dat je lekker rustig km's gaat opbouwen.

Afharden van de pezen is denk ik voor iedere tak van paardensport belangrijk. Al moet ik zeggen dat ik er ook pas voor het eerst van hoorde toen ik mij in endurance ging verdiepen. Bij ons in de omgeving hoor ik er nooit iemand over.

Qua rust is het denk ik niet zozeer de afstanden die je rijdt maar ook de hele dag eromheen. Trailerrit, keuringen, veel andere paardjes, vreemde omgeving enz enz. Allemaal nieuwe indrukken die je paardje zo opdoet bij de eerste wedstrijden :)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:40

Bedankt voor je reactie. :) Is er een reden dat je nooit rengaloppeert? Mijn ervaring is dat de paarden het altijd zo heerlijk vinden, daarom vind ik het altijd wel lekker voor ze.. Niet dat ik het vaak doe trouwens hoor. :)

Inderdaad heb ik nog nooit iemand over het afharden van de pezen gehoord. Iemand enig idee waarom dit alleen in de endurance dan aandacht krijgt?

Dat ze de indrukken moeten verwerken snap ik inderdaad, maar ik doelde meer op de rustperiodes van langer dan een maand bijvoorbeeld waar ik hier over lees. Vanaf welke afstanden is het voor het paard echt nodig een paar weken stil te staan voor het herstel van het lichaam?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:36

Dat komt omdat rengalop niks met endurance te maken heeft. Het doel is om de afstand zo economisch mogelijk af te leggen zowel voor jezelf als voor je paard. Het is de bedoeling om je paard in een mooi evenwichtig tempo de hele wedstrijd door te sturen. Energie moet gespaard worden. Daarnaast is het op wedstrijd miet gewenst om in rengalop te rijden.

In training neem ik het nooit mee. Ik schakel wel in galop.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:48

Nee, dat snap ik inderdaad, ik bedoelde het meer als voorbeeld of je het in het jaar dat je de basiskilometers aan het rijden bent af en toe mee zou mogen pakken, of dat het dan verstandiger is alleen maar rustig te rijden. Niet omdat het met training te maken heeft inderdaad, maar gewoon omdat pony en ik het beide erg leuk vinden.

Buiten trainingen doe je het dus wel eens? Of ook niet?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:54

Diane_ schreef:
Nee, dat snap ik inderdaad, ik bedoelde het meer als voorbeeld of je het in het jaar dat je de basiskilometers aan het rijden bent af en toe mee zou mogen pakken, of dat het dan verstandiger is alleen maar rustig te rijden. Niet omdat het met training te maken heeft inderdaad, maar gewoon omdat pony en ik het beide erg leuk vinden.

Buiten trainingen doe je het dus wel eens? Of ook niet?

Ik doe alleen schakelen in tempo in verschillende gangen.
Ik doe eigenlijk nooit rengalop. Mijn pony denkt dan dat ze het altijd mag.
Wij houden veel rust on het rijden zodat we dat ooit op wedstrijd ook kunnen vinden.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 09:11

Je kan best een keer die rengalop meenemen als jij en je paard dat leuk vinden. Niemand zal zeggen dat dat niet "mag"... de vraag is alleen of je er iets van gaat merken in trainingseffect.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 09:17

Overigens vind ik het super leuk dat dit zo'n leerzaam topic is geworden, precies wat ik er mee bedoelde toen ik het opende :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:19

Rengalop voegt voor de endurancetraining niets toe, behalve vergroten van kans op blessure. Maar, als je paard er blij van wordt is het wel heel goed voor het mentale stuk. Even opfrissen in de kop. En dat is nl wel een gevaar dat op de loer ligt. Mensen die alleen maar LSD trainen creeren wel paarden die duf worden of het zelfs niet meer leuk vinden. Daarom is afwisseling héél belangrijk! Dat hoeft dan niet meteen rengalop zijn, maar wissel duurtraining af met interval, heuvels, dresuur, keer een sprongetje, enz.

Wat betreft rust. Die van mij krijgt elk jaar na de laatste wedstrijd/begin van de winter 6-8 weken weidevrij. Dat was na klasse I en ook nu na klasse IV. Alleen de rustperiodes na elke wedstrijd verschillen per afstand. Maar 1x per jaar dus even helemaal vrij, ongeacht welke klasse.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:29

Ik vind dit ook een zeer nuttig topic en lees met plezier mee. :))

Rengalopje doe ik heeeel soms, paard vind het super leuk, maar ik wil niet dat hij buitenrijden met rengalop gaat associeren.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:39

Zeer interessante topic! Heb al meerdere keren even terug gelezen, van hoe zat het ook alweer.
Maar mijn vraag paar pagina's terug is nog niet echt beantwoord. Hoe train je nou naar een meerdaagse klasse III toe?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:45

Daar zijn verschillende manieren voor. Maar als je 2x 50 gaat starten zou je bijv thuis eens 3x30km kunnen doen. En een lange klasse II als voorbereiding + een blokweek waarbij je bijv tussen de 100 en 120km rijdt. Welke je wanneer doet maakt niet zoveel uit. Als de laatste zware training maar uiterlijk 2 weken voor de wedstrijd is.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:46

Bedankt, dat waren de antwoorden waar ik naar op zoek was. :) Genoeg afwisseling zal ik ook in mijn hoofd houden!

Voor mij is dit topic inderdaad ook super leerzaam, ben sowieso erg blij met alle kennis die op dit subforum gedeeld wordt! :D