wedstrijdschema 2011?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: wedstrijdschema 2011?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:02

Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe kl4 afstanden...

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:55

MyrtheJ schreef:
Hoe bedoel je Karrimh?

Vandaag een trainingsrit gemaakt. Een van de eerste, helaas door het slechte weer alleen nog maar stapritten gemaakt en in de binnenbak gereden.

Volgens afstandmeten ruim 12 km en 8,25 km per uur gereden. Valt me nog niets tegen :)

de exacte afstanden voor dit jaar zijn nog niet bekend en ik bedoelde dat de afstanden van voorgaande jaren vaak (bijna) hetzelfde blijven/zijn. dus dat kan je dan wat makelijker plannen als je weet welke afstanden het ca zijn.

vergis je niet met de afstand en de gem.snelheid in je trainingsrit ten opzichte vd wedstrijd, vaak rijd je op de wedstrijden (veel) langzamer dan je denkt (alhoewel dit niet ligt aan de snelheid die je rijdt maar aan overige bijkomstigheden).

griebels schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe kl4 afstanden...

dito en met name of de Fasna door zal gaan

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:04

Karrimh schreef:
vergis je niet met de afstand en de gem.snelheid in je trainingsrit ten opzichte vd wedstrijd, vaak rijd je op de wedstrijden (veel) langzamer dan je denkt (alhoewel dit niet ligt aan de snelheid die je rijdt maar aan overige bijkomstigheden).

inderdaad...
ik rij in de trainingen bijvoorbeeld 10 km in 40 min (15 km/h) of 18 km in 1 en 20 min (13,5 km/h).
op wedstrijden kom ik uiteindelijk vaak ergens in de 10 km/h uit, dit is dus fors lager, doordat je tijdkwijt raakt met groomen, stappen voor de pa of vetgate en de finish. En ook omdat ik op langere afstanden vaker tussendoor moet stappen omdat hij draven nog niet de hele tijd vol kan houden.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 07:43

@ karrimh
Ik weet wel dat de fasna doorgaat dat had ik gisteren van iemand gehoord.
Maar die afstanden die dan onder de wedstrijden staan?
Zijn die van vorig jaar dan?
Want er stond bij van 2011. Dus dacht dat dat de afstanden waren maar nu weet ik het niet zeker...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 09:02

Karrimh schreef:

Bij mij is het net andersom. Thuis moet ik veel vaker stukken stappen, oversteken e.d., dus als ik gemiddeld 10 rijd, ben ik dik tevreden en komt het op wedstrijd wel goed. Ik kan dan ook vreselijk jaloers zijn op mensen die bv op de veluwe wonen, waar je kilometers achter elkaar kunt galopperen bijvoorbeeld...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:16

Dat heb ik ook (goh, toevallig he Esther :D ), er zijn hier maar een paar paadjes waar je lang achter elkaar kan galopperen, en dan bedoel ik 2 minuten ofzo. We hebben 1 pad dat in 2 km in totaal zo'n 100 meter omhoog gaat, heel geleidelijk. Dat is wel lekker om naar boven te galopperen, dan moeten ze op het laatst echt wel aanpoten.
Met trainen komen we hier zelden boven de 10 uit, maar dat is vaak ook omdat het te gezellig is. _O-

kim345 schreef:
@ karrimh
Ik weet wel dat de fasna doorgaat dat had ik gisteren van iemand gehoord.

Uhm ja, vorig jaar werd hij op het laatste moment afgelast. ;) Dus vandaar dat iedereen er een beetje aan twijfelt. En natuurlijk wordt er gezégd dat hij doorgaat, anders gaan mensen andere plannen maken. We zullen zien, hopelijk krijgen ze alles rond!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:01

ow ja dan weet ik het niet xd
Bij ons heb je helemaal geen lange paden, allemaal kort en niet veel fietspaden..
Ben ook wel jaloers op die mensen die op de veluwe wonen!!
meeste wedstrijden lekker dichtbij, supermooi buitenrijden ...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:43

Ik heb ook geen bos en geen lange paden... Langste haalt de 2km niet eens :n
Toch rijd ik thuis een snelheid van 15 km/h, met het vele oversteken en terugnemen, hij loopt dan met een snelheid van ong 18 km/h. Ik ga alleen bijna niet stappen. Op het harde draaf ik ook, ga daar echt niet stappen :n
Verder kan ik hier best galoptraining doen, ik neem hem dan bij oversteken terug in een rustige draf (buiten de oversteekplaatsen waar ik echt moet stoppen) en galopeer daarna weer aan.

Op wedstrijden zit ik dan rond de 13 a 14km/h. Er gaat stiekem veel tijd af bij het drinken etc...
Ik zou dus met 10 km/h toch iets meer op snelheid gaan trainen, desnoods ergens anders...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:48

Das best wel snel!!
Wij beginnen net, dus wij doen het lekker rustig aan ;p

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:52

Dat is gewoon zijn tempo...
Ik kan hem wel langzamer laten lopen maar dan verspilt hij meer energie dan dat ik hem op dit tempo laat lopen.
Liever loopt hij nog harder, maar op dit tempo kunnen we overeenkomen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:08

Ik heb ook kortere rondjes (8-10 km) waar ik soms sneller rijd, dan draaf en galoppeer ik bijna alleen maar. Maar de langere trainingen doen we sowieso rustig aan, op rustig tempo trainen ze hier met die heuvels alsnog flink, en het paard heel houden is altijd ons doel nummer 1.
En mij hoor je niet klagen hoor, we hebben hier de mooiste uitrijomgeving die je je kan voorstellen. Alleen een paar lange zandpaden voor galoptraining zouden nog wel mooi zijn voor erbij. :P

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:48

:D dat is mooi.
wij gaan ook beginnen deze(of volgende) week.,. maar we doen rustig aan

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:31

Nina, mijn paard heel houden heeft ook voor mij prioriteit!
Ik heb hier makkelijk terrein, makkelijk om hem in dat iets snellere tempo te laten lopen. Het langzaamste wat ik hem kan laten lopen is ruim 12km/h, maar dan heb ik een bommetje onder me die zijn rug giga wegdrukt en rare dingen doet. Vandaar dat ik ervoor kies om hem wat meer in zijn eigen tempo te laten lopen dan dat hij een keer in de sloot belandt.

Overigens heb ik het met deze snelheid wel over ritjes tot 20km. Als ik alleen galoptraining doe, is het ook ong die afstand, maar dan ligt het tempo uiteraard wat hoger. Als de afstand langer wordt gaat hier ook het tempo omlaag naar ong 15 a 16 km/h, omdat Liek na ong die afstand begint te ontspannen en makkelijker terug te nemen is in tempo zonder dat hij zich opfokt.

Voordeel is natuurlijk dat ik een kleine pony van 1m48 heb, maar met gangen die een groot kwpn paard niet bijhoudt, zo ruim dat hij is...

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:01

is natuurlijk ook wel per paard verschillen, onze arabiertjes / NRPS-ers willen natuurlijk iets makkelijker lopen. Sera is meer Welsh en loopt ook minder gemakkelijk dan Karrimh, maar is natuurlijk nog wel in opleiding en gaat wel steeds makkelijker lopen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:15

uiteraard is elk paard verschillend, en dan heb ik er een die voor de renbaan gefokt is, looplust zit er nu eenmaal in en snelheid ook...
Maar er ook een turbohaf in de endurance... Ik denk dus niet dat het zozeer rasgebonden is...
Mijn Arabische merrie was ook liever lui dan moe ;)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:16

er zijn altijd uitzonderingen, ik heb een ADHD fjord bij mij lessen en bij de clinic waar jij bij was een friesje van 1.48 & 1.72..... maar over het algemeen (bijdehandje :P)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:19

ik ben graag bij de handjes :=

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:38

griebels schreef:
Nina, mijn paard heel houden heeft ook voor mij prioriteit!

Ik bedoelde het ook niet richting jou hoor, gewoon in het algemeen dat onze wedstrijdambities vér na de heelhoud-ambities komen zeg maar. :D
Moet wel zeggen dat Rex vroeger ook een echte driftkikker en dramkont was, heeft wel even geduurd voor hij op mijn tempo kon lopen en niet steeds het bit pakte om harder te gaan. 8)7 En ik vind wel dat elk (endurance)paard dat moet leren, dat hij zijn fijne tempo leert zoeken en niet alleen maar zo hard als hij zelf wil. Maar als je daar eenmaal bent dan blijft het natuurlijk dat elk paard een ander fijn tempo heeft. :j

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:40

Dat is wat ik zeg hè...
Het liefst loopt hij harder, maar het tempo wat we nu lopen is een overeenkomst. Hij dramt niet op dat tempo en toch is het zachter dan hij wil.
Na ong 15 a 20km wordt hij makkelijker...
Djilan weet wat ik bedoel, ze heeft hem gereden, en kent hem van onze ritjes samen...
Ik kan hem wel rustiger laten lopen, maar dat kost ons beide teveel verspilling van energie, en mijn (toch al slechte) rug gaat er gruwelijk van naar de klote met dat gedram.
Hij loopt gewoon heel ruim en dat vergeten mensen als ze die kleine Liek zien.
Hij loopt minstens net zo ruim als een paard van 1m70... Hij loopt ze er zelfs uit ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:26

Het klopt zeker dat ónder het ideale tempo lopen net zo goed meer energie kost als erboven. :j Je moet alleen zorgen dat het beenwerk de hogere snelheid aankan, maar dat doe je in je basisopbouw (die al ver achter jullie ligt ;) ).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:50

Gelukkig heeft Liek een goede basis gehad als renpaard ;)
Margje traint de paarden nogal pittig op conditie :j

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:33

ik denk ook dat dat een veel voorkomende fout is met nieuwkomers. die rijden veel te hard en zeggen dan, tja hij moet het nog leren dus ik laat hem maar even gaan. ik leer mijn paarden juist het tegenovergestelde: wachten, wachten en nog eens wachten. ik bepaal het tempo, want zij weten immers niet wat hen te wachten staat en ik wel en ze moeten nog een stuk.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:36

gut klinkt als een sgw/spring ruiter ;-). Wachten, hindernis komt vanzelf dichterbij :P

Maar idd, gasgeven is makkelijker aan te leren dan wachten.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:39

Maar wel goed dat ze dan een snelheidslimiet hebben!
Ik ga moet nog maar goed oefenen voor ik me wedstrijd heb ;p
Smurf wil ook alleen maar sneller, of ze staakt xd

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:13

Ruud_O schreef:
gut klinkt als een sgw/spring ruiter ;-). Wachten, hindernis komt vanzelf dichterbij :P

Maar idd, gasgeven is makkelijker aan te leren dan wachten.

crossdata zijn al bekend hè Ruud, dus kom je ook? ik ben er ook met Karrimh, dan gaan we in dezelfde groep :P

kim345 schreef:
Maar wel goed dat ze dan een snelheidslimiet hebben!
Ik ga moet nog maar goed oefenen voor ik me wedstrijd heb ;p
Smurf wil ook alleen maar sneller, of ze staakt xd

dat is ook een van de redenen waarom de max snelheidslimiet er is ;)