Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottemv

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:53

Dat klinkt als een dagje om nooit meer te vergeten hilli maar hopelijk gaan toekomstige wedstrijden met iets minder obstakels voor je!
Ik ben kk2 gestart en dat ging in het begin super lekker, er was 1 ruiter die vrij snel al weg was en daarna heb ik een heel eind op kop gereden. Tempo lag wel een beetje hoog maar anders moest ik hem de hele tijd inhouden dus ik dacht laat maar gaan we zien wel. Uiteindelijk verstapte hij zich en liep daarna een paar passen niet helemaal lekker dus even rustig aan gedaan maar toen we na een paar minuutjes aandraafden was er niks meer van te merken. We zijn dus gewoon rustig verder gegaan en op 4 km voor de vetgate begon ik ineens weer wat te voelen, maar niet echt dat je zegt kreupel (anderen zagen ook niks) dus de groep verlaten en laatste stuk rustig aan gedaan. Veel gestapt en rustig gedraafd. Eenmaal bij de vetgate zadel eraf en snel aangeboden. Alles goed en loco A.. dus ik zeg nou ik twijfel of die wel goed loopt dus toen zijn ze met een paar gaan kijken maar ze bleven er allemaal bij dat er niks te zien was. Toen de tweede ronde in na lang twijfelen en de eerste paar km ging super tot ik op een gegeven moment toch weer ging twijfelen en toen ben ik terug gegaan (na 4 km) op de nakeuring ook weer met verschillende dierenartsen staan kijken en die zagen allemaal niks. Thuis ook niks meer gezien/gevoeld.

Echt super lastig vond ik deze situatie maar ben blij dat hij gewoon nog heel is.
Heeft een van jullie wel is zoiets gehad dat je zelf twijfelde en de dierenartsen hem helemaal goed vonden? Wat heb je toen gedaan?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:26

Alsnog gestopt. Heeft me 1x zelfs kwalificatie voor het EK gekost en een boze bondscoach. Laatste keer was Laag Soeren dit jaar. Jij kent je paard het beste en als jij hem niet goed vindt moet je stoppen.
Dus goede beslissing geweest van je!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:35

Balen Vera, hopelijk wordt het snel herstelt.
Ik was al 3x gestart, toen 1 DA assistent opmerkte dat er geen stickertje zat bij de eerste enting, terwijl hele geschiedenis klopte, maar mijn merrie is van ’99 en toen waren de entingen nog in een apart boekje en vanaf 2000 in het paspoort. Dus dat is overgeschreven, stempel, enz, maar geen stickertje.. Met de jury besproken, mocht starten, maar die raadde aan, je hebt 2 maanden geleden geent, laat haar nog een keer enten, dan heb je een nieuwe basis en dan ontstaat er nooit onduidelijkheid.
Meteen geregeld, want oliebol wat was dat stressen :=
Nu check ik altijd na het enten de paspoorten. 1x was er 15-09 ipv 15-08 geschreven terwijl ik 12-09 op wedstrijd wilde. Dus weer langs de kliniek om het te laten herstellen. Heeft ze er een regel bijgeschreven.
Tip voor iedereen dus, altijd even checken :D

Verstandig beslist Wijslander! Je kan beter extra herstel tijd nemen dan perse naar de wedstrijd willen en meer kapot maken. Liever volgend seizoen starten dan er een heel seizoen uit liggen door een vervelende blessure.

Nienke, hoe doen jullie dat dan? Fijn dat ze goed door de keuring kwam :)

Pascalle, goed dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd!
Er op voel je vaak toch meer dan alleen kijken en je kent je paard zelf het beste.
Mijn merrie liep al 3 maanden voor mijn gevoel niet goed. 
DA, fysio, instructrice, niemand zag/voelde iets.
Het was “gewoon” dat ze het dressuurmatig te zwaar vond worden, dat ze liever er onder uit liep.
Nog een wedstrijd uitgereden met allemaal Atjes (Otterlo, over de zware tankbaan), week rust en daarna was het weer zo voelbaar. Moest haar er maar doorheen rijden was het advies. Daags erna liep ze niet lekker. Naar kliniek, pezen gescand en ja hoor, pees blessure :(
Sindsdien kan iedereen zeggen dat ie goed loopt, ik luister naar mijn eigen gevoel ;)

Ben nu 2x met mijn jonkie (4 jaar en 3 maanden onder het zadel) alleen door het bos wezen stappen en hij is zo stoer. 
Trainen nu 3x pw, 30min in de bak (waarvan 10 min draf) of 40 min stappen in het bos, dus we hebben nog even te gaan voor we op wedstrijd kunnen maar de weg er naar toe is ook heel mooi hè :D

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 11:56

Eat gaaf ethelate dat je jonkie het zo goed doet! Dat is ook echt mijn droom, een dapper jong paard opleiden. Heel fijn dat je na zo’n korte tijd al lekker naar het bos kan!
Ik heb mijn paard door omstandigheden verkregen en die was 5, zo groen als gras en zo bang dat je hem amper kon aanraken. Echt niks voor mij dus, maar we hebben er het beste van gemaakt en nu zijn we een super team, maar dat heeft wel veel bloed zweet en tranen gekost hahaha

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:16

Er wordt toch ook steeds meer onderzoek gedaan naar het vaststellen van blessures bij paarden voordat ze die tonen? Bij vluchtdieren geen overbodige luxe denk ik... Een bewonderenswaardige beslissing dat je naar je eigen gevoel geluisterd hebt!

Ethelate wat leuk van je jonkie! Mijn kleuter is 5 en heeft net de eerste paar bosritjes van 4-5 km gemaakt. Je moet ergens beginnen toch. :D

Mijn stel viert nu vakantie op de wei en een lol dat ze samen hebben, mafketels :P

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 06:49

Woow, in Tryon is de boel stopgezet... Wat een heftige beslissing voor alle betrokken...

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:15

Pascalle supergoed dat je je eigen gevoel hebt gevolgd! Wat grappig dan heb je het laatste stuk met ons mee terug gereden. Mijn paard gaf de jouwe nog bijna een trap :oo

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:15

Linda_Fleur schreef:
Pascalle supergoed dat je je eigen gevoel hebt gevolgd! Wat grappig dan heb je het laatste stuk met ons mee terug gereden. Mijn paard gaf de jouwe nog bijna een trap :oo

Oh was jij dat! Hahaha moet de mijne maar niet te dichtbij komen hoor!

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:24

Wat zouden jullie nu trouwens doen als je in mijn schoenen stond? Gelijk einde seizoen en volgend jaar weer nieuwe kansen of nog een keer proberen in Katwijk of epe?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:59

Pascalle90 schreef:
Wat zouden jullie nu trouwens doen als je in mijn schoenen stond? Gelijk einde seizoen en volgend jaar weer nieuwe kansen of nog een keer proberen in Katwijk of epe?

Hoe loopt hij nu, heb je sindsdien nog gereden?

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:03

Pascalle90 schreef:
Oh was jij dat! Hahaha moet de mijne maar niet te dichtbij komen hoor!

En ik doe voortaan maar een rood lintje in haar staart :o

Je kan het even aankijken toch? Nu even rust en als je weer gaat rijden aanzien hoe het gaat. Lastig als je twijfelt lijkt mij...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:12

Pascalle90 schreef:

Klasse 2 Katwijk zou ik niet doen: mooie wedstrijd, maar het stuk door de duinen is echt wel zwaar. Dan is het terrein van Epe veel minder zwaar.

Ik zou het nog een keer proberen, omdat de grootste vergissing die je hebt gemaakt aan jezelf ligt, namelijk dat je over jullie eigen tempo met een ander bent meegereden. Hartstikke leuk dat je paard zo vlot wil meelopen met een ander, maar op den duur hou je daar je paard niet mee heel. Let op: ik bedoel niet dat je altijd langzaam moet rijden, maar wél dat echt op snelheid iets is wat je moet trainen. Anders sloop je je paard, simpeler dan dat is het niet.

Ethelate schreef:
Nienke, hoe doen jullie dat dan? Fijn dat ze goed door de keuring kwam :)

Wat doen wij hoe?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:23

Samen gaan liggen en heelhuids opstaan.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:50

Ah ja dat! Heuvelop struikelen, op de voorknieën gaan. Er voorzichting bij gaan liggen. Linkermensenbeen onder paard vandaan schuiven. Paard laten opstaan. Zand van lijven kloppen.

Niek had alleen een schram op haar neus.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:41

Ik heb sinds de wedstrijd niet meer gereden. Hij loopt goed, er is niks aan te zien. De verzorgster heeft vandaag even gereden en morgen wordt ie weer lint gereden in de ban. Ik ben zelf in Spanje nu voor 2 weekjes dus hij heeft sowieso lekker veel rust even. Katwijk is inderdaad zwaar, dat is wel de enige wedstrijd doe voor ons redelijk dichtbij is.. misschien dat ik de training gewoon oppak zodra ik terug ben en dan aankijk of epe hem wel of niet wordt.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:47

Ik zou hem eerst gaan rijden en dan beslissen idd.
Katwijk is pittig denk dat ik dan volgend seizoen pas weer zou gaan en eerst precies willen weten wat ik voel.
Ik heb mijn paard ook wel terug getrokken...en ik heb tot nu toe altijd gelijk gehad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:58

Nou ik ben bepakt en bezakt voor morgen Montferland, onze eerste klasse 2.
Wijslander, weet jij dat je nog wel op de definitieve startlijst staat?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:16

Succes Marije!

Ja daar had ik nog over gemaild, was een foutje. Ben er zelf morgen als groom voor de lange klasse 2, ook leuk. :)

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:20

Marije_jiplover schreef:
Nou ik ben bepakt en bezakt voor morgen Montferland, onze eerste klasse 2.
Wijslander, weet jij dat je nog wel op de definitieve startlijst staat?

Leuk veel plezier en succes!!
Zie ik je morgen vast nog even.

Ik mag morgen weer met Mark & de friezen meedoen, ook super leuk :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:24

Gaaf Lein, jij ook veel plezier.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:27

Wijslander schreef:

Thanks jij ook!! Als je zin hebt om te meeten; wij zijn herkenbaar :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:42

Lein_ schreef:
Wijslander schreef:

Thanks jij ook!! Als je zin hebt om te meeten; wij zijn herkenbaar :D

2 Friezen toch? Zal zeker gedag komen zeggen als ik jullie zie. :D

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 17:36

Volgens mij was het vandaag super weer...
Hoe is het jullie vergaan vandaag.?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 20:02

Het zat ons niet helemaal mee vandaag, maar toch uitgereden en goed, dus ik ben happy :j

We hebben 1 bui op onze kop gehad, verder was het perfect weer!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 21:51

Pff! Als je het aan mijn voeten vraagt: die zijn overleden. :P Maar 'mijn' paard en ruiter hadden de 1ste plaats in hun klasse, dat was wel leuk. Zelf voor het eerst gegroomd met vetgate en weer veel geleerd en ideeën opgedaan. Ook nog een paar bekenden gezien, dus al met al een prima dag!

Hopelijk kunnen we volgend jaar wel zelf starten, want het is echt een mooie wedstrijd. :j

Black_kelpie ook goed uitgereden, fijn! Tegenslag(en) overwonnen dus?