Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

griebels schreef:Ik kan nu niet uitgebreid antwoorden, maar ik ben het niet eens met Willems advies en beredenering voor Liek.
Kan iemand met veel ervaring (mandy, Djilan, Karin, etc) mij ook eens een advies geven?
Ik heb mijn trainen vooral gebaseerd op de avond bij Jannet en wat ik onderweg oppik van andere endurance-ruiters...
Jorie schreef:Amen!!!

griebels schreef:Ik kan nu niet uitgebreid antwoorden, maar ik ben het niet eens met Willems advies en beredenering voor Liek.
Kan iemand met veel ervaring (mandy, Djilan, Karin, etc) mij ook eens een advies geven?
Ik heb mijn trainen vooral gebaseerd op de avond bij Jannet en wat ik onderweg oppik van andere endurance-ruiters...
gerritje schreef:dat dacht ik al
Zag alleen later dat er tekst tussen gekomen was!!!
Karin schreef:Ik train overigens op dezelfde manier en vanuit dezelfde gedachten als Jorie (maar dat wisten we al van elkaar).
genghiskhan schreef:Beste Djilan,
Graag ga ik op je vraag in maar wil eerst even een paar zaken helder hebben; Ik ben met deze " adviezen" begonnen omdat iedereen mij aanviel en ik uitgedaagd werd. Heb me dus slechts verdedigd. Ik dank je hartelijk voor je vraag maar helaas moet ik twijfelen aan de bedoelingen. Ik steek telkens mijn nek uit met eerlijke verslagen, trek het boetekleed aan door mijn fouten ook te vermelden. De graagte waarmee op mij ingehakt wordt verbijsterd mij. Nu ook weer door Grethal. Ik heb ook kennis genomen van het geroddel in de huiskamer. Verbijsterend! Ik wist niet dat mensen zo veel plezier kunnen hebben aan gemeen zijn. Hoe noem je zoiets ook alweer?
Als jouw vraag goed bedoeld is ga ik er graag op in, als het een poging is, zoals zovele doen, om daarna weer te kunnen schieten dan heb ik er geen zin in.
gerritje schreef:griebels schreef:Ik kan nu niet uitgebreid antwoorden, maar ik ben het niet eens met Willems advies en beredenering voor Liek.
Willem gaat ervan uit dat je doorstroomt naar iig klasse 3. Maar wil je dat en kan dat tijd technisch en financieel. Vooral dat laatste is voor mij toch zelf ook wel eens een punt geweest. Wedstrijd in klasse 3 is toch gauw extra dag weg en meer grooms en vaak bij elkaar toch wel wat meer kosten dan een klasse 1. En heb je zelf de tijd er voor en de lol erin?
Dus wat wil je eigenlijk met je paard? Ik denk dat als je dat helder hebt je dan moet kijken wat de capaciteiten zijn van je paard en dan je training al dan niet aan te passen om samen met je paard je gestelde doel te halen.

)Jorie schreef:griebels schreef:Ik kan nu niet uitgebreid antwoorden, maar ik ben het niet eens met Willems advies en beredenering voor Liek.
Ik ben geen van 3en maar ik denk dat je op de goede weg zit en vooral moet afgaan op je eigen goede gevoel en hoe je paard aanvoelt gecombineerd met wat je oppikt van bijvoorbeeld een Jannet van Wijk en anderen die zich bewezen hebben in de sport.
Ikzelf hou niet van schema's in de zin van nu vandaag MOET mijn paard zoveel trainingskm lopen. Je zal net zien dat je paard die dag niet lekker aanvoelt. Dan kap ik gewoon eerder met zo'n rit, ik ga niet koste wat het kost die km halen. Andersom kan natuurlijk ook. Ik wil een rustig ritje maar daar denkt mijn paard anders over. Ik heb dus wel schema's maar kijk ook op de dag zelf hoe ze er voor staat.
Wat ik me trouwens afvraag is waarom de TS dit topic ook niet geopend heeft op het endurance forum?
maar alle namen opschrijven werd me wat te lang hihi...
), maar indd kijk ik wel van dag tot dag naar mezelf en naar mijn paard... genghiskhan schreef:Beste Djilan,
Graag ga ik op je vraag in maar wil eerst even een paar zaken helder hebben; Ik ben met deze " adviezen" begonnen omdat iedereen mij aanviel en ik uitgedaagd werd. Heb me dus slechts verdedigd. Ik dank je hartelijk voor je vraag maar helaas moet ik twijfelen aan de bedoelingen. Ik steek telkens mijn nek uit met eerlijke verslagen, trek het boetekleed aan door mijn fouten ook te vermelden. De graagte waarmee op mij ingehakt wordt verbijsterd mij. Nu ook weer door Grethal. Ik heb ook kennis genomen van het geroddel in de huiskamer. Verbijsterend! Ik wist niet dat mensen zo veel plezier kunnen hebben aan gemeen zijn. Hoe noem je zoiets ook alweer?
Als jouw vraag goed bedoeld is ga ik er graag op in, als het een poging is, zoals zovele doen, om daarna weer te kunnen schieten dan heb ik er geen zin in.
). Niet om je af te zeiken maar om gedachten te kunnen uitwisselen e.d. 
genghiskhan schreef:1. Wat betreft ambitie en de daarop gebaseerde wedstrijdplanning kan ik je natuurlijk niet adviseren.
2. Als je het niet aandurft om met je paard door mul, gul, los, zwaar zand, te galoperen dan zou ik er helemaal niet aan beginnen. Afharden is dan het eerste motto.
3. Met meer rijden bedoel ik gericht wedstrijden rijden en trainingen met een opbouw.
4. Dat is dus geen training maar een beetje aanpielen. Voor training heb je overload nodig, zie www.genghiskhan.nl bij geschiedenis endurance.
5. Je laat je paard anderhalf uur galopperen en je blijft eraan trekken ;
Hoe wil je met zo'n paard 160 km rijden? Hoe lang moeten je armen worden? gewoon afleren.
6. zo'n paard dat niet met losse teugel wil lopen zou ik niet volluit laten galoperen. Of het moet het doel hebben hem af te leren te racen.
7. Natuurlijk hersteld zo'n geweldig paard uitstekend van dat soort kleine ritjes. Er zit alleen geen progressie in of in mijn optiek; er wordt te weinig uitgehaald.
...
)
)
Hij trekt... Hij weet dat hij niet mag, maar probeert steeds harder te gaan. Net als ik ophoudingen maak (voornamelijk met mijn stem en knieen), maakt hij pogingen om harder te gaan door te trekken (hij trekt ook niets uit mijn handen). Ik heb geen harde teugeldruk in mijn handen. Ik bedoelde te zeggen dat ik niet met een lang teugeltje kan galoperen, maar dat ik ze gewoon op contact moet hebben. Ik hoef dus niet te trekken 

Daarbij komt nog dat Liek een hengst is en zijn HS dus snel omhoog kan schieten...
Jorie schreef:Wat ik heel jammer vind is dat ik eigenlijk niemand nog gehoord heb over gymnastiseren. (of ik heb er overheen gelezen)
Paard op eigen benen laten lopen buiten, tuurlijk, helemaal voor, maar ik persoonlijk vind het soepel maken en houden van je paard ook heel belangrijk. Niet dat een endurance paard de Z oefeningen dressuur moet kunnen (hoewel ik toevallig wel 2 arabiesche hengsten kennen die de Z gereden hebben voor hun endurance carriere) maar toch op zijn minst ontspannen over de rug moet kunnen lopen, lengte en breedte buiging. Kortom, dressuurmatig rijden voor gymnastisering.
En een goede zit van de ruiter. Als de ruiter niet mooi recht boven het paard zit en niet meegaat met bewegingen verstoord hij/zij ook alleen maar. Ook dat kan erg vermoeiend zijn voor een paard natuurlijk.
Trouwens, vanavond is in Ermelo een rondje educatie van Eric van Breda over conditietraining van het paard. Ik heb daar vergadering maar een vriendin gaat mee en die gaat wel naar de lezing. Dit rondje educatie wordt herhaalt in Wanroij op 30 november.
Vanavond op de terugweg hoor ik wel hoe het geweest is.
Hij heeft namelijk bij zijn 1e wedstrijd dit seizoen de fout gemaakt door heel hard van start te gaan en was niet te houden... na de p/a schrok hij zich rot dat we verder moesten en sindsdien spaart hij zichzelf op wedstrijden
Ik zie klasse I dan ook als als een echt leerproces voor zowel paard als ruiter.
NaVy! schreef:Lenneke, wat voor afstamming heeft Anouar? Sam's afstamming is in NL ook niet echt bekend. Ben gewoon benieuwd.