eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:53

Ik kan nu niet uitgebreid antwoorden, maar ik ben het niet eens met Willems advies en beredenering voor Liek.
Kan iemand met veel ervaring (mandy, Djilan, Karin, etc) mij ook eens een advies geven?
Ik heb mijn trainen vooral gebaseerd op de avond bij Jannet en wat ik onderweg oppik van andere endurance-ruiters...

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:22

Lenneke, wat voor afstamming heeft Anouar? Sam's afstamming is in NL ook niet echt bekend. Ben gewoon benieuwd.

Willem, Sam is 100% Pools gefokt, Wachlarz is ook een puur Poolse hengst. Er is in 2004 overigens een Wachlarz zoon 5e geworden bij het EK jonge paarden en voor vele euries naar de Emiraten verkocht. Overigens later niks meer van gehoord Tong uitsteken

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:43

Heb de discussie uitgebreid gelezen en kan het helaas niet laten om toch nog even te reageren op een x-aantal pagina's terug, ook al gaat dit topic nu een andere kant op.
Ik wil niet zeggen dat ik twijfel aan je capaciteiten over fokken, trainingsopbouw etc. maar toen ik je verhaal over Tempters enduranceseizoen op je website gelezen. had kwam mijn gevoel als vetgatemedewerker tijdens Wanroy (je 103 km) weer in volle galop boven drijven.

In je verhaal zeg je dat je je doelstelling om in één jaar klasse 3 te halen gehaald hebt. Sorry hoor, maar in mijn ogen heb je dit niet gehaald. Je lag er uit met een fiks metaboolprobleem. En wat ik uit je verhaal begrijp had je dit kunnen voorkomen als je het belang van je paard meer boven je eigen ego had gezet.

Je voelde aan dat Tempter niet goed meer ging. Waarom stel je dan je doelstelling tijdens de rit niet bij. Je wilde wel langzamer maar niet in je eentje; bang om weer verkeerd te rijden (ego). Je geeft aan dat je wist dat je moest stappen, maar dat je Tempter toen iedereen er in galop vandoor ging toch maar liet gaan. (sorry hoor paard als ik je gezondheid in gevaar breng). Ook al kost het veel moeite om je paard terug te nemen, maar zeker als je voelt en weet dat het voor je paard het beste is, zul je alles uit de kast moeten halen om je paard te beschermen. Je paard weet niet wat er nog volgt!

Je geeft aan dat je de regels niet goed kent; niet wist of je er naast mocht blijven lopen naar de vetgate dus bent er weer opgegaan; wanneer en aan wie te melden?
Als je dit zo op te site zet krijg je dan niet het schaamrood op je wangen! Na drie klasse 2 wedstrijden met diverse vetgates mag toch zeker verwacht worden dat je de regels kent.

Je wilde je terugtrekken en zo de gelopen km bij klasse 2 bijschrijven maar wistniet hoe?
Was het niet beter geweest om eerst aan het belang van je paard te denken en daarna pas aan de bijtelling van de gemaakte km's?

Foutjes zijn er gemaakt maar waar gehakt wordt vallen spaanders. Ik hak nu eenmaal graag, soms zelfs als de bijl al bot is en dat is nog een leerpuntje.
Jammer, dat een dergelijke houding ten koste kan gaan van ......

Je mag ongelooflijk trots zijn op Tempter! Dat paard is een kanjer!
Helaas kan ik dat van zijn berijder niet zeggen.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:02

griebels schreef:
Ik kan nu niet uitgebreid antwoorden, maar ik ben het niet eens met Willems advies en beredenering voor Liek.
Kan iemand met veel ervaring (mandy, Djilan, Karin, etc) mij ook eens een advies geven?
Ik heb mijn trainen vooral gebaseerd op de avond bij Jannet en wat ik onderweg oppik van andere endurance-ruiters...

Willem gaat ervan uit dat je doorstroomt naar iig klasse 3. Maar wil je dat en kan dat tijd technisch en financieel. Vooral dat laatste is voor mij toch zelf ook wel eens een punt geweest. Wedstrijd in klasse 3 is toch gauw extra dag weg en meer grooms en vaak bij elkaar toch wel wat meer kosten dan een klasse 1. En heb je zelf de tijd er voor en de lol erin?

Dus wat wil je eigenlijk met je paard? Ik denk dat als je dat helder hebt je dan moet kijken wat de capaciteiten zijn van je paard en dan je training al dan niet aan te passen om samen met je paard je gestelde doel te halen.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:02

Amen!!! Afgod

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:03

Jorie schreef:
Amen!!! Afgod

Sloeg op Grethal.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:09

dat dacht ik al Knipoog

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:09

griebels schreef:

Ik ben geen van 3en maar ik denk dat je op de goede weg zit en vooral moet afgaan op je eigen goede gevoel en hoe je paard aanvoelt gecombineerd met wat je oppikt van bijvoorbeeld een Jannet van Wijk en anderen die zich bewezen hebben in de sport.

Ikzelf hou niet van schema's in de zin van nu vandaag MOET mijn paard zoveel trainingskm lopen. Je zal net zien dat je paard die dag niet lekker aanvoelt. Dan kap ik gewoon eerder met zo'n rit, ik ga niet koste wat het kost die km halen. Andersom kan natuurlijk ook. Ik wil een rustig ritje maar daar denkt mijn paard anders over. Ik heb dus wel schema's maar kijk ook op de dag zelf hoe ze er voor staat.

Wat ik me trouwens afvraag is waarom de TS dit topic ook niet geopend heeft op het endurance forum?

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:11

gerritje schreef:
dat dacht ik al Knipoog

Maar ik bedoel niet dat jij onzin uitkraamt hoor!!! Bloos Zag alleen later dat er tekst tussen gekomen was!!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:31

Volgens mij ziet Gretha het heel helder.

Dit topic zou IMO ook heel goed op zijn plaats zijn op EF. Juist omdat daar 'de doelgroep' zit en er heel specifiek over gediscussieerd kan worden.

Wat trainingsadvies voor Griebels betreft schiet mij alleen te binnen: kijk naar je doel én naar je gevoel. Wil je in korte tijd klasse 3 (en evt. 4) bereiken of is dat een verder weg gelegen doel? En voelt het voor jezelf goed om door te gaan op de manier zoals je het nu doet? Wil je 'een tandje harder/hoger' en voelt het nog steeds goed als je dat doet?

Aan specifiek trainingsadvies waag ik me niet, daar heb ik zelf te weinig ervaring voor. Ik kan alleen praten vanuit de manier waarop ik het zelf heb gedaan en naar de (zeer bruikbare) elementen die ik heb overgenomen van mensen met jarenlange ervaring in de sport, de combinatie daarvan vormt mijn eigen aanpak. Ik ga er dan misschien wel niet zo snel doorheen als een willekeurige ander, maar mijn paard en ik zijn samen als relatieve beginners in deze sport gerold en ik ben tevreden met wat we tot nu toe hebben bereikt. Al stelt de 'score' van 4x klasse 3 na vier seizoenen (eigenlijk vijf, maar één seizoen is verloren door blessuretijd) in de ogen van een ander misschien niets voor, maar dat boeit me niet. Bloos

Ik train overigens op dezelfde manier en vanuit dezelfde gedachten als Jorie (maar dat wisten we al van elkaar). Plannen in een bepaald tijdsbestek heb ik nooit echt gedaan, en zeker na de blessuretijd van vorig jaar loopt mijn planning hooguit van wedstrijd tot wedstrijd, nooit voor een heel seizoen of verder. Ook heb ik geen volbloed Arabier en al helemaal niet uit een succesvolle bloedlijn, dus wat dat betreft kan ik je ook geen specifiek advies geven. Knipoog

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 12:31

Beste Djilan,
Graag ga ik op je vraag in maar wil eerst even een paar zaken helder hebben; Ik ben met deze " adviezen" begonnen omdat iedereen mij aanviel en ik uitgedaagd werd. Heb me dus slechts verdedigd. Ik dank je hartelijk voor je vraag maar helaas moet ik twijfelen aan de bedoelingen. Ik steek telkens mijn nek uit met eerlijke verslagen, trek het boetekleed aan door mijn fouten ook te vermelden. De graagte waarmee op mij ingehakt wordt verbijsterd mij. Nu ook weer door Grethal. Ik heb ook kennis genomen van het geroddel in de huiskamer. Verbijsterend! Ik wist niet dat mensen zo veel plezier kunnen hebben aan gemeen zijn. Hoe noem je zoiets ook alweer?
Als jouw vraag goed bedoeld is ga ik er graag op in, als het een poging is, zoals zovele doen, om daarna weer te kunnen schieten dan heb ik er geen zin in.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:37

Karin schreef:
Ik train overigens op dezelfde manier en vanuit dezelfde gedachten als Jorie (maar dat wisten we al van elkaar).

Wij hebben dan ook nog steeds de date uitstaan dat we over ongeveer 10 jaar samen een heerlijke buitenrit gaan maken met precies dezelfde knollen die we nu hebben!! Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:39

genghiskhan schreef:
Beste Djilan,
Graag ga ik op je vraag in maar wil eerst even een paar zaken helder hebben; Ik ben met deze " adviezen" begonnen omdat iedereen mij aanviel en ik uitgedaagd werd. Heb me dus slechts verdedigd. Ik dank je hartelijk voor je vraag maar helaas moet ik twijfelen aan de bedoelingen. Ik steek telkens mijn nek uit met eerlijke verslagen, trek het boetekleed aan door mijn fouten ook te vermelden. De graagte waarmee op mij ingehakt wordt verbijsterd mij. Nu ook weer door Grethal. Ik heb ook kennis genomen van het geroddel in de huiskamer. Verbijsterend! Ik wist niet dat mensen zo veel plezier kunnen hebben aan gemeen zijn. Hoe noem je zoiets ook alweer?
Als jouw vraag goed bedoeld is ga ik er graag op in, als het een poging is, zoals zovele doen, om daarna weer te kunnen schieten dan heb ik er geen zin in.

Hoi Willem,

Ik meen mijn vraag serieus.
Met een volwassen paard vind ik je persoonlijk te snel gaan (zoals ik al heb aangegeven), maar ik ben serieus geïnteresseerd in hoe je met een jong en onervaren paard aan de slag zou gaan, die heb je zelf tenslotte ook staan.

Of ik het advies zou opvolgen weet ik niet, dat hangt ervan af in hoeverre ik me erin zou kunnen vinden, maar het biedt sowieso altijd stof tot nadenken.

genghiskhan

Adviezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 12:43

Ik krijg veel aanvragen voor adviezen per PB en zelfs per mail op dit moment.

Ik ben hiermee begonnen omdat er naar gevraagd werd. De adviezen zijn gebaseert op analyse van pedigree en aangeleverde informatie maar zijn voornamelijk theoretisch. Ze geven mijn mening weer, hoe ik het aan zou pakken. Voor degene die ik al iets heb verstuurd; Ik hoop dat jullie er iets uit kunnen halen dat bij je past en dat je er iets mee kunt. Hecht er niet teveel waarde aan, ik schrijf niets voor!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:46

gerritje schreef:
griebels schreef:

Willem gaat ervan uit dat je doorstroomt naar iig klasse 3. Maar wil je dat en kan dat tijd technisch en financieel. Vooral dat laatste is voor mij toch zelf ook wel eens een punt geweest. Wedstrijd in klasse 3 is toch gauw extra dag weg en meer grooms en vaak bij elkaar toch wel wat meer kosten dan een klasse 1. En heb je zelf de tijd er voor en de lol erin?

Dus wat wil je eigenlijk met je paard? Ik denk dat als je dat helder hebt je dan moet kijken wat de capaciteiten zijn van je paard en dan je training al dan niet aan te passen om samen met je paard je gestelde doel te halen.

Ik rijd door net zolang tot ik het financieel niet meer trek, en dan ga ik minder wedstrijden rijden, maar wel gewoon door met trainen.
Mijn doel is om een 160'er te rijden, maar ik leg daar geen tijd aan vast. Ik zie wel wanneer het komt, en OF het uberhaupt komt Knipoog

Mijn training die ik hier neer heb gezet is de training die ik dit jaar heb aangehouden (voorzover dat ging dan met mijn prive-omstandigheden Knipoog )
Ik snap ook dat je bij elke klasse hoger dingen moet gaan aanpassen...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:49

Jorie schreef:
griebels schreef:

Ik ben geen van 3en maar ik denk dat je op de goede weg zit en vooral moet afgaan op je eigen goede gevoel en hoe je paard aanvoelt gecombineerd met wat je oppikt van bijvoorbeeld een Jannet van Wijk en anderen die zich bewezen hebben in de sport.

Ikzelf hou niet van schema's in de zin van nu vandaag MOET mijn paard zoveel trainingskm lopen. Je zal net zien dat je paard die dag niet lekker aanvoelt. Dan kap ik gewoon eerder met zo'n rit, ik ga niet koste wat het kost die km halen. Andersom kan natuurlijk ook. Ik wil een rustig ritje maar daar denkt mijn paard anders over. Ik heb dus wel schema's maar kijk ook op de dag zelf hoe ze er voor staat.

Wat ik me trouwens afvraag is waarom de TS dit topic ook niet geopend heeft op het endurance forum?

Jij bent wel een van degene die bij "etc" hoort Knipoog maar alle namen opschrijven werd me wat te lang hihi...
Ik probeer me zoveel mogelijk aan mijn schema te houden (de ervaring leert dat je je er toch niet aan kunt houden in mijn situatie Knipoog ), maar indd kijk ik wel van dag tot dag naar mezelf en naar mijn paard...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:52

genghiskhan schreef:
Beste Djilan,

De reden dat ik jouw advies heb gevraagd is om te kijken waar ik het wel mee eens zou zijn maar ook waar ik het niet mee eens ben (ik ga zo antwoorden trouwens op je reactie Knipoog ). Niet om je af te zeiken maar om gedachten te kunnen uitwisselen e.d.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:54

@genghiskan:
bedankt voor je advies! kga het zeker opvolgen!
Mijn vraag was goed bedoeld en kben tevreden met het advies dat ik heb gekregen.

kbegrijp niet dat mensen zich bezig houden met roddelen...zijn ze dan zelf zo perfect?
kvind het knap dat je voor je fouten uitkomt en dat je er iets aan doet..fouten maken doet iedereen toch?...
En mensen geven altijd liever commentaar op een andere dan op zichzelf...

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:59

ik denk dat er ook een groot verschil zit tussen de ruiters hier. er zijn er die een paard specifiek voor de endurance kopen, om daar verder in te komen (bijv. sam van mandy). maar er zijn ook mensen die een paard hebben en maar kijken waar ze komen.

ik denk dat je er dan wel anders in staat. de meeste van ons zullen denk ik gewoon een paard hebben om lekker samen mee oud te worden en rijden er endurance mee in de meest haalbare vorm voor beiden.

ook dit zal invloed hebben op hoe je het een en ander aanpakt denk ik zo.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:18

genghiskhan schreef:
1. Wat betreft ambitie en de daarop gebaseerde wedstrijdplanning kan ik je natuurlijk niet adviseren.
2. Als je het niet aandurft om met je paard door mul, gul, los, zwaar zand, te galoperen dan zou ik er helemaal niet aan beginnen. Afharden is dan het eerste motto.
3. Met meer rijden bedoel ik gericht wedstrijden rijden en trainingen met een opbouw.
4. Dat is dus geen training maar een beetje aanpielen. Voor training heb je overload nodig, zie www.genghiskhan.nl bij geschiedenis endurance.
5. Je laat je paard anderhalf uur galopperen en je blijft eraan trekken ;

Hoe wil je met zo'n paard 160 km rijden? Hoe lang moeten je armen worden? gewoon afleren.
6. zo'n paard dat niet met losse teugel wil lopen zou ik niet volluit laten galoperen. Of het moet het doel hebben hem af te leren te racen.
7. Natuurlijk hersteld zo'n geweldig paard uitstekend van dat soort kleine ritjes. Er zit alleen geen progressie in of in mijn optiek; er wordt te weinig uitgehaald.

Ik reageer niet op 1 Knipoog ...
2. een stuk door mul zand rijd ik wel, maar wel in draf, of in een beheerste handgalop. Het gevaar opzoeken door een ontzettend lang stuk door mul zand te gaan galoperen, zoals jij voorstelde te doen op het strand, zie ik indd niet zitten. Dit is zo slecht voor de pezen, en ik heb geen zin om mijn paard af te schrijven. Daarbij worden er geen wedstrijden gehouden van 60km in mul zand (stukje ja, maar dat is geen probleem )

3. Een paard heeft maar een x-aantal km's in zijn lijf zitten, ik wil die graag zo goed mogelijk doseren over zijn gehele leven... Ik ga dus niet meer wedstrijden rijden in eigen belang (heb immers geen doel om binnen 1 seizoen klasse 3 of 4 te rijden). Wel ga ik gerichter trainen. De training die ik je eerder gaf is de training zoals ik die afgelopen seizoen heb (proberen) aan te houden (voor de klasse 2 dus). Voor klasse 3 en 4 ga je uiteraard je trainingen aanpassen.

4. zie antwoord bij 3.
Daarbij kun je 3 uur draven op verschillende manieren doen. Je kunt het in een sukkeldrafje doen, je kunt het op een behoorlijk snelheid doen (die Liek zeker in zijn benen heeft) of je kunt zoals Tonkie (geloof ik) ons leerde, om op 70% van zijn maximale hartslag te gaan trainen... (wat ik dus doe Knipoog )

5. dit lees je verkeerd! Ik trek niet Hij trekt... Hij weet dat hij niet mag, maar probeert steeds harder te gaan. Net als ik ophoudingen maak (voornamelijk met mijn stem en knieen), maakt hij pogingen om harder te gaan door te trekken (hij trekt ook niets uit mijn handen). Ik heb geen harde teugeldruk in mijn handen. Ik bedoelde te zeggen dat ik niet met een lang teugeltje kan galoperen, maar dat ik ze gewoon op contact moet hebben. Ik hoef dus niet te trekken
Maar je merkt gewoon dat als je de teugels laat vieren ofzo dat hij zich ineens verbaast afvraagt of hij nu wel mag. En dan nog wacht hij tot hij de bevestiging krijgt van mij. Ik kan dit niet uitleggen

6. ieder een andere mening. Ik houd er mijn paard mee vrolijk. En dat stuk van Navy kan ik me ook wel in vinden Ja
Ik doe het soms bij een interval training (of hoe je dat ook wilt noemen). 20 min galoperen bijv, waarvan de laatste paar minuten dus dat pad van 1500m vol gas is, daarna draaf ik nog een heel stuk en dan pas ga ik 5 min stappen om vervolgens weer een stuk te draven en/of galoperen.

7. Ik heb voor de gein even naar de herstellingen van Tempter gekeken, maar ook op de kortere afstanden hersteld mijn Liek beter als de korte van Tempter. Dus ergens zit er toch een kink in de kabel Knipoog Daarbij komt nog dat Liek een hengst is en zijn HS dus snel omhoog kan schieten...
Heeft Tempter al na 44km in ruim 15 km p/u (zonder ook maar een paar meter te stappen, op de laatste ong 700m na) een HS van 33 tijdens het afzadelen om aan te bieden??? Als ik dan bij de keuring aankom en er staan meerdere paarden schiet hij naar 40... Nog steeds netter als de hartslagen van Tempter...
Misschien train ik helemaal nog niet zo slecht

Dit is trouwens niet aanvallend bedoeld, ook al mag dat zo overkomen. Maar ik wil hiermee zeggen dat ik helemaal nog niet zo slecht train als ik na mijn paard kijk...

Gerritje, ik zit in die laatste categorie, maar weet wel (van meerdere mensen, dus niet van mezelf) dat ik er een zeer goed paard voor heb. Een die zeker de 160 goed zal uitlopen! Ik ga zover het voor ons haalbaar is op een eerlijke en gezonde manier voor ons beide!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:57

Jorie schreef:
Wat ik heel jammer vind is dat ik eigenlijk niemand nog gehoord heb over gymnastiseren. (of ik heb er overheen gelezen)

Paard op eigen benen laten lopen buiten, tuurlijk, helemaal voor, maar ik persoonlijk vind het soepel maken en houden van je paard ook heel belangrijk. Niet dat een endurance paard de Z oefeningen dressuur moet kunnen (hoewel ik toevallig wel 2 arabiesche hengsten kennen die de Z gereden hebben voor hun endurance carriere) maar toch op zijn minst ontspannen over de rug moet kunnen lopen, lengte en breedte buiging. Kortom, dressuurmatig rijden voor gymnastisering.

En een goede zit van de ruiter. Als de ruiter niet mooi recht boven het paard zit en niet meegaat met bewegingen verstoord hij/zij ook alleen maar. Ook dat kan erg vermoeiend zijn voor een paard natuurlijk.

Trouwens, vanavond is in Ermelo een rondje educatie van Eric van Breda over conditietraining van het paard. Ik heb daar vergadering maar een vriendin gaat mee en die gaat wel naar de lezing. Dit rondje educatie wordt herhaalt in Wanroij op 30 november.
Vanavond op de terugweg hoor ik wel hoe het geweest is.

Helemaal mee eens.

Ik train mijn paard een aantal dagen in de week dressuurmatig en heb ook 1x per week priveles, longeer, daarnaast spring ik 1x per week en train ik buiten. Mijn paard heeft die afwisseling ook echt nodig. Omar start met een goede vriendin/stalgenootje dressuurwedstrijden en ik start zelf endurance met hem. Dressuur is de basis van alles en ik vind het belangrijk dat hij dressuurmatig ook goed voor elkaar is.

Net als Griebels laat ik Omar soms ook even een sprintje trekken omdat hij dat gewoon weg nodig heeft en het zijn lust in zijn leven is. Hij weet ook precies wanneer het wel en niet kan/mag. Omar is niet te genieten als hij af en toe niet even voluit mag. Omar weet na 2 seizoenen al precies wanneer hij een wedstrijd loopt en wanneer het training is. Op wedstrijd wil hij vaak niet eens galopperen en gaat alleen harder draven als ik hem aanspoor tot een galopje, zelfs in Katwijk Haha! Hij heeft namelijk bij zijn 1e wedstrijd dit seizoen de fout gemaakt door heel hard van start te gaan en was niet te houden... na de p/a schrok hij zich rot dat we verder moesten en sindsdien spaart hij zichzelf op wedstrijden Knipoog Ik zie klasse I dan ook als als een echt leerproces voor zowel paard als ruiter.

Verder heb ik geen persoonlijke ambities om de 160 km te gaan rijden met Omar, ik denk dat ik het bij klasse II of misschien klasse III zal houden maar wie weet in de toekomst als hij het goed oppakt allemaal Verward

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:13

NaVy! schreef:
Lenneke, wat voor afstamming heeft Anouar? Sam's afstamming is in NL ook niet echt bekend. Ben gewoon benieuwd.

Anouar z'n vader is Stallone, vader Purper, moeder Nesmejana
Moeder is Myrouch, vader Sarouch, moeder Myargo

Hij is dus grotendeels een Rus.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:17

Ik word nu wel heel nieuwschierig Willem wat je mij kunt vertellen over Omar's afstamming.

Pedigree:
http://www.allbreedpedigree.com/omar+romeo+boy

Omar is van vader Romeo Boy ox en moeder Fazara ox. Omar is voor ik geloof 87% Crabbet gefokt.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 14:34

Het wordt nu wel druk zo! heb nog wat anders te doen ook helaas.
Djilan; komt eraan
Griebels; zal antwoorden
AnneOmie; komt eraan

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:35

Thanx Haha!