Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilli

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:33

Ik heb een v-max vanwege de dunne electroden en de verwisselbare batterij in alle onderdelen. Destijds (een jaar of 8 terug) was dat bij Polar beiden nog niet mogelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:44

ambre schreef:
Ik snap dat ze het niet hoeven vragen,maar dan is het alsnog zuur datcje daardoor een minuut verspilt.
Eigen schuld of niet.

Piep je nou echt over een minuut in een KMK of klasse 1? :+ Waar is 'lol met je knol' gebleven?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:49

Ik piep niet,iemand anders piepte hier.
Dat ze het jammer vond dat ze door een misverstand de 1ste plaats verspilde.
Ik neem de hele klassering niet serieus,voor mij is endurance puur genieten van een mooie omgeving incl spelelement.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:09

Ik heb een polar h7 transmitter mrt een borstband die ga ik vervangen door elektrodes ivm het verloren gaan van het signaal als ze niet zweet voor en achter de singel en wel onder de singel

Edit: heb ook een tomtom horloge erbij
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 12-04-16 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:22

Jemig het loopt volgens mij wat uit de hand het begon met een lachende toon dat ik de 1ste plek niet had en ik baal meer van me zelf dat ik z'n fout heb gemaakt. Ik vind dat ik een super klassering heb.

Door de reacties en mij reacties daar weer op is het miss anders gaan lijken. Sorry daar voor.. en dat ik als een 'piepkous' overkom.

Laten we er alsjeblieft over ophouden want het begint nu een lading te krijgen die ik niet bedoelt had.

Ik ga gewoon veder heb geleerd van MIJN fout en die fout lag niet bij de organisatie of vrijwilligers

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:25

sloffiee schreef:
Wat voor hartslag meters hebben jullie allemaal?

Ik heb een polar equine h7 sensors met een TomTom running horloge.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:29

xxVon schreef:
sloffiee schreef:
Wat voor hartslag meters hebben jullie allemaal?

Is het makkelijk aan te sluiten op elkaar ? Ik ben me ook aan het oriënteren maar se totale polar set is nogal duur?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:50

Zo'n sporthorloge is sowieso wel prijzig. Die tomtom ook over de 100.
Dan electrodes van 100.
Denk dat ik voor de polar equine m400 ga. Is 270,- incl electrodes. Lijken mij genoeg functies op het horloge te zitten die ik nodig heb

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:09

Relien schreef:
xxVon schreef:

Is het makkelijk aan te sluiten op elkaar ? Ik ben me ook aan het oriënteren maar se totale polar set is nogal duur?

Ja, polar equine h7 werkt met blue tooth smart en dat werkt met de meeste apparaten/horloges, je kan hem ook aansluiten op je telefoon (maar dat kijkt tijdens het rijden zo moeilijk). Ik heb de tomtom running horloge omdat ik die nog had liggen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 11:53

Nessa schreef:
Zo'n sporthorloge is sowieso wel prijzig. Die tomtom ook over de 100.
Dan electrodes van 100.
Denk dat ik voor de polar equine m400 ga. Is 270,- incl electrodes. Lijken mij genoeg functies op het horloge te zitten die ik nodig heb

Deze had ik ook op het oog! Lijkt me een heel simpel ding waar toch alles op zit wat je nodig hebt. Ik wil gewoon alleen mijn gem snelheid weten en de hartslag. Gem snelheid reken ik nu altijd uit dus dat is geen probleem, maar om even snel te kunnen kijken is ook wel prettig!
Al blijft het natuurlijk iets waar je niet 100% op kunt vertrouwen..

Edit
Net officieel ingeschreven voor de korte klasse 1 in Ermelo 1 mei. Het gaat nu dan toch wel echt gebeuren!
Maar ik vraag me toch weer iets af, hoe en wanneer krijg je te horen hoe laat je moet starten enz?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:25

Ongeveer een week van te voren. Soms staat er al wel een tijdschema online, dan weet je bijv. dat de 20 km start vanaf 11:30. Met 20 inschrijvingen (als je in MijnEndurance kunt, dan kun je dat zien) die elk om de 2 minuten starten weet je dan dus dat de laatste start 40 minuten (nl. 20x2) na 11:30 is, dus 12:10. Dan ligt je starttijd dus daartussen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 12:29

Hilli schreef:
Ongeveer een week van te voren. Soms staat er al wel een tijdschema online, dan weet je bijv. dat de 20 km start vanaf 11:30. Met 20 inschrijvingen (als je in MijnEndurance kunt, dan kun je dat zien) die elk om de 2 minuten starten weet je dan dus dat de laatste start 40 minuten (nl. 20x2) na 11:30 is, dus 12:10. Dan ligt je starttijd dus daartussen.

Had het al gevonden, maar toch bedankt voor de extra uitleg!
Gaan er gewoon lekker op tijd heen en zien wel wat het wordt. Lekker plezier maken en van de omgeving genieten :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:45

Ik las net het een en ander over direct bij de finish aanbieden of niet (klasse 1). Hoe zit het precies als je niet direct aanbied, maar wel binnen die 10minuten? Krijg je dan puntenaftrek en/of tijdsverlies?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 19:40

Ojeee, was ik altijd een dressuurmuts die door faalangst geen cc durfde te starten. Kom ik dit topic tegen! Het is zoiets als liefde op het eerste gezicht geloof ik. Endurance ken ik als naam, maar dat was het ook wel. Nu alles gelezen en ik ben helemaal verrukt, dit is precies iets voor mij en mn paard (die leuk dressuur loopt, maar buiten veeeel gelukkiger is).
Al zie ik nog wel beren op de weg:
- geen eigen trailer
- bij ons kan je best de omgeving in om te trainen, maar alleen is dat niet handig. Er komen nog wel eens quads of motorracers op paden waar ze niet mogen komen en dat vind mijn paard niet grappig
- volgens mij zijn er in drenthe/groningen niet zoveel wedstrijden

Hoe doen jullie dat met trainen? Gaan jullie altijd alleen naar buiten?

En dezelfde vraag als Unseen: als je later wil aanbieden, moet je dat ook voor de finish roepen?

Ennn als je klasse 1 rijdt, maak je dan ook gebruik van water onderweg tegen hitte?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:10

Ik train alleen of met een maatje. Mijn ervaring is heel positief met motor- en quadrijders - die weten verdomd goed dat ze fout zitten in een bos, dus die houden, hier in ieder geval, direct halt en zetten de motor uit.
Als je later aanbiedt, zeg je niks bij de finish. Alleen je startnummer natuurlijk, om zeker te zijn dat je 'tijd binnen' genoteerd wordt - en onthoudt die zelf ook goed, want je hebt maar 10 minuten. Zodra je wel wilt aanbieden loop je terug naar de start en meldt je dat je aan wilt bieden.

Koelen doe je ook in klasse 1 - al was het maar om je paard er aan te wennen. Koel niet als het al koud genoeg is, je kunt ook te veel koelen en dan gaat de HF weer omhoog (en de turgor! een huid die van de kou z'n bloedvaatjes dichtzet, toont als een uitgedroogde huid!)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:20

Hmm hier zijn ze vaak in groepjes en ze scheuren keihard door. Met als nadeel dat ik ze snel door moet hebben om snel af te kunnen stappen.

Ok, dus als ik het goed begrijp kom je nooit in stilte over de finish.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:43

Bij alle controles die je langskomt is het gewoon handig om even je nummer te roepen - ook bij de controles onderweg. Soms is je nummer niet goed leesbaar, soms zijn er tig ruiters tegelijkertijd, en soms worden er gewoon foutjes gemaakt, het zijn ook maar mensen en vrijwilligers.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:50

@ Unseen: je rijtijd stopt bij het passeren van de finish. Voor het aanbieden krijg je punten: hoe sneller je aanbiedt, hoe meer punten. De punten die je krijgt voor de snelheid en het aanbieden bepalen uiteindelijk het klassement.

@ Jotoma: ik heb ook geen eigen trailer, maar huren is vaak nog wel goedkoper als je hem niet heel vaak gebruikt. Ik heb dan wel een fijn trainingsgebied bij stal, dus de trailer pak ik alleen voor wedstrijden en maar weinig voor een trainingsgebied ergens anders. Ik train bijna altijd alleen :j Hier geen motorracers, wel veel mountainbikers en bijvoorbeeld wilde koeien. Denk dat ze uiteindelijk overal wel aan kunnen wennen! In Drenthe zijn er wel een aantal wedstrijden, en bijvoorbeeld Ommen of het noorden van de Veluwe is ook nog wel aan te rijden denk ik? Het is voor de vrijwilligers fijn als iedereen voor de finish aangeeft of ze wel of niet direct aanbieden. Er is dan in ieder geval geen onduidelijkheid over en ze hoeven er dan zelf niet naar te vragen tussen alle drukte door!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:52

Hoe het precies zit met de tijd qua aanbieden weet ik ook nog niet precies. Ik heb tot nu toe altijd al gelijk aan geboden.
Edit: chouchou heeft het al fijn uitgelegd! Thanks!

In Drenthe zijn er wel steeds meer wedstrijden op komst. Ik kom zelf ook uit die regio en er zijn sws al drie wedstrijden die ik in Drenthe ga rijden.

Ik vind het ook in klasse 1 wel fijn om te koelen. Ik neem zelf voor onderweg (ook tijdens het trainen) altijd 3 flesjes water mee zodat ik kan koelen.
De afgelopen wedstrijd heb ik gebruik gemaakt van de groom van mijn rijmaatje. Het is voor het koelen wel fijn om een groom mee te hebben die op de punten gaat staan voor het koelen. Niet iedereen in klasse 1 doet het geloof ik, maar ik vind het wel fijn :o

Trainen doe ik voornamelijk buiten, maar het is ook belangrijk om tussendoor wel te dressuur te rijden. Ook bij Endurance is het belangrijk dat paard zijn achterband en rug goed gebruikt.
Tijdens het buiten trainen pak ik hem ook wel eens op voor een paar oefeningen, omdat ik thuis geen bak heb.

Ik ben ook niet zo'n fan meer van motorcrossers. Mijn paard vindt die geluiden zo eng. Ook van gewone motoren trouwens. Mijn vorige paard had hier geen last van. Ik moet nog even uitvinden wat ik het beste kan doen bij het tegenkomen van motoren en crossers.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:55

Helder, dank voor de uitleg.

Zijn er ook mensen die ritten rijden op hoefschoenen?

Ik vind het stoer dat veel alleen trainen. Enige twijfel die ik heb; het blijft 600 kilo vluchtdier, val je er vanaf, dan ben je wel heel alleen.

@simone: ik zag borger en ik las via t topic ook Ruinen (maar nog niet gezien dat daar dit jaar wedstrijd is). Waar ga jij nog meer?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:00

Jotoma schreef:

Ik vind het stoer dat veel alleen trainen. Enige twijfel die ik heb; het blijft 600 kilo vluchtdier, val je er vanaf, dan ben je wel heel alleen.

@simone: ik zag borger en ik las via t topic ook Ruinen (maar nog niet gezien dat daar dit jaar wedstrijd is). Waar ga jij nog meer?

Ruinen, buinen, grolloo en wateren.
Dat zijn er toch vier hihi, ik dacht al dat ik er eentje vergat.

Ommen en epe is voor mij ook wel te doen. Die ga ik ook rijden/heb ik gereden.

Ik heb met mijn vorige paard met hoefschoenen gereden. Je ziet het wel op wedstrijd. Maar over het algemeen zijn er toch wel meer paarden op ijzers. Ik heb mijn paard nu ook op ijzers.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:01

Jotoma schreef:
Ojeee, was ik altijd een dressuurmuts die door faalangst geen cc durfde te starten. Kom ik dit topic tegen! Het is zoiets als liefde op het eerste gezicht geloof ik. Endurance ken ik als naam, maar dat was het ook wel. Nu alles gelezen en ik ben helemaal verrukt, dit is precies iets voor mij en mn paard (die leuk dressuur loopt, maar buiten veeeel gelukkiger is).
Al zie ik nog wel beren op de weg:
- geen eigen trailer
- bij ons kan je best de omgeving in om te trainen, maar alleen is dat niet handig. Er komen nog wel eens quads of motorracers op paden waar ze niet mogen komen en dat vind mijn paard niet grappig
- volgens mij zijn er in drenthe/groningen niet zoveel wedstrijden

Hoe doen jullie dat met trainen? Gaan jullie altijd alleen naar buiten?

En dezelfde vraag als Unseen: als je later wil aanbieden, moet je dat ook voor de finish roepen?

Ennn als je klasse 1 rijdt, maak je dan ook gebruik van water onderweg tegen hitte?

Heb ook geen eigen trailer in drenthe zijn er 2 wedstrijden Wateren en Grolloo

Ik train ook alleen en doe voornamelijk draftraining in vorm van intervallen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:06

Jotoma schreef:

Mijn paard loopt nog gewoon blootsvoets, heeft nu nog niks nodig. Dit probeer ik zo lang mogelijk vol te houden, en anders wil ik wel gaan kijken naar hoefschoenen.

Ik vond het in het begin ook wel eng om alleen op pad te gaan! Ik heb altijd de endomondo app aan, die meet in eerste instantie hoe je training ging (afstand, tijd, snelheid etc), maar je kan ook live iemand volgen. De eerste keren heb ik dus gewoon een vriendin gevraagd om op te letten of mijn stipje nog bewoog, vond ik toch wel een fijn idee. Nu gewoon met vol vertrouwen alleen op pad, en als ik dan toch onverwachts lang weg blijf, ben ik dus altijd te traceren met endomondo!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:06

Eén paard t/m klasse 2 zonder ijzers gereden, daarna op kunststof ijzers. Paard 2 moest al in klasse 1 op ijzers, paard 3 loopt op blote voeten. Paard 4 heeft keiharde voeten, maar die groeien niet, dus die zal ook wel op kunststof moeten.

Wat betreft vallen: ik ben in bijna 40 jaar eigen paarden alles bij elkaar 3 keer gevallen. In de manegepaardentijd van daarvoor ettelijke keren meer.
Laatste keer is meer dan 10 jaar geleden geweest. Dus tja, ik ga er eigenlijk van uit dat ik niet snel naast m'n paard lig.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:10

Ik geloof dat ik vier wedstrijden in mijn drukke leven wel voldoende vindt. Mits ze niet vlak na elkaar zijn.

Blootvoets op t zachte is prima, maar over het algemeen kom je toch vaak nog wel harde wegen tegen onderweg. Dan zou ik liever een hoefschoen aan doen.

Ik zit al 8 maanden met een whiplash thuis, dus als ik de training (over een half jaar hopelijk) weer mag gaan oppakken, kan ik het me niet veroorloven er op korte termijn weer vanaf te kukelen. Nu heb ik een heel braaf paard, maar alleen is alles net even wat spannender :)