endurance met je koudbloed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: endurance met je koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:20

Hoe verklaar je dan het feit dat die witte haren pas bij het volledig scheren tevoorschijn zijn gekomen?

Ik vertrouw deze zadelpasser 10000%. Ik kan duwen wat ik wil op die plekken en ik krijg geen reactie van paard.

Om dan op mijn vraag terug te komen, wat voor dekje hebben jullie onder je zadel liggen?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:55

Ik vertrouwde ook op mijn zadelmaker toen der tijd maar toch bleek mijn tinkie met een veel te brede boom te lopen.
Inmiddels ben ik.me zelf erin gaan verdiepen en bezig met diverse opleidingen.
Maar ook een zadel dat ideaal lijkt ze zitten hoeft niet ideaal te zijn voor het paard.
En soms kan het materiaal van je dek idd van invloed zijn.
Daar heeft mijn huidige paard ook problemen mee.
Dat de witte haren ng niet buiten op de vacht zichtbaar is kan zijn. Dan is het waarschijnlijk oppervlakkig geweest.
Drukkingen kunnen direct zichtbaar worden maar soms ook pas weken later .
Het kan heel veel redenen hebben en kan bijv ook van warmte ophoping onder je zadel vandaan komen.
Kan alleen in samenwerking met goed zadelmaker achter te komen zijn door dingen uit te sluiten.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:40

Blingh schreef:
Hoe verklaar je dan het feit dat die witte haren pas bij het volledig scheren tevoorschijn zijn gekomen?

Ik vertrouw deze zadelpasser 10000%. Ik kan duwen wat ik wil op die plekken en ik krijg geen reactie van paard.

Om dan op mijn vraag terug te komen, wat voor dekje hebben jullie onder je zadel liggen?

Dit kan ook vaak komen door oude drukplekken. Dus als je zadel in verleden niet goed heeft gelegen of net een verkeerd dekje.
Mijn haf had het van de zomer drukplek van de hartslagmeter. Kreeg toen winterhaar en drukplekken waren weg. Na het scheren waren de drukplekken gewoon weer zichtbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:43

Mariekyy schreef:
Blingh schreef:

Dit kan ook vaak komen door oude drukplekken. Dus als je zadel in verleden niet goed heeft gelegen of net een verkeerd dekje.
Mijn haf had het van de zomer drukplek van de hartslagmeter. Kreeg toen winterhaar en drukplekken waren weg. Na het scheren waren de drukplekken gewoon weer zichtbaar.

Dat dacht ik al :j ik heb sinds de zomer een nieuw zadel. Ik denk haast dat de plekken van mijn oude zadel komen. Deze heb ik ook nog steeds, stom dat ik die niet heb laten controleren.

Nu zou ik eigenlijk voor het buitenrijden/lange afstanden toch een ander zadel willen. Had ik maar een geldboom..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:46

Mijn paard heeft witte plekken van de HAFpads gekregen..de haren bleven in de gaatjes hangen en braken af..er kwamen witte haren voor terug.. heb inmiddels een ander zadel en bij CountryMill op maat laten maken (is wel een aanrader als zadelmaker ook!) maar iedere verharing zie ik de witte plekken nog. In de zomer minder dan in de winter. Schrok me ook rot inderdaad!

En de tip over 'niet blindstaren' op een ras vind ik heel goed! :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:20

kristelhans schreef:
Jorinda, was dat 2 jaar geleden toen Beer en ik schuin tegenover jullie kampeerden? :')

... Ja. :') Toen ik nog aan jou vroeg of je mijn cap uit de auto wilde halen hahaha.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:33

Haha, stout paard dus! :P Beer heeft ook zo'n 'onbenullige' fase gehad..is gelukkig over nu! :')

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:13

kristelhans schreef:
Ik ken er een paar...haha maar das ook alles. In Duitsland en Denemarken (geloof ik) zijn er wel meer. :) Niet het meest ideale ras voor endurance trouwens. Koudbloeden hebben van nature een iets hogere hartslag, wat natuurlijk lastig is bij deze sport.

Sorry dat ik zo kom binnevallen maar in een van de scandinavische landen loopt er een fjord internationaal mee en die is zelfs kampioen bij de junioren!
Dat zag ik laatst op facebook voorbij komen, toch wel erg stoer.
En succes dit jaar kristel! Op naar de k3!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:18

Jaa die zag ik ook voorbij komen! Echt super stoer!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:45

Ik ook! Hoe hip! Weet niet of ik dat wil hihi en ben zeeeeeeker geen junior meer.. :')

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:04

Nou Kristel, jij en Beer zijn wel ons voorbeeld hoor. Heb een foto van Beer boven Caspian zijn bed gehangen. :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:38

Aaahhhhh, lief!! :o

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:50

Na 7 jaar rond gehobbeld te hebben en alleen maar buiten trainen, zijn we voor het eerst in ons leven serieus begonnen met dressuren in de bak.
We krijgen zelfs een half uur priveles per week, maar ik merk dat mijn haf dan kapot is!
Buiten zitten alle knopjes er wel op, maar in de bak :o
Ik heb zelf heel lang angst gehad om in de bak te rijden en te dressuren, nu gelukkig sinds kort dit overwonnen, maar wat is het moeilijk zeg om in de bak een zelfde tempo aan te houden en in balans te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:50

Herkenbaar, zo loopt die van mij ook met gemak uren op een buiten rit. Terwijl uurtje dressuur best wel moe kan zijn. (Ondertussen heeft al veel béter bak conditie).
Maar vergeet niet dat dressuur erg zwaar kan zijn voor een paard in vergelijking met buitenrit waar een paard voornamelijk alleen maar recht hoeft te lopen.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:28

Klopt zeker, daarbij hebben koudbloeden toch een andere bouw dan een dressuur paard, ze kunnen toch moeilijke verzamelen waardoor het dus extra zwaar voor ze is.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 07:27

Mariekyy schreef:
Klopt zeker, daarbij hebben koudbloeden toch een andere bouw dan een dressuur paard, ze kunnen toch moeilijke verzamelen waardoor het dus extra zwaar voor ze is.

Dat ben ik niet geheel met je eens, ondanks een korte rug en nek moeten zij het ook kunnen net als een anda of een lusitano, zij zijn ook kort en zwaar.
Maar het verschil zit hem vooral in onze cultuur.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 07:45

Die van mij moet ook gewoon dressuren en voor mezelf is het hard werken want ik ben geen Anky maar hij is wel mooi recht (en dat is dan ook weer heel belangrijk buiten) en kan keurig van achter naar voor lopen. 60 km op de voorhand is ook geen aanrader en een koudbloed heeft van nature een zwaardere voorkant (meestal) dus dan JUIST moet je hem dressuurmatig een basis meegeven..anders ga je in de langere afstanden echt last krijgen van een paard dat niet goed door zijn lijf loopt buiten en dus eerder kans op blessures heeft.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:38

Dressuur is voor mij de basis van iedere discipline, een rechtgericht paard (zo goed mogelijk) is een must voor het behoud van de gehele bouw en functie.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:11

En hoe gaat het met iedereen qua training? Heerlijk weer voor mooie ritten nu! :)

Jorinda, nog weer op pad geweest met prins Caspian?

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:58

Ik pak mn Tinkie binnenkort weer op met de training, heeft enkele weekjes vakantie gehad wegens omstandigheden.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:07

Mijn haf heeft paar weken stil gestaan door een verstuiking, jammer genoeg is hij daardoor met achter gaan compenseren.. Gelukkig heeft de chiropractor hem afgelopen week los gemaakt, dus hij mag weer aan het werk. Met een week of 2 ga ik de training weer oppakken.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:39

Ja vorige week donderdag en afgelopen donderdag. Hij ziet nog steeds spoken en probeert er nog op willekeurige momenten tussenuit te piepen of om te draaien, maar ik heb hem nu in ieder geval zover dat ik beslis welke kant we op gaan. Behalve dus dat we alle kanten op springen en af en toe een sprint naar voren nemen omdat er *goh wat gek* vogels uit bomen kunnen vliegen, gaat het buiten rijden weer redelijk. :') Moet alleen even kijken of de 29km van DFW gaat lukken, we hebben namelijk niet heel veel tijd om te trainen. Liggen er straks ook weer een week uit omdat de osteopaat komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:17

Balen Marieka, al fijn dat wel opgelost is en dat je over 2 weken weer kan rijden.
Jorinda, als keer wilt oefenen. Je bent altijd welkom in DFW en ik ken daar de route's erg goed.

Trainen gaat hier prima, donderdag 28km, vrijdag 20km, zaterdag dressuur les en vandaag weer 25km. Voorlopig even rust, woensdag osteopaat(ben benieuwd wat er uit komt) en over 2 weken trainingsweekend op xxx.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:19

Lekker Joram!!
Gelukkig mag ik al wel rijden met de haf, maar eerst nog ff 2 week rustig aan voordat ik weer de endurancetraining oppak.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:31

Netjes! :D

Ik zal er over nadenken haha. Ik heb geen eigen vervoer en geen auto die een trailer kan trekken of een EB rijbewijs (mijn vader wel maar die kan ook niet altijd rijden). Dus ik huur altijd een paardentaxi in :P