Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:13

Kan je hm niet voor laten draven door een ander Esther?
Wellicht breng jij nu ook je zenuwen over op hm.

Maar hoe het reglementair zit geen idee.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:20

Dat zou ik wel eens kunnen doen. Bedankt voor de tip.

sandyjorgen

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:03

is afkeuren hetzelfde als gediskwalificeerd?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 00:21

Je bent alleen uitgesloten en in de regelrmenten staat Hoelang. Derde keer dacht ik uitgesloten voor derest van het seizoen. Dus volgend jaar mag je dan weer starten

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:27

Psydoxy schreef:

Zal ik deze week een keertje komen oefenen??

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:49

Voor wat op langere tijd op rust zetten betreft; dat doe ik niet met mijn klasse 1 paarden. Hooguit een paar daagjes rust na een zware wedstrijd of een zware training. Bijvoorbeeld heb ik van de week Barfleur 5 dagen vrijaf gegeven na een intensieve staptraining in de Eifel. Dan ga ik ervan uit dat zij spierschade heeft opgelopen en die laat ik herstellen.

Ik vind dat elk gezond paard wekelijks een ritje van 30 tot 40 km zou moeten kunnen maken op wedstrijdsnelheid. Gericht trainen doe ik niet voor klasse 1. De basisconditie die mijn paarden nu bezitten is voorwaardelijk voor een klasse 1 rit. Die hebben ze verkregen door 3 a 4 keer per week onder man aan het werk te zijn. Daarbij ik zie niet in waarom ik een basisconditie zou moeten afbouwen. Ik doe veel dressuurwerk (in de bak en in het bos) en ze mogen mee naar spring-, cross- en dressuurles.
In de 10 jaar dat ik endurancewedstrijden rijd heb ik eenmaal te maken gehad met een reinspection (HF 62...) en dat was het gevolg van een overvolle blaas. Alle andere talloze keren met diverse paarden met mooie kaarten het wedstrijdterrein mogen verlaten.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 08:11

Volg ff ;-)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:53

pam15 schreef:
Psydoxy schreef:

Zal ik deze week een keertje komen oefenen??

Kan bij sommige paarden zoveel verschil maken en kan me ook voorstellen dat je lichtelijk gestrest de nakeuring tegemoet gaat :j

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:16

Van stress die de voorbrenger overzet op het paard zal het paard niet gaan kreupelen hoor.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:17

arun schreef:
Van stress die de voorbrenger overzet op het paard zal het paard niet gaan kreupelen hoor.

Dat dacht ik ook al, hartslag kan ik me voorstellen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:17

arun schreef:

Nee maar wel gespannen gaan lopen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:35

Een goede dierenarts ziet wel 't verschil tussen kreupel en gespannen lopen hoor.
Nakeuring kennen wij bij ons niet. Begrijp ik het juist dat je bij aankomst dan goedgekeurd bent op beweging en 30' later niet meer? Indien dat het geval is kan je volgende voorzorgen nemen : deken op de achterhand zodat de spieren niet koud krijgen en blijven rondstappen om opstijven te voorkomen. Als dit niet helpt laat je best eens je paard onderzoeken in een goede paardenkliniek.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:45

Nee, bij aankomst in klasse 1 en 2 wordt de HF gemeten. Die moet 60 of lager zijn. Een half uur na de finish is de nakeuring (bij alle klasses) en moet de HF ook onder de 60 zijn. Verder het riedeltje rug/schoft, spiertonus, darmgeluiden, CRT, turgor en dus locomotie.

Bij 120 km of meer (op 1 dag) is er ook nog een transportkeuring daags na de finish.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:07

Ok duidelijk nu in dit geval toch de vermelde voorzorgen nemen en indien de pech dat je voor de derde keer in één seizoen op beweging afgekeurd bent na 30km zou ik zowiezo paard laten nazien door dierenarts. Wij doen dit defacto bij afkeuring op beweging tenzij er duidelijk oorzaak zoals ijzerverlies is. Vraag de vet ook direct waar hij denkt dat het probleem zit, bij kleine oorzaak (die op termijn vaak wel erger zal worden tenzij je tijdig behandeld) zie je dag nadien vaak niets meer dus zo voorkom je complexe zoektocht.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:00

Volledig onderzocht, niks gevonden.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:01

Had je beide wedstrijden dezelfde keurende da? :o

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 08:35

@Psydoxy : er moet een reden zijn want het is niet normaal dat een kerngezond paard na 30km niet correct meer loopt.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:06

Attitude schreef:
arun schreef:

Nee maar wel gespannen gaan lopen.

Sommige paarden lopen aan de hand maar net of net niet helemaal zuiver. Wanneer zo'n dier niet op de juiste manier wordt voorgebracht is de kans op een B of C groter.

Ik heb een merrie met een nogal ongelijke voorvoet. Wanneer ik haar op het harde voorbreng, dan hoor je een ongelijke klank van de hoeven. Zo lijkt het net of zij onzuiver loopt. Door haar hoofd wat hoger te plaatsen tijdens het lopen dan hoor je deze ongelijke klank haast niet.
De eerste twee wedstrijden die ik met haar reed, kreeg ik een B voor de locomotie bij de voorkeuring (overigens geëindigd met een A). Op advies van de d.a. anders voorgebracht en ze heeft talloze wedstrijden uitgelopen met alleen maar A-tjes.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:14

Als je paard aan de hand net, of net niet helemaal zuiver draaft dan moet je wel goed bedenken of het verstandig is om lange afstanden te rijden. Dat is dus geen oordeel maar een overweging. Een minimale onzuiverheid wordt met lange afstanden erger, tenzij je dat heel goed weet te managen.

Overigens is het bij het voorbeeld van Pam dan simpel opgelost. Moet je wel even die oplossing vinden :D

Als je paard onderzocht is en toch vaker afgekeurd wordt, dan zal er misschien iets in de beweging zijn waardoor hij na 30km slechter wordt. Dus niet in een goede houding lopen tijdens de wedstrijd, misschien rug/zadel/spierproblemen?
Laatst bijgewerkt door bella24 op 14-10-13 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:15

Of iets stoms als een paar ijzers/kunststofjes/hoefschoenen (afhankelijk van waar je paard lekker mee weg komt) overwegen als je paard nog blootsvoets staat.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 09:21

Ik denk niet dat het aan het voorbrengen ligt, gezien ze echt praat over de regelementen en je dan dus echt een C gehad moet hebben. En twee keer een C krijg je in mijn ogen niet zomaar. :n

Anders had ze het ook in de voorkeuringen gehad moeten hebben mocht het invloed gehad hebben op het voorbrengen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:03

Ik had een C in Etten-Leur... Grof terrein en geen hoefbescherming, na afloop had meneer te korte voeten en liep daardoor gevoelig. Daarna nooit meer een B (of C) gehad.
Goed voorbrengen is echter wel een kunst. Veel mensen lopen voor het paard of slingeren zelf en nemen het paard daarin mee. Sommige mensen houden het paard te strak vast waardoor het ook geen zuiver beeld geeft van hoe het paard loopt...

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:27

Ik heb afkeuringen gezien van paarden die niet terecht waren, of rommelig lopen en de voorbrenger ook niet zo handig is, juist aan het hoofd trekt bijv.

Heb er ook 1 met ongelijke voeten maar idd moet je daarbij goed letten op het voorbrengen.
Vermoeidheid kan ook meespelen. Die van mij wil dan op de voorhand komen tijdens de overgang naar stap en probeer dan ook zijn hoofd wat omhoog te brengen.

Ik heb die van Esther nog nooit op de nakeuring gezien en kan daar dus niet over oordelen, maar tis de moeite waard toch dat Pam hm voorbrengt.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:29

bella24 schreef:
Als je paard aan de hand net, of net niet helemaal zuiver draaft dan moet je wel goed bedenken of het verstandig is om lange afstanden te rijden. Dat is dus geen oordeel maar een overweging. Een minimale onzuiverheid wordt met lange afstanden erger, tenzij je dat heel goed weet te managen.

In basis ben ik hier helemaal mee eens.

Toch merk ik bij twee paarden van mij op dat zij onder man beter lopen dan aan de hand. Toevallig twee volle zussen die vrij groots kunnen bewegen. Dat maakt dat bij voorbrengen aan de hand een minimale onzuiverheid er vergroot uitkomt.
In Haarle moest ik een keer extra monsteren omdat de d.a. vond dat de merrie opvallend veel bewoog met haar hoofd tijdens de locomotie. Tja, dat krijg je als je paard ruim en door het lijf heen beweegt, was de opmerking van de andere d.a.. Zulke paarden ziet men niet zoveel op endurancewedstrijden.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 17:45

Ben sinds de zomer met hem gaan fietsen. Heb wel eens gelezen dat paarden dan tijdens het voorbrengen ook makkelijker worden als ze het fietsen gewend zijn. We zullen zien.