Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:33

Veel succes en plezier, die vandaag starten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:18

Vandaag tijdens de generale repetitie ons nieuwe Zilco hoofdstel nog net kunnen testen. Blondie was meteen aan het showen, hoewel de riempjes nog wat bijgesteld moesten worden. :D

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:42

Mooie kleuren combi, staat goed op de kleur van je pony!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:01

Wijslander schreef:
Vandaag tijdens de generale repetitie ons nieuwe Zilco hoofdstel nog net kunnen testen. Blondie was meteen aan het showen, hoewel de riempjes nog wat bijgesteld moesten worden. :D

[ [url=m/QTErbT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super mooi, waar gekocht?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:24

Piekosjj schreef:
Mooie kleuren combi, staat goed op de kleur van je pony!

Dank je wel :o

JoycexEnya schreef:
Super mooi, waar gekocht?

Besteld bij Goedhard!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:39

Het was super leuk!! En het was ook super leuk om samen met Linda_Fleur te rijden! :D Iemand mij nog zien vallen? :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:48

_mjwb schreef:
Het was super leuk!! En het was ook super leuk om samen met Linda_Fleur te rijden! :D Iemand mij nog zien vallen? :')

Vertel alles! *\o/*

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:00

Ik weet niet meer precies wat er is gebeurd, maar het was een stukje best glad in het bos. Ik denk dat mijn paard zijn been verkeerd neer zette en dat hij daardoor uitgleed. Toen vielen we samen op de grond en viel mijn paard op mijn zij. Hij stond gelukkig gelijk weer op en ik later ook. Verder niks aan de hand en we hebben heerlijk gereden! :D

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:06

mjwb heb het zien gebeuren zag er au uit gelukkig was er niets aan de hand bruin stuiterdravertje met wit tuig

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:23

Hier tegen een boom geland :'). Gelukkig de 44km verder probleemloos kunnen uitrijden en goedgekeurd :) *\o/*

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:24

Schrikken mjwb en FelineNanet!

Zo trots op ruiter en paard vandaag! Ze hebben gewoon hun eerste 100+km uitgereden terwijl zij ook nog eens 25weken zwanger is. En dat paard blijft maar telkens beter worden! Elke wedstrijd meer op zijn gemak in de routine.

Ik krijg dan ook zo'n zin om zelf te rijden. :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:38

Ik zag inderddad iemamd lopen met een oranje hesje aan en rijlegging en dacht toen dat die vast niet zwanger op een paard de klasse 3 aan het rijden was.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:39

Wel dus. :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:41

Wat fijn dat jullie beide lekker gereden hebben!

Knap zeg om zwanger nog die kilometers te maken.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:52

Jaaa viola had super gereden, fijnn dat ze beide goed waren op de 106 *\o/*

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:56

Mjwb ik heb jullie wel ernaast zien staan en jou over je bil zien staan wrijven, haflinger met rood-witte tuig.

Nou, ik heb echt een overactieve pony. Hij was zo onwijs druk in zijn hoofd, dat ik bijna 30 km alleen maar bezig ben geweest met remmen, remmen, remmen.
En hij kwam zo opgefokt over de finish (hr van 120) dat ik hem net niet op tijd omlaag kreeg.
Bij aanbieden op 9 minuten was die 64. Wel balen, de vet-assistent heeft maar 15 seconden geteld en weigerde op mijn verzoek en het iets dwingende verzoek van mijn groom Djilna om de volle minuut te tellen.

Tweede keer aanbieden redde ik niet meer binnen 10 minuten, toen telde degene die we toen hadden wel de volle minuut en was die precies 60.
En een kwartier)20 minuten later ofzo op de nakeuring was die 52.
En verder allemaal Atjes.

De puzzel wordt dus, hoe ga ik hem rustiger in zijn hoofd krijgen, dat hij voor mij te rijden blijft zonder alleen maar te remmen.

Hoop geleerd en hoop stof tot nadenken voor de volgende keer.
Pony was iig wel fit, dus misschien moet ik wel meer durven loslaten en een hoger tempo aandurven ofzo.
Eerst maar eens bijkomen hiervan en dan een nieuw plan maken voor mijn heethoofdige koudbloedje :')

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:10

Oh dat is een moeilijk punt....Soms is het gewoon ervaring.
Zou idd ook evt kunnen helpen iets harder te rijden.
Heb je alleen gereden of met iemand anders.?
Prikkels kunnen het ook zijn kortom best veel mogelijkheden.
Succes met oplossen en heb je dit dan dient de volgende uitdaging zich weer aan.

Maar zijn ze niet verplicht om een minuut te tellen..?
Vind het niet aardig kan net genoeg zijn om onder de 60 te komen.
Veel paarden blijven zakken nog.

Mooie resultaten zag ik net zeg 106 km .
Die is dus toch doorgegaan.?

Tjee Feline alles goed met je?
Dat is heftig.

Mooi hoofdstel Wijlander :j

Ik ben alles al aan het voorbereiden voor volgende week .
Tjee wat moet er veel mee zeg op zo`n 2 daagse. :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:48

Het is echt een kwestie van puzzelen. Sommige paarden gaan ook beter in een rustig drafje dan te stappen op het laatste stuk (in de klasse 1). En als je nog niet te hard ging dan is misschien een stuk de rem los laten ook best even goed. Sowieso ontzettend goed trainen met je paard aan de hulpen houden onder alle omstandigheden. En als de conditie al fantastisch is misschien wat langer losrijden om je paard goed aan het dragen en aan de hulp te kunnen houden. Een paard dat fantastisch draagt gaat meestal ook niet zo snel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:26

We reden alleen.
Hij werd druk van paarden voor zich zien. En dan gaat hij heel explosief draven met enorme kniehef. Als ik hem dan meer zijn eigen tempo laat gaan, dan ben ik bang voor blessures, want hij beweegt dan echt niet normaal.
Overweging is dan toch om te gaan galopperen. Ken veel koudbloedrijders die dat in wedstrijden niet doen ivm warmte-ontwikkeling in de spieren die ze dan maar moeilijk kwijt kunnen.
Maar zoals hij nu was, was (achteraf) misschien een stuk wel galopperen beter geweest, een stukje loslaten en hem daarna opnieuw opvangen naar een normale draf.
Dus we gaan eens experimenteren daarmee.
Dressuurmatig hebben we een paar grote stappen gemaakt deze winter en daarvan kon ik alsnog de vruchten plukken, zonder dat vrees ik dat het echt helemaal drama geweest was.
En daar blijven we ook gewoon mee doorgaan.

Gewoon groeien in dit proces samen. Wedstrijdkalender er maar weer bij pakken en nieuwe plannen maken.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:53

Wij hebben gisteren ook heerlijk gereden :D
Was onze eerste klasse 1 wedstrijd. Ik heb hem alleen gereden met snelheid van 11,8 km per uur. Ging voor een winstpuntje en dat is gelukt! Ben echt heel trots op mijn pony!
Alles ging helemaal prima alleen op het einde een beetje gebaald. Ik ben op tijd gaan stappen zodat ik meteen aan kon bieden. Alleen op het laatste stuk was ook de finish van de klasse 2 waar ze dus in volle galop langs kwamen.
Daardoor ging de hartslag van die van mij omhoog omdat ze mee wilde... Toen dus helaas niet meteen aan kunnen bieden |(
Maarja puntje om aan te werken dat ze dan rustig blijft!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:18

Een dierenarts telt meestal wel.door als de hartslag in die 15 seconden al een beetje dalende is of als ze merken dat de hartslag omhoog gaat door de omstandigheden erom heen. Van wat ik heb gezien is er heel goed en kritisch gekeurt.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:18

Even een vraagje tussendoor. Gisteren heb ik de impulsklasse gereden van 22 km. Alles was goed en heel de rit is goedgekeurd. We zijn uiteindelijk derde geworden. En nu ga ik een startpas aanvragen want ik vind het echt super leuk! Maar hoe zit het met de punten? Krijg je voor de impulsklasse ook punten die je mee zou kunnen nemen? En hoe gaat het met de punten als je echt de klasse 1 begint? Sorry als dit domme vragen zijn!

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:19

_mjwb schreef:
Even een vraagje tussendoor. Gisteren heb ik de impulsklasse gereden van 22 km. Alles was goed en heel de rit is goedgekeurd. We zijn uiteindelijk derde geworden. En nu ga ik een startpas aanvragen want ik vind het echt super leuk! Maar hoe zit het met de punten? Krijg je voor de impulsklasse ook punten die je mee zou kunnen nemen? En hoe gaat het met de punten als je echt de klasse 1 begint? Sorry als dit domme vragen zijn!

Nee bij de impuls krijg je geen punten.
Bij elke goed uitgereden Klasse 1 wedstrijd krijg je 1 punt. Je hebt er 3 nodig om naar klasse 2 te gaan.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:30

Dankjewel!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:45

Napie schreef:
Een dierenarts telt meestal wel.door als de hartslag in die 15 seconden al een beetje dalende is of als ze merken dat de hartslag omhoog gaat door de omstandigheden erom heen. Van wat ik heb gezien is er heel goed en kritisch gekeurt.

Dit heeft niks met keurende dierenartsen te maken? Het is gebruikelijk dat als de hartslag erom spant gewoon even een hele minuut te tellen. Op 15sec scheelt het nl maar 1 slag of je op 60 of 64 komt en dat is wel een cruciaal verschil in deze. Andere deelnemers werden op verzoek nl wel gewoon een hele minuut geteld dus dit was gewoon een flauwe actie vd student.
Heb zo'n weigering sinds ik endurance rij (1998) eigenlijk nog niet eerder meegemaakt.
Is ook gewoon het advies vd veterinaire commissie.

Edit. Zowel een andere dierenarts als de aanwezige jury die ik erover sprak erna vonden het ook niet erg welwillend vd student. Maar goed, volgende keer bij aanbieden meteen om minuut tellen vragen, zoals de anderen ook deden. Al hoop ik dat de actie van deze student een eenmalig iets was.