eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navy

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:50

Willem, hoe denk je over de afstamming van Sam? Hij is uit een Europejzcyk-moeder gefokt, vader Wachlarz (v. Arbil).

Vooral je mening over Europejzcyk vind ik interessant. Jij hebt er schijnbaar wat meer kennis van dan ik Lachen

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:07

Jorie schreef:
Wat ik heel jammer vind is dat ik eigenlijk niemand nog gehoord heb over gymnastiseren.

Ach gut

Ibbel schreef:
voor een nuttige discussie is het noodzakelijk wel eerst alles te lezen en dan pas te reageren. Dat is ook niet meer dan beleefd.

Karin schreef:
Nee hoor Sandra, dat is gewoon netiquette. Knipoog

Eerst het hele topic bijlezen en dan pas reageren bespaart ook tijd trouwens. *LOL*

1.
genghiskhan schreef:
Als er meer dan 2 weken tussen de wedstijden inzit dan een rustig duurritje. 2 x per week gymnastiseren, wat stappen en draven op het harde en klaar.

2.
genghiskhan schreef:
Dan wedstrijdjes, tussendoor rust en gymnastiseren en dan ...

3.
genghiskhan schreef:
Dan wedstrijdjes, tussendoor rust en gymnastiseren en dan ...

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:10

Haha! Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:10

Wat versta jij onder gymnastiseren, Willem?

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:48

griebels schreef:

Ok.. Voorop gesteld dat ik het belangrijker vind dat mijn paard indd de 30 gezond haalt dan dat ik de 160km uitrijdt. Wat niet wil zeggen dat ik geen ambities heb om de 160km te halen, in tegendeel Schijnheilig

Ten eerste train ik waarschijnlijk anders dan dat jij denkt. Mijn 2 'gewone' ritjes p/w hebben wel degelijk betrekking op de endurance, maar vallen niet onder de zware trainingen omdat Liek deze ritten met gemak volhoudt. Ze bestaan uit 15 min instappen en loswerken, dan ga ik een uur aan een stuk draven en galoperen, lange stukken achter elkaar, dus ook lange stukken galop, daarna weer wat loswerken en uitstappen. De heuvels neem ik afwisselend in rustige galop, en in stap (broekspieren trainen). Soms doe ik gewoon lekker rijden en laat ik hem indd een keer zijn gas open trekken op een pad van 1500m (gewoon sporadisch maar ong 1x per 3 a 4 weken). Dit is altijd hetzelfde pad, en zorgt ervoor dat ik op de rest van de paden in de bossen een makkelijker paard heb als we gaan galoperen. Dit zou dus niet mijn advies zijn voor een ander paard maar voor Liek werkt dit goed, en hij blijft vrolijk. Dat is ook de enige reden dat ik dit doe. Als ik het niet doe, heb ik binnen een paar weken een heel sjaggie paard wat niet uit te staan is. WEet ik uit ervaring!! Dat is nu eenmaal zijn lust en zijn leven en ik heb daar samen met hem een compromis in gesloten. Maar goed, dit zijn dus mijn "gewone" ritjes...
Mijn trainingen zijn zwaarder. Dan ga ik bijv 3 uur draven aan een stuk, of 1 a 1,5 uur lang beheerst galoperen (waarna hij overigens nog steeds trekt om te racen. Wel kan ik dan wat minder teugeldruk nemen en kan ik hem bij me houden met ophoudingen maken, maar dan is het tempo niet meer constant omdat hij steeds versnelt en weer terugkomt.

Ik weet niet of je bedoelde dat ik meer moet rijden maar dat gaat niet. Ik werk gewoon fulltime en ben alleen dinsdags en donderdags eerder klaar (3 uur pas thuis). Daarbij woon ik alleen en moet ik dus ook mijn andere verplichtingen doen. Ik kan dus gewoonweg niet meer rijden als ik nu doe, zeker niet nu het zo vroeg al donker is. Een bak in de buurt heb ik niet ter beschikking helaas...

Dat hij hengst is moet je vergeten want een bravere hengst als Liek kom je bijna niet tegen. Dat hij gekoerst heeft moet je zeker niet vergeten en wel om bovenstaande reden. Ook de massastart geeft problemen maar daar ben ik mee bezig...

Je geeft een voorbeeld om in zwaar zand (mul zand?) te galoperen, je vergeet hierbij denk ik dat hij al een peesblessure heeft gehad Verward Dat wordt dus geen optie

zoals ik al eerder heb gezegd kan Liek indd qua conditie makkelijk in 1 seizoen (kan hij nu al) in de hogere klasses meelopen, maar ook al eerder gezegd is dat ik liever een gezond paard heb wat 30 jaar oud wordt als dat ik te ambitieus ga worden...

Ook zeg je dat ik de afgelopen 2 jaar kan vergeten... Ik zeg je dat het niet waar is, en dat blijkt uit de herstelresultaten van de wedstrijden van dit jaar. Lees mijn laatste verslag eens bijvoorbeeld Knipoog

1. Wat betreft ambitie en de daarop gebaseerde wedstrijdplanning kan ik je natuurlijk niet adviseren.
2. Als je het niet aandurft om met je paard door mul, gul, los, zwaar zand, te galoperen dan zou ik er helemaal niet aan beginnen. Afharden is dan het eerste motto.
3. Met meer rijden bedoel ik gericht wedstrijden rijden en trainingen met een opbouw.
4.
Citaat:
Ten eerste train ik waarschijnlijk anders dan dat jij denkt. Mijn 2 'gewone' ritjes p/w hebben wel degelijk betrekking op de endurance, maar vallen niet onder de zware trainingen omdat Liek deze ritten met gemak volhoudt

Dat is dus geen training maar een beetje aanpielen. Voor training heb je overload nodig, zie www.genghiskhan.nl bij geschiedenis endurance.
5. Je laat je paard anderhalf uur galopperen en je blijft eraan trekken ;
Citaat:
1 a 1,5 uur lang beheerst galoperen (waarna hij overigens nog steeds trekt om te racen.

Hoe wil je met zo'n paard 160 km rijden? Hoe lang moeten je armen worden? gewoon afleren.
6. zo'n paard dat niet met losse teugel wil lopen zou ik niet volluit laten galoperen. Of het moet het doel hebben hem af te leren te racen.
7. Natuurlijk hersteld zo'n geweldig paard uitstekend van dat soort kleine ritjes. Er zit alleen geen progressie in of in mijn optiek; er wordt te weinig uitgehaald.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:52

Citaat:
Voor training heb je overload nodig,

Tuurlijk, maar wanneer laat je je paard daarvan herstellen? Je traint ze toch 6 dagen per week?
(of heb ik nu wat over het hoofd gezien? even geen zin om 11 pagina's opnieuw te lezen Dromen )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:53

Heb je al eens bitloos geprobeerd, Griebels? Het klinkt misschien heel tegenstrijdig, maar Anouar trekt om dramt nooit meer sinds ik bitloos rij. Toen ik nog met bit reed wilde hij regelmatig harder dan ik wilde. Als ik dan druk gaf op het bit bleef hij er zo lekker tegenin drammen en bouwde alleen maar spanning op.
Als hij nu harder wil geef ik een ophouding en is het ook meteen klaar, geen gedram, geen spanning.

Willem, wat vind jij van aanleuning? Ik rij vrijwel altijd met een los teugeltje, zeker in ongelijk terrein. Als ik contact hou struikeld Anouar juist. Maar er zijn ook mensen (niet alleen bakruiters) die roepen dat dat helemaal niet goed is. Dat je je paard naar de knoppen rijdt als je geen contact houdt (en dan met name in ongelijk terrein)

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:02

Lenneke, een paard moet op zijn eigen benen lopen. Die van mij laat ik zeker met een los teugeltje lopen. Zoek je eigen weg maar, kijk maar wat je doet. Navy was dat na 3x op haar plaat gaan wel geleerd, Sam is zo tredzeker ik het idee heb dat zijn opa stiekem berggeit was.

Ik denk niet dat je je paard op die manier verprutst, zolang je maar óók mét contact rijdt. Naar beneden, nageeflijk, wijken, de mikmak.

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:11

NaVy! schreef:
Willem, hoe denk je over de afstamming van Sam? Hij is uit een Europejzcyk-moeder gefokt, vader Wachlarz (v. Arbil).

Vooral je mening over Europejzcyk vind ik interessant. Jij hebt er schijnbaar wat meer kennis van dan ik Lachen

je geeft jouw paard aan op een KWPN manier. Bij arabieren spreek je van x hengst uit y merrie en dan soms ter verduidelijking de vader van de merrie.
Vooral de stam van Sam is belangrijk, zo kan ik er niets over zeggen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:23

Hmm, dat kan wel kloppen, zoals ik al zei; ik heb er minder verstand van.

Sam's moeder is Oriana, wil je nog meer weten?

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:39

Endurance training advies voor BPN er.

Het gaat om een 10 jarige BWP merrie die nu twee jaar onder zadel is, voordien werd zij als fokmerrie gebruikt. Ze staat overdag op de wei en 's nachts op stal, ze krijgt twee maal per dag krachtvoer en verder hooi. Afgelopen seizoen zijn we begonnen met endurance, we hebben vier initiaties (belgië) gereden (25-30 km) aan 10-13 km/u. Bij 13km/u hebben we continu gedraafd behalve aan de groompunten natuurlijk. Acht je het mogelijk dat we volgend seizoen de Q1 en Q2 doorlopen (tot 60 km en 15km/u) en dan klaar zijn voor klasseI (60-80km, vrije snelheid) en hoe zou jij daarbij te werk gaan?

ik heb haar papieren hier niet direct bij de hand dus kan haar pedigree zo niet meteen geven. Van buiten weet ik dat haar vader Major de la cour is, grootvader langs moeders kant is CalypsoII (Cor de la bruyere).

Ik kijk al uit naar je antwoord.

Antwoord;

Jouw paard is een springgefokt paard. Mooi en sterk. Waarschijnlijk gemakkelijk bespiering erop te krijgen. Maar veel Engels Volbloed. Gelukkig ook via de Selle Franchaise hard draversbloed ( o.a. Clovis). Door Calypso terug op zo'n Selle Franchaise te zetten heb je een paard wat waarschijnlijk goed en makkelijk draaft.
maar toch vind ik je paard door zoveel E.V. kwetsbaar voor blessures. ( ik schat >30% EV )
Ze heeft een aantal jaren dienst gedaan als fokmerrie. In die periode is haar spierstelsel en dus ook gewrichten waarschijnlijk niet goed ( genoeg voor een endurance paard ) onderhouden.
Aan de andere kant is ze mentaal volledig volwassen. Waarschijnlijk ook verstandig en wijs, je kan haar vertrouwen. Toch is jouw paard lichamelijk niet sterk genoeg voor de power die ze uitstraald en ook zelf denkt dat ze heeft.

Ik zou daarom haar leeftijd ( 10 ) willen corrigeren met 4 jaar en zou haar dan als een 6 jarig paard trainen. Dat is in onze optiek een jong, niet afgehard paard; Dus voorzichtig aan. Zoals ik gelezen heb doe je dat ook; OK dan!
Veel op verharding stappen en draven is belangrijk. Hou je paard liefst verzameld.
De doelen die je stelt moeten haalbaar zijn maar nogmaals; jouw paard is in mijn ogen kwetsbaar dus voorzichtig.
Als je toch een training/ wedstijd schema wil moet je nog maar eens vragen.
Met vriendelijke groet, Willem Koet

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 21:00

NaVy! schreef:
Hmm, dat kan wel kloppen, zoals ik al zei; ik heb er minder verstand van.

Sam's moeder is Oriana, wil je nog meer weten?

Over Sam;
EUROPEJCZYK is niet het belangrijkste. Als we kijken hoe Sam gefokt is. Europejczyk was natuurlijk heel goed en mooi maar de kwaliteit van Sam of Orsetto, zoals hij officieel heet, ligt aan het fokken op Czort ( = Duivel ). Czort een Comet zoon, Koheilan type, was een super race paard 4/19 ( 13-5-1) en een heel goede sportpaard vererver.
Orsetto's vader Wachlarz is half russisch. Meer show type als sport voor zover als ik heb kunnen vinden. Toch zit in zijn Pedigree weer Comet en dus zullen weer de goede genen van Europejczyk, Czort, aansluiting vinden en denk ik dat je er een goed sportpaard aan hebt. ik schat zo dat hij teruggaat naar het Koheilan type qua uiterlijk, is dat zo?

Ik heb weinig internationale endurance prestaties dichtbij kunnen vinden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:24

Anouar is van een, voor de meeste mensen, totaal onbekende afstamming. Van de mensen die zijn ouders wel kennen hoor ik dat het vooral hele lieve, eerlijke paarden zijn, maar ze hebben niet veel gepresteerd in de sport.
Gelukkig heeft Anouar ook dat lieve, eerlijke karakter meegekregen en hij gaat gewoon een goed endurance paard worden (is ie al voor mij), zonder bekende ouders Haha!

Annelies_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:34

Ach je zou kunnen denken:"de bekende afstammingen waren ooit ook onbekend.'"

Annelies_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:38

genghiskhan schreef:
maar toch vind ik je paard door zoveel E.V. kwetsbaar voor blessures. ( ik schat >30% EV )

Waar baseer je deze uitspraak op?
Vanuit mijn optiek benader je het als E.V. zijn paarden die blessure gevoelig zijn.

Zijn de arabieren van tegenwoordig niet helemaal stuk gefokt door het vele inteelt?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:39

Annelies_vd schreef:
Zijn de arabieren van tegenwoordig niet helemaal stuk gefokt door het vele inteelt?

Verward Verward Verward

Annelies_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:42

Ik vang zo nu en dan wel is geluiden op over dat in de Arabierenlijnen er vaak veel inteelt zit waardoor ze minder "sterk" zouden zijn.

Ik weet niet of dit waar is, maar was wel benieuwd wat er nu van waar is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:45

Ik heb dat ook wel gehoord, vooral over egyptische. Maar of het waar is? Er zijn zoveel onwaarheden over arabieren (ze zijn heet, onhandelbaar, iel...)

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:50

Citaat:
Ik heb dat ook wel gehoord, vooral over egyptische. Maar of het waar is? Er zijn zoveel onwaarheden over arabieren (ze zijn heet, onhandelbaar, iel...)

Dat heb ik ook wel gehoord, maar dan omdat ze showtypisch gefokt worden, type barbie-paard (hele erge doorgefokte arabieren kun je in Amerika wel vinden...)

Tja, mijne is driekwart egyptisch en wel wat te sjiek voor de endurance, weke koten en een wat te fijn beenwerk...maargoed we zien wel waar we uitkomen. Voordat ik zelf een 160-er uitzit zullen we ook wat aan mijn eigen conditie moeten doen, als we er al ooit aan toe komen.....hihi

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:58

Citaat:

Pfff... ik vind dit wel erg ongenuanceerd geformuleerd, zeg, een beetje subtieler mag wel! Boos! Knipoog

Ik zie in mijn directe omgeving geen arabier met lichamelijke problemen en heb ook nog nooit gehoord van arabieren met een zwak gestel. Ieder ras heeft wel een paar rotte appels maar ik denk zelf dat de arabieren helemaal niet stuk gefokt zijn. Ik zie alleen maar hele sterke paardjes, inclusief die van mij zelf. Hoe zou het dan in godsnaam het ras kunnen zijn die je het meest ziet bij de 160-ers?

Beetje offtopic maar wat mij betreft is dit dus echt onzin.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:00

En als de arabieren van tegenwoordig allemaal stuk gefokt waren bestond de meerderheid van de top niet uit arabieren Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:04

Fadilah is ook gefokt als showarabier en die draait toch erg goed mee in de endurance.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:15

Annelies_vd schreef:
Waar baseer je deze uitspraak op?
Vanuit mijn optiek benader je het als E.V. zijn paarden die blessure gevoelig zijn.

Zijn ze ook wel hoor, en ik kan het weten.
Fysiek is een arabier sowieso veel beter geschikt, schijnt iets met het hele gestel te maken te hebben, weet niet meer hoe het precies zat. Het kwam er op neer dat als je tot rond de 60 km wilt rijden je net zo goed, of misschien zelfs beter met een Engels volbloed kan. Voor het echte lange afstands werk zijn arabieren gewoon beter geschikt.

Alleen een percentage E.V. bij een kwpn-er zegt mij niet dat ze blessure gevoelig zouden zijn. Mijn kwpn-er is enorm sterk en is toch EV X Gelder.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:37

willem een vraagje aan jou. Je hebt ongeveer 2 pagina's terug gelezen dat mijn paard telkens wat had door compensatie en niet weten dat ze atactisch was. Nu we een jaar rijden en dus wel weten wat het is gaat het goed. maar ik moet haar echt als een jong paard zien denk ik. Wat is jou visie hierop. Ze is nu 7 jaar en rijden nu een jaar. Het is een kwpn merrie met een scheut volbloed en westfaals erin.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:47

Hoi Willem,

Na je adviezen voor de al wat oudere/meer getrainde paarden hier ben ik erg benieuwd wat je voor mijn jonge, pas beleerde arabier zou adviseren Lachen

Bliksem: Lightning Rose QA http://www.allbreedpedigree.com/lightning+rose+qa
Nu 4,5 jaar oud. Opgegroeid in een gemengde kudde (ruinen, merries en hengst) op 3ha land. Wel vlak grasland, maar altijd 24/7 buiten met schuilstal. Ik weet dat het een fervent sprintjestrekker was en is. Op de foto's is hij helemaal prima in orde.

Sinds mei is hij bij mij en sinds juli zit ik erop. Ik rij hem ongeveer 1 a 2x in de week (een heel enkele onbedoelde keer ook 2 weken niet). Ik leer hem nu vooral balans krijgen onder de man en lol hebben in het rijden. Dat bestaat dus uit ongeveer 45 minuutjes dressuren waarbij ik vooral drafwerk doe en gymnastiseer en sinds vorige week ook buitenritjes over de posbank (heuvels, stenige paden en ook juist heel mul zand) waarbij ik vooral gedraafd heb op een rondje van 8km. Hij is uit zichzelf heel looplustig (wil steeds gaan draven als ik er weer opzit na een hek, maar wacht keurig tot ik het teken geef), maar goed te hanteren.

Daarnaast wandel ik met hem door het bos over wat meer technisch terrein zoals steile heuvels of erg ongelijke bodem omdat hij dat niet gewend is. Nu dus nog ernaast, binnenkort blijf ik erop zitten. En ik ga af en toe met hem wandelen + hardlopen over verharde weg en harde zandpaden voor de pezen. Dan ben ik ongeveer 30 minuten onderweg (waarbij ik niet 30 minuten hardloop, dat hou ik zelf nog niet vol). De rest van de tijd staat hij gewoon in zijn wei of freestyle/longeer ik hem wat.

Vanaf dec/januari wil ik gerichter met hem gaan trainen (vooral pezen en banden) om in april voor het eerst naar een wedstrijd te gaan. Over conditie voor klasse I maak ik me geen zorgen.