Vooral je mening over Europejzcyk vind ik interessant. Jij hebt er schijnbaar wat meer kennis van dan ik
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jorie schreef:Wat ik heel jammer vind is dat ik eigenlijk niemand nog gehoord heb over gymnastiseren.
Ibbel schreef:voor een nuttige discussie is het noodzakelijk wel eerst alles te lezen en dan pas te reageren. Dat is ook niet meer dan beleefd.
Karin schreef:Nee hoor Sandra, dat is gewoon netiquette.
Eerst het hele topic bijlezen en dan pas reageren bespaart ook tijd trouwens.
genghiskhan schreef:Als er meer dan 2 weken tussen de wedstijden inzit dan een rustig duurritje. 2 x per week gymnastiseren, wat stappen en draven op het harde en klaar.
genghiskhan schreef:Dan wedstrijdjes, tussendoor rust en gymnastiseren en dan ...
genghiskhan schreef:Dan wedstrijdjes, tussendoor rust en gymnastiseren en dan ...

griebels schreef:
Ok.. Voorop gesteld dat ik het belangrijker vind dat mijn paard indd de 30 gezond haalt dan dat ik de 160km uitrijdt. Wat niet wil zeggen dat ik geen ambities heb om de 160km te halen, in tegendeel
Ten eerste train ik waarschijnlijk anders dan dat jij denkt. Mijn 2 'gewone' ritjes p/w hebben wel degelijk betrekking op de endurance, maar vallen niet onder de zware trainingen omdat Liek deze ritten met gemak volhoudt. Ze bestaan uit 15 min instappen en loswerken, dan ga ik een uur aan een stuk draven en galoperen, lange stukken achter elkaar, dus ook lange stukken galop, daarna weer wat loswerken en uitstappen. De heuvels neem ik afwisselend in rustige galop, en in stap (broekspieren trainen). Soms doe ik gewoon lekker rijden en laat ik hem indd een keer zijn gas open trekken op een pad van 1500m (gewoon sporadisch maar ong 1x per 3 a 4 weken). Dit is altijd hetzelfde pad, en zorgt ervoor dat ik op de rest van de paden in de bossen een makkelijker paard heb als we gaan galoperen. Dit zou dus niet mijn advies zijn voor een ander paard maar voor Liek werkt dit goed, en hij blijft vrolijk. Dat is ook de enige reden dat ik dit doe. Als ik het niet doe, heb ik binnen een paar weken een heel sjaggie paard wat niet uit te staan is. WEet ik uit ervaring!! Dat is nu eenmaal zijn lust en zijn leven en ik heb daar samen met hem een compromis in gesloten. Maar goed, dit zijn dus mijn "gewone" ritjes...
Mijn trainingen zijn zwaarder. Dan ga ik bijv 3 uur draven aan een stuk, of 1 a 1,5 uur lang beheerst galoperen (waarna hij overigens nog steeds trekt om te racen. Wel kan ik dan wat minder teugeldruk nemen en kan ik hem bij me houden met ophoudingen maken, maar dan is het tempo niet meer constant omdat hij steeds versnelt en weer terugkomt.
Ik weet niet of je bedoelde dat ik meer moet rijden maar dat gaat niet. Ik werk gewoon fulltime en ben alleen dinsdags en donderdags eerder klaar (3 uur pas thuis). Daarbij woon ik alleen en moet ik dus ook mijn andere verplichtingen doen. Ik kan dus gewoonweg niet meer rijden als ik nu doe, zeker niet nu het zo vroeg al donker is. Een bak in de buurt heb ik niet ter beschikking helaas...
Dat hij hengst is moet je vergeten want een bravere hengst als Liek kom je bijna niet tegen. Dat hij gekoerst heeft moet je zeker niet vergeten en wel om bovenstaande reden. Ook de massastart geeft problemen maar daar ben ik mee bezig...
Je geeft een voorbeeld om in zwaar zand (mul zand?) te galoperen, je vergeet hierbij denk ik dat hij al een peesblessure heeft gehadDat wordt dus geen optie
zoals ik al eerder heb gezegd kan Liek indd qua conditie makkelijk in 1 seizoen (kan hij nu al) in de hogere klasses meelopen, maar ook al eerder gezegd is dat ik liever een gezond paard heb wat 30 jaar oud wordt als dat ik te ambitieus ga worden...
Ook zeg je dat ik de afgelopen 2 jaar kan vergeten... Ik zeg je dat het niet waar is, en dat blijkt uit de herstelresultaten van de wedstrijden van dit jaar. Lees mijn laatste verslag eens bijvoorbeeld
Citaat:Ten eerste train ik waarschijnlijk anders dan dat jij denkt. Mijn 2 'gewone' ritjes p/w hebben wel degelijk betrekking op de endurance, maar vallen niet onder de zware trainingen omdat Liek deze ritten met gemak volhoudt
Citaat:1 a 1,5 uur lang beheerst galoperen (waarna hij overigens nog steeds trekt om te racen.
Citaat:Voor training heb je overload nodig,
) NaVy! schreef:Willem, hoe denk je over de afstamming van Sam? Hij is uit een Europejzcyk-moeder gefokt, vader Wachlarz (v. Arbil).
Vooral je mening over Europejzcyk vind ik interessant. Jij hebt er schijnbaar wat meer kennis van dan ik
NaVy! schreef:Hmm, dat kan wel kloppen, zoals ik al zei; ik heb er minder verstand van.
Sam's moeder is Oriana, wil je nog meer weten?
genghiskhan schreef:maar toch vind ik je paard door zoveel E.V. kwetsbaar voor blessures. ( ik schat >30% EV )
Annelies_vd schreef:Zijn de arabieren van tegenwoordig niet helemaal stuk gefokt door het vele inteelt?
Citaat:Ik heb dat ook wel gehoord, vooral over egyptische. Maar of het waar is? Er zijn zoveel onwaarheden over arabieren (ze zijn heet, onhandelbaar, iel...)
Citaat:Zijn de arabieren van tegenwoordig niet helemaal stuk gefokt door het vele inteelt?
Annelies_vd schreef:Waar baseer je deze uitspraak op?
Vanuit mijn optiek benader je het als E.V. zijn paarden die blessure gevoelig zijn.