Beginnen met endurance

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:29

Hilli schreef:
Je kan een spons ook aan de D-ring voorop je zadel knopen :j (gaatje in spons maken, veter/touwtje erdoor en aan je zadel knuppen). In Leersum zijn er zowel drink- als koelwaterbakken weet ik uit eigen ervaring.

En mn rijbroek dan zijkens nat? -O-

Djilna

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:32

Van een vochtige spons wordt je broek niet zeiknat hoor ;) Neem aan dat je hem uitgeknepen hebt over je paard voordat je hem terug hangt :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:33

xxVon schreef:
Hilli schreef:
Je kan een spons ook aan de D-ring voorop je zadel knopen :j (gaatje in spons maken, veter/touwtje erdoor en aan je zadel knuppen). In Leersum zijn er zowel drink- als koelwaterbakken weet ik uit eigen ervaring.

En mn rijbroek dan zijkens nat? -O-

Nee joh, je knijpt dat ding goed uit voor je hem terugknoopt en hij hangt dan vóór je zadel. En je knoopt hem goed vast, niet bungeldebungel dus.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:47

Hilli schreef:
Nee joh, je knijpt dat ding goed uit voor je hem terugknoopt en hij hangt dan vóór je zadel. En je knoopt hem goed vast, niet bungeldebungel dus.

Nee oke, ik zal vanavond wat experimenteren met de spons {:}

en nee.. ik zal hem niet in de drinkbak gooien ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:00

Handige tips hier!

Ik heb gisteren mijn debuut gehad in Renesse.
Een thuiswedstrijd voor ons dus over de route geen zorgen gehad.
Veel geleerd,vooral over mijn poown en het keuren.
Dat moet ik dus serieus gaan oefenen.
Hartslag piekte al bij de voorkeuring omdat ze kwaad werd vh gepor in haar oksel.
Bij de nakeuring weer,dus voor de herkeuring zelf stevig gewreven op die plek en toen ging het beter.
Moet duidelijk een beetje desensibiliseren dus...

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:12

Ik kwam je nog tegen ambre jullie gingen heen ik kwam al terug met mijn witte pony had nummer 1.

Ik had ook een fout kwa keuren ik had wel al in mijn hoofd dat ik hem gelijk wou laten na keuren na de finish maar wist niet dat je dat voor de finish al moest roepen dus een meter en voor vragen ze aan mij wil je gelijk keuren en toen was ik even in de war waardoor ik de finish al over was en dus 1 minuut boven op mijn tijd kreeg.

Heeft me jammer genoeg mijn eerste plek gekost maar ach daar is de impuls rubriek voor. Om nog zulke foutjes te maken. Zal het in iedergeval nooit meer doen haha

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:17

Moet je wel zeker weten dat de hartslag onder 60 is bij binnenkomst. Want is hij hoger moet je alsnog nog een keer aanbieden.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:32

Ik kan mij herinneren dat je niet mee hartslagmeter de finish over mag? Want wil dus een mooie aanschaffen. Wel handig om te weten

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:34

Je mag met hartslagmeter over de finish :j , maar je mag tijdens keuringen de hartslagmeter niet aan hebben staan. Kom je dus over de finish, terwijl je aangeeft dat je meteen aanbiedt, dan doe je je horloge dus uit (of achter de rug) totdat je paard geteld is door de veterinair (assistent).

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:03

Hilli schreef:
Je mag met hartslagmeter over de finish :j , maar je mag tijdens keuringen de hartslagmeter niet aan hebben staan. Kom je dus over de finish, terwijl je aangeeft dat je meteen aanbiedt, dan doe je je horloge dus uit (of achter de rug) totdat je paard geteld is door de veterinair (assistent).

Achter je rug en mouw erover is genoeg? mogen de sensors dan wel blijven zitten?

Maar ik snap de regel wel; ze willen niet in de situatie komen waar de dierenarts aangeeft "de hartslag is 62" en jezelf ernaast staat met je horloge "nee hoor, is 58"

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:13

Sensoren mogen blijven zitten. Je mag alleen niet zelf mee-meten met de DA(assistent).

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:38

Ah dank je wel!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:05

Wat is nu echt een goede hartslagmeter?
Hoor zulke tegenstrijdige berichten over de werking.
Zou er best graag 1 willen hebben,ook voor het trainen van jonge paarden.

Bij ons vroegen ze of we direct wilden keuren.
Wel zuur als dat je de 1ste plaats kost.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:22

Ze hoeven het ook niet te vragen. In principe geef je zelf aan of je meteen gaat aanbieden of nog even wacht. Dat de vrijwilligers het vragen is vaak vooral omdat mensen anders blijven staan treuzelen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:24

Ik snap dat ze het niet hoeven vragen,maar dan is het alsnog zuur datcje daardoor een minuut verspilt.
Eigen schuld of niet.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:29

Ik ging juist treuzelen Door de vraag. in mijn hoofd had ik allang beslist ik wou keuren. Ik werd dus een beetje van mijn stuk gebracht 1 meter voor de finish. Vervelende was dag ik echt een paar sec na finishen zei ja ik bied aan.

Vind alleen jammer dat de jury best bod dee over dat ik dat maar had moeten weten enzz. Erg jammer dat het niet op een normale manier uitgelegd werd

Ik ben nu ook aan het kijken naar een hartslag meter ook voor de trainingen lijkt me dit erg handig
Laatst bijgewerkt door Relien op 11-04-16 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:30

Djilna schreef:
Ze hoeven het ook niet te vragen. In principe geef je zelf aan of je meteen gaat aanbieden of nog even wacht. Dat de vrijwilligers het vragen is vaak vooral omdat mensen anders blijven staan treuzelen.

Maar even voor mij voor de volgende keer. Je moet dus voor dat je finisht roepen of je aanbied of dat je wacht. En als je wacht hoelang moet je dan wachten ?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:43

Voor de finish inderdaad even aangeven of je wel of niet meteen wil aanbieden. Als je inderdaad meteen wil aanbieden direct na de finish afstijgen en de teller erbij laten. Zo nee moet je vaak op een andere plek gaan staan.

Je hebt max 10 minuten om aan te bieden als je niet meteen aanbiedt (dus je kunt elk moment aanbieden, maar je hebt max 10min). Dus dan kun je evt vast het zadel eraf halen en koelen. En dan als je gaat aanbieden even roepen je startnummer en dat je aanbiedt. Dus bijv: "Nr 25 biedt aan!" :)

Normaal houden ze (vrijwilligers) wel rekening met impuls/KMK-klasse ruiters, maar dat is niet altijd van het startnr af te zien. En het is soms ook gewoon te druk om daarmee rekening te houden. Ik weet uit ervaring wat een gekkenhuis het kan zijn als mensen wel of niet meteen aanbieden en ze in groepjes binnenkomen ;)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:54

Bedankt voor de info djilna.. goed om te weten !..

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 17:42

A.s. zaterdag start ik naar 2 jaar uitstellen (ivm overlijden paard) eindelijk mijn eerste endurance. Ik lees dus graag mee voor de gouden tips.

Ben ook erg benieuwd hoe iedereen rijd met hartslagmeter. Ik heb een sigma PC3.11 hier die ik evt om zou willen bouwen.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 20:49

Relien schreef:
Ik ging juist treuzelen Door de vraag. in mijn hoofd had ik allang beslist ik wou keuren. Ik werd dus een beetje van mijn stuk gebracht 1 meter voor de finish. Vervelende was dag ik echt een paar sec na finishen zei ja ik bied aan.

Vind alleen jammer dat de jury best bod dee over dat ik dat maar had moeten weten enzz. Erg jammer dat het niet op een normale manier uitgelegd werd

Ik ben nu ook aan het kijken naar een hartslag meter ook voor de trainingen lijkt me dit erg handig

Misschien moet je een keer gaan vrijwilligen bij een finish, dan snap je wel waarom dit gevraagd wordt bij de finishlijn.
Je moet dus inderdaad zelf aangeven wat je gaat doen, maar niet alleen dat je moet het heel luid roepen: nummer.... bied direct aan. En als je dat niet doet en eerst wilt koelen en na een paar minuten wilt aanbieden dan roep je dus ook:nummer.... biedt nu aan.

Maar nogmaals, ik denk dat je dat pas snapt als je een keer gaat vrijwilligen bij een finish of vetgate, het kan echt een gekkenhuis zijn.

Sowieso een tip voor iedereen die start, jij bent er zelf verantwoordelijk voor dat je tijd goed opgeschreven wordt door de vrijwilligers dus zorg ervoor dat ze je horen!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 22:33

Kom vanavond op stal is ponylief gebeten door een ander paard. Precies een plek waar het zadel overheen valt. Heel hard hopen dat er weer gewoon vel zit over 3 weken!
Baal wel een beetje want echt trainen gaat nu lastig, nu lekker veel wandelen en longeren dan maar. Ideaal is het niet helaas :(

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:55

Afbeelding
Niet verkeerd dacht ik :)
Zelfs incl. 10 minuten instappen.

Ik heb gekeken naar de polar equine hartslagmeter. Iemand ervaring mee?

Wel balen ilaan :(

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:21

Ik had vorige week dit rondje incl in en uitstappen. Afbeelding

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:30

Wat voor hartslag meters hebben jullie allemaal?