endurance met je koudbloed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:45

givette schreef:
:wave:

Ik wil eigenlijk we wat meer weten hoe je het best kan trainen om mee te gaan doen aan endurance.
ik heb een fjord en ze staat 10 minuutjes van de Loonse en drunese duinen.
Ik wil graag gaan starten aan Endurance ik merk heel goed aan haar dat ze het heerlijk vind om buiten te rijden en dit houd ze ook altijd goed vol dus dacht ik waarom begin ik niet aan Endurance.

Nu heb ik wel wat tips nodig over de training hoevaak per week kun je het best trainen, is het goed om elke keer de zelfde route te rijden, hoelang kun je het best trainen?

Welkom! Ik sta ook vlakbij de LDD :j

Mariekyy

Re: endurance met je koudbloed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:55

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:23

Weet iemand al waar de TREC NOORD dit jaar gaat plaatsvinden eigenlijk (in training er voor met Tinker x Fries)?

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:16

terpentijn schreef:
Weet iemand al waar de TREC NOORD dit jaar gaat plaatsvinden eigenlijk (in training er voor met Tinker x Fries)?

Staat al op de site, trecnoord.nl

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:26

Zwiggelte. :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:03

Hello :D

Ik meld mij hier ook maar eens even!
Ooit eens een keer een kennismakingsrit gereden met een merens pony, en nu begint het na een super leuk gesprek met iemand die het ook regelmatig doet, toch wel weer onwijs te kriebelen.

Alleen ik heb geen arabier etc :')
Maar wel een Arabo-fries (maar 9% Arabisch bloed) die altijd maar door blijft lopen, en ook zo op adem is, ondanks dat ze dit jaar 5 jaar wordt pas sinds juni vorig jaar onder zadel is en niet super intensief gereden wordt.
Ze is pas een paar keer buiten geweest, nog wel wat onzeker, maar zodra het weer het toelaat gaan we toch echt wat vaker buiten rijden!
Ik laat haar dit jaar wel dekken, dus dit jaar en volgend jaar zeker geen wedstrijden etc, maar ik denk dat in 2016 we het toch maar eens gaan proberen! (goh, we zitten pas in 2014 :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:07

Wat een leuk topic! Zit er nog een beetje leven in?

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op de mogelijkheden met een koudbloed. Ik wil graag binnen nu en een half jaar zoetjes aan op zoek gaan naar een paard waar ik veel mogelijkheden mee heb, beetje dressuur, af en toe een sprongetje en misschien ook wat endurance.

Zelf zit ik ook aan een koudbloed te denken (fjord, haflinger of tinker) vanwege het koele karakter want ik heb niet zo veel zin in een hittepetit ;)

Ik ben er alleen nog niet zo uit welke van de 3 dus vind het fijn jullie ervaringen te lezen zodat ik weet wat haalbaar is.

Was er ook al iemand die met een tinker in klasse 2 rijd? Hoe gaat dat? Ik zie fjorden wel best hoog lopen al, en haffies volgens mij ook toch?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:14

Jaa, leven in het topic!

Hier zijn de trainingen weer in volle gang. Morgen laatste ritje van mijn eerste blokje trainen, komende week rustig aan en dan volgend weekend weer op pad. Zin in! Ik rij 23 maart, als alles goed gaat, mijn laatste winstpuntje voor de klasse III startgerechtigdheid. Komend seizoen een keer een leuke klasse III uitzoeken, we hebben er vorig jaar al behoorlijk naartoe getraind en gaan gewoon rustig verder. Ik heb een fjord trouwens.

Een paard kies je ook een beetje op klik uit dus gewoon maar eens wat gaan bekijken. Misschien kom je wel met totaaaaal iets anders thuis dan je in gedachten had (zoals ik :P ). Hafje lijkt me het meest veelzijdig dan. :) Is ook maar net hoe die gebouwd is en wat je er mee doet en wilt he...de basisdingen die jij noemt kun je met alledrie vast wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:15

Wow klasse III al? Wat goed van jullie!

Ik houd mijn opties open ja en klik is het allerbelangrijkste, maar ik wil wel echt graag een koudbloed hahaha :j

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:23

Haha, thanks! Ging wel heel wat training aan vooraf hoor, en ik zou 2x40 wel kunnen maar voor mezelf vind ik 80 km op een dag echt zooooo ver klinken! Blijf ook fijn nog even in de klasse II hangen tot ik zeker weet dat ik er zelf ook klaar voor ben. En misschien komt die dag ook wel nooit haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:28

Ja snap ik, lijkt mij ook een flinke rit pfoe! Maar wel gaaf, volgens mij zijn er niet veel fjorden in klasse III of wel?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:30

Ik ken er een paar...haha maar das ook alles. In Duitsland en Denemarken (geloof ik) zijn er wel meer. :) Niet het meest ideale ras voor endurance trouwens. Koudbloeden hebben van nature een iets hogere hartslag, wat natuurlijk lastig is bij deze sport.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:51

Mijn Fjord kan een behoorlijke hittepetit zijn hoor, dus vergis je daar niet in, in de zin van "Een Fjord is geen hittepetit want het is een Fjord". En als ik sommige Haflingers bij mij op stal zie, kunnen dat ook echt behoorlijke hittepetitten (wat een woord hahaha) zijn. :P Wel leuk dat je je aan het oriënteren bent op koudbloeden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:53

Ja ik ken wel wat hete fjorden inderdaad. Koudbloed is niet meteen standaard koel ;)
Goed zoeken, kom ik vast mijn droompaard tegen denk ik, heb ook geen haast gelukkig! :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:56

Ik sta bij de meeste bezoekers van TREC Noord bekend als "het meisje met de Fjord die ineens weer op het paddockterrein stond". :') Of "het meisje met de Fjord die overal riep 'laat maar zitten'".

Caspian was het er niet mee eens dat hij van mij heel even stil moest staan op het inrijterrein omdat de onderkant van mijn shirt ergens onder mijn oksels zat. Hij gaf een gil en weg was ie. := En in de wedstrijd zelf was hij helemaal opgeblazen en heb ik welgeteld 3 of 4 onderdelen van de 16 kunnen doen. :+

Maar als je inderdaad goed zoekt dan kom je vanzelf je droompaardje tegen want er zijn ook Fjorden (en Haflingers en Tinkers) die dit gedrag niet vertonen. :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:58

Hier ook eentje die inderdaad af en toe ook een heethoofd is (buiten dan, in de bak heeft ie een gehandicaptenmodus.. :') ) En vooral een dikke nek opzetten als ie zijn zin niet krijgt. :P

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:58

Jorinda, was dat 2 jaar geleden toen Beer en ik schuin tegenover jullie kampeerden? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:59

Ik lig stiekem wel een beetje dubbel hier, mag wel he :') ?
Goed zoeken, meerdere keren proef rijden en klik, check :j !

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:15

Wubwub schreef:
Wat een leuk topic! Zit er nog een beetje leven in?

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op de mogelijkheden met een koudbloed. Ik wil graag binnen nu en een half jaar zoetjes aan op zoek gaan naar een paard waar ik veel mogelijkheden mee heb, beetje dressuur, af en toe een sprongetje en misschien ook wat endurance.

Zelf zit ik ook aan een koudbloed te denken (fjord, haflinger of tinker) vanwege het koele karakter want ik heb niet zo veel zin in een hittepetit ;)

Ik ben er alleen nog niet zo uit welke van de 3 dus vind het fijn jullie ervaringen te lezen zodat ik weet wat haalbaar is.

Was er ook al iemand die met een tinker in klasse 2 rijd? Hoe gaat dat? Ik zie fjorden wel best hoog lopen al, en haffies volgens mij ook toch?

Dat ligt echt aan het paard zelf. Mijn haflinger is alles behalve een koele kikker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:39

Boy o boy, valt me stiekem tegen haha. Ik maar denken dat het zo'n koele kikkers zijn haha :+

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:51

Wubwub schreef:
Boy o boy, valt me stiekem tegen haha. Ik maar denken dat het zo'n koele kikkers zijn haha :+

Nee was het maar zo simpel. Ik zou zeggen zoek een paard met gezonde looplust waar je een klik mee hebt ongeacht het ras. Want laten we eerlijk zijn, andermans tinker kan het goed doen in verschillende disciplines, maar het is geen vrijbrief dat elke tinker dat zal doen.

Al zou het bijv een ijslander zijn waar je een klik mee hebt zou ik daar lekker voor gaan. Succes met je zoektocht!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:08

Ja mijn Tinker is ook alles behalve cool, hij is erg vluchterig en heet. Met buitenrijden als ik hem van te voren niet even heb laten lopen in de bak loopt hij het eerste stuk alleen maar te dribbelen. Hij is wel heel lief hoor, en ook wel stoer qua enge dingen die we tegen komen maar hij is niet rustig oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:16

Ik heb een vraag aan jullie. Ben sinds vorig jaar dus begonnen met lange afstanden te rijden. Dit bevalt goed en we willen ook endurance gaan rijden. Vorig jaar heb ik hem voor het eerst geschoren. Onder zijn dikke winterharde kwamen tot mijn schrik witte plekken tevoorschijn aan de zijkant van de schoft. Ik heb dus alles weg laten scheren. Gelijk zadelpasser gebeld en die is langsgeweest, heeft wel wat aanpassingen gedaan maar mijn zadel lag daarvoor ook al goed. Haar mening was dat het komt door het rijden van de lange afstanden en dan in combinatie met zweten is het gaan schuren met als resultaat die plekken. Sinds een maand kreeg hij op die witte plekken wondjes. Weer in paniek zadelpasser gebeld, nee hij ligt echt goed, knelt nergens ik zit goed en ook tijdens het rijden ligt ie goed.
Nu moet ik dus als ik lange rit ga maken een speciale pad gaan gebruiken. Ik heb al zitten kijken op de site van goedhart en er is niet veel keuze aangezien ik met een dressuurzadel rij.

Toch nog een lange uitleg geworden, hier dan mijn vraag. Wat voor dekje hebben jullie onder je zadel? Gebruiken jullie ook een zadelonderlegger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 01:09

ik zou persoonlijk een andere zadelpasser laten kijken voor een soort van second opinion. Bij schuren krijg je kale plekken en wondjes, witte haren krijg je vaak bij drukpunten als het knelt volgens mij maar kan er naast zitten.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 09:11

Ik zou ook eens een andere zadelpasser laten kijken. Twee weten meer dan een, en het helpt je hoe dan ook verder.
Eigenlijk zou de oplossing niet in een dekje alleen moeten zitten. Denk ik..