Trainingsschema's vergelijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:10

Ik ben ook gewoon in klasse I begonnen hoor... Hoe kom je anders naar de 160km? Niet in 1x. Maar ik heb nooit 40km gestapt in die tijd. Waarbij ik nog steeds niet zeg dat het niet goed is dat jij dat wel doet. Voor een 4 jarig paard zou ik dat trouwens niet doen. Is meer dan 6 uur in het zadel en dat vind ik wel een hele belasting voor de rug..

Mijn 1e wedstrijd was 26,5km. En die heb ik zo goed als volledig gedraafd wat ik in de trainingen had voorbereid. Alleen dus stappen bij groompunten, p/a en finish niet.
Die wedstrijden waren trouwens onderdeel van mijn training. Langst getrainde afstand voor die 26,5km was bijv 30km. En elke klasse I wedstrijd reed ik iets verder en de trainingen iets intensiever. (alle wedstrijden staan in mijn profiel)

Ik heb trouwens de 1e 3 jaar bijna alleen maar samen getraind met vriendinnen op Fjord en IJslanders. En die zagen 30km draven op 12a 13km/h ook echt als LSD training. Maar nogmaals, je type training hangt voledig af van wat je wil trainen. Daarom kun je van alles doen, stappen, interval, heuvels/bergen, enz.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:22

LSD :o?

Djilna

Re: Trainingsschema's vergelijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:24

Long Slow Distance ;)
Als een enduranceruiter een LSDtripje gaat doen is dat dus paard gerelateerd, niet drugs :))

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:28

Ik kende ook LSD alleen maar als drugs :') :D

Bedankt voor de heldere uitleg Djilna :j

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:33

Hahah, dan is 't tijd om van de bank af te komen, TV met Boekelo uit te zetten en ook eens wat LSD te gaan rijden. Al zal het vandaag SSD gaan worden ;) :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:36

Mijn paard heeft net 7weken vakantie gehad na zijn laatste wedstrijd dus daar ga ik zo ook maar weer eens opklimmen :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:37

Ashkerlon, goed van je trouwens dat je zulke kritische vragen stelt :j Want er komt bij training zoveel kijken en het is dan wel goed als je bewust bent van wat je doet en waarom.

pam15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:36

Djilna schreef:
Zweten is een gevolg van de gegenereerde warmte door de spieren. Het lichaam warmt op en gaat zweten om af te koelen.
Ja, tijdens de meeste trainingen rijdt ik mijn paard in het zweet. De ene keer zweet hij meer dan de andere. Dat hangt af van de trainingsintensiteit (hogere snelheid of juist veel stappen in de Ardennen/Eifel, zwaardere ondergrond zoals mul zand) of de buitentemperatuur. Bij een hogere temperatuur zal het paard ook sneller zweten dan bijv met de 8 graden van nu.

En vergeet de luchtvochtigheid niet. Dat vind ik de meest verraderlijke factor. Met name wanneer het paard weer op temperatuur en adem moet komen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:46

Djilna schreef:
Ashkerlon, goed van je trouwens dat je zulke kritische vragen stelt :j Want er komt bij training zoveel kijken en het is dan wel goed als je bewust bent van wat je doet en waarom.

Ik moet toegeven dat ik nu eigenlijk "maar wat doe". Echt gericht trainen kan ik het niet noemen. 1x per week ga ik de baan op, en dan is het vaak nog gewoon een relax sight-seeing rondje. In het voorjaar probeer ik echt wel kilometers te rijden met bijbehorend tempo, maar pistewerk is eigenlijk altijd de hoofdtraining. En dan kan dat zowel aan een losse teugel zijn, of springen, of dressuur met verzameling en wat nog meer...
Ik denk (en vrees) als ik volgend jaar een 60km wil starten dat ik toch wat gerichter aan de slag ga moeten gaan. De 40km die ze dit jaar gedaan heeft, heeft ze super goed gedaan, maar veel langer had de rit toch niet moeten duren.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:19

Ik heb ook een vraagje. Na het wedstrijdseizoen gaan de meeste paarden (of alle) op rust. Ik lees varierende periodes van 4 tot 8 weken. Wat wordt hier verstaan onder rust?
Als ik Daya al een week stil (op de wei) zet is hij na 3 dagen strontvervelend. Ik houdt dus eigenlijk altijd 3 dagen rust na een wedstrijd aan, dan pak ik hem rustig op met een stapritje of op rustig tempo bosritje oid. Is deze rust na de WP ook echt weiderust?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:41

Ik geef dan ook echt weiderust, wel zo af en toe een borstel erover of heel soms 2-3 km wandelen, maar meer doe ik dan niet. Zadel laat ik dus gewoon thuis.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:45

Judy heeft na haar laatste wedstrijd in september 4 weken volledige weiderust gehad. Nu pak ik haar weer rustig op, als in, we doen eens in de week eens een ritje. Richting de kerst ga ik haar weer wat regelmatiger oppakken en begin ik rustig aan weer met optrainen, zodat ik in maart weer een klasse 2 kan starten. (en mijn basiskilometers heb gemaakt, mocht die klasse 3 er nog van komen)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:48

Wij rijden wel nog ''maar'' klasse I en paard trekt het allemaal makkelijk. Is na 2 dagen alweer volledig fit en als ik hem dan dus nog 1 of 2 dagen echt niks laat doen op de wei, gaat ie lopen etteren. De mensen die hem meenemen naar en van de wei hebben het dan zwaar te verduren. Lastig als ze zo druk zijn dan...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:58

Mijn merrie is veel makkelijker geworden nu ze in de winter overdag buiten staat en alleen 's nachts op stal. Weivrij = 24/7 buiten dus niemand die ermee hoeft te slepen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:59

Onze paarden staan dag en nacht buiten, maar om te voeren wordt er toch mee gesleept ;) Hun ''hapjes'' krijgen ze niet op de wei met zijn allen bij elkaar... Dan duiken ze in elkaars bakken enzo, geen doen.
'S winters staat hij op een inloop met flinke paddock eraan, dus ook buiten. Iig niet opgehokt.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 20:00

24/7 buiten is wel super fijn ja en scheelt energie teveel/etteren. Ik betrap Judy er regelmatig op dat ze sprintjes trekt door het paddock paradise :D Maar dat mag ze dan mooi zelf doen, zonder mij erop!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:02

Hihi klopt! Daya paradeert ook graag door de paddock op eigen houtje, zonder mij erop :+ Toch wordt hij na een aantal dagen rust vervelend. Voer krijgt hij ook nauwelijks.. Een emmertje slobber voor de lekker :+ Het is dus niet zo dat hij kilo's krachtvoer krijgt en daardoor stuiterballerig wordt.
Misschien moet hij nog leren om zijn rust lekker te nemen :')

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:08

Ik hou echt een week rust aan na de wedstrijd en dat is dan 24/7 buiten en geen werk.

De planning was begin dec te beginnen met rust van 6 weken.
Dat is nu eerder dan gepland. En ik heb ook een rustperiode ingebouwd van 2,5 week in afgelopen juli.

Doordat ik altijd die rustweken heb gepakt en na de ginkel 2 hele rustige ritjes heb gereden kan ik er bijna niet inkomen dat dat dikke been gekomen is door overbelasting :o Juist die rustperiodes zorgen ervoor dat microschade kan herstellen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:09

Dat is natuurlijk een grote motivatie om hem lekker de drukte te laten genieten om die microschade te laten herstellen.. Dat irritant doen tegen stalgenoten is niet dermate belastend als een flinke trainingsrit.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:21

Die van mij speelt ook heel intensief hoor als ie vrij heeft. En heeft soms ook frustratie
Maar het koppie moet ook de tijd krijgen om lekker paard te zijn en te kunnen ontspannen.

By the way: Die van mij springt over liggende paarden heen in de hit actief stalling dus kan ook wel een terrorist genoemd worden :')

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:24

Hahahaha, geweldig! Dat doet daya dan weer niet :Y) hij gaat gewoon lopen showen naast je enzo, ken je dat? Staart over zijn rug heen en weigeren om rustig te stappen. Hij loopt je niet voorbij, doet eigenlijk niks verkeerds, maar dan in een gesprongen drafje....
Sommige mensen zijn nogal onder de indruk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:26

:')
Die van mij heeft net 7 weken vrij gehad. Ik doe dan dus idd niets. Iig de 1e weken niet. Na de helft pak ik hem 2x in de week om even te spelen in de bak of rondje wandelen.
Blik vindt zelf dat hij de dag na een 120/160km alweer toe is aan een rondje bos. Dan komt hij alweer aangestuiterd door de wei :+

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:27

Dát bedoel ik nou :+

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:27

Maar wij rijden hooguit 30 km :+

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:54

Geweldig moet dat zijn Djilan.

Ik heb even een vraagje, aangezien ik nu al de zenuwen heb voor volgende week. Alleen al bij de gedachte dat ik 'm zo meteen weer moet voordraven krijg ik alweer de bibbers.

Hij is dit seizoen al 2x achtereen afgekeurd. KWB1 en Ermelo. 2x 'kreupel op nakeuring'.

In de reglementen staat:
Indien een ruiter tijdens nationale wedstrijden in Nederland binnen 12 maanden drie keer achter elkaar met hetzelfde paard of vier keer achter elkaar met verschillende paarden wordt uitgesloten of gediskwalificeerd om veterinaire redenen vindt degradatie plaats naar de naastgelegen lagere klasse zonder winstpunten. Het recht op versnelde promotie vervalt evenals de hoogste startgerechtigde klasse van de ruiter.

Dus hoe zit 't dan als je Klasse I rijdt, lager gaat niet. Worden dan je winstpunten geschrapt?

Ook staat er deze:
Wanneer een ruiter gedurende het wedstrijdseizoen meer dan drie keer wordt uitgesloten of gediskwalificeerd wegens veterinaire redenen bij zijn paard, kan hiervan door de KNHS opgave worden gedaan bij de Aanklager van de KNHS, die kan besluiten tot het doen van aangifte bij het Tuchtcollege.

Dus als hij in Wanroij weer afgekeurd wordt begint ie in volgend jaar weer met een schone lei?