[END]Groomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Re: [END]Groomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:35

willeke_nijs schreef:
Lenneke_ schreef:
Natuurlijk zijn paarden onderling ook wel eens hard tegen elkaar, maar dat moet je niet doen op een wedstrijd.
Wat betreft groomen op een wedstrijd is er maar één ding belangrijk, de hartslag zo snel mogelijk onder de 60 krijgen en dat lukt je niet door hard op te treden. Echt waar, elke seconde telt, alles wat je daar aan tijd verliest moet je in de wedstrijd inhalen.

Yeps idd, dat heb ik ook gemerkt... ik wil dan ook alles oplossen met zoveel mogenlijk rust, omdat ik sowieso al een paard heb wat niet tegen druk kan.

T was het ene in het ander uiterste idd......om een punt te maken.......wij vrouwen zijn gewoon van nature een stuk geduldiger en zachter dan mannen aangelegd. Wil niet zeggen dat een man het niet kan leren! Zo ook kunnen wij vrouwen leren hard te zijn Haha! heeft Cisco ook wel eens nodig.

Ik heb gemerkt bij Cisco dat het koelen even werkt en dat daarna rust de rest doet. Ik heb hem gewoon even 10 minuutjes met rust gelaten, wat hooi neergelegd en meneer was helemaal relaxed Haha!
Vorige keren stond ik maar om hem heen te draaien en volgens mij doet dat niet veel goeds. Kijken naar zijn hartslag en aanbieden doe ik nu pas na 10 minuten op zijn vroegst. Hopelijk is dat de juiste methode voor hem!
Bovendien kan ik zelf ook wel wat rust gebruiken na het rijden, even lekker zitten Knipoog..........en dan ben ik misschien blij met een groom die een lekker koud drankje voor me pakt Tong uitsteken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:28

ik hoor iedereen groom dit groom dat, maar zijn er nou mensen die geen 5 man kunnen charteren om te groomen? Clown
Ik zit te denken aan endurance, maar om daar nu mijn ouders voor op te moeten trommelen zie ik niet zo zitten.. het zijn niet echt paardengekken namelijk.
Zijn er mensen die endurance rijden met 1 persoon mee om te groomen?
Tot welke klasse zou dat kunnen?
En zonder grooms? dat zie ik ook wel eens staan?
Hoe moet je dat doen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:48

1 groom kan best.

Mijn ouders gaan altijd mee. Ze rijden zelf niet en hebben zelf ook niets met paarden, maar het groomen vinden ze geweldig. Dat is echt hun taak.

Zonder grooms kan wel, maar in de hogere klasses is een groom toch wel onmisbaar.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:52

moonfish13 schreef:
ik hoor iedereen groom dit groom dat, maar zijn er nou mensen die geen 5 man kunnen charteren om te groomen? Clown
Ik zit te denken aan endurance, maar om daar nu mijn ouders voor op te moeten trommelen zie ik niet zo zitten.. het zijn niet echt paardengekken namelijk.
Zijn er mensen die endurance rijden met 1 persoon mee om te groomen?
Tot welke klasse zou dat kunnen?
En zonder grooms? dat zie ik ook wel eens staan?
Hoe moet je dat doen?

Er zijn er meer zonder grooms dan met (althans van de wedstrijden die ik gezien heb) wel zijn er vaak mensen bij, maar dat zijn geen paardenmensen.
Ik rij bij VET 30 km, Bij VLP 20 km. Mocht ik meer gaan rijden dan voorzie ik nog geen problemen.
Korte omschrijving hoe het bij mij gaat:
Als ik aankom is hij al geborsteld en al (thuis al gedaan). Ik laad hem uit en doe zijn bescherming + deken af. Daarna ga ik me aanmelden en naar de keuring. Na de keuring kies ik een starttijd (dat is Belgie Haha! ) en klik ik zijn bit in, teugels eraan en doe hem opzadelen.
Ik zet 2 emmers water klaar en leg hooi klaar (ook in een emmer) en ik ga rijden.
Na het rijden zet ik hem terug bij de trailer, ga afzadelen, koelen, laat hem even 10 minuutjes rustig drinken en eten (zo ik ook). Doe zijn hartslag meten en ga naar de keuring.
Na de goedkeuring (althans dat hopen we Knipoog ) dan zet ik hem weer bij de trailer, laat hem weer wat eten en drinken en lever ondertussen mijn hesje in.
Ik doe zijn deken weer op, transportbeschermers en zet hem weer in de trailer.
Ik laad de zooi in de auto en we zijn weer onderweg naar huis Tong uitsteken
Maar het gebeurd ook vaak zat dat ik na de keuring hem bij de trailer laat staan en even ga buurten bij bekenden, ook heel leuk Knipoog
M'n ouders zijn nog noooooooooooooit wezen komen kijken..........en man en kind is alleen maar irritant Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 15:55

In klasse 1 kan het ook prima. Maar wat doe je als de vetgate ergens anders is?
Ik heb idd wel eens iemand de vetgate binnen zien komen die zonder grooms reed. Er stond een nare wind, het paard had hij ijskoud, maar de ruiter had niets voor het paard, geen eten (alleen gras), geen drinken, geen deken.
Dan vraag ik me toch af waar je mee bezig bent. Je vraagt een prestatie van je paard en dan kun je hem niet eens fatsoenlijk verzorgen tijdens de rust.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:07

Lenneke_ schreef:
In klasse 1 kan het ook prima. Maar wat doe je als de vetgate ergens anders is?
Ik heb idd wel eens iemand de vetgate binnen zien komen die zonder grooms reed. Er stond een nare wind, het paard had hij ijskoud, maar de ruiter had niets voor het paard, geen eten (alleen gras), geen drinken, geen deken.
Dan vraag ik me toch af waar je mee bezig bent. Je vraagt een prestatie van je paard en dan kun je hem niet eens fatsoenlijk verzorgen tijdens de rust.

Ik snap het wel Lenneke..........maar in Belgie heb je verschillen. Bij 1 van de 2 organisaties heb je een lus van 30 km.......rij je 90 km, dan doe je die lus 3x. Dat betekend dat je altijd in de buurt van je auto bent Haha! Dat maakt het denk ik wel een stuk makkelijker zonder groom.
En over eten en drinken heb ik zo mijn twijfels. Eten kan hij wel zonder (is mijn mening) of je laat hem een paar hapjes gras pakken uit de berm en bij ons zijn gewoon openbare drinkbakken die ze klaarzetten. En wat betreft een deken........daar zijn hier op bokt.nl al verschillende discussies over geweest. Ik doe Cisco nooit een deken om, ook niet als het -10 is en ik ga rijden op een zondag! Ik doe alleen een deken om tijdens transport. Hier staat hij ook altijd dag en nacht buiten, of het nou stormt of giet, t maakt hem geen zak uit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:12

Klasse I kan prima zonder grooms. Het is zeker niet noodzakelijk maar kan handig zijn voor beginnende grooms, ruiter en paard om het hele groomgebeuren in de vingers te krijgen.

Hogere wedstrijden zonder grooms vind ik niks. Al is het maar om de vetgate. Niet zo zeer omdat ik niks wil doen, maar omdat ik behoorlijk wat van mijn paard vraag en graag wil dat hij op en top verzorgt wordt. Dat er alles staat wat hij eventueel nog heeft en dat ook alles gedaan kan worden.

Eten op een langere wedstrijd vind ik een must. Laat mijn paard geen 90 km rijden als hij geen hap te eten krijgt Ook wat betreft de dekens deel ik je mening niet. In mijn ogen hebben dekens meer nut na zware arbeid wanneer het paard stilstaan in de gure wind dan wanneer het op de trailer staat.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:17

De meeste wedstrijden hier gaan ook in lussen zodat je steeds weer op het hoofdterrein terug komt, maar er zijn er een aantal waar de vetgate ergens anders is.

Wat betreft deken. Ik ben het met je eens dat een paard dat nooit een deken op heeft dat ook niet hoeft na het werk. Maar na een training stap je uit tot het paard is afgekoeld. In een vetgate kom je binnen in draf of heb je hooguit een paar 100 meter gestapt, je paard is dus nog warm en na de vetgate vertrek je weer in draf of galop zonder eerst warm te rijden. Dus in de vetgate vind ik het belangrijk om je paard warm te houden, de spieren moeten op temperatuur blijven zodat ze zo weer aan de gang kunnen.

In begin zag ik de vetgate ook als een noodzakelijk iets, je paard moest daar verzorgd worden en daar was ik heel druk mee. Maar vanaf 80 km zo'n beetje ben ik de vetgate wel ontzettend fijn gaan vinden. Even een momentje voor mezelf, rustig zitten en wat eten en drinken, ondertussen alle tijden controleren en wat tussenstanden bekijken, zodat ik na de vetgate ook weer fris van start kan.

Zoezi: Wat voor afstanden heb je tot nu toe gereden?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:23

dus: veel wedstrijden worden in lussen gereden, daar is dan vaak ook een vetgate.
dan kom je dus telkens bij je auto zodat je water kan geven of voeren enz.
Is dit ook van tevoren bekend of de vetgate daar ook is?
Dan kan je namelijk die wedstrijden uitzoeken...
ik doe mijn ouders er echt geen lol mee om ze zolang te laten zitten bij een auto, die doen liever andere dingen in hun weekend.
Helemaal klasse 1, als je wat bent ingeburgerd in dat wereldje word dat misschien wel makkelijker om of samen te rijden met iemand, of een groom te vinden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:39

In klasse 1 heb je geen vetgate. Dan heb je alleen een PA, die is het terrein, maar als alles in orde is ben je daar maar heel even, alleen om de hartslag te laten controleren, als die goed is kan je meteen verder. Dat is dus prima te doen zonder grooms.
Tenzij je paard na 10 minuten nog geen hartslag onder de 60 heeft, dan moet je met de trailer opgehaald worden.

Vanaf klasse 2 heb je een vetgate. Van te voren is niet altijd bekend of de vetgate op het hoofd terrein is of niet, bij de meeste wel.
Je kan je spullen dan in de vetgate zetten voor je start, je mag niet naar de auto lopen in de rust.

Maar je hoeft helemaal geen ervaren groom te hebben. Gewoon iemand met een rijbewijs die het leuk vind om een dagje mee te gaan. Die klaar staat met de spullen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:10

bedankt!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:07

Bij de 20 km is er geen vetgate of PA zeker?

Enkel controle op het einde, klopt dit?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:58

Volgens mij is de vetgate in Belgie (bij VET2000) altijd op dezelfde plek als de vetgate voor de 30 km.
Althans, zo heb ik gezien in Lichtaart dat mensen hun paard even tot rust laten komen in de Paddock en dan naar de vetgate lopen met hun paard voor de tussencontrole. Volgens mij is er een half uur rust verplicht in Belgie Verward
Maar zo goed heb ik nou ook weer niet gekeken. Laat mij eerst maar eens hoger eindigen als plaats 18e van de 49 voordat ik uberhaupt in mijn hoofd ook maar ga denken aan een 60 km.
Ik zal de regelementen van VET2000 en VLP eens naast elkaar leggen. Of kijk zelf eens op www.vet2000.be of www.VLP.be
Misschien zit ik er wel compleet naast Tong uitsteken

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:03

Even zien, een uur verplichte rust tussen de 2 lussen. 20 minuten om je paard aan te bieden bij de vetgate. Is de hartslag niet goed dan krijg je nog eens 20 minuten, maar wel 50 strafpunten.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 19:47

In België is het inderdaad heel goed mogelijk om een klasse 2 zonder grooms te rijden, ik doe het regelmatig (zeker sinds mijn grooms alias ouders zelf de smaak te pakken hebben gekregen Haha! ).
Vetgate is altijd op het startterrein (dus meestal meerdere keren hetzelfde rondje, wat ik dan wel weer jammer vind), en tussendoor heb je een uur de tijd die je gewoon bij je eigen auto en trailer mag doorbrengen. Wel moet je zowel bij de vetgate als bij de finish z.s.m. aanbieden (niet bij LRV, daar hebben ze nog de oude regels van een half uur), dus dat is bij de finish dan weer minder relaxed dan in Nederland. Dus wel zorgen dat water, dekens en hartslagmeter klaarliggen bij de finish.

Zoezi schreef:
Laat mij eerst maar eens hoger eindigen als plaats 18e van de 49 voordat ik uberhaupt in mijn hoofd ook maar ga denken aan een 60 km.

Hoog of laag eindigen in de lagere klasse zegt helemaal niks over of je klaar bent voor een hogere klasse hoor! Lachen Dat is eigenlijk een spelletje waar je wel of niet aan meedoet.
Als je verschillende klasse 1's / initiaties hebt gereden, in verschillende terreinen, onder verschillende (weers)omstandigheden, en steeds met een fit paard met een mooie veterinaire kaart bent gefinisht, vind ik zelf dat je er klaar voor bent (vooropgesteld dat je dan al wil overstappen natuurlijk). Of je dan precies een bepaalde snelheid hebt gereden of niet is dan helemaal niet relevant (wel boven de minimumsnelheid natuurlijk Knipoog ).

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:41

Nina_rex schreef:
Hoog of laag eindigen in de lagere klasse zegt helemaal niks over of je klaar bent voor een hogere klasse hoor! Lachen Dat is eigenlijk een spelletje waar je wel of niet aan meedoet.
Als je verschillende klasse 1's / initiaties hebt gereden, in verschillende terreinen, onder verschillende (weers)omstandigheden, en steeds met een fit paard met een mooie veterinaire kaart bent gefinisht, vind ik zelf dat je er klaar voor bent (vooropgesteld dat je dan al wil overstappen natuurlijk). Of je dan precies een bepaalde snelheid hebt gereden of niet is dan helemaal niet relevant (wel boven de minimumsnelheid natuurlijk Knipoog ).

Thanks Bloos Cisco zou het wel kunnen, ik niet Tong uitsteken Althans, zolang mijn dochter nog zo klein is en ik zelf te weinig tijd heb voor training ben ik afhankelijk van mijn bijrijdster hoeveel zij ook meetraint. Maar tuurlijk ligt het in mijn gedachten voor de toekomst Haha! Knipoog

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:42

Ik deed gewoon altijd alles zelf Clown . Mijn ouders brachten me altijd en uiteindelijk had ik zelfs mijn moeder zover dat ze Trix vast durfde te houden, dat vond ik echt super schattig, aangezien ze toch best wel een grote angst voor paarden had. Maar goed Trix was 'maar klein' dus die was niet zo eng. (schopte wel mijn vaders been bijna doormidden tho maar daar hebbenw e het even niet over)
Maar goed, bij de groompunten wisten ze gewoon dat er alleen water (met dopjes van de flessen) voor koelen en wat in een emmer met een beetje muesli erdoor ofzo of wat appels voor vocht. En ik werd altijd volgestopt met voedsel terwijl ik daar nooit echt zin in had als ik aan het rijden was (drinken wel bij klasse 2 ofzo), maar het was wel lief bedoeld. Tong uitsteken
Ik had voor de vetgate altijd gewoon een kratje met spullen klaargemaakt die ze dan mee konden nemen en dan had ik gewoon altijd de goede oliebol bij de hand zeg maar. Nouja water en als het koud was een deken was het belangrijkst dus als dat er was vond ik ook al prima (iig voordat je je aanbiedt voor keuring dinges) maar ik hoefde ook alleen maar even het zadel en hoofdstel eraf te halen (bit deed ik meestal al uit als ik richting vetgate liep) en een zweetdeken over de achterhand te gooien, 5 minuutjes ofzo en de hartslag was wel altijd prima dus daarna kon ik altijd aanbieden. (hele warme dagen wel even koelen natuurlijk) Maar goed dat ligt dus aan t soort paard denk ik. Er heel hard omheen gaan stressen werkt iig nooit dus ik deed altijd rustigan. In de 'break' als je goedgekeurd bent enzo kan je altijd nog allemaal oliebol halen maar Trix vond het meestal wel prima beetje staan en een beetje gras eten enzo.
En bij de nakeuring net zo eigenlijk, uiteindelijk gingen mijn ouders wel een beetje meedenken, dat vond ik echt cool en super lief. Maar goed, voor mij was dit zo al prima, zoveel hoefde er niet te gebeuren aan de poownie en ik ben toch niet zo van het stilzitten als ik eenmaal bezig ben dus als ik iemand heb om de poownie vast te houden vind ik het perfect. Cool

Nou is de maximale afstand die ik gereden heb een niet heel erg spectaculaire 74 km ofzo dus ik kan me voorstellen dat je wat hogere eisen stelt bij langere afstanden. Al had ik wel het idee dat ik zo een klasse 3 zou kunnen redden, als we allebei goed getraind waren natuurlijk. (maar das altijd een voorwaarde, vind eigenlijk dat de ruiter ook zichzelf hoort te trainen voor zoiets maar ik denk dat iedereen het daar wel over eens is Ja )

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:42

Las nog ergens dat eten niet nodig was in de vetgate. Vanaf klasse II lijkt me dat toch echt wel relevant. Als je wil dat je paard de 60 km fit en met genoeg darmgeluiden doorkomt, dan moet hij gewoon eten aangeboden krijgen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:14

Prinnie schreef:
Las nog ergens dat eten niet nodig was in de vetgate. Vanaf klasse II lijkt me dat toch echt wel relevant. Als je wil dat je paard de 60 km fit en met genoeg darmgeluiden doorkomt, dan moet hij gewoon eten aangeboden krijgen.

Volgens mij ging dat om de P/A..? In ieder geval is het inderdaad raadzaam om je paard de kans te geven iets te eten in de vetgate, ruwvoer en evt. wat krachtvoer. Voor een klasse 2 is dat niet echt nodig voor de energie (wel goed voor de darmgeluiden, maar daarvoor volstaat ruwvoer eigenlijk ook), maar wel goed om je paard dat alvast aan te leren.