[END]scheren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:12

Anouar liep vorig jaar eind april nog helemaal in z'n wintervacht.
Tot hij schimmel kreeg, toen was hij ineens helemaal kaal Clown

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 12:36

ik heb besloten om toch maar te gaan scheren, ik heb nog goede (winter)dekens thuis liggen dus die kan hij op (savonds) als het koud is.Ik denk dat dat het fijnste is voor paard zelf op dit moment.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:52

Dat waarschijnlijk wel ja, als je paard tenminste niet flipt als hij een scheerapparaat ziet...
Veel succes ermee!

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:55

als ik eerlijk moet zijn.

ik vindt het bij sommige paarden wel mooier als ze geschoren zijn,
maar ik vindt het eigenlijk niet nodig(misschien omdat wij zelf van die dikke beren hebben Clown )
maar mijn advies....laat het lekkker zoals het nu is Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:06

Bij endurancepaarden gaat het dus echt niet om het mooie, maar om de warmte die het paard vasthoudt tijdens het werk...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:15

Djilan schreef:
Bij endurancepaarden gaat het dus echt niet om het mooie, maar om de warmte die het paard vasthoudt tijdens het werk...

Daar gaat het bij ieder paard om, behalve misschien de minishetten...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:22

Ik hoor/lees anders heel wat mensen in de verschillende topics praten over 'wel of niet mooi'. Dat is gewoon niet van toepassing, het gaat puur om functionaliteit.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:31

uhu ik doe het ook niet voor het mooie, alleen voor functionaliteit.
@ anneliesdj, ik verwacht niet dat hij zal flippen vind erg weinig eng:P behalve bankjes en prullenbakken ...? Tong uitsteken maar we zien wel.. gewoon ff uittesten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:33

Zeg dat niet te snel. Ik heb er hier ook een die alles best vind maar een scheerapparaat vinden ze bijna allemaal eng de eerste keer. En ik heb er nog niet één gezien die zich het hoofd liet scheren zonder dat er een praam op moest.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:35

hehe in ierdergeval bedankt:) en laten we hopen dat eens de eerste keer is Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:36

Dan kun je beter een tijdje van tevoren al eens proberen of hij het eng vind, niet 2 dagen vantevoren gaan scheren. Als hij wel in paniek raakt en je kunt niet verder scheren loop je op wedstrijd met een half geschoren paard, is ook zo banketstaaf...

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 15:39

uhu, goed idee, maakt zo'n apparaat meer geluid dan de gemiddelde tondeuse? of moet ik m echt laten wennen aan hét scheerapparaat?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:57

maar het hoofd scheren hoeft ook niet. de hals en de zij streek is vaak al voldoende

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:01

F3nn3 schreef:
uhu, goed idee, maakt zo'n apparaat meer geluid dan de gemiddelde tondeuse? of moet ik m echt laten wennen aan hét scheerapparaat?

Valt mee, niet veel meer. Het geluid is vaak eng maar het moment dat je een draaiend scheerapparaat op de vacht legt vinden de meesten genoeg reden om te gaan trillen/bibberen. Als je hem dan een beetje heen en weer strijkt over de schouder/rug kom je er snel achter of ze het eng vind. Of ze worden vrij snel weer rustig of ze blijven paniekerig zodra het apparaat weer richting hals/hoofd gaat. In dat geval zou ik hem verdoven en geen praam gebruiken, daar willen ze nog weleens 'doorheen' gaan en dat kan erg gevaarlijk zijn.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:18

Afbeelding

Wij gaan altijd voor dit model!!

Onze haf vind alles prima en heeft dit model al een paar keer met succes aangemeten gekregen. Mijn merrie afgelopen jaar voor het eerst en ze vond het prima. Lekker zelfs, terwijl ze een spuitbus nog steeds helemaal niks vind.

En hierbij hoeven we niet te klooien met dekens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:25

Persoonlijk zou ik dan toch liever de borst en onderbuik scheren en wel een deken gebruiken. Als je je paard zo hebt staan en geen deken gebruikt is ze heel vatbaar voor verkoudheid en longontsteking.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:33

anneliesdj schreef:
In dat geval zou ik hem verdoven en geen praam gebruiken, daar willen ze nog weleens 'doorheen' gaan en dat kan erg gevaarlijk zijn.

Alsof paarden niet door een verdoving heen gaan? Mijn merrie en ruin zijn beiden verdoofd gewest (resp. rontgenfoto's en spoedje bij de smid), en op het moment dat het echt te eng was, sprongen ze er doorheen alsof er niks was toegediend. Dit was na een dosis voor een trekpaard, ik heb slanke E-pony's..

Overigens stond mijn merrie toen zij voor het eerst geschoren werd gewoon te slapen. Geen probleem, alleen de benen vind zij niet leuk.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:53

Ik denk dat het allemaal wel goed gaat komen:) mede dankzij jullie tips! bedankt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:59

Navy schreef:
anneliesdj schreef:
In dat geval zou ik hem verdoven en geen praam gebruiken, daar willen ze nog weleens 'doorheen' gaan en dat kan erg gevaarlijk zijn.

Alsof paarden niet door een verdoving heen gaan? Mijn merrie en ruin zijn beiden verdoofd gewest (resp. rontgenfoto's en spoedje bij de smid), en op het moment dat het echt te eng was, sprongen ze er doorheen alsof er niks was toegediend. Dit was na een dosis voor een trekpaard, ik heb slanke E-pony's..

Overigens stond mijn merrie toen zij voor het eerst geschoren werd gewoon te slapen. Geen probleem, alleen de benen vind zij niet leuk.

Een paard gaat minder snel door een verdoving heen mits die goed is ingewerkt. Bij een praam staan ze vaak helemaal strak gespannen te wachten en dat is levensgevaarlijk.

En ja, ik heb ook een pony gehad die 2 volle tube's sedalin had gehad en nog steeds stond te springen toen het scheerapparaat aanging. Voor de duidelijkheid, 2 volle tube's is dus 4x een normale dosis. Hij is uiteindelijk bij de veearts verdoofd, die had hem een infuus ingedaan en zo plat gespoten dat hij stond te zwaaien op zijn benen en nog begon hij te springen toen het scheerapparaat op zijn schouder kwam. Hij is uiteindelijk helemaal onder narcose gebracht en helemaal plat in een box gelegd omdat er anders gewonden zouden vallen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:36

Ik zou me vooral zelf niet te druk maken over het scheren. Als je zelf rustig blijft en genoeg geduld hebt valt het meestal erg mee. Die van mij keek wel even raar, maar toen ik eenmaal bezig was en hij merkte dat het geen pijn deed was het goed.
Ik zou er de eerste keer wel iemand bij hebben om je pony vast te houden, of zelfs laten scheren door iemand die het al vaker gedaan heeft (en dat jij hem vasthoudt). Tegenwoordig staat mijn paard gewoon vast of zelfs los, en gaat hij lekker staan slapen onder het scheren. Haha!
Hoofd en benen zijn wel lastiger, maar die worden bij endurance-/buitenpaarden zelden geschoren (omdat ze nauwelijks een rol spelen in de warmtehuishouding), dus daar zou ik me niet druk over maken. Knipoog

anneliesdj schreef:
Persoonlijk zou ik dan toch liever de borst en onderbuik scheren en wel een deken gebruiken. Als je je paard zo hebt staan en geen deken gebruikt is ze heel vatbaar voor verkoudheid en longontsteking.

Valt mee hoor, die van mij heeft iedere winter de hals (half) weggeschoren, staat regelmatig zonder deken en doet nooit ook maar een kuchje. Lachen
De onderbuik laat ik er juist wél aan, i.v.m. liggen op koude/natte ondergrond (ze hebben ook een droge/warme ondergrond ter beschikking, maar denk maar niet dat ze daar gaan liggen hoor Rolleyes

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:24

ik laat hem ook scheren door iemand anders:) aangezien ik zelf er helemaal geen ervaring mee heb. kan ik hem zelf vasthouden ( en geruststellen mocht het nodig zijn)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:41

Mijn paard heb ik van de winter voor het eerst voor een deel geschoren en die vond het ook prima Haha! Hij stond met het bijwerken zelfs ook al los Lovers

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:46

Ik heb de buik expres niet geschoren omdat hij nergens droog kan liggen. Dan heeft hij nog wat extra bescherming op z'n buikje.
Schouders heb ik ook niet geschoren ivm schuurplekken van de deken.

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:40

Djilan schreef:

ja, dat snap ik ook wel.

maar ik zou het niet doen
ik heb dan ook een haflinger, daar vindt ik het ook niet bij passen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:43

Het is ook maar net waar je prioriteiten liggen. Vind je het niet erg om wat rustiger aan te doen met misschien het risico om te langzaam te rijden of wil je echt een bepaalde afstand en snelheid rijden.