mooie turgor waarde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: mooie turgor waarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:08

Maar snel en veel is nog altijd relatief Knipoog
Wat is snel en wat is veel?
Je geeft aan dat zijn turgor wel gewoon goed is, was dat met of zonder het geven van elektrolyten?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 11:11

dat was met electrolyten. Vertel mij maar wat wijsheid is, ik weet het niet meer Clown

1 rit was zijn turgor iets minder, waar weet niet meer welke. Maar over het algemeen doet hij het goed.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:23

Mijn Navy zweet extreem. Ik ben nog geen km aan het stappen, of er verschijnt zweet. Na een km draf druipt het er aan alle kanten af, ook in de flank, voorhoofd, boeg. Ook als het vriest. Het is gewoon een enorme zweter.

Zodra het bij waterig zweet blijft, is er niks aan de hand. Zodra er schuim of een witte aanslag ontstaat, verliest je paard teveel zouten en kun je, éventueel, aan electrolyten denken.

Ik heb in de 10 seizoenen dat ik rijd, nog nooit in klasse I electrolyten bijgevoerd. Ook niet bij mijn extreme zweter en ook niet bij 30 graden. Omdat het niet nodig was.

Electrolyten voeren aan een paard dat niet drinkt, is érg onverstandig. Áls je electrolyten voert, moet dit altijd in combinatie met genoeg drinkwater gaan. Dit i.v.m de concentratie electrolyten en het juist verhoogde risico op uitdroging.

Electrolyten voer je niet om de vochtbalans te herstellen, maar om de electrolytenbalans op peil te houden, omdat deze dóór een verstoorde vochtbalans ontregeld kan raken.

Met Navy ben ik pas ná 90km met electrolyten begonnen. Inmiddels voer ik het ook 's zomers bij afstanden boven de 70km als de luchtvochtigheid dat nodig acht.

En dan nog iets; wat is een goede turgor? Mijn paard is in België ooit goedgekeurd met een turgor van 6. Zij dronk toen wel genoeg én kreeg electrolyten. Nu is dat extreem, maar een turgor van 2 na 50km bij warm weer is echt niet erg. Dat hersteld snel genoeg weer.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:32

Maar Mandy, dat het voor jouw paarden niet nodig is wil niet zeggen dat het voor geen enkel paard nodig is! Het is niet zo zwart/wit

En de vochtbalans en elektrolytenbalans hebben met elkaar te maken...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:37

Ik ben het trouwens wel met je eens dat een hoge turgur niet persé slecht hoeft te zijn. Een paard met aan de start 2 of 3 en bij de finish ook zal een da zich niet druk om maken. Maar van start 1 naar finish 4 wel degelijk... Tuurlijk spelen andere factoren en het totaalbeeld dat je paard laat zien ook een rol, maar toch!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:39

Dat zeg ik ook niet Djilan Lachen Ik geef alleen mijn mening. Veel zweten is één ding, dat zegt niet dat er electrolyten nodig zijn. Het verschilt per paard en er zullen er best tussen lopen die na 30km écht behoefte hebben aan een shotje electrolyten Knipoog Mijn ervaring is echter dat het in MIJN geval niet nodig is. Misschien heb ik mezelf niet goed verwoord.

En dat de vochtbalans en electrolyten met elkaar 'te maken hebben' is ook wat ik bedoel. Ik bedoelde te zeggen dat je geen electrolyten moet voeren om het vochtgehalte op te krikken, want dat lukt je alleen als het paard er ook voldoende bij drinkt. Met electrolyten maakt je paard niet meer vocht aan, namelijk. Ik weet dat jij dat weet, maar niet iedereen snapt het nut van electrolyten en het hoe en waarom. Vandaar Lachen

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:40

Djilan schreef:
Maar van start 1 naar finish 4 wel degelijk...

Als je dat in klasse I presteerd, gaat er idd volgens mij iets niet goed Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:42

Ah ok, zoals ik jouw post las vond je het onzin om een paard in klasse I elektrolyten te geven, in wat voor omstandigheden dan ook..

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 11:57

bij mijn laatste rit vorig seizoen werd hij wel wit op de hals en vlanken, (andere ritten weet ik zo even niet meer) dus dan is het wel verstandig om die electrolyten te voeren? Thuis drinkt hij overgens wel goed en alleen thuis krijgt hij de electrolyten.

Ik hoorde ook van mensen die de week voor de wedstrijd al die electrolyten voerde, dat is dus sowieso onzin?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:03

ik had wat zweet toch iets anders begrepene als wat mandy zegt. ik had geleerd dat als een paard nog wit schuimt er juist nog voldoende minerralen en zouten in het lichaam zit er kan immers wat weg. Juist bij waterig zweet moet je denkene aan electroliten geven want hij heeft dan een tekort. Zo had ik het begrepen tijden de clinics.

Splash gaat trouwens pas drinken vanaf 40 km en niet eerder tenzij het extreem heet is vanaf 31 graden zo ongeveer.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:15

woeliej schreef:
bij mijn laatste rit vorig seizoen werd hij wel wit op de hals en vlanken, (andere ritten weet ik zo even niet meer) dus dan is het wel verstandig om die electrolyten te voeren? Thuis drinkt hij overgens wel goed en alleen thuis krijgt hij de electrolyten.

Ik hoorde ook van mensen die de week voor de wedstrijd al die electrolyten voerde, dat is dus sowieso onzin?

Nee, dat is niet sowieso onzin. Electrolyten geven is (in mijn ogen althans) een nogal ingewikkeld verhaal omdat je niet zwart/wit kunt zeggen; dan moet je het wel geven en dan niet. Ik heb ook gehoord van sommige ervaren enduranceruiters die het ook in klasse I al dagen voor de wedstrijd beginnen te geven. Je moet alleen heel goed weten wat je aan het doen bent omdat experimenteren wel risico’s met zich mee kan brengen. (Electrolyten in combinatie met slecht drinken en flinke arbeid kan uitdroging tot gevolg hebben en een serieus gevaar voor je paard betekenen.)

Ik begin er zelf niet aan in klasse I en ik zou het anderen ook afraden. Eerst flink wat wedstrijdkilometers maken, je paard goed leren kennen in wedstrijdsituaties, veel om je heen kijken en vragen naar electrolyten en pas daarna bedenken hoe je dit bij je eigen paard kan gaan doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:18

als je klasse 1 het al zaou geven op dan zou je zelfs de trainingen het moeten geven dus het hele jaar door. ik ga vanaf klasse 2 langzaam aan ermee beginnen al heb ik bij 31 graden ook gegeven

Snozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:18

Navy schreef:
Zodra het bij waterig zweet blijft, is er niks aan de hand. Zodra er schuim of een witte aanslag ontstaat, verliest je paard teveel zouten en kun je, éventueel, aan electrolyten denken.

Dit schijnt ook niet waar te zijn, een paard zweet altijd isotoon en de witte aanslag heeft te maken met eiwitten, niet met zouten.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:35

splash1999 schreef:
ik had wat zweet toch iets anders begrepene als wat mandy zegt. ik had geleerd dat als een paard nog wit schuimt er juist nog voldoende minerralen en zouten in het lichaam zit er kan immers wat weg. Juist bij waterig zweet moet je denkene aan electroliten geven want hij heeft dan een tekort. Zo had ik het begrepen tijden de clinics.
.

Duuuuuuuuus. Goeiemorgen Mandy. Ik heb het precies verkeerd omgetypt. Ik bedoelde dit dus ook! Je hebt zelf gezien hoe Navy thuis kwam na 30km maandag Knipoog Helemaal wit Tong uitsteken

Gaat lekker. Ben erg moe Knipoog

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:37

Snozzie; dat wist ik niet. Ik heb het altijd anders geleerd op de bijeenkomsten.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 14:10

Navy schreef:
En dan nog iets; wat is een goede turgor? Mijn paard is in België ooit goedgekeurd met een turgor van 6. Zij dronk toen wel genoeg én kreeg electrolyten. Nu is dat extreem, maar een turgor van 2 na 50km bij warm weer is echt niet erg. Dat hersteld snel genoeg weer.

Hoe zit dat eigenlijk? Voor zovel mijn kennis hierover rijkt, dacht ik dat bij een turgor van 6 je paard aan het infuus moest? Verward

En idd, was is eigenlijk een goede turgor? Waarneer moet je je zorgen gaan maken? Bij mijn weten heeft dustin altijd 0 of 1, mischien een keer 2 gehad.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:14

Turgorwaarden na 120km zijn natuurlijk wat hoger dan na 26km. Ik was na 120km gefinished en stond met een frips springend paard met geweldige darmgeluiden, zonder verhoging van temperatuur of hartslag bij de nakeuring. Alles super, behalve die huidplooi. Meestal pakken ze dan een vel op de boeg of schouder. Hier viel het op zich wel mee met die turgor.

Daarnaast stond Navy voor de nakeuring te drinken en hoefde ik me volgens de VA nergens druk om te maken. Haar urine was nog lichtgeel, dus geen uitdroging o.i.d. Viel allemaal mee.

Paarden gaan meestal aan het infuus om metabole problemen als hartslag.

Een goede turgor is natuurlijk 0, dat is het beste. In is gebruikelijk en 2 wordt in klasse I en II al vrij hoog gezien.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:48

Ik heb ook een moeilijke drinker... Rex begint meestal pas te drinken na de finish van klasse II, rijkelijk laat dus, zeker als het warm is. Zijn turgor is dan ook meestal rond de 2. Ik heb alle trucjes al geprobeerd (nat voer, nat hooi, appelsap in het water, bietenpulp, ander emmertje Haha! , appeltjes of wortels in het water, noem maar op). Bij Rex werkte geen van alle vaker dan 1 keer, maar ik zou zeggen probeer ze allemaal uit, want als er een wel werkt heb je een potentieel groot probleem opgelost. Knipoog

Gras is trouwens prima, zeker als het sappig gras is en/of waar nog dauw op zit krijgt je paard daarmee toch flink wat vocht binnen! Lachen Ik laat Rex dus gerust onderweg gras eten, ook nog eens goed voor de darmgeluiden. Soms zie je ook grooms gras plukken en dit in de vetgate aan het paard aanbieden, als de vetgate niet op gras is.

Lenneke_ schreef:
Ik zou me er niet zo druk om maken en ook nog geen elektrolyten geven. Elektrolyten zijn pas nodig vanaf 70-80 km en dat drinken komt bij de meeste paarden vanzelf als de afstanden groter worden

Daar ben ik het niet mee eens. Of electrolyten nodig zijn hangt erg af van de weersomstandigheden, en in mindere mate de trainingstoestand van het paard, de afstand van de wedstrijd, de snelheid waarmee gereden wordt enz. Maar ook paarden in klasse 1 kunnen in de problemen raken, zelfs zo dat ze aan het infuus moeten. En dat zijn echt niet alleen maar ruiters die hun paard over de kop gejaagd hebben. Knipoog
Mij werd door keurende DA's in Klasse 1 al aangeraden om Rex de dagen voor de wedstrijd electrolyten te geven, zodat hij met een goede balans aan de start verschijnt en de turgor beter blijft. Dit werkt goed, de turgor blijft zo lager. Electrolyten geven tijdens de wedstrijd heb ik nog niet gedaan, dat vind ik ook iets riskanter, want als het paard vervolgens nog niet drinkt kan het verder uitgedroogd raken. Hoewel door de electolyten (zout) de dorstprikkel wel weer groter kan worden...
Maar de dagen voor de wedstrijd electrolyten of gewoon keukenzout door het voer doen kan zeker helpen, en kan geen kwaad.

Het is pertinent niet zo dat paarden zelf goed kunnen bepalen of ze water nodig hebben of niet. Als een paard dorst krijgt is het in feite al te laat, er is dan al een achterstand in de vocht- en electrolytenhuishouding. En die is in een zware wedstrijd moeilijk weer in te halen.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:49

Sommige paarden beginnen (bijv. door leeftijd) toch al met een hogere turgor? Kijken ze niet meer naar het verschil tussen die waardes bij voor- en nakeuring?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:53

dat klopt ook jamika. Als een paard met een 2 op de voorkeuring verschijnt dan kan die met een 3 of 4 binnen komen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:46

@ Navy, een turgor van 6 kan niet, in ieder geval niet dat je daarmee in België goedgekeurd wordt. De maximumwaarde is 5, en dan ben je uitgesloten. Lachen

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:41

@ Navy, wij zijn toch ooit op dezelfde rit onze eerste wedstrijd gestart?
Dat was in austerlitz Aug.2001?? Het was toen dik boven de 30 graden...zal het nooit vergeten!
Ik zat me nl af te vragen, jij zegt als in je tiende seizoen endurance te zitten maar volgens mij is het ons achtste?
voor zover deze, in dit topic totaal niet ter zake doende, opmerking! Knipoog

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:13

Ik heb Nagyl vorig jaar ook elektrolyten gevoerd. Toen was het goed heet. Maar hij drinkt onder weg ook.

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:41

Ik stop zo vaak mogelijk bij plassen en riviertjes/meertjes als ik een trainingsrit rij, en zo leert mijn paard onderweg drinken.. en hij doet het ook wel (bovendien kun je dan ook gelijk benen koelen Tong uitsteken ) Emmers is natuurlijk een ander verhaal, maar er is een begin...

Electrolyten geef ik ook niet, wel heeft hij een blok zout in zijn stal hangen, en kan hij zelf bepalen of hij daar behoefte aan heeft of niet. Volgens mij zou dat in de klasse I voldoende moeten zijn.

Overigens ken ik ook iemand die juist van de elektrolyten is afgestapt (klasse IV ruiter) en nu suiker en zout door het voer gooit (thee-lepeltje van elk). Werkt eigenlijk net zo goed (bij dit paard dan) dan de elektrolyten en is eigenlijk een hoop minder klooien op de vetgate met al die spuitjes enzo.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:18

Gewoon keukenzout bestaat voor 100% uit electrolyten. Knipoog