Dutch Mountains Endurance 2008

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Re: Dutch Mountains Endurance 2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 18:06

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:11

haha mooie film.
(we staan er ook in, hahaha) Bloos

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:34

hmm even doorzoeken want hij doet het niet.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:50

hij duurt lang met laden, vind ik wel

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:52

ik krijg wel geluid maar geen beeld. heeeel handig

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:59

probeer anders via de site van DMH....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:30

helaas ook dan precies het zelfde

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 15:52

Vreemd... Hij is helaas te groot voor Photobucket e.d.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:04

komt vast wel goed hoor. even vriendje lief aan kijken die heeft er meer verstand van.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:39

Mag ik vragen hoe zwaar de kennismakingsklasse gemiddeld voor een paard is? Hoeveel training gaat eraan vooraf? Bloos

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:41

ik ben zelf geen endurance rijder maar wil wel graag eens een kennismaking doen, wat zijn de do and don'ts, hoe werkt alles precies etc.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 23:13

De kennismakingsklasse is net als de klasse 1 rond de 30 km (waarschijnlijk iets eronder, 29 ofzo Knipoog ). Het terrein is vrij pittig, zoals je in het filmpje al ziet is het bij ons heuvelachtig en de bodem is vergeleken met de rest van Nederland hard. Ook moet je 2 keer door het water heen (waar vorig jaar zoals verwacht alle deelnemende paarden doorheen zijn gegaan).
Maar... voor een gezond paard met basisconditie en beslag is het zeker te doen, hebben we ook vorig jaar gezien! Lachen Wat is basisconditie? Nou, als je paard zo'n 3 keer per week iets doet, bijv. 2 keer dressuur en 1 buitenrit van een uur of 2, dan zou het moeten kunnen. Als je mee wil doen kun je nu al beginnen met de voorbereiding, probeer wat langere stukken achter elkaar te draven (bijv. opbouwen naar een min. of 20, 30 achter elkaar op rustig tempo), en iedere week een flinke buitenrit te maken. Om de minimumsnelheid te halen moet je vrij veel draven, evt. soms een galopje, maar niet te lang stappen. Dus dat moet je wel een beetje trainen. Lachen

Ik zou zeggen kom naar de infomiddag op 9 maart in Mechelen, daar wordt dat allemaal uitgelegd, en kun je al je vragen stellen aan ervaren ruiters en een heel ervaren dierenarts!
Oh ja, en kijk even op onze site bij Kennismaking, daar staat ook al wat info, ook een link naar nuttige info op deronline.nl .

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:28

Nina_rex schreef:
De kennismakingsklasse is net als de klasse 1 rond de 30 km (waarschijnlijk iets eronder, 29 ofzo Knipoog ). Het terrein is vrij pittig, zoals je in het filmpje al ziet is het bij ons heuvelachtig en de bodem is vergeleken met de rest van Nederland hard. Ook moet je 2 keer door het water heen (waar vorig jaar zoals verwacht alle deelnemende paarden doorheen zijn gegaan).
Maar... voor een gezond paard met basisconditie en beslag is het zeker te doen, hebben we ook vorig jaar gezien! Lachen Wat is basisconditie? Nou, als je paard zo'n 3 keer per week iets doet, bijv. 2 keer dressuur en 1 buitenrit van een uur of 2, dan zou het moeten kunnen. Als je mee wil doen kun je nu al beginnen met de voorbereiding, probeer wat langere stukken achter elkaar te draven (bijv. opbouwen naar een min. of 20, 30 achter elkaar op rustig tempo), en iedere week een flinke buitenrit te maken. Om de minimumsnelheid te halen moet je vrij veel draven, evt. soms een galopje, maar niet te lang stappen. Dus dat moet je wel een beetje trainen. Lachen

Ik zou zeggen kom naar de infomiddag op 9 maart in Mechelen, daar wordt dat allemaal uitgelegd, en kun je al je vragen stellen aan ervaren ruiters en een heel ervaren dierenarts!
Oh ja, en kijk even op onze site bij Kennismaking, daar staat ook al wat info, ook een link naar nuttige info op deronline.nl .

Heel erg bedankt voor de info, qua conditie moet in 3 maanden wel goed komen, beslag daar in tegen ben ik niet zo van, mijn pony heeft sterkte hoeven en is elk terrein wel gewend (ook water, ook flinke heuvels, ook asfalt). Is het dan echt nog nodig? Ik heb vaak genoeg echt lange dagritten gemaakt, nooit geen beslag onder haar voetjes gehad.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 00:53

Het is altijd je eigen keuze, je bent het niet verplicht. Lachen Het is aan jou om die inschatting te maken, ter plaatste wordt er gewoon gekeurd en gekeken of je paard goed loopt, beslag of geen beslag. Wij als organisatie raden het wel echt aan, zeker vergeleken met andere streken in Nederland is de bodem gewoon hard. Maar als je uit deze streek komt is je paard het natuurlijk meer gewend.
Vorig jaar heeft 1 paard op blote voeten de klasse 1 uitgelopen, uiteindelijk wel iets te langzaam.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 08:24

Ik zou persoonlijk echt niet rijden zonder ijzers.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:20

Nina, misschien dat je ook moet vertellen dat de grond in Banholt niet te trainen is in Arnhem waar zij vandaan komt.
Er liggen dacht ik ook veel stenen op de wegen toch?
Ik kom zeker naar Banholt, vraag is alleen of ik ga rijden, groomen (nagyl Knipoog ) of vrijwilligen!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 13:58

Oh uit Arnhem, dat had ik even niet gezien. Lachen Dat is inderdaad niet te vergelijken. Hier even een paar foto's, zo is het niet allemaal maar je komt ze toch heel regelmatig tegen onderweg:

Afbeelding

Afbeelding

In deze streek is eigenlijk ieder paard dat regelmatig buitenrijdt vierkant beslagen (of anders beschermd, ik heb wel eens hoefschoenen voorbij zien komen). Onze jongste loopt nog blootvoets, maar die heeft tot nu toe niet meer gedaan dan een uurtje mee als handpaard. Hij heeft ontzettend sterke hoeven, maar ik ben bang dat hij er straks als er iemand op gaat zitten en de paden droger en harder worden ook aan moet geloven.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:03

Nina waar ik sta aan de Veluwezoom hebben we wel een aantal van het type paden die je hier op de foto laat zien. Bij jou zullen ze alleen een stuk langer zijn Knipoog En aangezien mijn paard daar niet meer met heel veel plezier blootvoets overheen loopt kom ik volgend jaar met beslag Ja

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:47

griebels schreef:
Nina, misschien dat je ook moet vertellen dat de grond in Banholt niet te trainen is in Arnhem waar zij vandaan komt.
Er liggen dacht ik ook veel stenen op de wegen toch?
Ik kom zeker naar Banholt, vraag is alleen of ik ga rijden, groomen (nagyl Knipoog ) of vrijwilligen!

Ja een super groom....... Zag Nagyl heel blij mee zijn (ik ook hoor Haha! )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:49

wat een prachtige omgeving
ik zou wel mee willen doen met de kennismakingsklasse
ik wil in ieder geval naar de informatie middag

zulke paden heb ik hier trouwens ook
in het begin durfde ik er niet over heen te draven en galoperen maar spatter gaf er niks om, is vast ter been en heeft natuurlijk wel ijzertjes onder

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 16:17

Ja klopt, de paarden vinden het helemaal niet erg, zolang ze maar geen pijn aan hun voetjes hebben natuurlijk. Knipoog Wij draven en galopperen ook gewoon over die stenen. Op de Belgische endurancewedstrijden, en zeker die in de Ardennen, heb je bijna alleen maar zulke paden. Maar meestal hoort daar dan wel een heel mooie omgeving bij. Lachen

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:56

Misschien dat ik en Equidea ook mee doen, maar dat volgt nog wel.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:53

Hehe, ik heb me eindelijk ingeschreven! Vorig jaar is het er niet meer van gekomen, maar dit jaar wordt dit toch echt mijn eerste endurance wedstrijd. Qua conditie zit het wel goed, ik rijd nu al steeds flink lang en op aardig tempo buiten. Maar sinds ik een paar keer met een enduranceruiter (een goede bekende van je, Nina Haha!) ben meegeweest, heeft Speed ook het draven pas echt ontdekt. Hij heeft er echt lol in, terwijl hij eerst altijd heel snel in een handgalopje overging (mocht hij ook altijd van mij). Kortom: we hebben er enorm zin in! O ja, voor wat betreft hoefbeslag: blote voeten zou ik inderdaad in deze streek echt niet gauw doen (zeker als je niet hier vandaan komt en je paard het niet gewend is), Speed staat nu nog voor op ijzers en achter op hoefschoenen, maar misschien hebben we tegen die tijd wel rondom schoentjes.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:36

Speedster schreef:
Maar sinds ik een paar keer met een enduranceruiter (een goede bekende van je, Nina Haha!) ben meegeweest

Oooh nu snap ik het, Wiel had het al over Suzy en Esther. Pling Jullie gaan met Pasen ook mee toch?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:42

Suzy heeft volgens mij dan een weekendje weg, maar dat weet ik niet zeker... Ik wil wel graag mee, alleen nog vervoer zien te regelen.