Spanning en jong paard in endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beautyke

Re: Spanning en jong paard in endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:57

klinkt net als Prosjah, van luidsprekers en alle harde geluiden geeft ze geen kik, maar ow wee als er een takje in het bos verkeerd hangt Duivel

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:13

Soms kunnen dit soort stresserige paarden baat hebben bij een suplement met magnesium (rust compositum van de Groene Os vind ik zelf erg goed werken)
Verder ben ik het eens dat omdraaien bij een spannende situatie niet bevoorderlijk is, als de spanning bij stilstaan afneemt zou ik dan toch weer een paar stappen verder gaan (hoeft niet ver) en bij blijvende (relatieve) ontspanning kan je haar "belonen" door te stoppen met nieuwe enge dingen en met een grote boog weer om te draaien.

Veel wandelen lijkt me zowiezo erg goed, en spannende dingen langs de weg soms evt zelf neer zetten, soort trail parcoersje maken?

Trailer uiteraard blijven oefenen, vreemden laten komen, en alles altijd afronden met iets positefs. Misschien kleine doelen stellen, en niet alles op alles zetten om bv endurance met haar te rijden?

Succes ermee!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:57

Tja, stresskipjes zijn moeilijk Knipoog
Maar alle tips in overweging nemend.... indien de relatie tussen paard en ruiter correct is, al loop je met zo'n paardje langs een blauw-groen flikkerend met alarmbellen en weet-ik-wat landbouwcombinatie met een brullende leeuw achter het stuur Haha! ....
Als de baas zegt 'het is OK', dan is het OK voor het paardje en dient deze gewoon netjes te volgen. Toch?

Maar ja... hoe kom je tot een correcte relatie? Voor mij persoonlijk is dat Parelli. Voor Chess werkt dit vooralsnog perfect. Deze dame heeft een soortgelijke reputatie.... Ik verwacht dat dit zodanig goed blijft werken bij haar (en de rest van mijn paardjes), dat we 2008 kunnen starten met Chess. We werken direct aan onze relatie. Indien dit goed gaat ga ik eens testen met wedstrijdterreinen, veel volk en etc etc. Ik draai de zaken niet om. Ik denk dat dat mijn tip is: eerst aan jullie relatie werken, en dan pas de wijde wereld in.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:41

De relatie is perfect. Ze heeft nu eenmaal veel in haar jonge leventje meegemaakt waardoor ze zo geworden is helaas.

Endurance is geen 'moeten', maar ik wil er wel proberen naar toe te werken. Niet alleen voor de sport maar ook voor de ervaring. Een 160'er zal zij mijn inziens toch nooit lopen met haar knie, daar ben ik te voorzichtig voor.

Bedankt voor de tips...

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:54

Bij mijn merrie met vrezerig gedrag werkt het om hoofd laag te houden en haar te laten kauwen op een handje granen.Met name in het begin was dit voor haar een aangename methode om de situatie door te gaan.(Het was bij haar een soort achterstand , omdat zij tot 6 jaar nooit in de bewoondewereld had rondgelopen)
Zelf zocht ik positie om niet in de looplijn te zitten waar veel paarden je passeren.De eerste rit heb ik gedaan met een vertrouwd paard voor haar.