Hoe paard trainen voor een trektocht ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_q

Re: Hoe paard trainen voor een trektocht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 13:05

Arabesk schreef:
Het ergste, vond ik, was mijn eigen conditie.

En vooral train met de bagage, bagage is de grootste ergenis onderweg. Zonder bagage kan je ook veel sneller en is je paard minder snel moe. Met bagage gaat alles trager.

ze krijgt geen bagage Lachen

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 13:07

Lenneke_ schreef:
Niet zozeer een tip voor het trainen, maar ik zie hier een emmer water voorbij komen.
Wij hadden vorig jaar een opblaasbaar afwastijltje gekocht. Kan je heel klein opvouwen en als je hem opblaast heb je iets om uit te drinken voor de paarden Lachen

Ik vind dat er wel degelijk verschil zit tussen een trektocht en een endurance wedstrijd. Ik heb twee keer een trektocht gemaakt en ondanks dat Anouar tijdens de tweede trektocht al klasse 3 liep viel het echt heel erg tegen. We reden zonder bagage.
In de wedstrijd stap ik nauwelijks en op de trektocht stapte we meer. De stap train ik niet zoveel.
Dus train die stap ook.

okee heel erg bedankt !

Vanaf vandaag (de bak word vanaf nu nat) ga ik iedere keer na het rijden een half uur uitstappen in het bos en dat wilde ik gaan opbouwen naar gewoon stappen en dan de draf erbij. Is dit wel of niet slim ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:10

Bedoel je het uitstappen uit bouwen met draf erbij of apart in het bos gaan stappen en draven?

Volgens mij is de trektoch van Lenneke heel anders dan jouw trektocht, heb het idee dat er bij jouw veel meer gedraaft en gegaloppeert word. Dan zul je daar uit eindelijk ook op moeten gaan trainen.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 13:12

www.reelaer.nl

Het is een toch van 3 dagen. Je rijdt ongeveer 4-6 uur op een dag met om de 2 uur een pauze dacht ik Lachen Daar is water + gras

Er word gestapt en gedraafd Lachen En stukken gegalopeerd maar dat is een pad en dan is het weer een heel stuk stappen Knipoog

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 13:13

Judith_ schreef:
Bedoel je het uitstappen uit bouwen met draf erbij of apart in het bos gaan stappen en draven?

Volgens mij is de trektoch van Lenneke heel anders dan jouw trektocht, heb het idee dat er bij jouw veel meer gedraaft en gegaloppeert word. Dan zul je daar uit eindelijk ook op moeten gaan trainen.

Ik bedoel eigenlijk dat ik nu eerst in de bak ga rijden en dan uitstappen. Over een paar weken word het dan minder rijden in de bak en nog fanatiek stappen in het bos. Daarna wat draven in het bos en daarna een galopje er bij Lachen Dit over een hele periode verspreid Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:56

Wij hebben ook wel gedraafd en gegalopeerd, eigelijk een gewone buitenrit. Ook zonder bagage.
Maar in de wedstrijd stap ik hooguit 1 km en bij de gemiddelde trektocht stap je toch wel iets meer lijkt me.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 22:13

ja klopt Ja

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:19

Heb in het verleden een keer een tweedaagse tocht via het Reelaer gereden en ik vond het behoorlijk pittig moet ik zeggen. Misschien was ik zelf nog niet zoveel gewend toen, maar er werd aardig op tempo gereden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:28

Ik heb ook Haflingers en in 2006 heb ik meegedaan aan de Grote Rivierentocht in Duiven. Elke dag min. 25 km stappen bij 30 graden. De afstanden zouden langer zijn, maar zijn ingekort vanwege het extreme weer. Er deden 150 trekpaarden en Haflingers mee en er waren totaal geen grote problemen. Dit jaar heb ik meegedaan aan Twente, doar ben we. Elke dag 32 km stappen, en dat 6 dagen achter elkaar. Ook dit jaar Trekpaarden en Haflingers en ook nu totaal geen problemen. Stap is een hele moeilijke gang voor een paard als hij niet in zijn eigen tempo kan stappen, wat dus bij zo'n tocht al snel het geval is. Beide tochten waren in juli/augustus en ik begon vanaf mei meer te trainen. Veel buitenritten stappen op de verharde weg, van zo'n 25 km. Tussendoor kleine stukjes draven en galopperen voor de afwisseling.
Die 3 dagen zal je paard best wel aankunnen, maar denk vooral aan goed passend harnarchement. Als jij moe wordt ga je vaak scheef zitten, met het gevolg dat je zadel ook scheef zakt. Zorg dus voor een goed zadel, waar jij het makkelijk 6 uur in vol kunt houden. Neem voor elke dag een schoon dekje mee. En denk aan beenbescherming. Rijd in principe zonder, dat is het beste, maar een paard wat moe wordt zet zijn benen vaak anders neer en kan gaan strijken.
Succes met je voorbereidingen en het gaat vast helemaal goedkomen. Tijdens de tocht kregen de Haflingers 1 kg brok per dag en dit was voldoende naast onbeperkt hooi voor de nacht. Thuis krijgen ze geen brok bij mij.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 19:00

Heel erg bedankt ! Lachen
Peesjes voor krijgt ze om omdat ze (vooral in het bos) nogal vaak tikt met haar achterbenen Knipoog

Verder neem ik 3-4 dekjes mee Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:37

Poeh suffie, 6 uur lang stappen, ik moet er niet aan denken! Bloos! En al zeker geen 6 dagen achter elkaar. Bloos Lijkt me ook zo saai voor het paard, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:48

Vorig jaar in een groep 6 uur moeten stappen over 20 km. Na 4 uur was mijn paard dan ook behoorlijk kwaad, en verveeld. Terwijl de andere paarden erg moe waren plus hun ruiters die je op kon vegen.

Je eigen conditie is dus ook erg belangrijk.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:58

Nina_rex schreef:
Poeh suffie, 6 uur lang stappen, ik moet er niet aan denken! Bloos! En al zeker geen 6 dagen achter elkaar. Bloos Lijkt me ook zo saai voor het paard, niet?

De paarden vonden het allemaal geweldig. Die stonden 's morgens al te dansen in de weide. Geloof maar de paarden net zo hebben genoten als ons! Ik kon de week erna niet merken aan mijn paard dat ze zoveel km in de benen had zitten. Die paarden kunnen het makkelijk aan, het zijn meer de ruiters/menners die een rauw achterwerk krijgen Haha!
Een kleine impressie van 1 van deze geweldige tochten: http://www.mijnalbum.nl/Album=E8EHOAGE

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:19

Haha prachtig, dat was echt wel een lange stoet! Lachen