Vervelend trainen zo...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Vervelend trainen zo...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 11:32

Ja dat klopt, daar heb ik ook geen problemen mee. Maar de harde paden die nu volliggen met bladeren en mos, die zijn glad...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:51

Hier valt het reuze mee met de bladeren op het pad.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:49

griebels schreef:
omdat hij dan achter vlak gaat staan, bijna op zijn verzenen. en hij in het wedstrijdseizoen weer op ijzers moet.

Evenals spieren, dienen hoeven ook getraind te worden in, in dit geval, hardheid.
Zolang je paardje op ijzers staat, zullen de hoeven steeds zachter worden.
Wellicht toch verstandig om 's winters blootvoets te zetten?
Overigens vijl ik bij mijn 4 paarden de hielen zo laag zodat ze JUIST op de verzenen komen te staan!
Soms vijl ik zelfs de hielen 2 mm lager dan de straal zodat ze JUIST op de verzenen komen te staan. Pling

Overigens kan ik met mijn paardjes makkelijk 15 kilometer over asfalt, kiezels en kasseien draven hoor.... Vergt echter wel 3 jaar (hoef)training en natuurlijk een juiste natuurlijke bekapping. En zelfs één van mijn arabiertjes met hoefkatrol categorie 4 kan dit inmiddels... Pling

En nee, mijn paarden glijden nooit uit en zijn zeer bodemvast Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:00

Anouar z'n hoeven zijn ook enorm hard geworden door het jaren lange lopen op blote voeten. Hoger dan klasse 2 ging niet meer lukken op blote voeten.
Maar in de winter gaat hij wel op blote voeten, om z'n hoeven weer even flink te stimuleren (en om het land heel te houden)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:54

helaas kunnen sommige paarden niet zonder ijzers

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:12

scoxxx schreef:
griebels schreef:
omdat hij dan achter vlak gaat staan, bijna op zijn verzenen. en hij in het wedstrijdseizoen weer op ijzers moet.

Evenals spieren, dienen hoeven ook getraind te worden in, in dit geval, hardheid.
Overigens vijl ik bij mijn 4 paarden de hielen zo laag zodat ze JUIST op de verzenen komen te staan!
Soms vijl ik zelfs de hielen 2 mm lager dan de straal zodat ze JUIST op de verzenen komen te staan. Pling

Overigens kan ik met mijn paardjes makkelijk 15 kilometer over asfalt, kiezels en kasseien draven hoor.... Vergt echter wel 3 jaar (hoef)training en natuurlijk een juiste natuurlijke bekapping. En zelfs één van mijn arabiertjes met hoefkatrol categorie 4 kan dit inmiddels... Pling

15km zeg je, nou nou Clown
Maar lukt 40 of zelfs 80km ook?
Daar praten we hier over nl Knipoog
Mijn paard heeft tot 35km blootvoets over allerlei ondergrond gelopen, maar toen heb ik toch echt beslag onder de voorhoeven gelegd. Hij werd gewoon te gevoelig.

Hier zijn sommige paden ook glad. Vooral die wat boomstronken bevatten en wat meer klei dan zand zijn. En mijn blootvoets lopende paard heeft dan ook af en toe wel wegglij momenten. Dan maakt wel of geen ijzer onder hebben niets uit hoor! Ze zullen vast wat sneller glijden met ijzers, maar zonder ijzers wil niet zeggen dat een paard nooit uitglijdt.

Nu de meeste bladeren weg zijn scheelt het wel wat trouwens. Nu nog een week of langer geen regen meer en dan worden de gladde paden ook wat minder glad...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:50

Ik zal helaas iets langer in de bak moeten blijven hangen. Ze hebben de sloot uitgebaggerd en dat over de gehele berm verspreid. Dus de hele berm is niet te rijden. De weg is mega druk nu door al het sluipverkeer ivm een afgesloten weg. Ik heb geen zin in weer een peesblessure die berm ziet er nu zo eng uit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 12:40

scoxxx schreef:
griebels schreef:

Ik wil hem niet op de verzenen hebben staan
Ieder zijn eigen idee. Ik ben geen voorstander van natuurlijk bekappen en dus op de verzenen te laten staan
Daarbij rijd ik geen 15 km maar langere afstanden. Ook ga ik als ik ga trainen de hei bij ons op en dan moet ik een half uur over de verharde weg. En dat zo'n 2 a 3 keer per week...

BTW de hoefsmid heeft nog nooit zo'n harde hoeven gezien als die van mijn paard Knipoog
Dus daar heb je helemaal geen blootvoetse paarden nodig.

Ik heb overwogen om hem in de winter ijzerloos te laten gaan maar ik vond dat geen goed idee vanwege dat half uur over de verharde weg, en omdat hij daarna achter weer gecorrigeerd moet worden.

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:08

splash...
de berm is goed te doen hoor hebe r afgelopen zondag nog in gereden Haha! splash is neem ik aan genoeg verkeersmak voor die debiele automobilisten die een beetje toeteren en weet ik veel wat want dat is het enige waar wij eigenlijk last van hebben ...
het is idd wat minder prettig om te rijden langs de weg en in de berm maar prima te doen hoor Knipoog je meot alleen veel achter elkaar rijden als je met z`n allen gaat:P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:43

ik ga echt niet in de drek van de sloot rijden

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:55

Gelukkig kan ik regelmatig terecht in de bak van de buren. Verder meestal 1x per week naar het bos.
Ik heb dit weekend voorlopig m'n laatste wedstrijd. Daarna ga ik toch even wat rustiger aan doen. Dan vind ik 3x per week rijden ook prima.

Als ik echt helemaal niet zou kunnen rijden vanwege de bodem, dan zou ik overwegen om m'n paard tijdens de ergste wintermaanden onder te brengen op een stal met binnenbak.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:57

ik heb nu ook een binnenbak maar ja buiten roept me

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:04

Maar ik moet zeggen dat ik ook met paarden met ijzers nog geen last heb gehad van uitglijden enzo, ook niet op paden met veel bladeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 09:08

Deze winter staat cloud achter van de ijzers. Vorige winter stond hij nog vierkant maar heb niks geen glijders mee gemaakt. Gladde bladeren, natte bermen, mos blub ect. maakt niet uit.

Overgens moet ik nu juist buiten rijden door de bak, dus is zo vreselijk dat ik liever over het asfalt ga.

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 13:47

je hoieft ook niet in de drek van de sloot te rijden als je naar de andere kant gaat t is duidelijk en overzichtelijk waar je kan rijden en waar niet... maarja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:44

Is onverantwoord om over die berm te rijden kim, dat zou je beter moeten weten. Is veel te hobbelig en ik blijf niet in stap dat stuk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:42

Hier bij ons heb je ook alleen maar bermen om te rijden, geen bos. Maar die kunnen ook aardig glad zijn met slechter weer. Met de kunststofjes had ik vorig jaar totaal geen last, kon ik zo doorrijden, maar met ijzers lukt dat niet. Nu heb ik andere kunststofjes voor en achter gewone, maar ik heb even geen tijd om te rijden en kan het dus niet testen.
Ik kan me voorstellen dat glad blad niet fijn rijdt, zeker niet met ijzers, bij mijn voordeur ligt heel veel nat blad en dat is voor mij ook glad......
Splash, in een berm waar bende uit een uitgebaggerde sloot ligt zou ik zeker ook niet rijden, het zuigt en trekt aan de hoeven en pezen, maar buiten dat weet je nooit wat er tussen ligt, een plat blikje kan zomaar je paard verwonden, of bv. een halve fles die je door die bagger niet ziet.....

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 01:03

boemel schreef:
Gelukkig kan ik regelmatig terecht in de bak van de buren. Verder meestal 1x per week naar het bos.
Ik heb dit weekend voorlopig m'n laatste wedstrijd. Daarna ga ik toch even wat rustiger aan doen. Dan vind ik 3x per week rijden ook prima.

Als ik echt helemaal niet zou kunnen rijden vanwege de bodem, dan zou ik overwegen om m'n paard tijdens de ergste wintermaanden onder te brengen op een stal met binnenbak.

Nu nog een endurancewedstrijd??? Goh, waar?

En scoxxx: tja, dat natuurlijk bekappen heeft ook wel heel wat negatieve gevolgen die al bekend zijn, en voor de lange afstanden kun je bij vrijwel alle paarden niet zonder ijzers.

En even ontopic: ik train helemaal niet, ik zit namelijk in Canada voor een paar maanden. Maar ach, de eerste wedstrijden zijn pas weer in maart, dus een beetje vakantie doet de paardjes geen verkeerd.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 01:27

oei dat is vervelend dat je elke keer komt te vallen.
succes

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:18

Jet schreef:
Hier bij ons heb je ook alleen maar bermen om te rijden, geen bos. Maar die kunnen ook aardig glad zijn met slechter weer. Met de kunststofjes had ik vorig jaar totaal geen last, kon ik zo doorrijden, maar met ijzers lukt dat niet. Nu heb ik andere kunststofjes voor en achter gewone, maar ik heb even geen tijd om te rijden en kan het dus niet testen.
Ik kan me voorstellen dat glad blad niet fijn rijdt, zeker niet met ijzers, bij mijn voordeur ligt heel veel nat blad en dat is voor mij ook glad......
Splash, in een berm waar bende uit een uitgebaggerde sloot ligt zou ik zeker ook niet rijden, het zuigt en trekt aan de hoeven en pezen, maar buiten dat weet je nooit wat er tussen ligt, een plat blikje kan zomaar je paard verwonden, of bv. een halve fles die je door die bagger niet ziet.....

Ik weet het Jet helaas dat sommige mensen daar niet aan denken en dan dingen gaan roepen. Heb al een lelijke pees blessure gehad door zuiging en wil dat niet nog eens.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:09

Hier is alles nat, nat en nog meer nat. De bermen zijn een grote, natte kleimassa dus als we een ritje maken is het een kort stapritje over het asfalt.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:15

Harde, stenige ondergrond heeft dus toch z'n voordelen. Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:18

ja zeker weten. Verder in het bos hebben we dat ook maar heb geen trailer of moet er een huren. ga dat laatste maar binnenkort doen en naar ermelo ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:37

Berm hebben wel hier ook nauwelijks nog over. Wel een heel ruiterpad van 1 km maar die is zo verzopen en vertrapt dat hij onveilig is. Ik train gewoon door over het asfalt geen ronden van 20 km maar drie keer in de week een rondje van 6-7 km. En lang leve een eigen trailer Clown

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:38

Ja, een eigen trailer lijkt me ook nog eens super! Ik mag er als ik op wedstrijd ga of naar de dierenarts altijd een lenen als de eigenaar hem zelf niet nodig heeft. Daar ben ik ook superblij mee, maar wil er ook niet steeds om vragen.
Femcke heeft nogal een hekel aan rijden in de binnenbak...dan is ze echt niet te motiveren en voorwaarts te rijden. In de buitenbak loopt ze wel fijn maar vandaag regende het ook daar te hard voor. Dus heb voor het eerst met lange lijnen gewerkt en dit ging echt erg leuk! Een leuke afwisseling in het werk!