Een paard dat je duidelijk op 1 been zet met lichtrijden is scheef (zoals inderdaad heel veel paarden en ruiters)
Het zal ook duidelijk de voorkeur hebben voor 1 galop als het zelf mag kiezen buiten.
Voorbeeld:
Linksgebogen paard, kijkt liever naar links dan naar rechts, grofweg kan je zeggen dat zo'n paard een ) vorm heeft, korte sterke kant links, langere slappere kant op rechts (dus voelt vast op rechts omdat hij stugger aan de linkerkant dus minder makkelijk naar rechts kijkt)
Dit paard heeft een voorkeur voor linkergalop, want het linkerachterbeen draagt makkelijker (rechterachterbeen zet makkelijker af)
Dit paard heeft een voorkeur dat je in draf zit op de diagonaal LA-RV, dus staat bij zwakkere combi RA-LV
Het paard zal jouw zadel en jou als ruiter ook scheef zetten, bij een linksgebogen pard zal de ruiter wat naar rechts zitten (soms heb je het zelf niet eens door) wat alle scheefheid instand houdt...
Dus: paard rechter proberen te maken, hoe? Alle oefeneningen die het RA stimuleren! (lichtrijden op de "zwakke diagonaal" rechter galop oefenen, zorgen dat je niet meer naar rechts zit, en in de bak (of buiten) nog wat wijken en schoudervoor dingen)
Uiteraard alles andersom voor een rechtsgebogenpaard
De discussie wel of niet lichtrijden is een totale andere denk ik.
Ik denk wel dat veel mensen slecht lichtrijden (en verlichte zit is naar mijn idee al helemaal niet goed...), maar ik vrees dat er nog heeeeel veeel meer mensen slecht doorzitten.
Hoe lichtrijden of doorzitten voor het paard voelt weet ik niet, ik hoop dat daar nog eens duidelijkheid over komt. Aangenomen dat er perfect wordt lichtgereden en wordt doorgezeten lijkt mij dat een constante belasting (zoals bij doorzitten) makkelijker en beter voor het paard is omdat de balans hetzelfde blijft. Bij lichtrijden denk ik toch dat er iets balansverstoring zal zijn, zeker bij een slechte ruiter (en dan heb ik het nog niet eens over een slecht passend zadel...)
Maar een ideale werelnd met super ruiters hebben we niet, en dan denk ik dat het beter is om (redelijk) licht te rijden dan slecht door te zitten.....