mouwen shirts verplicht, maar waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: mouwen shirts verplicht, maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:52

Nina_rex schreef:
Het is inderdaad bedacht om het imago van de sport hoog te houden

Wat een onzínnige bemoeizucht weer.
Wederom is een paardenclub roomser dan de Paus vanwege dat schijnheilige imago.
Er is een wet op de openbare zeden en hou je dááraan. Een armloos hesje met bloot stuk buik is geen probleem, kort sportbroekje idem.
Al eens triathleten zien sporten en/of trainen?
Als je het nummerhesje over je bh of bast trekt is dat al genoeg voor de wét!

Typerend genéuzel!
Zou voor mij reden zijn alles onder mijn nummerhesje uit te trekken dan en daar Duivel

hc

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:05

Ik vind dat het wel zo fatsoenlijk is om engiszins bedekt gekleed te gaan tijdens een wedstrijd. Bovendien is het in het kader van de enorme toename van de aanwezigheid van met lyme besmette teken ook niet onverstandig. In de wet staat inderdaad dat je een stuk buik en armen mag hebben maar er is ook nog zoiets als 'goed fatsoen'. Ik sta bijv. voor de klas en ook al mag het van de wet, ik ga echt niet met blote buik lesgeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:57

Jamika schreef:
In de wet staat inderdaad dat je een stuk buik en armen mag hebben maar er is ook nog zoiets als 'goed fatsoen'.

Ja en zo héét die wet Pling

Trek jij gerust een koltrui aan, laat een ander een hoofddoekje omdoen of haar navelpiercing showen en beiden tesamen is heel speciaal...

Het geeft geen pas om bovenwettelijke maatregelen in te voeren voor een algemeen toegankelijke vereniging.

Ik begrijp best wat er áchter zit: dat is de christelijke ´taliban´welke in gemeentebesturen van de regios waar veel gereden wordt een belangrijke stem heeft.
Het blijft echter fundamenteel (bewuste woordkeuze) onjuist in/voor de Néderlandse samenleving dat verenigingen die niet stoelen op levensbeschouwelijke of religieuze overtuiging bovenwettelijk normen op dit gebied hanteren.
Dit is namelijk exáct hetzelfde als een hoofddoek verplichten.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:09

fransje23 schreef:
Dit gaat dus over mij. Ik had netjes een shirtje met kapmouwtjes aan. Zo zag het eruit mijn hesje erover.

Wel meid, volgende keer dus maar een hoofdoekje op Haha!

Echt te smal voor woorden.

Je kan er helaas niets anders aan doen dan een aanklacht indienen bij de overheid dat de regelementen in strijd zijn met de grondwet.

hc

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:35

Huertecilla schreef:
Het geeft geen pas om bovenwettelijke maatregelen in te voeren voor een algemeen toegankelijke vereniging.
...
Het blijft echter fundamenteel (bewuste woordkeuze) onjuist in/voor de Néderlandse samenleving dat verenigingen die niet stoelen op levensbeschouwelijke of religieuze overtuiging bovenwettelijk normen op dit gebied hanteren.
Dit is namelijk exáct hetzelfde als een hoofddoek verplichten.

Hmmmm, zo had ik het nog niet bekeken... Knipoog Maar (en nu speel ik advocaat van de duivel, want mij maakt het allemaal niet zoveel uit): het gaat hier om een bepaald sporttenue. Zo moet je in de dressuur en het springen toch ook bepaalde kleding aan? En ik denk dat er in bijna iedere sport wel regels zijn m.b.t. het tenue. Zo zullen ze in de judoring ook niet blij zijn als je aan komt zetten in je witte rijbroek en zwarte jasje. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:47

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat endurance ooit is bedoeld als een laagdrempelige sportieve mogelijkheid om zoveel moelijk ruiters van paard en omgeving te laten genieten waarbij de regeltjes zich beperkten tot de gezondheid van het paard en een harde pet...
Zal wel verworden zijn.

Afbeelding

Diskwalificatie!!! De perversiteit Haha!

Maar goed, wéér (de vierde) een prima reden om ´wild´te blijven rijden OK dan!

hc

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:07

Ieuw, blote armen!! Bloos! *slaat snel handen voor ogen*

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:41

Tja, aan 1 kant mag iedereen van mij zelf weten wat ie wel of juist niet aantrekt maar dergelijke regels heb je wel meer;
in de dressuur, springen of westernsport heb je ook kledingeisen en persoonlijk vind ik die veel maffer! (idioot om een colbert te moeten dragen of een 'koi-boihoed!'

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 05:36

Je weet toch van te voren wat je wel en niet aan mag. Kleine moeinte om iets met een mouwtje aan te trekken.
Vind ik

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:42

Lenneke_ schreef:
Je weet toch van te voren wat je wel en niet aan mag. Kleine moeinte om iets met een mouwtje aan te trekken.
Vind ik

Precies Ja

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 07:47

Bij dressuur zijn de eisen veel strenger. In het reglement staat dat je mouwtje minimaal 10 cm moet zijn, en als er bijvoorbeeld met een zomertenue gereden mag worden, moet je een blousje aan met lange mouwen (maar dat bepaald voornamelijk de jury). Het valt bij jullie dus nog reuze mee!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:11

Jamika schreef:
Lenneke_ schreef:
Vind ik

Precies Ja

Inderdaad, ik rij dus vrolijk ´wild´.....

De crux van de kritiek is dat endurance ooit zo ´vrijblijvend´ mogelijk was bedoéld.....

Zoals ík het zie zou dat mouwensyndroom nooit een punt geworden zijn als niet 98% (of zo) van de deelnemers vrouw zou zijn Duivel en ik ben nu eenmaal een man. Gelijke monniken gelijke shirts, ongelijke monniken..... mouwloze shirts Haha!

hc

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 09:30

roosje78 schreef:
Bij dressuur zijn de eisen veel strenger. In het reglement staat dat je mouwtje minimaal 10 cm moet zijn, en als er bijvoorbeeld met een zomertenue gereden mag worden, moet je een blousje aan met lange mouwen (maar dat bepaald voornamelijk de jury). Het valt bij jullie dus nog reuze mee!

dat kun je toch totaal niet vergelijken! Een proef duurt maar 6 min en wij moeten uren lang rond hobbelen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:09

woeliej schreef:
roosje78 schreef:

dat kun je toch totaal niet vergelijken! Een proef duurt maar 6 min en wij moeten uren lang rond hobbelen...

...en bovendien is dit soort eisen bij klassieke ringdressuur voor WO-I opgesteld, bijna een eeuw geleden.
Het ´imago´ als argument bij endurance vind ik echt ROFL en als veiligheidsargument is het natuurlijk te beláchelijk om serieus op in te gaan.

Kijk, als in Quatar de eigenaar van het grondgebied verplicht dat mannen en vrouwen in het locale lange hemd rijden en dat vrouwen gesluierd moeten, dan heeft dat een religieus onderbouwde grond.
Dat is dan helder en tóch springt zeker de hele internationale paardrij-gemeenschap daartegen op de bres.

Nah, het is simpel weer een fraai staaltje van subjectieve bemoeizucht.

hc

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:18

HC, waar maak je je toch druk om? Dan blijf je toch inderdaad lekker 'wild' rijden als je je niet aan regels van een bepaalde sport wilt houden. Lachen
Ik krijg vaak het idee dat jij je met zaken 'bemoeit' om maar te schoppen en je mening door te drijven. Dan denk ik, laat het toch, zeker als je er zelf eigenlijk niets of weinig mee van doen hebt.

Niet dat ik vind dat je geen mening mag geven (want dan zou ik denk ik ook een wetsartikel naar mn hoofd geslingerd krijgen), maar je draaft vaak zo door...

En persoonlijk hou ik er niet van om tegen de pakjes tabak van de heren aan te kijken met mouwloze shirts. Dan liever (veelal netjes onthaarde) dames in mouwloze shirts. *LOL*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:35

Merens schreef:
HC, waar maak je je toch druk om? Dan blijf je toch inderdaad lekker 'wild' rijden als je je niet aan regels van een bepaalde sport wilt houden.

Kijk en dáár heb je het.
Het veelvuldig subjectief voorgeschreven keurslijf van regels die niets met de inhoud van de sport van doen hebben ontzegt mij deelname aan wedstrijden onder de FEI-vlag.
Verder is het begrip ´sport´ zoals jij dat hier gebruikt anders dan zoals ik dat zie. Ik kan die bepaalde sport zonder enige beperking van wie dan ook beoefenen. Ik kan alleen niet door bepaalde organisaties georganiseerde wédstrijden daarin deelnemen....

Dat is inderdaad geen enkele reden om me druk te maken en doe dat dus ook niet Haha! Ik ben niet voor niets híer gaan wonen Pling
Het is zoals ik de wereld zie wel zinvol dit soort oneigenlijke (wedstrijd)´sport´normpjes tegen het licht te houden omdat de modale ruiter hier niet over nadenkt en verwording eerder regel dan uitzondering is.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:50

Bij mij op stal (ook manege) geldt deze regel al jaren. Mensen in een hemdje komen met buitenritten het paard niet eens op, en gewoon in de les wordt ze gezegd volgende keer zéker toch op zijn minst een t-shirt aan te trekken.

Dit alles onder het mom "veiligheid". Niet dat zo'n lapje stof heel veel veiliger is dan blote armen, mijns inziens, maar ach. Inderaad in verband met (schaaf)wonden wanneer je langs takken schuurt of van je paard valt ofzo... En in verband met het verbranden van je schouders met felle zon.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 12:11

Nouks schreef:
Bij mij op stal (ook manege) geldt deze regel al jaren. Mensen in een hemdje komen met buitenritten het paard niet eens op, en gewoon in de les wordt ze gezegd volgende keer zéker toch op zijn minst een t-shirt aan te trekken.

Dit alles onder het mom "veiligheid". Niet dat zo'n lapje stof heel veel veiliger is dan blote armen, mijns inziens, maar ach. Inderaad in verband met (schaaf)wonden wanneer je langs takken schuurt of van je paard valt ofzo... En in verband met het verbranden van je schouders met felle zon.

ik vind dat zoiets je eigen keus moet kunnen zijn. Het is toch je eigen verantwoordelijkheid als je er voor kiest een hempje aan te doen? + er heeft toch niemand last van als je zelf een schaafwond hebt. Ik mij met een buitenrit ook wel eens gebeurt, nou en.. ga je echt niet dood aan Tong uitsteken

Ik blijf het een onzinnige regel vinden. Ik dacht dat nederland er voor stond dat je zoveel mogelijk vrije keus hebt.. dacht het niet als ze hier al zo moeilijk om gaan doen.. Beetje jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:18

Tsja, vind het zelf ook een beetje nutteloos. Als ik terug kom van een rit met een schram op mijn arm van een tak... Tsja, jammer dan. Maar ik vind het op zich wel goed dat ze er bij manegeklanten bepaalde richtlijnen op nahouden, waardoor er wel wordt nagedacht door de klanten over wat verantwoord is en wat niet.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 12:25

dan vind ik altijd nog dat ze geadviseerd moeten worden een t-shirt aan te trekken en dat het ze niet verplicht hoeft te worden. Paardrijden moet wel leuk blijven, als ze al zulke nutteloze regels in gaan voeren gaat de lol ervan toch wel een heel stuk naar beneden.. Want echt van 'levensbelang' als een cap of schoenen met een goede hak kan ik dit niet noemen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:01

Waar mensen zich al niet druk om maken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:59

Lenneke_ schreef:
Waar mensen zich al niet druk om maken

..en jou om dat soort geneuzel dan verbieden om te rijden.
Zo las ik voor een dressuurkursus in Deurne het verplichte voorschrift ´witte ´bandages´ vanwege de gewenste uitstraling van de sport´. Let wel voor deelname aan een KÚRSUS! en dan ga ik nog niet eens op de zin/onzin ervan in.

Dat ze zich er druk om maken is hún probleem, maar zo werkt het helaas niet Hamer

hc

p.s. schoeisel met hak is alleen zinvol als je met open stijgbeugels rijdt. Rij je met aan de voorzijde van de beugel een doorschietbeperking dan is een hak zonder functie. Bijvoorbeeld Knipoog
Bij endurance wordt door bijna iedereen ook, soms aardig wat, naast het paard gelopen. Moeten nu eigenlijk geen schoenen met stalen neuzen verplicht worden? Bijvoorbeeld 2 Duivel

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 09:49

Huertecilla schreef:
p.s. schoeisel met hak is alleen zinvol als je met open stijgbeugels rijdt. Rij je met aan de voorzijde van de beugel een doorschietbeperking dan is een hak zonder functie. Bijvoorbeeld Knipoog

Als je met dichte stijgbeugels rijdt mag je dan ook gerust met schoenen zonder hak rijden. Lachen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 09:58

ja oke, maar ging daar even om een manege en daar hebben ze meestal 'normale' beugels Knipoog

rosaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:11

wij mogen op de manege ook geen spaggetie bandjes drage omdat je ergens achter kan blijven hangen
heb ik gehoord.
ik vind het eerlijkgezegt beetje onzin