Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

MysticTinker schreef:dempen is misschien het verkeerde woord, maar de inlages, dekjes en vullingen van en boomloos zadel zullen geen! druk verdelen! in de zin van , druk over groter oppervlak, wel zal het puntbelasting op de punten van zitbeen knobbels dempen, dat bedoelde ik dus met druk dempen,draumpje schreef:zijn vast plaatjes van , maar het is ook pure logica
een boom verdeelt het gewicht wat normaal alleen op de opp van de kont van de ruiter zou komen
over de gehele boom
en boomloos dempt te druk maar verdeelt hem niet over ene groter oppervlak
dus die druk zit nog steeds op de plek van de kont(en bovenbenen) van de ruiter
Waar heb je dat gehoord?![]()
Druk kun je niet dempen op die manier, alleen verdelen. Natuurkunde.. Boomloos verdeelt de druk wel degelijk, maar niet over een net zo groot oppervlak als een boomzadel. Als jij met een vork in je hand prikt dan doet dat pijn, als je daar een flexibel stukje tussendoet, bv een placemat, dan kun je veel harder drukken, dat wordt die druk dus gewoon verdeeld over het stuk rondom de puntjes.
Nu is een vork natuurlijk niet te vergelijken met zitbeenknobbels, die zijn véél breder, maar t gaat even om het idee.
Over de wervels.. ik geloof best dat boomzadels de druk verdelen over 11 wervels (al zijn er ook veel kleinere boomzadels), maar als je goed op een boomloos zadel zit dan moet die druk ook gewoon verdeeld worden over de meeste wervels. Als dat maar 5 wervels zijn, dan zit je toch níet goed.
MysticTinker schreef:I
Boomloos, met de rode delen als puntbelasting bij verkeerd rijden (te veel verlichte zit of te weinig druk op je bovenbenen/beugels houden)
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... omloos.jpg

draumpje schreef:sja, het blijf tgewoon bekijken wat de combi past
met veel lichtrijden en verlichte zit...(dus relatief veel druk op de stijgbeugels , zou ik niet snel voor een boomloos kiezen, tenzij het gewicht van de ruiter erg laag is
maar bij weinig lichtrijden en/of verlichte zit, kan het in een aantal gevallen een prima oplossing zijn
yankeestar schreef:Dan is er ook nog een verschil tussen boomloos en boomloos, De Barefoot heeft een tunnel in het zadel waardoor de druk boven de stijgbeugelophanging verminderd wordt. Er zitten drukverdelende kussens in het zadel, deze liggen op de spieren van het paard, boven de ruggegraad is een open ruimte, zoals ook bij boomzadels.
tevens op het plaatje... hoe zit de ruiter, scheef he? Dat is ook nog iets waar je naar kijken moet. hoe rijdt de ruiter, heel interessant deze metingen! Ik ben bezig om er een in bezit te krijgen.
Piera schreef:Ik heb zelf ook heel erg getwijfeld of ik een boomlooszadel aan moest schaffen of niet. Als ik dit zo lees, denk ik dat ik het niet doe. Mijn arabier is nog niet ingereden maar daar ben ik wel druk mee bezig (hij is nu 3.5). Ik ben momenteel in het bezit van een wintec veelzijdigheidzadel wat nu lekker ligt. Mijn doel is zo rond zijn 5e/6e jaar te beginnen met endurance en tegen die tijd ook een goed endurance boomzadel aan te schaffen (bv een massimo of iets dergelijks) omdat hij dan ook meer uitgegroeid is.
Maar ik twijfel toch nog of ik voor die tijd boomloos ga rijden, aangezien ik dan een zadel aan zou moet schaffen voor maar 1 a 2 jaar.

. Ook vaak meerdaagse ritten van honderden kilometers. Haar klanten zijn zich er zeer van bewust dat de beugelophanging de zwakste schakel is , en letten er dus goed op hoe ze rijden. En daar gaat het gewoon probleemloos. Terwijl ze daar zelfs pads gebruiken die ik niet goed genoeg vind , maar wonderwel hebben ze daar geen last van witte haren.