Jullie top 5!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daydream

Re: Jullie top 5!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:27

Je ziet in ieder geval veel paarden met flink wat arabisch bloed...
Ik vroeg mij af of mijn paard (Kwpn met 50% Engels volbloed) dan ook net zo goed zou kunnen zijn als een Nrpser met 50% bloed? Iemand in de buurt die veeeel endurance rijdt zegt dat ik weleens een erg geschikt paard ervoor zou kunnen hebben? Rij al wel zo een keer in de maand in een flink tempo drieaneenhalf a vier uur buiten (niet om de training, maar omdat we dan naar een heeeel mooi groot bos kunnen, drie kwartier heen twee(eneenhalf)uur daar en drie kwartier terug., en dat gaat super, ze heeft echt een superconditie en droogt heel snel en zweet maar langzaam.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:36

Gewoon een x meedoen, dan merk je het vanzelf Knipoog

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:29

Merens schreef:
Rassen vind ik moeilijk te noemen.
Ik zeg: Paarden met atletische bouw(makkelijke beweging, vrij slank lichaam), sterkte benen en hoeven, looplust en wat bloed.

Daar klassificeer ik mijn connemara onder! Haha!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:09

Merens schreef:
Rassen vind ik moeilijk te noemen.
Ik zeg: Paarden met atletische bouw(makkelijke beweging, vrij slank lichaam), sterke benen en hoeven, looplust en wat bloed.

Hier sluit ik me bij aan. Overigens moet een slank lichaam ook niet te slank zijn, er moet wel genoeg ruimte voor hart & longen zijn. Knipoog

En ik sluit me ook aan bij Nina. Wil je echt in de top meedoen, dan moet je gewoon voor een goede arabier gaan.

Voor de (hogere) basissport moet je veel ponyrassen en mixjes van pony's x arabier ook niet uitsluiten. Zoals de connemara, new forest en welsh.

Maar voor mij persoonlijk staat de draver natuurlijk op nr. 1 ! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 19:34

Nou, New Forest (en dan andere ponyrassen) twijfel ik toch aan. Ok, voor klasse 1 (is het denk ik bij jullie?), zo'n 20 tot misschien 40 km moet wel lukken, maar veel verder? Dan moet je toch al een speciaal geval hebben, dat zou bij mijn verzorgpony bv. nooit lukken ... (zou al blij zijn als ik daar aan een beetje tempo een 20 mee kan rijden Tong uitsteken).

Qua top 5 zou ik het niet weten, je hebt veel verschillende paarden en zelfs vuilnisbakjes die geschikt zijn... Ik zou niet echt op een ras afgaan en zeggen van: ik wil persé een arabier, of persé een draver of ... Dus ik weet het niet Clown

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:32

ik ben voor mezelf een beetje aan het rondkijken.
Mijn Engels volbloed is totaal niet geschikt, die is lang niet hard genoeg en vooral de hoeven is een drama. Verder is het qua karakter echt een heel leuk paard, maar endurance moet ik er niet meer mee willen rijden.

Op arabieren ben ik niet dol, ik vind ze voor mezelf te klein en over het algemeen wat te "springerig"

Mijn top 5 ziet er nu zo ongeveer zo uit:
1 KWPN of ander warmbloed met flinke scheut volbloed.
2 NRPS die komen er ook in vele soorten en maten.
3. Anglo-arabier
4. Akhal Teke
5. iets van bijv. kruising Gelder/arabier, wat ik bedoel is een wat robuuster paard gekruist met iets van een volbloed.

Ik ben het er mee eens dat arabieren waarschijnlijk het meest geschikt zijn, maar je moet het zelf ook leuk vinden.
Het ideale paard is voor mij tussen 1.60 en 1.65 m stokmaat. Zo'n hele grote hoef ik ook niet.
Overigens met een goede Anglo arabier kun je volgens mij ook een heel eind komen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 07:57

Ideale stokmaat ligt voor mij rond de 1,45 en de 1,60

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:04

1.Engelse volbloed
2.Arabier
3.Draver
4.NRPS
5.Oldenburger

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:11

Vanwaar de Oldenburger?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:29

Wat vinden jullie van een IJslander dan?
Uithoudingsvermogen zou wel goed zijn, de gangen zijn ook heel mooi meegenomen maar wat zijn de andere voor- en nadelen van een IJslander volgens jullie?

Lachen

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:36

(1) Haflinger (L).
(2)Kwpner.
(3) Nrps.
(4)Andalusier
(5) Lipizzaner

Mijn Top 5, maar dan het liefst een haflinger

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:40

alles wel, als je je paard maar goed traint
1.arabier
2.haflingers
3.nrps
4.tinker vindt ik ook wel als die er goed voor gebouwd is

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:40

traan_beauty schreef:
Wat vinden jullie van een IJslander dan?
Uithoudingsvermogen zou wel goed zijn, de gangen zijn ook heel mooi meegenomen maar wat zijn de andere voor- en nadelen van een IJslander volgens jullie?

Lachen

Warmte
Teveel massa, te dikke huid, teveel haar (ook zomers hebben ijslanders meer haar dan arabier)...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:29

Ijslanders en andere robuuste rassen hebben ook een kleinere hartcapaciteit, kunnen dus minder efficiënt zuurstof rondpompen. Ook heeft een compact gebouwd paardje zoals een Ijslander in verhouding een kleiner huidoppervlak, waardoor het lastiger is om de lichaamswarmte kwijt te raken.

Ijslanders kunnen de lange afstanden denk ik prima aan, maar het tempo wordt een probleem. Bijv. Tonkie Collee rijdt klasse 4 en meerdaagsen (zoals 5 x 70km!) met haar Ijslanders, maar ze rijdt nooit hard. Ze moet erg goed trainen en ook tijdens de wedstrijd heel goed de hartslagen in de gaten houden om uiteindelijk onder de 60 te kunnen uitkomen.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 15:23

Nina_rex schreef:
Ook heeft een compact gebouwd paardje zoals een Ijslander in verhouding een kleiner huidoppervlak, waardoor het lastiger is om de lichaamswarmte kwijt te raken.

Klopt dit wel? Ik heb altijd met biologie geleerd dat een kleiner iets (bijvoorbeeld een baby) juist heel veel oppervlak heeft in verhouding met de inhoud, waardoor hij sneller afkoeld.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:20

Volgens mij heb jij gelijk Kler!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:04

Kler wat je zegt klopt, maar ik had het niet over kleinere paarden, maar over compacter gebouwde paarden. Knipoog

Kleinere paarden hebben in verhouding inderdaad een groter huidoppervlak dan grote paarden. Als het oppervlak verdubbelt (cm2), verdrievoudigt de inhoud (cm3). M.a.w. een groter paard (afgezien van de bouw) heeft meer inhoud en minder huidoppervlak om de warmte van die inhoud kwijt te raken.

Maar wat ik bedoelde is dat compacte paarden (dus een kort, gedrongen lijf, ronde romp, korte, brede hals) relatief minder huidoppervlak hebben dan lange, smalle paarden.
Misschien dat daarom ook paarden uit koude gebieden compact en gedrongen zijn (Ijsco's, fjorden, shetlanders), zodat ze minder warmte kwijtraken, en paarden uit warme gebieden lang en smal (arabieren, Akhal Teke's).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:54

Nina_rex schreef:
Misschien dat daarom ook paarden uit koude gebieden compact en gedrongen zijn (Ijsco's, fjorden, shetlanders), zodat ze minder warmte kwijtraken, en paarden uit warme gebieden lang en smal (arabieren, Akhal Teke's).

Dat lijk mij niet meer dan logisch. Je ziet hetzelfde bij bijv. vossen. Poolvossen zijn klein en compact. van die woestijnvossen zijn hoog op de poten, rank en met groter oren.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 22:00

Nina_rex schreef:
Kler wat je zegt klopt, maar ik had het niet over kleinere paarden, maar over compacter gebouwde paarden. Knipoog

Misverstandje dan

*gaat snel huidoppervlak fjordje opmeten... Haha!*

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:56

kler schreef:
*gaat snel huidoppervlak fjordje opmeten... Haha!*

Ben benieuwd wat je vindt! Haha!

Nog ter illustratie: een kubus van 20 bij 20 bij 20 heeft een inhoud van 8000 cm3, en een oppervlak van 2400 cm2. Een rechthoek van 10 bij 20 bij 40 heeft bij dezelfde inhoud een oppervlak van 2800 cm2, 400 cm2 meer dus dan de kubus. Bij een vergelijking tussen een bol en een cilinder zul je hetzelfde vinden; hoe smaller en langwerpiger de cilinder wordt, hoe groter het oppervlak t.o.v. de inhoud.