Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lenneke_ schreef:Er heeft ooit eens in de BIT een stuk gestaan over geschikte rassen voor endurance.
Ik ben nu niet thuis, maar ik kan het morgen wel even opzoeken.
Ik zal hier ook meteen even mijn reacties (ongeveer) zetten die destijds in de daaropvolgende Bit hebben gestaan (samen met tig andere verontwaardigde reacties
):Citaat:Dravers zijn opzich helemaal niet geschikt voor endurance, want ze lopen vaak achter te breed om te kunnen sporen op smalle paadjes.

Citaat:Maar voor de endurance: realiseer dat dravers niet zomaar altijd met veel strijklappen en andere bescherming om hun benen lopen, omdat het nodig is.
Dat ze dravers in de koers, waarbij ze snelheden halen van 50 km/u of meer, beenbescherming omdoen is niet meer dan logisch (hoewel er ook genoeg dravers zonder beenbescherming koersen). Want een keer aantikken op zo'n snelheid kan funest zijn. Maar buiten dat lopen ze echt niet met allerhande bescherming om, niet in de wei en ook niet in de training. Ook dravers onder het zadel kunnen, net als andere rassen, in 99% van de gevallen zonder beenbescherming.
, hij kan wel opgefukt raken tijdens zo'n wedstrijd, maar hij wordt ook weer snel koel in het hoofd
Lenneke_ schreef:Het was even typen, maar hier is het dan
'
corine1981 schreef:Ik vind het onzin om te stellen dat een arabier zo vaak in de uitslagen terug te vinden is omdat nu eenmaal het verhaal gaat dat het een goed endurancepaard is.
Ook een arabier moet je trainen. En dat hoeft niet per definitie makkelijker te gaan dan bij een ander paard. En ook niet elke arabier is geschikt.
Natuurlijk moet je een arabier ook trainen. Maar de kans dat je op het idee komt om a) met je arabier endurance te gaan rijden, of b) een arabier te kopen omdát je endurance wil gaan rijden is gewoon veel groter dan bij andere rassen. Een paard van een relatief zeldzaam ras (zoals de Akhal Teke) of van een ras dat gefokt is voor een ander sportdoel zal gewoon minder snel in de endurance terecht komen. En zich als ras dús minder goed kunnen bewijzen.
).
en natuurlijk hebben arabieren veel kwaliteiten voor endurance. Maar dat wil niet zeggen dat je met een ander individueel paard niet net zo ver kan komen.

Lenneke_ schreef:Ik heb een arabier omdat Anouar nou eenmaal een arabier is
Ik had totaal niks met arabieren
Lenneke_ schreef:Maar ik wil nu niet meer anders dan een arabier. Ik vind het karakter gewoon geweldig, past goed bij mij vind ik.
Maar ik heb niet voor niets voor Rex gekozen, ik kende hem al 5 jaar toen ik hem kocht. En hij is nu eenmaal een typische draver, qua karakter en gangen enzo. Dus indirect ben ik wél echt voor de draver gevallen toen. Lenneke_ schreef:Ik heb een arabier omdat Anouar nou eenmaal een arabier is
Ik had totaal niks met arabieren
Sterker nog ik zei voorheen altijd dat ik nooit een draver wilde
Lenneke_ schreef:4
Selle Fransais
"In Nederland tref je ze niet veel in de endurance, maar in Frankrijk wel. En ze doen het goed. Wat er dan weer precies voor bloed in zit weet je niet. Voor endurance heb je paarden nodig die te klein gebleven zijn voor springen en dressuur. Groot is vaak niet goed. Marathonlopers zijn ook vaak kleine mannetjes en vrouwen. Wel is de trend dat de arabieren in de endurance steeds groter en groter worden.
Maar pas op met grote paarden: grote honden worden toch ook niet zo oud?"
. Dan met verschil dat het S.F. meer springen georienteerd is en meer Engels Volbloed er in fokt.