Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

carola schreef:SFCAP: zo'n zadel noem ik geen endurance zadel, maar een zadel wat door marketing op de endurance groep is gericht. De pasvorm kán gewoon nooit goed zijn, zeker niet als je hem via internet moet bestellen.
Als ik zie hoeveel tijd er in gestoken wordt wanneer je bijv. een pegaso / massimo / gm zadel koopt! Maar ja, zo'n zadeltje voldoet vast wel wanneer je geen lange afstanden ermee gaat rijden en je paard een gemakkelijke en weinig gevoelige rug heeft.

Lenneke_ schreef:Ik zou niet voor een boomloos zadel gaan als ik jou was.
Ik vind het gevaar van puntbelasting te groot bij boomloze zadels. Niet als je alleen maar recreatieve ritjes maakt met voornamelijk stap, maar wel voor endurance.
Voorlopig wil je klasse 1 blijven rijden, maar ik denk niet dat je nu een zadel gaat kopen met het idee dat je wel weer een andere gaat kopen als je verder komt.
Ik heb de gevolgen van puntbelasting mogen ondervinden (of eigelijk Anouar), dit resulteerde in twee hele mooie witte plekken.
Zadel de deur uit gedaan en een echt goed passend boomzadel gekocht.
Eerlijk waar, ik wist niet dat Anouar zo fijn kon lopen. Hij ging gewoon halsstrekken uit zichzelf en ik altijd maar roepen dat hij dat niet kon (nee, dat kon hij idd ook niet)
Voor mij geen boomloos zadel meer.
Ik ben zeer tevreden met m'n Massimo, maar die ligt misschien iets buiten jou budget (ik heb er 1150 euro voor betaald)
Let er vooral op dat de beugelophanging niet vooraan de boom zit, dan heb je nog puntbelasting

Michelle99 schreef:@Naiade, Voel je zijn hele rug voor en na de rit. ook met je hele hand op elke kant om mogelijk warme plekken te ondekken. Met boomloos moet je proactief zoeken naar mogelijk druk plekken. Als je aan je paard overlaat, ontdek je te laat (b.v. aan kreupelheid of witte haartjes). Sucess!

Marchador schreef:Misschien stel ik dan nu een stomme vraag hoor
Maar ik wil het toch zeker weten, aangezien de ene heel tevreden endurance rijd met een boomloos en de ander niet.
Kan het niet ook liggen aan wat er onder het zadel ligt? Ik zag dat er verschillende pads te koop zijn voor het boomloze zadel. Of misschien het lichtrijden op het zadel, lijkt mij dat bij het lichtrijden er telkens druk wordt gelegd op de plek van de beugelophanging (wel druk, geen druk, wel druk, geen druk). Of zie ik zowieso dit laatste verkeerd?
) raadt het ten zeerste af. Volgens haar was het tot een km of 80 nog wel te doen, maar bij langere afstanden kreeg een paard bijna zeker problemen. En dan hebben we het over een héél klein, heel licht vrouwtje. 

pem schreef:rijdt er ook iemand met een westernzadel (al dan niet lichtgewicht)??? ik rijd al jaren western, en een endurancezadel is echt te "engels" voor me...
). Maar ook Podium, Equiflex etc. zijn op westernboom.