waarom rijden jullie endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

endurance voor winst of fun?

Winst
2 (4%)
Fun
43 (95%)

Totaal aantal stemmen: 45

AnneOmie

Re: waarom rijden jullie endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:43

woeliej schreef:
mazzeltje, gezien die 160 wil gaan rijden. Dat noem ik winst, want als je alleen voor lol zou gaan zou je toch niet persee naar die 160 toe willen aangezien dat toch wel erg heavy is

Sorry hoor maar dat noem ik geen winst! Winst is als je iedere wedstrijd perse wilt winnen en gewoon gaat lopen jagen, maar dan nog... vind ik verder ook niets verkeerds aan, als het maar niet ten koste van je paard gaat. Als een paard al veel km's in de benen heeft en jezelf een ervaren ruiter bent en je gaat voor de winst nou prima toch!

Verder is Mazzeltje mijn rijmaatje en ik heb dit seizoen alle wedstrijden met haar samen gereden en ik kan je wel zeggen dat wij absoluut nog niet voor de winst zijn gegaan dit seizoen!! Als het aan onze paarden had gelegen wel, maar Mazzeltje hamert er juist op om het nog rustig aan te doen... eerst de km's in de benen!! Beetje kort door de bocht van je vind ik om te zeggen dat ze voor de winst gaat omdat uiteindelijk haar ambitie (en ook de mijne) is om een 160 te rijden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:47

En de mijne Knipoog
Ik vind het ook kort door de bocht. Als ik voor de winst ging, dan had ik elke wedstrijd bovenaan in de uitslag gestaan Ja

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:15

woeliej schreef:
mazzeltje, gezien die 160 wil gaan rijden. Dat noem ik winst, want als je alleen voor lol zou gaan zou je toch niet persee naar die 160 toe willen aangezien dat toch wel erg heavy is

Op de vraag ga je voor de winst of voor de fun was dit mijn antwoord. Ik kan daar niet uit kiezen daarom geen van beide gekozen.
mazzeltje schreef:
Geen van beide.
Ik wil wel alles uit mijn paard halen wat er in zit en als dat lukt is het winst, maar dat hoeft niet een goed plaatsing in het klassement te zijn!

Op de vraag wat je doel is, is dit mijn antwoord!
mazzeltje schreef:
Mijn doel is zo ver mogelijk te komen als haalbaar is!
Dus 160 is best een ambitie van mij, maar de weg daarheen is lang en wie weet niet voor ons weggelegd!
Voorlopig eerst maar klasse 3 Holten, haha!

Lijkt mij dus allemaal vrij duidelijk!
Ik rij endurance omdat ik dat vreselijk leuk vind en mijn paard ook, en het doel is zo ver mogelijk komen als haalbaar is. En dat is dan voor mij de winst, voor het klassement heb ik nog nooit gereden, maar als ik vind dat mijn paard er aan toe is zal ik dat zeker wel eens gaan proberen!
Ik ben best fanatiek en waarom niet als je paard het kan en er aan toe is!

En AO, thnx dat je het even uitgelegd hebt!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:22

Gewoon lekker voor de fun, het is tenslotte toch "gewoon" een buitenrit in een andere omgeving dan je eigen.
En winst is vaak mooi meegenomen (zeker in het begin van de endurance carriere).

Wel wil je natuurlijk iedere keer een beter resultaat zien tov de vorige wedstrijd.

Maar best kans dat ik volgend jaar weer een andere mening heb.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:28

Haha!

Ik denk er trouwens precies zo over als Saskia en Griebels.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:36

Het klinkt misschien vreemd maar ik kan training alleen opbrengen als ik een bepaald doel voor ogen heb.
En in eerste plaats moet het leuk zijn maar ik wil op den duur wel een bepaalde vooruitgang zien en kunnen werken naar dat bepaald doel. En inderdaad: de ene zijn doel is 30 km uitrijden, de ander 120 km. Niets mis mee. Het is natuurlijk altijd de vraag of dit doel binnen de capaciteiten van jezelf en je paard behaald kan worden maar ik vind het voor mezelf een gezonde en goede stimulans. Als ik geen doel heb, train ik minder gericht.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:42

"Gewoon een buitenrit' wil ik het persoonlijk nou ook weer niet noemen... klasse I nog wel maar vanaf klasse II en hoger is het meer dan 'gewoon een buitenrit'! Als ik een gewone buitenrit ga maken ga ik toch echt geen 60 km ofzo met 13 km p/u of hoger maken Knipoog

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:43

Idd Smoske, zo heeft iedereen een persoonlijk doel en daar is helemaal niets verkeerds aan Lachen fijn toch dat iedereen op zijn eigen manier kan genieten van de endurance!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:54

AnneOmie schreef:
"Gewoon een buitenrit' wil ik het persoonlijk nou ook weer niet noemen... klasse I nog wel maar vanaf klasse II en hoger is het meer dan 'gewoon een buitenrit'! Als ik een gewone buitenrit ga maken ga ik toch echt geen 60 km ofzo met 13 km p/u of hoger maken Knipoog

13 kmh nog niet, maar stap is zeker in mijn reguliere buitenritten niet iets dat de hoofdmoot vormt.

Maar ben met je eens dat boven de 60km geen "gewone" buitenrit meer is.
Klasse 1 moet je wel zo beschouwen, vind al het "krampachtige" gedoe dat sommige laten zien met koelen e.d. nog even te veel.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:07

Ja, daar is al veel over gezegd volgens mij! Pling Maar Ruud als je paard panisch is met koelen (sprak zij uit ervaring Clown ) dan is oefenen in klasse 1 geen overbodige luxe! Haha!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 12:20

Zeker, maar je ziet vaak toestanden van complete gezinnen die staan te koelen zonder enig nut (of zelfs averechts effect).
Laat k1 gewoon een ervaring zijn zonder klassement.

Heb gelukkig zelf een koele kikker die bij de eerste keer met een fles water zo iets had van: "Ja en nu??"

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 12:44

bella24 schreef:
Dan is winst wel een vaag begrip. Het is niet meer dan logisch dat je een bepaalt doel hebt als je met een sport bezig bent. Dat vind ik niet hetzelfde als gaan voor de ‘winst’, daarbij denk ik eerder aan een plaatsje bovenin het klassement…

kwestie van ongelukkige woordkeuze vrees ik Knipoog En persoonlijke opvatting.

ik bedoelde dus meer of het lang leven de lol was en min of meer zonder echt 'doel' de wedstrijd rijden of toch wel de ambitie hebben om echt goed te worden en verder op te komen

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:01

Ruudjw schreef:
Zeker, maar je ziet vaak toestanden van complete gezinnen die staan te koelen zonder enig nut (of zelfs averechts effect).
Laat k1 gewoon een ervaring zijn zonder klassement.

Heb gelukkig zelf een koele kikker die bij de eerste keer met een fles water zo iets had van: "Ja en nu??"

Mee eens en wat mij betreft mogen ze inderdaad ook het hele klassement schrappen uit de klasse I!

Woeliej, ik had al het idee dat het gewoon een andere woordkeuze was maar de poll is misschien wat onduidelijk. Ik denk dat iedereen die klasse II en hoger rijdt wel een zeker doel voor ogen heeft. Gewoon omdat je vanaf klasse II toch gericht moet trainen en (tenminste enigszins) moet gaan nadenken over materiaal, voeding, verzorging en huisvesting. Ik vermoed dat er alleen in Klasse I mensen rond rijden zonder enig doel, just for fun. De rest heeft (hoe vaag ook) toch wel een doel voor ogen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 13:32

AnneOmie schreef:
woeliej schreef:

Sorry hoor maar dat noem ik geen winst! Winst is als je iedere wedstrijd perse wilt winnen en gewoon gaat lopen jagen, maar dan nog... vind ik verder ook niets verkeerds aan, als het maar niet ten koste van je paard gaat. Als een paard al veel km's in de benen heeft en jezelf een ervaren ruiter bent en je gaat voor de winst nou prima toch!

Verder is Mazzeltje mijn rijmaatje en ik heb dit seizoen alle wedstrijden met haar samen gereden en ik kan je wel zeggen dat wij absoluut nog niet voor de winst zijn gegaan dit seizoen!! Als het aan onze paarden had gelegen wel, maar Mazzeltje hamert er juist op om het nog rustig aan te doen... eerst de km's in de benen!! Beetje kort door de bocht van je vind ik om te zeggen dat ze voor de winst gaat omdat uiteindelijk haar ambitie (en ook de mijne) is om een 160 te rijden.

wedstrijden rij je toch altijd omdat je het leuk vind, dus volgens jou kun je dan dus geen lijn trekken? Dat vind ik weer erg overdreven.. En ik zeg ook helemaal niet dat mazzeltje slecht is voor haar paard of wat dan ook.. Als zij graag 160 wil rijden moet ze dat vooral doen, nix mis mee zolang bijde parijen er lol aan beleven, maar zoals ze zelf ook al een uitlegt, zit er toch wel een kern van winst of hoe je het dan maar noemen wilt.

Ik trek onderscheid in de meer 'serieuse' ruiter en de gegen die het geen bal kunnen schelen om wel of niet hoger op te komen. Ongeacht of die persoon nou wel of niet goed voor zijn paard is kwa rijstijl, dat stond los van mijn vraag. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:32

Puur voor de fun en het goed uitrijden. Plaatsing maakt me echt geen bal uit, bovenin eindig ik toch nooit dus daar hoef ik het niet voor te doen. belangrijkste vind ik dat mn paard gezond is na zo'n rit en een leuke tijd/snelheid is meegenomen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:49

Ik heb gekozen voor fun, maar ik heb wel een doel! Lachen

Mijn streven is om jarenlang met hetzelfde paard kilometers te maken, het paard heel te houden, zo min mogelijk afgekeurd te worden en proberen steeds een stapje verder te gaan in de afstanden.

Dat doel is tot nu toe aardig gelukt: mijn draver is in de 5 jaar dat we starten nog nooit afgekeurd, en we hebben bijna 1000 goedgekeurde wedstrijdkilometers op onze naam staan nu. Best een mooie prestatie vind ik, zeker gezien zijn leeftijd die tegen de 25 loopt. Lachen
Afgelopen herfst liep hij zijn langste afstand tot nu toe, 75 km onder zware omstandigheden. Nu zal het onder minder zware omstandigheden wel wat gemakkelijker zijn, maar ik weet niet of ik met hem nóg verder wil gaan qua afstand. Met een eventueel nieuw, jonger paard zou dat wel mijn doel zijn.

Verder is het ook een beetje mijn doel om dit alles met een draver te doen, maar dat is gewoon omdat ik het geweldige paarden vind, en ik het goed vind de bestaande vooroordelen een beetje uit de weg te helpen helpen. Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:50

woeliej schreef:
[Ik trek onderscheid in de meer 'serieuse' ruiter en de gegen die het geen bal kunnen schelen om wel of niet hoger op te komen. .

Dit vind ik dan weer krom gesteld. Net of iemand die niet voor de winst of een klasse hoger gaat niet serieus is? Ik rij al aardig wat jaartjes serieus in de klasse 1 rond, gewoon omdat ik die afstanden lang zat vind (buiten alles wat ze naast de endurance nog eens presteert).
Heb geen behoefte aan een langere afstand omdat je dan ook weer langer onderweg bent, vaak met overnachten zit zodat je niet om onmogelijke tijden je nest uit hoeft, en dat scheelt weer centen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet serieus bezig ben mijn paard te trainen en te verbeteren. Alleen behoefte aan een stapje hoger hebben we (ik, paard en groom) gewoonweg niet, we zijn tevreden met wat we presteren.

Maar snap wel wat je wilt zeggen, je bedoeld de ruiters die voor de langere afstanden gaan, ongeacht of ze in de prijzen rijden, en de in de prijzen rijders mensen die echt voor het winnen gaan.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 15:59

ik bedoel ook echt niet dat jij niet serieus bent hoor, ik probeer echt nietmand te beledigen ofzo, heb alleen beetje moeite met de goede woorden vinden geloof ik, haha. Clown

En kennerlijk heb ik mezelf nog niet echt duidelijk gemaakt. Ik bedoel helemaal niet de mensen die om prijzen rijden, maar de gegen die echt streven naar 160 km, de zwaardere klasses waar toch een hele hoop meer van bijde word verlangd. En dus de mensen zoals jou die niet verder hoeven te komen als klasse 1 omat ze dat leuk genoeg vinden.

heb ik zo niemand meer op zijn ziel getrapt? Bloos

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:23

woeliej schreef:
En kennerlijk heb ik mezelf nog niet echt duidelijk gemaakt. Ik bedoel helemaal niet de mensen die om prijzen rijden, maar de gegen die echt streven naar 160 km, de zwaardere klasses waar toch een hele hoop meer van bijde word verlangd. En dus de mensen zoals jou die niet verder hoeven te komen als klasse 1 omat ze dat leuk genoeg vinden.

heb ik zo niemand meer op zijn ziel getrapt? Bloos

Uhm vind je het heel erg als ik er eigenlijk niets meer van begrijp wat je nou precies bedoeld Scheve mond

Endurance rij je in wedstrijdverband en ik denk dat iedereen die wedstrijden rijdt, of het nou dressuur of SGW of endurance is, voor zichzelf wel een bepaald doel/ambitie voor ogen heeft! Wat dat doel dan ook mag zijn dat is voor ieder persoonlijk. Voor de 1 is dat lekker klasse I rijden en voor de ander is dat het streven om uiteindelijk klasse 4 te worden. Als je het paard ervoor hebt en je bent verder in de sport en je geniet er samen van... waarom dan niet... is daar iets verkeerd aan ofzo Verward Mag je dan geen ambities/doel hebben in de endurance Verward

Volgens mij heb jij net je 1e wedstrijd ofzo gereden en misschien nog niet helemaal besmet met het endurance virus Knipoog Toen ik net begon in de endurance had ik ook hele andere ambities en moest er niet aan denken om ooit een klasse II te rijden... zoooooveel km's! Maar op een gegeven moment stel je je doel/ambities bij.

En nee mij trap je niet op mijn ziel, want voel me totaal niet door je aangesproken Knipoog *LOL*

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 16:51

[quote="AnneOmie"]Toen ik net begon in de endurance had ik ook hele andere ambities en moest er niet aan denken om ooit een klasse II te rijden... zoooooveel km's! Maar op een gegeven moment stel je je doel/ambities bij.
[\quote]
Daar heb je zeker een punt! Ja Sterker nog, ik denk dat vrijwel niemand aan endurance is begonnen met het doel 160 km te rijden. Knipoog

Ik begon destijds om een leuke uitlaatklep voor mijn paard te vinden, om toch iets van wedstrijdelement te hebben, en vooral te genieten van de zo handig uitgezette ritten in mooie gebieden, waar je anders niet snel zou komen. De mensen die 2 rondjes gingen verklaarde ik voor gek Nors opkijken , ik vond 1 rondje wel genoeg!
Maar op een gegeven moment heb je je rondje af, en zijn jij en je paard nog zo fit... eigenlijk zonde om al naar huis te gaan! Haha! Dus dan probeer je er eens een rondje achteraan te plakken. Enzovoorts.
Langzaam neemt het je hele manier van rijden en omgaan met paarden over, ga je overal bewuster mee om. Maar dat sluipt er langzaam in. Lachen

Zo ook bij mijn ouders, die altijd riepen dat ze nóóit meer dan 1 rondje zouden doen. Ze hebben beide inmiddels enkele goede klasse II's achter de rug. Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 16:51

wat kan jij de boel verdraaien zeg.. Ik heb nooit beweerd dat het slecht is om klasse 4 te rijden of wat dan ook... Ik wil alleen graag weten wie dat wel zou willen en wie dat niet persee hoeft, dat is het hele punt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:37

Dus eigenlijk is je vraag welke ruiters de ambitie hebben om klasse 4 te gaan rijden en welke niet?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 17:47

Ik heb de ambities om klasse 4 te rijden.

Voor mij is het wel meer dan een buitenrit. Natuurlijk is het voor de lol, anders deed ik het niet.
Maar ik steek er wel heel veel tijd en geld in (en natuurlijk mijn ouders, zonder hen geen endurance voor mij) Ik ben veel bezig met het internet afstruinen op zoek naar informatie, ik probeer veel op te steken van mensen die meer ervaring hebben dan ik (in de endurance, maar ook andere takken van de paardensport), noem maar op.
Het is voor mij echt wel meer dan een buitenrit in een andere omgeving.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:39

griebels schreef:
Dus eigenlijk is je vraag welke ruiters de ambitie hebben om klasse 4 te gaan rijden en welke niet?

ja , gewoon het voor hun hoogst haalbare eruit proberen te halen zegmaar dus er echt voor gaan.

en dus de mensen die niet zo nodig in een hoge klasse ( 4 ) hoeven te rijden maar al uitdaging genoeg vinden in klasse 1 of 2.

Zo dus mijn onduidelijke gebrabbel opgehelderd? Haha!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 20:42

Nina_rex schreef:
AnneOmie schreef:
Toen ik net begon in de endurance had ik ook hele andere ambities en moest er niet aan denken om ooit een klasse II te rijden... zoooooveel km's! Maar op een gegeven moment stel je je doel/ambities bij.
[\quote]
Daar heb je zeker een punt! Ja Sterker nog, ik denk dat vrijwel niemand aan endurance is begonnen met het doel 160 km te rijden. Knipoog

Ik begon destijds om een leuke uitlaatklep voor mijn paard te vinden, om toch iets van wedstrijdelement te hebben, en vooral te genieten van de zo handig uitgezette ritten in mooie gebieden, waar je anders niet snel zou komen. De mensen die 2 rondjes gingen verklaarde ik voor gek Nors opkijken , ik vond 1 rondje wel genoeg!
Maar op een gegeven moment heb je je rondje af, en zijn jij en je paard nog zo fit... eigenlijk zonde om al naar huis te gaan! Haha! Dus dan probeer je er eens een rondje achteraan te plakken. Enzovoorts.
Langzaam neemt het je hele manier van rijden en omgaan met paarden over, ga je overal bewuster mee om. Maar dat sluipt er langzaam in. Lachen

Zo ook bij mijn ouders, die altijd riepen dat ze nóóit meer dan 1 rondje zouden doen. Ze hebben beide inmiddels enkele goede klasse II's achter de rug. Knipoog

hier ga ik volkomen in mee, zo is ook mijn bedoeling op dit moment! Haha!