koelingsgel op de benen doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: koelingsgel op de benen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:15

had bij de clinic gehoord janet dat als je de benen koelt met ijspacs je ook de hartslag naar beneden haalt en het paard beter koelt. Dus in dat opzicht lijkt het nut te hebben

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:06

Dan zou het nut hebben voor onderweg, niet voor na de wedstrijd.
Als de hartslag niet gewoon zakt in een half uur is er iets net goed lijkt me

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:45

splash1999 schreef:
had bij de clinic gehoord janet dat als je de benen koelt met ijspacs je ook de hartslag naar beneden haalt en het paard beter koelt. Dus in dat opzicht lijkt het nut te hebben

Ten eerste zitten er in de onderbenen van het paard nauwelijks bloedvaten en spieren, dus ik betwijfel dat het koelen van de onderbenen invloed heeft op de kerntemperatuur van het lichaam (romp en hals).
Ten tweede wordt door het koelen de circulatie (van bloed en lymfevocht) minder, aangezien de paar bloed- en lymfevaten die er wel zitten samentrekken a.g.v. de kou.

Om die laatste reden zijn er ook mensen die zeggen dat koelen juist een averechts effect heeft op de benen: door de verminderde circulatie neemt de doorbloeding en de afvoer door lymfevocht af. Door warmte en vooral beweging nemen deze toe.

Bovendien moet je denk ik onderscheid maken tussen grote en kleine wedstrijden, en het doel waarmee je die rijdt. Ik wil na een (kleine) wedstrijd graag zien hoe mijn paard de belasting doorstaan heeft. Maar bij een grote wedstrijd wil men meestal gewoon zo goed mogelijk presteren, en doe je dingen in het kader daarvan. Bijv. zelfs benen koelen in de vetgate. En als je dan ook nog een transport/BC-keuring hebt de dag erna wil je dat je paard er zo goed mogelijk uitziet, met mooie dunne benen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:28

Als je na een training of wedstrijd warme onderbenen hebt bij het paard (warm is bloed stollen) en je dan koelt, zorg je voor een betere doorbloeding wat meer minder kans geeft op blessures...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:21

griebels schreef:
warm is bloed stollen

Verward Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar volgens mij is het algemeen bekend dat warm meer doorbloeding betekent (en andersom, meer doorbloeding geeft warmte) en koud minder doorbloeding. Door kou trekken de vaten samen, door warmte gaan ze verder openstaan. Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:22

Uhh dat heb ik van de DA en van een fysiotherapeut Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:57

Zou ik heel raar vinden, als dat zo is zou het lichaam wel heel vreemd bezig zijn.

Eiwitten kunnen gaan stollen van warmte, dat is ook de reden waarom je dood kan gaan aan hele hoge koorts. Maar bij inspanning lijkt me dit zeer onwaarschijnlijk.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:36

ik weet het ook uit eigen ervaring omdat ik een bloedvat-afwijking heb. Bij warm weer, inspanning, en benauwd hebben knapt er een bloedvat omdat het bloed gaat stollen...