splash1999 schreef:had bij de clinic gehoord janet dat als je de benen koelt met ijspacs je ook de hartslag naar beneden haalt en het paard beter koelt. Dus in dat opzicht lijkt het nut te hebben
Ten eerste zitten er in de onderbenen van het paard nauwelijks bloedvaten en spieren, dus ik betwijfel dat het koelen van de onderbenen invloed heeft op de kerntemperatuur van het lichaam (romp en hals).
Ten tweede wordt door het koelen de circulatie (van bloed en lymfevocht) minder, aangezien de paar bloed- en lymfevaten die er wel zitten samentrekken a.g.v. de kou.
Om die laatste reden zijn er ook mensen die zeggen dat koelen juist een averechts effect heeft op de benen: door de verminderde circulatie neemt de doorbloeding en de afvoer door lymfevocht af. Door warmte en vooral beweging nemen deze toe.
Bovendien moet je denk ik onderscheid maken tussen grote en kleine wedstrijden, en het doel waarmee je die rijdt. Ik wil na een (kleine) wedstrijd graag zien hoe mijn paard de belasting doorstaan heeft. Maar bij een grote wedstrijd wil men meestal gewoon zo goed mogelijk presteren, en doe je dingen in het kader daarvan. Bijv. zelfs benen koelen in de vetgate. En als je dan ook nog een transport/BC-keuring hebt de dag erna wil je dat je paard er zo goed mogelijk uitziet, met mooie dunne benen.