Hartslagmeting, objectief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Re: Hartslagmeting, objectief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:04

Ik geloof dat alle ervaren enduranceruiters het erover eens zijn dat de hartslag géén echt eerlijke maat is voor de vermoeidheid van het paard. Knipoog Natuurlijk, de grens van 60 is op zich heel vast en duidelijk, maar die 60 betekent voor ieder paard of op iedere dag iets anders.
Maar... er is nu eenmaal niets beters. Er is al vanalles geopperd, zoals het meenemen van de hartslag in rust of tijdens de voorkeuring, maar daar zou het ingewikkelder en onoverzichtelijker maken, en er zou gemakkelijk misbruik van gemaakt kunnen worden (zorgen dat je anders zo rustige paard op de voorkeuring een hogere hartslag krijgt Knipoog ).

En dan nog, de gemeten hartslag bestaat uit een optelsom van de 'ware' hartslag (wat je eigenlijk wil weten) + de invloed van omgevingsfactoren + systematische meetfouten (door de apparaten die je gebruikt en doordat de waarnemer ook een bepaalde meetfout heeft) + random error (ruis).
Het is helaas onmogelijk deze getallen te scheiden, wel kun je zoals Carola zegt zorgen voor zo optimaal mogelijke omstandigheden om zowel de meetfouten als de invloed van omgevingsfactoren te beperken (aan de ruis is niks te doen), zodat de gemeten waarde zo dicht mogelijk bij de ware hartslag komt. En daar kun je als ruiter ook iets aan doen, door te zorgen dat je paard zo goed en rustig mogelijk gepresenteerd wordt.

Het introduceren van de mogelijkheid tot subjectieve beoordeling door de veterinair(e assistent) lijkt me niet wenselijk, omdat het 1. aanleiding zal geven tot vele vruchteloze discussies, 2. zeer incompatibel is met de regels in het buitenland, en 3. moeilijk te controleren en te toetsen is.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:24

Nina schreef:
Citaat:
Ik geloof dat alle ervaren enduranceruiters het erover eens zijn dat de hartslag géén echt eerlijke maat is voor de vermoeidheid van het paard.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik denk dat er wel twee dingen duidelijk gescheiden moeten worden, namelijk: eerlijk/oneerlijk en objectief/subjectief. Dat zijn namelijk twee totaal verschillende dingen. Misschien had de topictitel moeten zijn: Hartslagmeting, eerlijk?

In mijn ogen is hartslagmeting inderdaad niet helemaal eerlijk maar wel objectief.

Nina schreef:
Citaat:
Het introduceren van de mogelijkheid tot subjectieve beoordeling door de veterinair(e assistent) lijkt me niet wenselijk, omdat het 1. aanleiding zal geven tot vele vruchteloze discussies, 2. zeer incompatibel is met de regels in het buitenland, en 3. moeilijk te controleren en te toetsen is.

Eens, daarom zou ik dus ook de huidige objectieve manier van hartslag-meten willen behouden.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:23

Napie schreef:
Maar in de uitslagen zie ik altijd alleen de hartslagen staan. Ik weet wel dat de andere zaken ook meetellen in de beslissing wel of niet uitsluiten maar volgens mij is het zo dat als alles goed is maar de hartslag boven de 60 is je toch zit aan je verplichte rust. Is dit ook zo als de ademhaling te hoog is of de turgor niet goed is?
Misschien geen endurance ervaring maar wel samengestelde wedstrijden met PA controle. Daar zag je soms paarden die er doorheen zaten maar toch een goede hartslag hadden.

De hartslag staat in de uitslagen omdat die hartslag dus uiteindelijk de doorslag geeft of je de wedstrijd goed uitgereden hebt of niet. Met hartslag boven de 60 wordt je sowieso niet opgenomen in het klassement. Bij de keuringen wordt wel degelijk gekeken of je paard nog fit oogt! Diverse factoren zijn van belang of je paard wordt goedgekeurd of niet. Als de vets vinden dat de algehele conditie van een paard niet goed genoeg is, dus ook turgor/darmgeluiden e.d. en hij niet meer fit oogt dan kan hij ook afgekeurd worden.

Gelukkig heb ik zelf een paard met een vrij makkelijke en stabiele hartslag en hij is erg rustig op wedstrijdterrein. Een tijdje geleden heb ik al mijn vetkaarten nagekeken en Omar heeft veelal dezelfde hartslagen. Bij de voorkeuring vaak rond de 36-44, bij p/a / vetgate vaak rond de 48-54 en bij finish klasse II laatst in galop 54 Haha! Bij de nakeuring zit hij meestal weer tussen de 36-44. Vaak heb ik bij de finish zelfs nog een lagere hartslag dan bij de vetgate. Maar ik moet ook uitkijken want als ik bijvoorbeeld mijn paard weer te veel koel dan gaat zijn hartslag stijgen omdat hij het dan koud krijgt (bibberen), maar hier werd dan wel weer rekening mee gehouden door vets en die gaven mij aan dat hartslag steeg omdat hij het koud had, die fout maak je dus 1x Knipoog Gelukkig heb ik zelf eigenlijk nog nooit negatieve ervaringen met keuringen gehad. Ik denk dat ik dan wel zou schrikken als mijn paard opeens een hartslag zou hebben die niet meer wil zakken bij de keuringen en dat dan voor mij echt een signaal is dat er iets niet goed zit.