Uitleg van groompunten en P/A voor groom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Uitleg van groompunten en P/A voor groom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:39

Splash, had het niet anders kunnen verwoorden.

Na mijn weten mag je ook buiten de route om groomen hoor. Zie ik meestal wel gebeuren maar heb er geen behoefte aan gehad. In de twee km voor de finish mag je niet stil staan alleen om af en op te stappen. Voor de vetgate weet ik zo niet, zou best logies zijn ivm een maximum trajectsnelheid.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:25

Maar mijn groom (mendurance, dus water hebben we mee op de kar) zou in die twee kilometer in theorie mogen koelen als we maar blijven stappen (groom mag naast de kar lopen in die twee km)?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:42

Je mag ook stil staan om te laten drinken. Zolang je je verder in de richting van de route blijft bewegen mag je zoveel koelen als je wil.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:43

Ernaast lopen mag mits je je dus maar richting finish begeeft.

DIt geld ook voor onder het zadel. Je groom zou bv mee kunnen lopen en flessen aangeven.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:45

Lenneke_ schreef:
Je mag ook stil staan om te laten drinken. Zolang je je verder in de richting van de route blijft bewegen mag je zoveel koelen als je wil.

Om te laten drinken staat niet meer in het regelement.

Art 602 uit het disciplineregelement:

4. Deelnemers dienen de start- en finishlijn rijdend te passeren. Men mag binnen 2 kilometer voor de P/A, vetgate of finish niet stilstaan, behalve om op of af te stijgen. Te allen tijde moet men zich in de richting van de uitgezette route bewegen. Opzettelijk tijdrekken kan leiden tot diskwalificatie.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:47

Bloos Bloos Bloos

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:48

Ik heb de vorige keer van Rieja geleerd dat je dus wel er naast stappend de PA binnen mag komen (was met het warme weer in Onstwedde wel handig vond ik)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:48

foei toch Haha! tis maar goed dat je niet meer in klasse 1 rijd

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:50

Lenneke_ schreef:
Bloos Bloos Bloos

Geeft niks het is wel zo geweest dat je mocht laten drenken, maar dat mag nu dus helemaal niet meer in de laatste 2 km voor PA/Vetgate/Finish. Dus ook niet in de hogere klasse!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:51

Waarom eigelijk niet vanaf klasse 2? Dan zit je zonder maximum snelheid en in de vetgate sta je toch stil voor je gaat aanbieden

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:55

Ik denk dat er teveel mensen van de regeling gebruikt maken om tijd te rekken. In principe is er tijdens de route genoeg tijd om een paard te laten drinken en moet het niet van de laatste 2 km afhangen.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:49

Volgens mij mag je altijd wel laten drinken, erg raar als het niet zo is, en vanaf de klasse 2 mag het zeker!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:20

Het staat toch echt in het regelement dat het niet mag (zie mijn post hierboven ergens)

Er staan daar geen uitzonderingen bij dus ik mag aannemen dat die 2 km gewoon opgaat voor alle klassen Verward

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:24

maar bij klasse 2 hoef je geen tijd te rekken en zorgen dat ie met een HF onder de 60 over de finish komt.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:29

Klopt, maar volgens de regelementen mag het dus niet.

Tenminste ik kan nergens de uitzondering vinden dat het wel zou mogen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:59

mazzeltje schreef:
Volgens mij mag je altijd wel laten drinken, erg raar als het niet zo is, en vanaf de klasse 2 mag het zeker!

Als jouw paard door kan blijven lopen tijdens het drinken mag het ja Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:10

Dan is dat dus veranderd!?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:50

Jup.
maar geeft toch niet? Bijna niemand laat binnen die afstand zijn of haar paard nog drinken. Alleen om tijd te rekken. Want anders kan het ook wel als je eenmaal op de p/a of finish bent.

Mirabagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:05

Hoi Silence,

Je start samen met een ervaren endurance ruiter omdat je gevraagd hebt om begeleiding. Tijden de rit kun je alle vragen die je al hebt of onderweg tegen komt stellen. Ook aan het groomen wordt door de begeleiding uitgebreid tijd besteed. Zo kunnen jij en je moeder samen leren wat je wel en (beslist) niet moet doen. Wat je hierbij wel moet bedenken is dat alle paarden anders zijn, wat het paard van de begeleiding prettig vind/geleerd heeft hoeft niet persé de beste mannier voor jou en je pony te zijn. Zoals hierboven al een aantal keer vermeld staat is het luisteren naar je paard, en dat is best moeilijk en lukt niet in één wedstrijd. Door het te doen leer je keer op keer een beetje bij, niet alleen jij maar ook je pony leert van elke wedstrijd. Zelfs top-endurance ruiter leren nog elke wedstrijd (al is het op dit niveau de puntjes op de i) en als zij met een nieuw/ander paard beginnen moeten ook zij weer samen met het paard leren wat voor hen het beste werkt.
Luister dus goed naar iedereen en bedenk je maar dat alleen een niet gestelde vraag een domme vraag is.

Ik wil dit topic en de vragen en reacties even aangrijpen om de ervaren ruiters een vraag te stellen.
(hierbij besef ik mij dat een aantal van jullie zich al op vele manieren voor de sport inzet OK dan! )
Wil je jou ervaringen, zoals het groomen, eens delen met een klein groepje beginners van deze prachtige sport meld je dan (volgend jaar) als begeleider aan. Het is de leukste vrijwilligers taak die er is en je maakt er veel mensen blij mee.

Al vast bedankt en tot zondag
Carla Nijhoff

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 10:10

Dat is een super antwoord. Dank je wel.
Daar hebben we zeker wat aan. Ons mam zal het ook erg fijn vinden, dat er aandacht besteed word aan het groomen.
Erg fijn dat mensen deze taak op zich willen nemen.

Ik merk nu wel, hoe lastig het begin is, dus als ik de wedstrijden blijf doen, zal ik in de toekomst ook zeker andere ruiters gaan begeleiden tijdens hun kennismakingsklasse.
Ik waardeer de begeleiders echt, dat meen ik.
Heel fijn, dat je op deze manier wat hulp kunt krijgen bij de eerste stapjes om het zo maar te zeggen.

Want er wordt hier wel gereageerd met bijvoorbeeld: Het is vragen naar de bekende weg.
Maar als je nieuw bent, is dat nog geen bekende weg.
En daarom ben ik erg blij dat de begeleiders dit wel begrijpen en ons wat wegwijs willen maken.

Voor mijn begeleider(s) van zondag: Alvast ontzettend bedankt OK dan!

Tot zaterdag Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:26

Silence schreef:
Ik merk nu wel, hoe lastig het begin is, dus als ik de wedstrijden blijf doen, zal ik in de toekomst ook zeker andere ruiters gaan begeleiden tijdens hun kennismakingsklasse.

Grappig, ik vond 'het begin' juist allemaal erg meevallen. Ik heb me wel goed voorbereid maar toch ook geprobeerd er een beetje mijn eigen weg in te zoeken. In mei heb ik mijn eerste wedstrijd gereden en ben meer gestart met het idee 'ik zie wel hoe het gaat', we kunnen ook een 'gewone' buitenrit maken dus dit moet ook lukken...en inderdaad, het lukte (al valt het met de snelheid nog niet mee Knipoog ) Bovendien zijn er veel mensen die je willen helpen en vragen beantwoorden op de wedstrijd zelf. Natuurlijk zijn er veel dingen waar we nog handiger in moeten worden, zoals het groomen en de snelheid e.d. maar volgens mij zijn dit echt dingen de je pas kunt leren door ze te ervaren. Een goede voorbereiding is natuurlijk belangrijk maar je kan niet alles van te voren weten en dat is ook niet nodig denk ik, de kennismakingsklasse is er juist om al doende te leren.
Veel succes maar vooral heel veel plezier!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 10:29

Bij het meeste heb ik inderdaad ook wel zoiets, we zien vanzelf hoe het gaat.
Maar sommige dingen zijn gewoon handig (vind ik) om vooraf te weten.

Ik weet ook heel goed, dat we zondagavond echt niet alles weten en perfect zal het echt niet gaan.
Maar dat hoeft ook niet, het is voor ons allemaal (incl. paardje) de eerste keer op wedstrijd, dus we maken er gewoon een leuke dag van.

Plezier zullen we zeker hebben, daar twijfel ik niet aan.
En langzaam maar zeker zullen we veel te weten komen, waar we heel veel aan zullen hebben Ja

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:42

Ik heb me ook niet druk gemaakt over de eerste keer. Ik dacht ook, ik zie wel. Gaat er iets ´fout´ dan zien we dat de volgende keer wel weer. Zolang je het maar naar je zin hebt. Dat is ook wat de rest probeert te zeggen. Maak je niet te druk, er hangen geen levens vanaf. Ga gewoon fijn rijden.

Ik ben de eerste keer gewoon in klasse 1 gestart en ben onderweg aan Ruud blijven hangen. Was erg gezellig en ik heb hem helemaal leeg gevraagd Haha! En dan nog weet je lang niet alles, je leert altijd weer bij. Ook door met een ander paard te starten of door anderen te helpen of te vrijwilligeren bij een wedstrijd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 10:43

Dat er iets fout gaat, is voor mij ook niet erg.
Het gaat nu vooral om de ervaring, omdat het voor allemaal helemaal nieuw is. Knipoog

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:07

Het belangrijkste zijn je entingen. Wat dat betreft mogen wel meer beginners zich even in vanalles verdiepen. Te vaak worden mensen nog naar huis gestuurd omdat de entingen niet kloppen.

En Ronald, ik wil jouw wedstrijd nu even graag zelf rijden maar voor volgend jaar wil ik me zeker voor de begeleiding opgeven. (als de paarden meewerken natuurlijk...je weet het nooit )

Ik moet dan toch ook weer een reden hebben om bij de BBQ aanwezig te zijn Haha!