versnelde promotie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Re: versnelde promotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:58

ik heb het zelfde probleem als griebels. Ik kan mijn pony wel op mijn tempo laten lopen. Maar dan moet ik wel constant ophoudingen blijven maken omdat hij anders gewoon dom door stiert. En tussendoor stappen wil alleen als ik afstap, want anders gaatie zich helemaal opfokken en steeds aandraven en dribbelen

dus ik wil het tempo opzich wel laag houden, maar dan moet ik de pony zo erg dwars zitten dattie er niet veel lol meer in heeft... Daarom hou ik het tempo liever ietse hoger (zoals hij idd ook een beetje van thuis is gewend, maar zit voor overgroot deel ook int beestje) zodat we tenminste lol aan de wedstrijd kunnen beleven

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:06

Tja ik ken het probleem want die van mij wil ook maar harder en harder. Maar het punt is dat zij niet weten hoeveel km ze nog moeten gaan. Doet ie dat nu al op de kleine rondes zal ie dat ook doen bij de grote en de gevolgen zijn dan groot. Dus ik raad je aan het toch te gaan oefenen ondanks dat ie dat niet pikt. Oefening baart kunst toch

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 11:16

heb je helemaal gelijk in, zijn we in de bak ook al hard mee bezig maar hij pakt het buiten nog niet op..

Heb ook een week um heel duidelijk aangepakt met als gevolg dattie me niet meer kennen wou.. Dus ik moet een andere aanpak zien te vinden waar ik nog niet achter ben.. Want het gaat nu weer goed tussen ons en dat wil ik graag zo houden. Maar dat hoeft ook idd niet ten kosten te gaan van zijn gezondheid.. Kortem tips zijn welkom!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:27

tja splash kan in de bak normaal lopen, voor buiten heb ik een ander bitje erin zodat ik net iets meer te vertellen heb, alhoewel zonder bit ook prima gaat. Moet zeggen dat het langzamerhand op de wedstrijden steeds beter gaat (ze kent de route niet en weet niet waar naar huis is) thuis is ze net iets drukker dan elders. Ze is wel braaf maar wil hard. dan heb ik een gewoon kwpn paardje met wat engels volbloed erin. haar draf als ik haar laat gaan komt neer op 29 km p/u dus hard gaat ze. Ze kan nog niet lager dan 20 blijven lopen bij het weggaan en het terug komen. tussendoor gaat het iets beter en de galop gaat ook beheerster maar gewoon veel oefenen nieuwe dingen proberen zoals telkens als ze te hard gaat gaan stappen en het weer proberen. vergt wat energie maar is het proberen waard

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 11:41

zo ben ik nu ook bezig. Zodra hij te hard gaat, trek ik hem om want dat werkt het beste en is het meest vriendelijke voor hem. Als hij dan dus stapt beloon ik hem. Maar zodra ik dan het rondje verder draai naar de rigting die we opgingen, neemt ie weer een spurt.. Het intreseert hem gewoon geen reet dat je steeds zachter gaat.. Wild die alleen maar nog harder van. Even uit laten razen werkt ook niet want ook daar word hij drukker van... Eigenlijk nix wat ik tot nu toe heb geprobeert werkt.. Of ik zou de hele weg lang rondjes moeten gaan draaien..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:24

Anouar heeft zaterdag ook de eerste 30 km alleen maar lopen drammen en trekken. Zodra ik ook maar een seconde los liet ging hij weer veel harder.
Maar als ik hem lekker z'n gang had laten gaan lagen we er in de eerste vetgate uit.

Bovendien is de kans groot dat het alleen maar erger wordt naarmate je paard lichamelijk sterker en fitter wordt.
Zorg maar eerst dat je je paard onder controle houdt voor je verder gaat. Consequent opvoeden dus

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:28

Als je nog niet eens fatsoenlijk kan stappen, dan zou ik zéker niet hoger gaan rijden! Er staat nog ergens een topic hierzo, waarin de discussie van het harde rijden in hogere klasses aan de orde wordt gesteld en waarin ook duidelijk wordt gezegd dat juist diegenen na een jaartje hun paard finaal kapot hebben gereden. En jij gaat er net zo een worden als je niet oppast, dan is over een jaar je paard finaal aan gort gereden.

Enneh, zelfs ik laat mijn draver op MIJN tempo lopen, en dat is echt rustig! 11,8 km/u in zelhem was mij eigenlijk net wat te hard voor zijn nog maar 4e wedstrijd. En naar mijn weten is hij ook het koerspaard in NL met de hoogste winsom die nu endurance loopt. En hij kan ook wel hogere klasses aan hoor, zijn hoogste hartslag in 4 wedstrijden was 52. Maar geestelijk heeft hij nog wel wat te leren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:30

Silence schreef:
Griebels, maar jij hebt je paard wel zo, dat hij/zij in een normaal tempo kan lopen.

De TS, wil maar gewoon een klasse overslaan zodat ze niks aan het tempo hoeft te veranderen.
Dat bedoel ik ermee. Snap je.

Ik kan liekie niet in een constant tempo van bijv 10 km/h laten lopen, dat kan wel maar dan kom ik niet meer goed over de finish vanwege het drammen en zijn hartslag. Ik rijd hem dan op een 12 a 13 km/h en stap wat meer... Dat tempo kan ik hem wel normaal laten lopen, wel met wat drammen tussendoor maar niet dat zijn hartslag daarvan blijft schommelen Knipoog
Zo ga ik het ook zondag in Lichtaart doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:31

woeliej schreef:
ik heb het zelfde probleem als griebels. Ik kan mijn pony wel op mijn tempo laten lopen. Maar dan moet ik wel constant ophoudingen blijven maken omdat hij anders gewoon dom door stiert. En tussendoor stappen wil alleen als ik afstap, want anders gaatie zich helemaal opfokken en steeds aandraven en dribbelen

dus ik wil het tempo opzich wel laag houden, maar dan moet ik de pony zo erg dwars zitten dattie er niet veel lol meer in heeft... Daarom hou ik het tempo liever ietse hoger (zoals hij idd ook een beetje van thuis is gewend, maar zit voor overgroot deel ook int beestje) zodat we tenminste lol aan de wedstrijd kunnen beleven

Dus zou ik nog maar wat meer klasse 1 ritten rijden om te zorgen dat je wel normaal kunt stappen en hem langzamer kunt laten lopen zonder dat zijn hartslag daarvan gaat schommelen zodat je niet meer fatsoenlijk over de finish of P/A kan komen Knipoog

Klasse 1 is ervoor om te leren, en dat moeten jullie duidelijk nog doen Ja
Ik ook, daarom blijf ik ook nog ff in klasse 2 hangen voordat ik de overstap ga maken naar klasse 3 Lachen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:54

Het wordt misschien wel een beetje een litanie zo, maar ik wil je toch nog 1 advies geven: zorg eerst dat je je paard dressuurmatig voor elkaar hebt. Neem dressuurles. Je hoeft er geen Z-proef mee te kunnen rijden, maar een bepaalde basis is bij jouw paard blijkbaar nog niet aanwezig.

Breng hem aan z'n verstand dat een ophouding iets betekent, ho=ho. Dat zijn hele simpele principes die je ieder paard (in elk geval in enige mate)kunt leren. Daar mag je ook gerust een keer optreden, maar benadruk vooral bij je paard wanneer het goed is.

En dan kun je wel zeggen, ja maar in de bak is het geen probleem....dan heb je de boel dus nog niet goed genoeg bevestigd. Gehoorzaamheid is ook belangrijk voor je eigen veiligheid (en die van andere ruiters...)
Van dressuurmatige training zal bovendien de houding van je paard verbeteren, zodat hij zich op eigen benen kan dragen en daar heb je ook in de endurance alleen maar profijt van.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:59

Ik dacht indd ook dat de in de bak rijden geen invloed had op buitenrijden. Bij mijn paard is dat ook zo, maar wat wel hielp was longeren. Steeds dezelfde commando's gebruiken, als hij niet meteen langzamer ging dan maakte ik een flinke ophouding aan de longe. In de bossen doe ik dat ook, en daar reageert hij wel degelijk op. Soms moet ik nog een teugelhulp geven om terug te komen in draf maar vaak lukt het zo ook wel. Het woordje Easy (langzamer in tempo, maar wel dezelfde gang) duurt nog ff maar ook dat begint hij door te krijgen. Hij weet ondertussen dat geen reactie van zijn kant uit, betekend dat hij een harde reactie van mijn kant krijgt. Zowel in de bak, als aan de longe als in de bossen.
Oefening baart kunst zeggen ze... Kunst is miss wat overdreven, maar reactie geven ze uiteindelijk wel Ja

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:21

en hoo lang wil je met ej paard blijven rijden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:23

Niet constructieve oneliner verwijderd.

Graag on topic reageren mensen!

Versnelde promotie IS mogelijk, maar alleen voor ervaren ruiters die bijvoorbeeld met een nieuw jong paard opnieuw moeten beginnen en weten wat ze doen. Zo'n versnelde promotie wordt aan het begin van een wedstrijd aangevraagd bij de jury, en aan het eind van de wedstrijd door jury en veterinairen toegekend - of niet,als ze vinden dat zo'n paard en ruiter (ondanks de ervaring) er nog niet aan toe zijn.
Zie het regelement.

Andere optie om klasse I over te slaan is klasse IV gestart en uitgereden hebben. Dan mag je élk nieuw paard meteen in klasse II starten. Maar ook dan mag je ervan uitgaan dat de ruiter weer waar hij mee bezig is.

Voor jou geldt dus: je zult eerst die 9 winstpunten in klasse I moeten verzamelen voordat je door mag.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:49

Ibbel schreef:
Andere optie om klasse I over te slaan is klasse IV gestart en uitgereden hebben. Dan mag je élk nieuw paard meteen in klasse II starten. Maar ook dan mag je ervan uitgaan dat de ruiter weer waar hij mee bezig is.

in de nieuwe regelementen staat dat anders. paard mag klasse 2 starten indien ruiter klasse 3 met 3 winstpunten is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:53

Stel je hebt klasse 2 gestart en je koopt een paard dat ook al klasse 2 gelopen heeft, mag je dan meteen klasse 2 starten (of na 1 klasse 1 met toestemming van de veterinair en jury)?
Ik kon daar niet helemaal wijs uit worden

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:56

klopt lenneke. als jij zelf ook klasse 2 bent gestart en je koopt een klasse 2 paard dan mag je meteen in klasse 2 starten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:01

Ik wist dat niet zeker en kon het ook niet echt uit het klassement opmaken.
Niet dat ik een ander paard ga kopen hoor Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:19

gerritje schreef:
Ibbel schreef:

in de nieuwe regelementen staat dat anders. paard mag klasse 2 starten indien ruiter klasse 3 met 3 winstpunten is.

Oh mooi. Vroegah was dat anders.
Dan mag ik Caprice meteen in klasse II uitbrengen. Moet ik wel nog een jaar wachten, want dan moet ze 5 zijn.

Niet dat ik het van plan ben....

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:52

Klopt vroegah moest je inderdaad een klasse 4 uirgereden hebben. Ik was dus met Benji braaf in klasse 1 begonnen en 'men' zei toen, oh maar je mag al klasse 2 starten hoor. Kijk maar in de nieuwe regelementen.
Nu vind ik dat Benji gewoon veel ervaring op moet doen dit jaar, dus we hobbelen gewoon lekker in klasse 1 Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:22

Ibbel schreef:
Versnelde promotie IS mogelijk, maar alleen voor ervaren ruiters die bijvoorbeeld met een nieuw jong paard opnieuw moeten beginnen en weten wat ze doen. Zo'n versnelde promotie wordt aan het begin van een wedstrijd aangevraagd bij de jury, en aan het eind van de wedstrijd door jury en veterinairen toegekend - of niet,als ze vinden dat zo'n paard en ruiter (ondanks de ervaring) er nog niet aan toe zijn.
Zie het regelement.

Sterker nog: dat moet van tevoren via de KNHS worden aangevraagd. Een hele procedure komt erbij kijken, het volstaat niet om het voor aanvang bij de jury te melden/aan te vragen. Toevallig ving ik in Zelhem daarover een gesprek op tussen jury en organisatie omdat er een deelnemer was die het ter sprake had gebracht.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:35

Versnelde promotie Verward

Gewoon netjes alle klasse I wedstrijden uitlopen en je punten halen, dan wordt je vanzelf wel klasse II Knipoog Ik snap niet waarom je zo'n haast heb Verward Endurance is toch gewoon leuk, wat voor klasse dan ook, en ook een leerproces voor zowel jezelf als je paard/pony!! In de dressuur kun je ook niet zomaar even bepalen dat je de B maar overslaat en meteen in de M begint ofzo Knipoog Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:43

Rieja schreef:
Bij dressuur gaat dat wel idd, maar voor endurance heb ik er ook nog nooit van gehoord. En als je drie wedstrijden netjes uitgereden hebt mag je al over, dus nog maar 2 te gaan begrijp ik Knipoog

Bij dressuur is dit niet mogelijk hoor, of je moet zelf hoger gereden hebben. Als je bijvoorbeeld zelf ik geloof 2x M bent geweest dan mag je een nieuw paard in de L1 uitbrengen en kun je dus de B overslaan. Dit geldt dus alleen als je zelf hoger hebt gereden!!

Klasse I is juist zo'n belangrijk leerproces en zou ik zeer zeker niet overslaan! Jij bent toch degene die zoveel topics had geopend om allerlei vragen over endurance te stellen? Dan zou ik dus gewoon lekker klasse I blijven rijden tot je je punten voor klasse II hebt en haastige spoed.... er valt nog genoeg te leren!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:46

In de dressuur, het springen en de eventing mag je idd ook versneld promoveren als je al eerder op een bepaald niveau hebt gereden. Dat is overigens iets anders dan instappen op een bepaald niveau. Bij versneld promoveren rijd je eerst een paar keer met een paard (dat dus minder ervaren is dan jij) in een lagere klasse (bijv. L1), maar je hoeft dan niet het minimale aantal winstpunten te halen om de overgang naar een hogere klasse (bijv. L2) te maken. Dat is iets anders dan met een nieuw paard in de L1 beginnen als je zelf M of Z hebt gereden. Bij versnelde promotie mag je met zo'n paard dan dan een of een paar wedstrijden in de L1 rijden en dan sneller over naar de L2, om maar een voorbeeld te noemen.

Maar ik betwijfel het of in de endurance uberhaupt versnelde promotie wordt gehonoreerd bij ruiters die zelf nooit hoger hebben gereden dan klasse 1.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:53

AnneOmie schreef:
Bij dressuur is dit niet mogelijk hoor, of je moet zelf hoger gereden hebben

Ehm, ik doelde ook alleen maar op het principe 'versneld promoveren', ik ken de regels in de dressuur.