endurance gaat steeds harder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: endurance gaat steeds harder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:48

De pest met dit systeem (zowel in Belgie als nu ook in NL) is dat je op basishartslag niet kunt trainen. Als jouw paard een basishartslag van 40 heeft, zal hij nooit met 28 over de finish kunnen komen. Zo simpel is het. Bij mensen kan de rusthartslag door trainen flink lager worden (van 72 naar onder de 60 is niet ongewoon). Bij paarden gebeurt dit niet of nauwelijks. Hoe goed je ook traint.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:29

Ibbel schreef:
De pest met dit systeem (zowel in Belgie als nu ook in NL) is dat je op basishartslag niet kunt trainen. Als jouw paard een basishartslag van 40 heeft, zal hij nooit met 28 over de finish kunnen komen. Zo simpel is het. Bij mensen kan de rusthartslag door trainen flink lager worden (van 72 naar onder de 60 is niet ongewoon). Bij paarden gebeurt dit niet of nauwelijks. Hoe goed je ook traint.

Dit wist ik niet, ik dacht dat je door training, zoals bij de mens inderdaad, ook de hartslag kon beïnvloeden.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:00

de basis hf verlaagt idd niet. wel merk je dat door training op den duur de hf waardes in stap/draf en galop lager kunnen worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:27

zo heb ik vorige week ervaren dat in een intervaltraining zijn hs in draf en galop niet boven de 147 uit komt... Terwijl ik met intervaltraining juist te horen kreeg om op een hogere hs te trainen...

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:18

klopt helemaal griebels

interval training is om het paard op een hogere hartslag te laten wennen. tussen de intensieve stukken in, train je ze op hun herstel.
het doel is dan om harder te rijden met een rustigere hartslag
(alsdus manlief is ex-profwielrenner)

maar dan is nog de vraag wat zijn de normale hartslag van mijn paard. de ene heeft snel een hogere hartslag of van nature een hogere (of normale, de mijne heeft bv van nature een vrij lage, rust 24/25)

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:22

Bericht verwijderd.
Laatst bijgewerkt door 901823 op 28-05-07 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:34

'Ze' hogen geen snelheden op. De ruiters in de hogere klassen (die zijn er dus al) rijden tegenwoordig veel sneller. Daar gaat dit topic over.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:35

Sorry, verkeerd gelezen.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:41

Snelheden gaan idd hard omhoog!
Al kan ik mijn eerste klasse 1, in Katwijk nog goed herinneren.
Dit jaar word katwijk dacht ik voor de 11de keer georganiseerd.
11 jaar terug reed carmen met haar vader samen en won toen klasse 1 met ik meen te herinneren 17/18km per uur.

ik heb voordeel met mijn paard dat ik beter kan galoperen dan draven. In draf is haar hartslag altijd tegen de 200... en galop altijd rond de 110.
Dus tja dan rijd je automatisch een stuk harder. Zelhem heb ik veel harder gereden dan de bedoeling was, maar moet ik eerlijk zeggen was het terrein ook naar erg mooie harde vlakke paden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:08

In draf tegen de 200 Wow!
Hoe krijgt je paard dat voor elkaar Verward

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:16

euh, volgens mij is mijn paard echt dood (hihihi)
in draf zit ik zo tegen de 130 en dat is echt max. een enkele stijgt hij naar 180, maar dat is dan denk ik effe een paar dubbele slagen, meestal draven zo onder de 130.

Maar moet wel zeggen dat dit pas mijn eerste wedstrijd seizoen wordt. Ben benieuwd griebels zondag, hopelijk mag ik dan nog de hartslagmeter lenen.

mm ga deze week nog effe rijden, morgen, en dan zal ik eens te goei meten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:21

Liekie komt ook niet boven de 130 uit en dan draaft hij echt hard en in zwaar zand. Daarom vroeg ik me af hoe vicky haar paard tegen de 200 aankomt Knipoog
Ik rijd zondag ook met hs-meter, omdat ik wil kijken of ik tussentijds moet stoppen (eerste wedstrijd na revalidatie). Ik verwacht het niet, maar je weet maar nooit

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:50

de polar van mijn vriendin heeft een lage en hoge waarde ingesteld. ik wordt er gek van, dat ding piept bijna continu omdat nagyl onder de 130 zit, hihi best irri.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 06:38

Het is idd ook erg gek!
Dacht in het begin dat mijn meter gek was....
Maar na 3 jaar is het nog exact zo..
Als ik train, draaf ik bewust meer.. Maar hij word niet lager.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:11

Volgens mij valt het best mee hoe veel harder er gereden wordt. Ik heb nog uitslagen van wedstrijden in '94 en '95 en verder. Daar werd in klasse 1 (toen nog tempo vrij) en 2 ook 15 tot zelfs 20 km/h gereden. Over de gehele lijn zal er wel iets sneller gereden worden, maar volgens mij valt het allemaal nog wel mee. De kennis over trainen etc wordt ook steeds makkelijker te verkrijgen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:02

Nagyl schreef:
de polar van mijn vriendin heeft een lage en hoge waarde ingesteld. ik wordt er gek van, dat ding piept bijna continu omdat nagyl onder de 130 zit, hihi best irri.

piepjes kan je uitzetten hoor....

En over het tempo Naar mijn idee hoeft het tempo geen probleem te zijn, als de ruiter ervaren is en ook een gedegen voorbereiding voor het paard heeft verzorgd. Helaas is dit met steeds meer nieuwe mensen in de sport vaak niet zo, en daarna is een paard "opeens" kreupel...
Ruiter heeft nergens last van (behalve niet kunnen rijden) maar paard zit mooi met de pijn.