Twee paarden dood bij endurance Jerez

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 08:07

Ineke:

Citaat:
Ik heb een hot-line met de groom van yvonne en die zegt dat t nu niet meer om t spel gaat maar om de knikkers

Deze woorden herken ik uit de dressuur-topic . Knipoog

Citaat:
Bericht
Troef

Geplaatst: 14-09-02 11:27 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Pipo:

Quote:
De mensen die in Jerez rijden zijn de topsporters van Nederland, die weten heus wel hoe ze een paard topfit en gezond moeten houden. Laten wij daar nou maar over ophouden, aangezien wij gewoon zitten te bokken, en zelf niet op dat nivo rijden. Die paarden worden begeleid door veeartsen en fysio's, pff, gaan wij zeker lopen verkondigen dat we het beter weten.

Nee we gaan niet verkondigen dat we het beter weten.
We geven een persoonlijke mening waar op gereageerd kan worden.

En de topsporters hebben bij mij beslist geen "Heilig verklarings- certificaat ".
Vandaar dat ik een mening ventileer.
En dat blijf ik doen.

Als dat niet zo kan gaan we en aanschouwen we geen een sportevenement meer.

Het gaat om sport en geld. En bij geld worden grenzen verlegd
door sporters en begeleiders.
Dus we gaan niet even onze kop in het zand steken.
Topsport is geld heel veel geld!
En zonder sponsers is het sport.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:11

Dit is inderdaad geen goede manier om deze nieuwe, mooie sport populairder te maken. Endurance vind ik absoluut niet te vergelijken met steeple-cheeses, renwedstrijden of milatry's. Bij het woord 'endurance' denk ik aan samenwerking met het paard, het paard op en top aanvoelen, en samen de ultieme uitdaging en kick beleven. Jammer dat de bereiders bij deze paarden toch niet voorzichtig genoeg zijn geweest, en dat ze het welzijn van het paard niet voorop hebben gesteld in plaats van het winnen/uitrijden van de wedstrijd (en het geld).

Jammer dat het zo gegaan is. Ik hoop dat dit soort verschrikkelijke dingen niet meer gebeuren. Maar daarvoor is meer nodig dan de wijsheid van de ruiters zelf. Ik vind dat de medische keuringen nog strenger moeten (terwijl die al flink streng zijn!). Want dit moet toch niet kunnen gebeuren? Misschien ook 'vliegende' keuringen en vaker controle's?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:17

Ik denk dat military en rennen toch diervriendelijker is. Daar vallen nog geen doden door totale uitputting. Dit vind ik toch echt niet kunnen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:20

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 12:21

Zoals Ineke al zei gebeurt het bij endurance vaker dat 160 km-paarden door anderen getraind worden en niet door de wedstrijdruiter zelf. Ik vind dit zelf een kwalijke zaak. Bij endurance gaat het, zoals Carola ook zegt, om ultieme samenwerking tussen paard en ruiter. En daarbij staat het aanvoelen van je paard op de allerhoogste plaats, in de hogere klassen (3 en 4) zelfs bijna feilloos aanvoelen. Maar hoe kun je in godsnaam je paard goed leren aanvoelen als je 'm zelf niet of nauwelijks traint? Waanzin om het welzijn van je paard ondergeschikt te maken aan je eigen geldelijke belangen, zeker in een sport waar het om samenwerking en extreem uithoudingsvermogen gaat, en daardoor letterlijk een zaak van overleven is.

Ben benieuwd of dit idd heeft meegespeelt in deze beide overlijdensgevallen.

Zannekin: bij military (eventing) gebeuren ook dit soort ongelukken, evenals bij rennen. Ongelukken met dodelijke afloop komen bij de endurance statistisch gezien minder vaak voor dan bij eventing of rennen, althans je hoort er niet vaak iets over. Overigens is dit ook de eerste keer dat ik hoor van een endurancewedstrijd met doden. Maar misschien is dat ook omdat er relatief gezien minder endurance wordt gereden, misschien omdat de veterinaire controles beter zijn, wie zal het zeggen.

Feit blijft wel dat een goede voorbereiding essentieel is voor het goed uitrijden van een endurance op niveau. Falen in je voorbereiding is je falen voorbereiden, zei een collega van mij ooit.
Laatst bijgewerkt door Karin op 18-09-02 12:25, in het totaal 3 keer bewerkt

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:21

Zannekin schreef:
Ik denk dat military en rennen toch diervriendelijker is. Daar vallen nog geen doden door totale uitputting. Dit vind ik toch echt niet kunnen.

Ow nee? Vallen daar geen doden door totale uitputting???

Ik vind dat ook echt niet kunnen, daar is geen discussie over. Maar ik denk wel dat de gemiddelde enduranceruiter beter traint en meer op lange termijn denkt als de gemiddelde military-ruiter of jockey.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:21

carola schreef:
Endurance vind ik absoluut niet te vergelijken met steeple-cheeses, renwedstrijden of milatry's. Bij het woord 'endurance' denk ik aan samenwerking met het paard, het paard op en top aanvoelen, en samen de ultieme uitdaging en kick beleven.

Grappig, dat is ook precies waar ik aan denk bij military! + vind t een beetje krom om die tak van sport als niet diervriendelijk te beschouwen en 160 km door de blubber sjouwen is wel oké? Frusty

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:24

carola"]
[quote="Zannekin schreef:

Ow nee? Vallen daar geen doden door totale uitputting???

Ik vind dat ook echt niet kunnen, daar is geen discussie over. Maar ik denk wel dat de gemiddelde enduranceruiter beter traint en meer op lange termijn denkt als de gemiddelde military-ruiter of jockey.
[/quote]

Frusty Waar gááát dit over? Verward Dit vind ik gewoon een domme opmerking.

En 7 m,in cross en is wel iets anders dan 16 uur door blubber. Paarden gaan bij eventing wellicht een keer ten onder aan een hindernis die ze door uitputting niet goed nemen. Ook geen goede ontwikkeling, maar ga nou niet de endurance tov eventing verdedigen want dat klinkt ..onnozel!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:25

Dat zeg ik ook niet Gail. Maar ik heb ervaringen met military's en met endurance. Het is toch een heel ander slag mensen, en ik vind endurance gemiddeld genomen diervriendelijker als military. Niet dat military NIET diervriendelijk is, maar ik vind het gevaarlijker en harder voor de paarden als endurance. Er sterven ook heel wat meer paarden in de military als in de endurance.
Dat baseer ik op mijn eigen ervaringen en mijn eigen indrukken. Dat is dan ook mijn mening. En vergeet niet dat de endurancepaarden zo gigantisch getraind (horen) te zijn, dat ze de 160 km met gemak aan kunnen, en daarna nog fit zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 12:26

LEES nou eens mensen... Frusty

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:35

Carola:

Citaat:
En vergeet niet dat de endurancepaarden zo gigantisch getraind (horen) te zijn, dat ze de 160 km met gemak aan kunnen, en daarna nog fit zijn

Hmm...Voor fit is er geloof ik een andere omschrijving.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:37

Military mensen zijn ook een heel aangename soort Lachen. De ongelukken die bij military gebeuren zijn meer blessures. Daarbij komt dat de ruiter bij die sport ook gevaar loopt, en er zijn al dodelijke ongelukken gebeurd.
Heel persoonlijk dus vind ik dat net iets anders. Paarden zijn ook meer gemaakt om piekinspanningen van korte duur aan te kunnen (als prooidier dan). 160 km door de modder, daar mag je nog op getraind zijn, dat zou ik niet willen dat mijn paarden dat meemaken.

Het paard dat na de aankomst doodviel zal lichamelijk toch tot over de grens gegaan zijn waardoor er stoornissen in de geleiding optreden (in het hart b.v). Ik denk wel dat de veterinaire controle hier gedeeltelijk schuldig aan is. Misschien moet die uitgebreid worden om zulke toestanden te vermijden. Een paard dat er "goed uitziet", dit wil niet zeggen dat hij OK is.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:37

Troef schreef:
Carola:

Citaat:
En vergeet niet dat de endurancepaarden zo gigantisch getraind (horen) te zijn, dat ze de 160 km met gemak aan kunnen, en daarna nog fit zijn

Hmm...Voor fit is er geloof ik een andere omschrijving.

Juist... En ik schreef ook al dat ik dat heel jammer vind, omdat dit zo geen promotie is voor de sport. Inderdaad wat beter lezen misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:46

Nu dat de EPC met de FEI in conclaaf is over de olympische toekomst van eventing, hoop ik dat er ook nog eens kritisch wordt gekeken naar de olympische kansen voor endurance.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:55

eventing eruit is ook geen endurance erin vind ik. Eventing is echt een mooie sport. Endurance ook. Het is risicovoller dat gewoon springen of dressuur, maar dat wil niet zeggen dieronvriendelijk. Eventingpaarden krijgen ook een goede verzorging, dat zal bij de endurance ongetwijfeld ook het geval zijn. Gewoon pech is het geweest denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:55

ER zijn toch ook wel wielrenners spontaan doodgevallen? Ook nooit geen aanwijzing of iets dergelijks voor geweest.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 12:58

Citaat:
Gewoon pech is het geweest denk ik.

Juist ja, kijk maar bij die ene naar de foto's.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-02 13:02

Een foto van een paard 'met de oortjes erop' zegt zo weinig, zeker bij endurancepaarden die vaak toch al tot de vechters behoren. Die van ons zou zich ook gerust doodlopen 'met de oortjes erop' als hij de kans kreeg, weet niet van ophouden. Maar gelukkig liggen mijn ambities niet bij de 160 km.

Zoals ik al eerder zei, is het bij endurance essentieel dat de ruiter het paard onder alle omstandigheden goed aanvoelt, minimale veranderingen in hartslag, ademhaling en locomotie signaleert. Hoe langer de afstanden, hoe belangrijker dat wordt. En ik heb zelf het idee dat het daar nog wel eens aan ontbreekt, een meting van een veterinair na iedere 40 km is ook slechts een momentopname.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 19:38

Ik vind dat iedereen nu wel een erg streng en negatief oordeel heeft over de endurance.

Alsof endurance ineens dierenmishandeling is, tenminste zo komen sommige van jullie bij mij over!

Er vallen zo vaak paarden zo dood neer en dat gebeurd ook bij mensen.
In de BIT hebben wel eens paarden in Memoriam gestaan die tijdens het dekken zo dood neervielen.

Heel vervelend en triest is dat het nu op dit moment gebeurd, het had ook tijdens de training kunnen gebeuren.

Voordat we een oordeel geven over deze zaak en de endurance lijkt het me verstandiger om een eventuele uitslag van een autopsie te wachten.

ineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 23:04

wat zou t paard leuker vinden tijdens t dekken of tijdens een endurancerit de pijp uit gaan Hihi

Nou ze zijn nu 24 uur onderweg ( de terugreis dan) en mijn hotlijn vertelde me dat t een kwesti van pech is in combinatie met het niet kennen van t paard ,zoiets kan gebeuren ?????
Enfin over zo,n 24 uur weten we meer .

Het is wel een signaal vind ik dat het er in de endurancesport nu ook wel anders aan toe gaat dan voorheen ,de hotlijn zei: het geiten wollen sokkengehalte is teruggebracht van 100% naar maximaal 5%.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 23:27

Citaat:
Ik vind dat iedereen nu wel een erg streng en negatief oordeel heeft over de endurance.

Alsof endurance ineens dierenmishandeling is, tenminste zo komen sommige van jullie bij mij over!

Niet bij mij.
Ik vind het nog steeds een goed getrainde buitenrit.

Citaat:
wat zou t paard leuker vinden tijdens t dekken of tijdens een endurancerit de pijp uit gaan Hihi

Liepen er dan veel hengsten mee?

Als het een hengst was die pijp uit ging, dan werd er wat veel van hem gevraagd Knipoog

Als het er dan ook nog een was die de rit uitgelopen heeft.
Kun je zeggen hij is in het harnas gestorven.
En daar hoef je geen medelijden mee te hebben hij zou dat ook niet gewild hebben.
Hij heeft dan eerder een standbeeld verdient.
Zeker omdat hij zijn berijder/ster over de streep gebracht heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 00:59

Troef schreef:
Hij heeft dan eerder een standbeeld verdient.
Zeker omdat hij zijn berijder/ster over de streep gebracht heeft.

Zo kun je het ook bekijken ter ere van het paard.

Even een vraagje voor de anderen: hoeveel gezonde 9-jarige paarden vallen er zomaar dood neer??
Een paard valt niet zomaar dood neer en al helemaal niet door "p e c h". Meestal is er wel een aanleiding, zoals de hartafwijking bij Cocktail en de koliek bij Jus des Pommes, om maar even 2 hardwerkende dekhengsten te noemen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 07:36

Citaat:
de koliek bij Jus des Pommes, om maar even 2 hardwerkende dekhengsten te noemen

Van dekken krijg je geen koliek.

Koliek is meestal een voederkwestie.

En als we het daar even over hebben "dierenmishandeling"

Dan moet we even kijken naar al die eigenaren die hun paard zo voeren dat ze koliek krijgen en sterven.

Alleen maar omdat ze denken dat een paard een betonmolen als maag heeft. Waar je alles in kunt ingooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:49

Troef schreef:
Citaat:
de koliek bij Jus des Pommes, om maar even 2 hardwerkende dekhengsten te noemen

Van dekken krijg je geen koliek.

Koliek is meestal een voederkwestie.

Ja Troef, het is bekend waar koliek meestal aan te danken is. Jus de Pommes en Cocktail laat ik even de revue passeren om aan te geven hoe betrekkelijk p e c h eigenlijk is. Van allebei de paarden is de geschiedenis wel bekend. Zomaar dood neervallen zonder dat er iets aan de hand is, is een zeldzaamheid, dat wilde ik nog even duidelijk maken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-02 10:37

ineke schreef:
...mijn hotlijn vertelde me dat t een kwesti van pech is in combinatie met het niet kennen van t paard ,zoiets kan gebeuren ?????

Pech kan idd gebeuren, maar 'het niet kennen van het paard' vind ik een hele slechte zaak bij zo'n rit. Een endurancerit van 160 km kun je geen 'goed getrainde buitenrit' meer noemen (zoals Troef het uitdrukt), dat is pure topsport en daarbij moeten alle mogelijke zaken met betrekking tot gezondheid van mens en dier in acht worden genomen. En dat houdt ook in dat het niet zo moet zijn dat je als wedstrijdruiter je paard laat trainen door een ander en dan zelf 'eventjes' die wedstrijd van 160 km rijdt. Dat is vragen om problemen.

Overigens gaat het verhaal dat een van deze paarden een zgn. 'sporthart' had, iets wat ook bij menselijke atleten voorkomt. Door trainen groeit het hart, alleen niet alle onderdelen even snel. De hartspier is dan wel sterk genoeg, maar bloedvaten en kleppen enzo blijven relatief gezien achter in de groei, en daardoor kunnen lekkages ontstaan die bij een normale vet check niet opvallen. Bij grote inspanning kunnen die overige onderdelen van het hart het niet meer aan en dan houdt het op.

(Ik heb dit van iemand die bekend is met de medische sportwereld, mijn eigen medische kennis schiet tekort op dit gebied.)

Wat de toekomst van de sport betreft: ik denk niet dat je endurance met eventing over één kam kunt scheren. Ik denk ook niet dat je endurance als dieronvriendelijk moet beschouwen. Wel denk ik dat de medische controle streng moet blijven, misschien zelfs strenger moet worden. Controle op wie het paard traint en wie het uiteindelijk uitbrengt is natuurlijk nauwelijks te doen, maar misschien helpt het wel als de betrokkenen ervan worden doordrongen dat deze manier van trainen de gezondheid van het paard niet echt ten goede komt.

'To finish is to win' is nog steeds het motto van de endurance, maar helaas heeft ook hier het grote gewin toegeslagen. Jammer, want zo gaat de diervriendelijkheid van de sport eraan.