Dekens.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:02

Zo''n hele grote of een kleintje?

Bij divoza heb je verschillende grote wollendekens, bij andere ruitersportzaken is het misschien ook wel te vinden. Voor de honden halen we ze wel bij een kringloopwinkel weg.

En van die kleintjes zijn wel bij de action, xenos zeeman ect te vinden, maar die zijn van fleece.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:10

Wollen dekens koop je gewoon in een beddenwinkel - of eventueel in een autoshop.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:32

Bij de kringloop hebben ze er meestal wel wat liggen

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 00:06

wollen dekens in overvloed dus mocht er iemand een zoeken
gekregen van oma's van kinderen van stal Haha!

neem 2 fleece dekens mee, 1 met en 1 zonder hals
een wollen deken vierkant model
een regendeken ongevoerd
en een nierdeken

ben nog op zoek naar babyblauwe vliegen deken Bloos
zomers gebruik ik altijd vliegendekens na het wassen na de rit
onder fleece gaat ze teveel zweten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 07:14

Waarom een deken met en een deken zonder hals als ik vragen mag?
Ik heb er namelijk al wel één zonder hals, maar niet met.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:04

naiade schreef:
wollen dekens in overvloed dus mocht er iemand een zoeken
gekregen van oma's van kinderen van stal Haha!

neem 2 fleece dekens mee, 1 met en 1 zonder hals
een wollen deken vierkant model
een regendeken ongevoerd
en een nierdeken

ben nog op zoek naar babyblauwe vliegen deken Bloos
zomers gebruik ik altijd vliegendekens na het wassen na de rit
onder fleece gaat ze teveel zweten

hier verkopen ze zo'n vliegendeken :

http://www.paardenshop.nl/assets/s2dmai ... enshop.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:22

Hier ook een deken met en zonder hals. Met hals is dikker en gebruik ik vooral met slecht en koud weer. Anders gaat hij ook niet mee.

Maar er gaan wel altijd standaart twee zweetdekens mee, heb ik altijd nog een extra.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 15:43

Mag ik vragen waarom jullie dekens gebruiken tijdens endurance-wedstrijden. (Waarom) Is dat nodig?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 16:55

Het belangrijkste in mijn ogen, is om ervoor te zorgen dat de spieren niet te snel afkoelen en daardoor stijf worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:03

Je kan de paarden warm houden, laten drogen ect. Vooral het warm houden en het voorkomen van stijfheid is het belangrijkste.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:40

tuffi schreef:
Mag ik vragen waarom jullie dekens gebruiken tijdens endurance-wedstrijden. (Waarom) Is dat nodig?

Even verder het topic doorlezen Knipoog

Hier staat ook uitleg in:
Ibbel schreef:
Uitrijdekens tijdens de rit worden nooit gebruikt, bij mijn weten. Hooguit misschien in het voor- of naseizoen de eerste 5 km of zo, tot het eerste groompunt.
Wat handig is is meerdere dunnere dekens te hebben, 2-3 fleecedekens en gewone vierkante dekens. Dan kan je lokaal een extra deken opdoen als dat nodig is. Het kan soms verrekt koud zijn op vetgate en finish, en je kan je ook wel eens vergissen en er nét een fles koelwater teveel overheen gooien. Dat overkomt de besten, en dan moet je wel extra dekens hebben om dat weer te compenseren.

Zorg ook dat je nog een deken in de trailer hebt liggen, mocht je groom nog niet bij de finish zijn. Kan je in ieder geval je paard inpakken.

Regendeken gaat mee als het regenachtig weer is, anders een gewone staldeken.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:30

Aha, dankje :p.
Maarre, kan het paardenlijf dat niet zelf regelen dan? Of kan dit wel, maar kost dit veel energie (die je liever voor de wedstrijd zelf gebruikt)?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:16

Tijdens een wedstrijd vraag je best veel van een paard en soms heeft het lichaam dan even wat hulp nodig.

Ik had Anouar vorig jaar helemaal zonder dekens en nu nog doe ik hem na het rijden geen zweetdeken op. Ik laat hem gewoon opdrogen, hij heeft het dan echt niet koud.
Maar op wedstrijd staat hij heel gauw te rillen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:26

tuffi schreef:
Aha, dankje :p.
Maarre, kan het paardenlijf dat niet zelf regelen dan? Of kan dit wel, maar kost dit veel energie (die je liever voor de wedstrijd zelf gebruikt)?

Je wilt met name niet dat je paard stijf wordt tijdens de vetgate (de verplichte pauze). Daarna moet je immers meestal nog minstens 30 km rijden. Bovendien moet je vaak even wachten voor de keuring. Dan sta je stil, vaak op een open plek met een koud windje.

Na de finish wil je al helemáál niet dat je paard stijf wordt, want 30 minuten na de finish moet je je paard nog een keer laten voordraven bij de DA. En is-ie dan stijf of loopt-ie onregelmatig, dan heb je grote kans afgekeurd te worden.
Om dit te voorkomen kan je je paard natuurlijk ook in beweging houden, maar je moet wél ook een hartslag van onder de 60 hebben. Dat gaat dus vaak niet samen met je paard warm houden door hem te laten bewegen. Bovendien wil je dat je paard wat kan eten, want ook de darmgeluiden worden beoordeeld.

Dus om allerlei redenen zet je je paard stil terwijl hij nog warm is. Dat gaat niet samen met het eigen lichaam het zelf laten oplossen qua temperatuur.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:41

Ik heb altijd 3 fleece dekens, 1 zomerdeken 1 ongevoerde en 1 licht gevoerde regendeken mee.