hoe het beste trainen voor klasse 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: hoe het beste trainen voor klasse 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 08:12

Ik ga altijd even wandelen de dag na een wedstrijd. Laat ik haar ook een kort stukje draven enzo. Gewoon om te kijken of ze ergens last van heeft. Verder krijgt ze dan 3 dagen vrij en loopt ze lekker op het weiland (net als anders trouwens). Op dag 4 maak ik een stapritje of rijd ik haar een kort los (10-15 minuten) in de bak. En dan weer langzaam opbouwen.

Als de afstanden langer worden ben ik wel van plan haar langer rust te geven. Was het niet zo dat iedere 10 wedstrijdkilometers 1 dag rust was?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:59

Wow, je hebt inderdaad veel kilometers gemaakt vorig jaar! Maar ja, je bent er nu achter dat het beter anders kan en daar gaat het om. Het is gewoon lastig inschatten in het begin, ik ken dat gevoel van 'ik moet meer doen', maar meestal blijkt dat je beter minder kan doen...

Ter vergelijking (al is elk paard anders natuurlijk) wat ik per week doe met mijn klasse II dravertje:
- 1 langere rit van 25-40 km, geen hoog tempo (10-12 km/u), wel sterk heuvelachtig gebied
- 1 of 2 korte ritjes, zo'n 10-15 km, vaak wat hoger tempo (bijv. de hele rit in draf met stukjes rendraf of galop ertussen). Kan ook aangespannen zijn.
- 1 keer in de bak (dressuurmatig/western om te gymnastiseren, om de week dressuurles, af en toe een paar lage sprongetjes). Als ik les heb dan is dat 45 min., als ik zelfstandig rij dan is het zelden langer dan 30 min. Ernaartoe stappen we 10-15 minuutjes, en terug plak ik er nog een paar paadjes in draf of galop aan om hem nog even lekker te laten ontspannen.

Dus 3-4 keer per week rijden, ik probeer hem om de dag te rijden. Voorafgaand aan een wedstrijd doe ik niet veel, evt. een stapritje ofzo. Na een wedstrijd krijgt hij 4-5 dagen rust (weidegang) en dan begin ik rustig weer wat te doen. Vroeger longeerde ik de ochtend na een wedstrijd 5 minuutjes om te kijken of hij goed liep, maar omdat hij toch nog nooit stijf is geweest laat ik dat nu achterwege. Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:57

Oh ja, nog ter aanvulling: mijn paard staat wel 24/7 buiten, dus ook de nacht na de wedstrijd.
Als je paard 's nachts op stal moet dan zou ik wel meer rekening houden met spierpijn. En als je paard helemaal niet buiten komt dan zou ik wel zorgen voor rustige beweging de dagen voor en na de wedstrijd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:13

Normaal komt ze elke dag buiten maar mar raar weer of als ze geen tijd hebben willen ze het wel eens overslaan. Ze weten tegenwoordig dat ik er op hamer dat ze lang buiten moet staan in het wedstrijd en trainings seizoen dat ik graag problemen wil voorkomen en het beestje moet even lekker de benen strekken.

En dan vraag ik me ook nog af. Ik heb dus een kwpn merrie maar die kan ongelovelijk hard draven (29) km p/u maar meestal draafd ze 26. Dit doet ze altijd als ik haar niet telkens terug neem. Ik blijf ook bij haar erop hameren dat ik haar rustig wil laten draven maar dat wil ze buiten niet. Het lijkt ook anders te zitten en loopt veel ruimer uit de schouder. is dit nu slecht wat ze doet of valt dit wel mee. In de bak kan ze wel langzaam trouwens.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:56

hardlopers zijn doodlopers... Mijne loopt ook in een hoog tempo, maar ik neem hem altijd terug.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:00

Maar het tempo waarop het lichaam nog op aerobe verbranding draait kan je wel verhogen moet goede training.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:02

griebels schreef:
hardlopers zijn doodlopers... Mijne loopt ook in een hoog tempo, maar ik neem hem altijd terug.

Daarom juist, ik blijf haar ook altijd terug nemen. Nu heb jij een paard dat op de baan gelopen heeft dus het spelletje kent van hard lopen. maar die van mij dus niet dus vraag me af waarom ze zo hard wil lopen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:39

Elk paard heeft in elke gang een optimaal tempo, waarin relatief weinig energie verbruikt wordt. Dat is lichamelijk bepaald (heeft o.a. te maken met de lengte van de benen, vergelijk het met de 'eigen frequentie' van een slinger) en er is niks aan te veranderen. Bij het ene paard ligt dat optimum in draf hoger dan bij het andere, dat heeft dan niks met doodlopen te maken, maar met economisch bewegen. Het paard zal zelf die evenwichtstoestand (leren) opzoeken.

Of dit het geval is bij jouw paard bij dit draftempo zou je leuk kunnen bekijken met een hartslagmeter. Lachen Blijft de hartslag bij zo'n draftempo acceptabel (bijv. vergelijkbaar met een galop op datzelfde tempo), of gaat hij echt fors omhoog? In het tweede geval loopt ze boven haar tempo, maar in het eerste geval heeft ze gewoon een economische draf en een goede balans in dat tempo, is het haar 'natuurlijke draftempo'. Sneller, maar ook langzamer draven kost haar dan relatief meer energie!
Dit even los van de ondergrond (als die lastig of gevaarlijk is is zo'n tempo toch niet zo aan te raden) en de hardheid van het beenwerk (dat wel bestand gemaakt moet zijn tegen die belasting, door voldoende basiswerk).

Maar voor een draver bijv. is dat een hele normale drafsnelheid, die niet extreem veel energie kost. gewoon een manier van lopen die ze goed ligt en economisch is, zeker gezien het rendement (hoge snelheid).
In veel KWPN-ers en andere warmbloedrassen zit trouwens flink wat draversbloed (bijv. KWPN-merrie Lady van Jorie is 1/8 draver) dus ik kan me best voorstellen dat die nog lekker door kunnen draven op een verantwoorde manier! Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:20

Nina, ik heb dit anders gehoord. Je kunt draven veel langer volhouden in een wat lager tempo dan in zijn eigen tempo wat beduidend hoger ligt.
Liek draaft op zijn hardst als ik hem zijn eigen tempo laat beslissen, zonder dat zijn HS omhoog schiet. Maar een marathon loper is ook geen sprinter
Zo hebben ze het mij uitgelegt Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:26

Je hebt een verschil tussen aerobe en anaerobe verbranding.
Bij aerobe verbranding wordt er zuurstof gebruikt door de spieren, dit kan het lichaam lang volhouden op een lager tempo.
bij anaerobe verbranding gebruikt het lichaam geen zuurstof voor de spieren, dit kan het lichaam maar een korte tijd vol houden, maar kan wel in korte tijd veel energie leveren; sprinten.

Eerst loopt het lichaam op aerobe verbranding, naarmate je het tempo opvoerd komt er op een gegeven moment een omslagpunt waarop het lichaam op anaerobe verbranding gaat werken.
Blijf je onder dit omslagpunt dan gebruikt het lichaam nog gewoon zuurstof en ben je niet aan het sprinten.
Dit punt kan je met juiste training steeds hoger leggen, waardoor een paard met hogere snelheid op aerobe verbranding kan blijven lopen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 21:00

hmmm, wordt dus echt hoog tijd voor een goede hartslagmeter

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:35

griebels schreef:
Nina, ik heb dit anders gehoord. Je kunt draven veel langer volhouden in een wat lager tempo dan in zijn eigen tempo wat beduidend hoger ligt.
Liek draaft op zijn hardst als ik hem zijn eigen tempo laat beslissen, zonder dat zijn HS omhoog schiet. Maar een marathon loper is ook geen sprinter
Zo hebben ze het mij uitgelegt Ja

Die vergelijking gaat een beetje mank. Marathonlopers lopen een marathon op een veel hogere intensiteit (hoger percentage van de maximale hartslag) dan de snelste endurancepaarden, maar ja die hardlopers hoeven ook niet 'fit to continue' aan de finish te verschijnen. Knipoog

Maar je hoort mij niet zeggen dat het tempo dat het paard zelf kiest altijd het meest economische tempo is, toch? Tong uitsteken Maar wel dat het ene paard op een hoger tempo zijn optimale energieverbruik heeft dan het andere. Dat is iets heel anders dan een paard dat bijv. dramt, of gewoon altijd persé voorop wil, of geleerd heeft alleen maar hard te lopen, of pijn heeft en daarom hard wil... Knipoog
Vandaar dat ik ook zeg dat je dit o.a. met de hartslagmeter kan controleren. Ik bedoel dus zeker niet dat je een paard maar zo hard moet laten lopen als het wil, maar wel dat het zin heeft om van jouw paard zijn optimale tempi in de verschillende gangen te leren kennen.

Meer info over die optimale tempi kun je o.a. terugvinden in het boek 'De aard van het paard' van Budiansky. Het zijn o.a. ook deze eigenschappen die bepalen wanneer er van gang gewisseld wordt als je het paard laat kiezen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:39

Anouar bepaald meestal of er gedraafd of gegalopeerd wordt. Dat kan bij hem omdat hij nooit harder gaat dan nodig.
Wel leuk om te zien wanneer hij voor draf en wanneer voor galop kiest. Als hij wat moeier begint te worden gaat hij eerder galoperen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:50

wat ik ook mooi vind is de wisseling van de galop, na een poos op de ene galop wisseld ze zelf om naar de andere dat is wel fijn hoef er zelf niet op te letten of ze wel allbei doet

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:25

Lenneke_ schreef:
Wel leuk om te zien wanneer hij voor draf en wanneer voor galop kiest. Als hij wat moeier begint te worden gaat hij eerder galoperen.

Rex ook! En dat is nog wel een draver... Gestoord

Ik laat hem tijdens wedstrijden ook meestal zelf kiezen, af en toe een suggestie van de chef... Clown En dan rij je soms bijna hele wedstrijden in draf, en de andere keer weer veel in galop. En soms veel tölt, soms helemaal niet. Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:30

Nina_rex schreef:
Die vergelijking gaat een beetje mank. Marathonlopers lopen een marathon op een veel hogere intensiteit (hoger percentage van de maximale hartslag) dan de snelste endurancepaarden, maar ja die hardlopers hoeven ook niet 'fit to continue' aan de finish te verschijnen. Knipoog

Maar je hoort mij niet zeggen dat het tempo dat het paard zelf kiest altijd het meest economische tempo is, toch? Tong uitsteken Maar wel dat het ene paard op een hoger tempo zijn optimale energieverbruik heeft dan het andere. Dat is iets heel anders dan een paard dat bijv. dramt, of gewoon altijd persé voorop wil, of geleerd heeft alleen maar hard te lopen, of pijn heeft en daarom hard wil... Knipoog
Vandaar dat ik ook zeg dat je dit o.a. met de hartslagmeter kan controleren. Ik bedoel dus zeker niet dat je een paard maar zo hard moet laten lopen als het wil, maar wel dat het zin heeft om van jouw paard zijn optimale tempi in de verschillende gangen te leren kennen.

Meer info over die optimale tempi kun je o.a. terugvinden in het boek 'De aard van het paard' van Budiansky. Het zijn o.a. ook deze eigenschappen die bepalen wanneer er van gang gewisseld wordt als je het paard laat kiezen.

Dus eigenlijk moet je kijken in welk tempo hij de laagste HS heeft?
In zijn tempo draf is dat tussen de 110 en 120 en in de galop zit hij tussen de 120 en 130 (als hij niet wil racen dan he Knipoog )

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:47

Simpel gezegd wel ja. Lachen

In dat boek staan een paar grafiekjes, puur als voorbeeld wel. Maar je moet je voorstellen dat naarmate de snelheid in een bepaalde gang toeneemt, het energieverbuik ook toeneemt (wat logisch is). Maar dan komt er een moment waar de curve bij toenemende snelheid niet stijgt, of zelfs daalt. Logischerwijze zou het paard dan onder gelijkblijvende omstandigheden ook een lagere hartslag moeten hebben.
Voor ieder paard zou je voor iedere gang zo'n grafiekje kunnen maken, en dan zullen er verschillende optimale snelheden zijn in iedere gang.

Ik kan me zelfs voorstellen dat voor een draver het optimum van draf zelfs bij een hogere snelheid ligt dan dat van galop, maar daar heb ik nog geen echte bewijzen van gezien.