Enting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silv

Re: Enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:45

tuttifrutti schreef:
hallo,
kan iemand mij vertellen als dit goed is??
ik ga in augustus endurance starten...
de inentingen van mijn paard:
11-04-05
23-11-06
1-2-07
is dit goed en kan ik starten?
xxxx

Kan je hier wel mee starten? Ik ben niet geheel op de hoogte van alle regels, maar ik dacht dat sinds je basisenting binnen een jaar steeds de volgende enting moet hebben.
In dit geval zit tussen de eerste en de tweede keer meer dan 12 maanden en de tweede en de derde keer iets meer dan 9 weken. Die tijd tussen de eerste en de tweede keer maken dan toch al dat je opnieuw je basisenting moet hebben?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:53

Nee, eerder stond een post dat er max 3 maanden tussen de entingen mag zitten om het als 'basisenting' door te kunnen laten gaan. Als ik het ten minste allemaal goed begrijp Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:58

Ieder paard dat deelneemt aan een wedstrijd die onder de reglementen van de FEI valt, moet aantoonbaar voldoende tegen influenza zijn gevaccineerd. Dat betekent na de basisenting ( twee afzonderlijke vaccinaties die minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden na elkaar toegediend zijn ) steeds binnen 6 maanden geënt zijn. De vaccinaties mogen niet worden gegeven in de 7 dagen voorafgaand aan de wedstrijd of de dag waarop de concoursstallen worden betreden.

De KNHS verplicht voor wedstrijden minimaal één jaarlijkse enting voorafgegaan door de basisenting. Vaker enten kan echter geen kwaad. Het paard komt op concoursen altijd in aanraking met vreemde virussen. Bovendien treedt er stress op waardoor de natuurlijke afweer tegen deze virussen afneemt.

Uit onderzoek is gebleken dat de afweer tegen paardengriep 6 maanden na enting al weer begint af te nemen. Het paard heeft een optimale bescherming als het 2 keer per jaar tegen paardengriep wordt geënt.

))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

De verplichte influenzavaccinatie omhelst een basisvaccinatie en daarna een jaarlijks terugkomende hervaccinatie. De basisvaccinatie is een eerste vaccinatie en tussen de 21 en 92 dagen een tweede. De jaarlijkse hervaccinatie moet binnen 12 maanden gegeven zijn. Zijn er meer dan 12 maanden verstreken, dan moet voor de deelname aan een wedstrijd de gehele basisvaccinatie overnieuw. Na de vaccinatie mag u nog 7 dagen geen wedstrijd met het paard starten.

))))))))))))))))))))))))))

Met het enten tegen influenza wordt bij het veulen begonnen. Het tijdstip waarop met enten wordt begonnen kan liggen tussen de 3 en 5 maanden. Dit hangt af van het moment waarop de merrie geënt is. Als de merrie niet in de dracht geënt is of in de eerste 7 maanden van de dracht geënt is, moet het veulen op 3 maanden de eerste enting krijgen.

Als de merrie in de laatste 4 maanden van de dracht geënt is, wordt het veulen pas op 5 maanden geënt.

De tweede enting volgt 4-6 weken na de eerste enting.

Een derde enting volgt een half jaar later.

De eerste en de tweede enting tezamen heten ook wel de basisenting.

In verband met een goede weerstand bij het geënte dier is het zinvol om het paard 2x per jaar in te enten tegen influenza. Voor wedstrijden geldt tot nu toe een jaarlijkse herenting (binnen 365 dagen herhaald) na een correcte basisenting.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:44

silv schreef:
tuttifrutti schreef:
hallo,
kan iemand mij vertellen als dit goed is??
ik ga in augustus endurance starten...
de inentingen van mijn paard:
11-04-05
23-11-06
1-2-07
is dit goed en kan ik starten?
xxxx

Kan je hier wel mee starten? Ik ben niet geheel op de hoogte van alle regels, maar ik dacht dat sinds je basisenting binnen een jaar steeds de volgende enting moet hebben.
In dit geval zit tussen de eerste en de tweede keer meer dan 12 maanden en de tweede en de derde keer iets meer dan 9 weken. Die tijd tussen de eerste en de tweede keer maken dan toch al dat je opnieuw je basisenting moet hebben?

En die heeft ze dus gehad, de 2e en de 3e enting staan voor een basisenting Ja
Als ze nu voortaan BINNEN de 12 maanden ent dan mag ze blijven starten!

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:52

en dat doe ik voortaan zeker! Ja OK dan!

Roanda98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:13

nou ga ik ook twijfelen. Pling In het paspoort van mijn paard staat vorige vaccinaties volgens inentingsboekje gehad. daarna is ze 2 keer achter elkaar 1 keer per jaar geent ( bij de vorige eigenaar) en sinds ik haar heb ( 3 jaar lang) 2 keer per jaar geent dit is ook bij ons op stal verplicht dus dan zie ik het probleem hier niet van in.Anders ga ik morgen wel de knhs bellen voor duidelijke uitleg.