Draven en galoperen op verharde wegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mvanaarle

Re: Draven en galoperen op verharde wegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:28

annebe schreef:
Citaat:
En wat doen paarden in het wild die over rotsen lopen? En wat doen enduranceruiters die in rotsig terrein rijden?

Die draven en galoperen daar rustig overheen en hebben overgens prachtige hoefjes.

Die wilde paarden worden ook geboren op rotsige, stenige bodem dus die zijn het al vanaf dag 1 gewend. Al betwijfel ik het alsnog of deze wilde paarden voor hun lol een stuk galopperen over dergelijke bodem. Een paard in het wild galoppeerd sowiezo al niet hele stukken, die stappen het overgrote deel.

En die endurancepaarden die dat doen..........hoe zijn die opgevoed, op wat voor bodem zijn ze opgegroeid en hoelang gaan die mee zonder blessures?

Het blijft gewoon een feit dat wij geen wilde paarden hebben en de omstandigheden hoe wij paarden houden zijn ook bij lange na niet te vergelijken met de paarden in het wild.

Je zult dus toch moeten werken aan het harden van botten en pezen. Dit neemt nou eenmaal jaren in beslag. Daarnaast moeten wij hier rekening houden met verkeer, loslopende honden, spelende kinderen enz. enz.

GingerMorgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:28

Libella schreef:
Het lijkt me zowiezo behoorlijk link voor je eigen veiligheid om op een verharde te galopperen? In de bak val je een stuk minder hard dan op een verharde weg?!

Ons onbeslagen paard (natuurlijk bekapt) is een aantal weken terug flink onderuit gegaan tijdens een drafje op asfalt om het simpelweg toch glad is. Reken maar dat paard en ruiter daar last van hebben ondervonden.

Het blijft natuurlijk altijd oppassen.
Maar dat sowieso van pas in de hele paardensport!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:28

Ik raad het je niet aan, ik deed het ook wel eens toen ik jonger en onverstandiger was. toen ben ik een keer flink onder uit gegaan en had me haflinger haar hele buik geschaaft, nou ik kan je vertellen dat ik het zinsdien echt niet meer doe.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 08:04

Ik ben ook meerder keren languit gegaan op de weg (in stap, doordat hij schrok) Voor mij geen reden om niet meer buiten te rijden Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:49

Ik draaf regelmatig op het asfalt en nooit problemen gehad (met ijzers) wel ben ik met haar onderuit gegaan op het gras tijdens een rustig handgalopje. dus wat is er gevaarlijker

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:55

Ik draaf ook alleen op de weg.
En dat is zelfs nog niet zo super..
Maar het is niet goed voor de peesen.
Op gras dat veert een beetje mee.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:05

Dit is wel degelijk bewezen schadelijk voor de gewrichten.
Stappen en Langzaam draven over de weg is prima voor de pezen, maar galop is uit den boze.

Dat je nog geen paard naar de knoppen hebt gereden, dat is echt puur mazzel!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 21:11

Bedankt voor jullie reacties.....
Ondanks dat er geen echte bewijzen nog zijn uitgekomen, zal ik dit in ieder geval meenemen in mijn wekelijkse ritten die we maken.

Het is idd niet prettig voor je paard om er door schade en schande wijzer van te worden.

mvanaarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:12

Gelukkig begint het alweer wat langer licht te worden, zodat je ook in de avonden weer fijn de bossen in kunt om te rijden.
Het is een beetje zoeken hier in de buurt, maar er zijn best wel leuke routes uit te stippelen zonder al teveel verharde weg.

Die donkere wintermaanden zijn gewoon een beetje afzien als je geen verlichte rijbak hebt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:41

mmmmh helaas, de bossen zijn na 2x rijden al uitgejaagt door die fanatieke boswachter.

Ga binnekort maar eens richting de oxe rijden.... daar is nog een stukje bos, zonder wachter.

Rijbak zul je mij ook niet zo snel in vinden, zeker niet om te rijden.
Het scheelt je kent de wei en de mogelijkheden van de omgeving.

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:43

ik heb altijd gehoord dat het slecht is voor pezen en hoeven om te galloperen