IJzers, kunststof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: IJzers, kunststof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:54

Dit jaar ga ik naar de Equitana, daar zou ik ook eens goed opletten

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:38

Amorin heeft ook dynamix en loopt daarmee in de Ardennen en klasse 3 wedstrijden (en straks ook 4). Ik ben er superblij mee want met ijzers was het altijd tobben. Ze leken mij ook erg hard maar dat valt in de praktijk reuze mee. De hardheid is vergelijkbaar met de hardheid van natuurlijk hoefhoorn. Ook de weerstand van het beslag op de weg is vergelijken met de weerstand van een blote hoef. Eerst hadden we Hippotech eronder zitten maar die zijn te flexibel waardoor het beslag gaat klapperen en draaien onder de hoef (bij ons tenminste) Mijn hoefsmid wilde de Hippoflex niet uitproberen omdat je daar vanalles in elkaar moet schroeven en dat was hem te omslachtig.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:39

IngridL schreef:
Mijn hoefsmid wilde de Hippoflex niet uitproberen omdat je daar vanalles in elkaar moet schroeven en dat was hem te omslachtig.

Haha!

Ik zet ze dan ook altijd zelf in elkaar. Kost trouwens maar een minuutje of vijf. Knipoog

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:28

Ik had bij 'hoefverzorging' een topic geopend, maar werd naar hier verwezen.
Mijn Haflinger heeft absoluut ijzers nodig, dit is de tweede winter blootvoets dat ik haar vakantie moet geven, omdat ze op eieren loopt.
Haar hoeven groeien langzaam en slijten snel. IJzers vind ik erg glad en onnatuurlijk voor het hoefmechanisme. Over hoefschoenen hoor ik dat er vaak problemen zijn met de sluiting, dat ze draaien, of dat ze uitgaan tijdens het rijden.
Daarom wilde ik mij eens verdiepen in kunststof beslag.

Wat zijn voors en tegens?
Ook ben ik benieuwd naar de kosten.

*edit* typo

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:40

Ik heb de site van Nina bekeken, daar staat al weg veel informatie op.
Van welk merk maken de mensen in dit topic gebruik?

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:13

Hee Alet, (even offtopic) ik zag je topic net op beweging en hoefverzorging staan... Is Ams kreupel, of las ik dat verkeerd?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:40

http://www.renegadehoofboots.com/
een nieuw soort hoefschoen, en in kleur Knipoog

mijn paard staat overigens rondom op ijzers en dat bevalt goed
marco mijn vorige paard, arabier, ging eens per jaar 4 kant op ijzers voor een week o acht en verder liep hij blootvoets, gene probleem

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:44

Ha Susan, wat was de reden dat hij die 8 weken op ijzers ging?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:05

dat was middne in het seizoen, dan erdeen we net zocveel dat zijn hoeven te veel gingen slijten, met ijzers kon ik dat voorkomen en daarna was het niet meer nodig Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:35

susan schreef:
http://www.renegadehoofboots.com/
een nieuw soort hoefschoen, en in kleur Knipoog

Dat zijn wel hele spacy kleurtjes. Kan je een setje maken van je dekje, hoofdstel EN hoefschoenen Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 11:33

Ik vind Anouar niet meer helemaal lekker lopen op de harde weg. Niet kreupel of onregelmatig, maar een beetje gevoelig.
Zodra ik op de weg of harde zandpaden ga draven gaat hij een stuk langzamer en vlakker lopen.
Dus hij krijg waarschijnlijk nu al kuntstof en dat laat ik er dan het hele seizoen onder.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:44

Jammer dat het niet meer zonder gaat Lenneke. Ik hou de hoeven van Bliksem ook goed in de gaten. Het gaat nu nog heel goed, maar ik hoop dat de hoeven het slijten kunnen bijhouden met groeien!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:07

Wie weet er een smid in zuid Limburg die Hippoflex gebruikt?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:46

Dan moet je Nina_Rex even PBen, zij heeft een smid die bij haar paard hippoflex er okder heeft. Ookal een langere tijd...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 08:05

Ik hou dit otpic eens even goed in de gaten. Ik ben aan het twijfelen of ik mijn paard op kunststof zal gaan zetten, want na ruim 8 maanden blote voetjes gaat het voor mijn gevoel nog steeds niet lekker (genoeg). Alleen gaat mijn voorkeur in eerste instantie uit naar plakbeslag. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:42

Mijn paard is inmiddels beslagen met het merk Marathon, bij iemand bekend? Dit beslag heeft geen bredere rand en lijkt tot nu toe redelijk slijtvast.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 22:00

Anouar heeft nu 3 weken ijzers en hij loopt weer als een trein.
Ik had er een beetje haast bij omdat ik nauwelijks nog op de harde weg kon rijden en de eerste wedstrijd er ook weer aan zat te komen. Toen heb ik toch maar ijzers genomen, heb ik wat meer tijd om me in het kunststof te verdiepen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:04

Esperanza schreef:
Dan moet je Nina_Rex even PBen, zij heeft een smid die bij haar paard hippoflex er okder heeft. Ookal een langere tijd...

Haha bedankt, krijg nu opeens allemaal PB's van mensen die smeden zoeken in Zuid-Limburg! Haha! Maar is niet erg hoor.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:07

oeps Bloos sorry

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:20

Nee maakt echt niks uit, ik weet zelf hoe moeilijk het destijds was om aan betrouwbare info en tips te komen (in Nederland was kunststofbeslag toen nog erg onbekend en (dus) onbemind), dus ik vind het alleen maar leuk om te helpen! Knipoog
Mijn eigen smid neemt trouwens al heel lang geen nieuwe klanten meer aan, maar de smid(din Haha!) van mijn vader wel geloof ik.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:21

Ik kwam er vorige week achter dat mijn smid eindelijk ook open staat voor kunststof! Ze gaat beginnen met de easywalkers. Ik twijfel nog of ik die tzt ga proberen of dat ik bijv zelf de hippoflex ga bestellen en vraag of zij ze er onder wil slaan...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:23

Alet schreef:
Mijn paard is inmiddels beslagen met het merk Marathon, bij iemand bekend? Dit beslag heeft geen bredere rand en lijkt tot nu toe redelijk slijtvast.

Heb ik een keer onder de Paso gehad, prima beslag, maar moeilijk(er) leverbaar. Paso staat nu op Dynamix, doet ze het prima op.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 20:48

Nou Ingrid, doet me goed dat te horen. Zowel de smid als ikzelf zijn nog niet zo bekend met kunststof en dit was hier juist makkelijk leverbaar, maar goed wij wisten dus beide niet hoe dit merk bekend stond.
Als iemand nog een smid voor kunststof in omgeving Groningen zoekt, dan heb ik nog wel een adresje Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:57

Djilan schreef:
Ik kwam er vorige week achter dat mijn smid eindelijk ook open staat voor kunststof! Ze gaat beginnen met de easywalkers. Ik twijfel nog of ik die tzt ga proberen of dat ik bijv zelf de hippoflex ga bestellen en vraag of zij ze er onder wil slaan...

Daar heb ik ook over zitten denken. Mijn smid(din Haha! ) gebruikt Dynamix en ik heb dat eerst geprobeerd. Wanneer het me niet zou bevallen ga ik de hippoflexen proberen, maar tot nu toe bevallen die Dynamix prima. Ik moet wel zeggen dat ik ze op een klinkerstraat nog wel glad vind.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:25

Plinka staat nu ook op kunstof ijzers (dynamix) omdat ik het toch eens wilde proberen. Ze had de hele winter op blote voeten gelopen. Wat mij opviel is dat ze echt een week nodig heeft gehad om te wennen. Ze liep kort en draafde op het harde liever niet. Bij de overgang van blote voeten naar gewone ijzers loopt ze zo weg.
Ze loopt er goed op maar niet beter dan op ijzers. Ik merk weinig verschil behalve dan dat het kuststof wat minder glijdt op een natte ondergrond.

Ik twijfel dus of ik de volgende keer weer het duurdere kunstof eronder ga laten zetten