eind van het endurance seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: eind van het endurance seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:50

Hmm ja, dat is ook zo Jorie... Toch wel fijn dat over dit soort dingen goed nagedacht wordt!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:53

Natuurlijk staat het paard voorop. Maar ik vind niet dat er teveel regels komen. Als je aan handen en voeten gebonden zit gaat de lol er denk ik wel een beetje af.
Maar ik kan het mis hebben hoor.

Ik vind het trouwens wel goed dat we het er hier eens over hebben.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:43

Dat ben ik met je eens Lenneke, het zou niet té erg moeten zijn kwa regels en je mag er toch wel van uit gaan dat ruiters zelf ook verantwoording mogen dragen. Maar wanneer het duidelijk is dat er veel ruitsres zijn die hun paard overbelasten mag daar zeker dmv regels wat aan gedaan worden imo.

@Jorie, staan er verder nog veranderingen/aanpassingen op de planning voor 2007?

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 08:54

Jorie schreef:
Er hangt al enige tijd in de lucht dat in de regelementen opgenomen gaat worden dat men niet meer dan 1 klasse per seizoen mag promoveren. En niet voor niks denk ik zo.....

Volgens mij was je ook zwaar metabool afgekeurd met de klasse 3 in Wanroij..... Lips are sealed

Voor alle anderen: hou de Her&Der, de deronline site en eventueel endurance forum in de gaten want er gaat ook weer een info avond komen van Jannet van Wijk over trainingen en rust en allerlei andere dingen in klasse 2 en hoger.

Voor de TS natuurlijk he-le-maal niet nodig........ Cool

Ten eerste: Het verbaasd me nou echt helemaal niets dat je hier weer komt "schoppen" Kun je nou echt niet een normale toon aanslaan?

Ten tweede: voor je deze post gepost had, ook de moeite genomen om het verslagje te lezen?

Vind dit soort post gedrag voor een bestuurslid van de DER echt abnormaal. Misschien een beetje normaal sociaal gedrag ten opzichte van je leden in acht houden? Slim

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:04

Willem (en Joelle), ik heb het verslag wel gelezen en ik vind het persoonlijk ook te snel wat Willem en Tempter gedaan hebben. Op zich al het willen afsluiten met een klasse III in het jaar dat hij begonnen is, maar vooral het feit dat Willem in 2 maanden door de klasse II is gegaan! Aug nog klasse I en in oktober klasse III.... Scheve mond
Oa Jannet van Wijk hamert erop dat je in principe niet meer dan 1 klasse per seizoen omhoog moet gaan en zij kan het weten als A-kaderlid.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:05

Djilan schreef:
Joelle (en Willem),

Andersom misschien???

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:06

Kan, maar ik reageerde even op jouw laatste post of het stukje wel gelezen was.. Maar wat je wilt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:19

Ik heb dus schijnbaar wel goed opgelet Ja
Maar persoonlijk vind ik het zelf ook teveel...

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:36

Jorie schreef:
Het bestuur maakt de regelementen niet (meer) dat doet de endurance commissie. Het enige wat wij kunnen doen is, in samenspraak met de leden, onze visie geven op de regelementen en eventuele nieuwe aanbevelingen zeg maar, maar de eindbeslissing ligt bij de commissie.

Maximale aantal keren van deelname per combinatie weet ik niet of dat handig is. Denk niet dat dat te realiseren zou zijn. Er zit natuurlijk ook best een verschil tussen de afstanden (hele korte klasse 2's of juist hele lange) en als je zegt bv maximaal 5, dan kan men nog 5 keer achterelkaar starten en dan de rest van het seizoen niet of zo, dus dan zou je ook de rustperiodes moeten vastleggen.

En dan kun je ook nog eens niet zien wat men buiten de endurance doet met het paard wbt andere soort wedstrijden.

Komt het echt zoveel voor dat paarden in een seizoen tijd zover in de prak gereden worden dat er geen sprake meer is van een verantwoord rijgedrag door de ruiter? Ik heb er natuurlijk helemaal geen inzicht in maar ik had de indruk dat het bij de endurancesport juist wel meeviel.

Groetjes,
Sandra

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:44

Vaak is moeilijk meetbaar, maar het gebeurt toch wel dat je ziet dat paarden die 1 of 2 seizoenen heel goed presteren en daarna nooit meer aan de start komen of pas weer na 1 of 2 seizoenen... Het 'jammere' is dat de eigenaar dan niet komt vertellen waarom niet. Zal niet altijd zijn dat een paard over zijn kunnen is gereden, maar die zullen er zeker tussenzitten Scheve mond

Het zal natuurlijk in de meeste gevallen niet expres gebeuren, maar door te weinig kennis bij of verkeerde inschatting door de ruiter.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:37

joelledsr schreef:
Ten eerste: Het verbaasd me nou echt helemaal niets dat je hier weer komt "schoppen" Kun je nou echt niet een normale toon aanslaan?

Ten tweede: voor je deze post gepost had, ook de moeite genomen om het verslagje te lezen?

Vind dit soort post gedrag voor een bestuurslid van de DER echt abnormaal. Misschien een beetje normaal sociaal gedrag ten opzichte van je leden in acht houden? Slim

Ik vind de post van Jorie nou niet echt schokkend hoor Blond Niks asociaals aan, in mijn ogen.
Haar post voegt tenminste meer toe dan die van jou Clown

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:08

Djilan schreef:
Vaak is moeilijk meetbaar, maar het gebeurt toch wel dat je ziet dat paarden die 1 of 2 seizoenen heel goed presteren en daarna nooit meer aan de start komen of pas weer na 1 of 2 seizoenen... Het 'jammere' is dat de eigenaar dan niet komt vertellen waarom niet. Zal niet altijd zijn dat een paard over zijn kunnen is gereden, maar die zullen er zeker tussenzitten Scheve mond

Het zal natuurlijk in de meeste gevallen niet expres gebeuren, maar door te weinig kennis bij of verkeerde inschatting door de ruiter.

Ik sluit me hierbij aan en ik heb zelfs een voorbeeld in mijn directe omgeving van een paard wat boven de 60 km 'opeens' gaat kreupelen. Het paard mankeert dan iets aan zijn been maar dat dat misschien weleens door overbelasting/verkeerde training zou kunnen komen, dat gaat er niet in. Het is altijd makkelijker om de omstandigheden of je paard de schuld te geven dan zelf inzien dat je wat verkeerd hebt gedaan. Sommige paarden verdwijnen dus door een blessure uit de Endurance terwijl de ruiter niet eens beseft waar het mis is gegaan.
Het is meeestal echt geen verkeerde bedoeling van de ruiter maar het zijn fouten omdat men niet beter weet. In elke tak van Paardensport heb je blessures maar omdat er over Endurance nog niet zoveel bekend is, gaat er meer mis door onwetendheid... denk ik.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:14

Daarom lijkt goede voorlichting me effectiever dan hele strakke regels.

Ik had vorig jaar dolgraag naar die info avond voor klasse 2 gegaan, maar helaas kon ik toen niet.
Ik heb het geluk gehad dat ik toen naar die clinic van Desiree kon en dat ik bij Desiree thuis ben geweest. Maar verder vind ik dat er heel weinig mogelijkheden zijn om informatie te krijgen.
Natuurlijk is er internet, maar nadeel van de vele stukjes op internet vind ik dat er zo ongeveer standaart vanuit wordt gegaan dat je met een groen paard begint. Wat de meeste beginnende endurance ruiters niet doen.
Ik zou het fijn vinden als de informatie die ervaren ruiters hebben op de een of andere manier meer gedeeld kan worden.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:34

Lenneke_ schreef:
joelledsr schreef:

Ik vind de post van Jorie nou niet echt schokkend hoor Blond Niks asociaals aan, in mijn ogen.
Haar post voegt tenminste meer toe dan die van jou Clown

Ik begrijp je post, maar het gaat mij er puur en alleen om dat Jorie altijd probeert om negatief te reageren op alles wat wij posten. Hobby van haar Knipoog
Dat ze dat doet op een prive forum moet ze zelf weten, maar ik denk dat je je in het openbaar als bestuurslid, wat correcter dient te gedragen.
Djilan is ook bestuurslid, maar verwoord haar mening op normale manier, dat mag, kan en moet kunnen.
Jorie, begint echter meteen om zich heen te slaan...

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:41

Ik zie dit topic nu pas en voel me even geroepen te reageren.

In ons eerste seizoen (2000) ben ik 3 wedstrijden gestart. Eerste metabool afgekeurd bij 33 graden, 2e gediskwalificeerd door te langzaam rijden (met Navy ja Tong uitsteken ), 3e geplaatst. Genoeg voor dat seizoen.

2001 ben ik vrij ELKE klasse I gestart. Ik denk dat ik dat seizone van de plusminus 12 wedstrijden, er 2 ben afgekeurd, waaronder 1x door het missen van een post. Allen met pakweg 15km/u (mocht toen nog) en allen klasse I. Dit vind ik absoluut niet teveel, een klasse I afstand vergt gewoon minder herstel. Wel moet niet vergeten worden dat de reis en andere indrukken ook om mentaal en fysiek herstel vragen!!

Het jaar erop klasse II gestart. Ik was te onervaren en wou dit vrij gelijk blijven doen als de klasse I. Ik geloof dat ik 6 klasse II's gestart ben dat jaar en ik werd om de wedstrijd óf prijsrijder óf afgekeurd. Ik begreep niet waarom en laste een pauze in (ik was 3 x afgekeurd en dan is het risico op schorsing groot). Na die pauze de 74km van Wanrooij gereden en hee; die ging super!

Toen ben ik gaan denken, lezen, leren. Elke 2 weken een klasse II is gewoon téveel. Conditioneel misschien niet, maar een paard heeft die hersteltijd gewoon zo hard nodig. Je komt jezelf op den duur tegen als je hier geen respect voor hebt. Ik moest het helaas de harde weg leren.

Overigens het jaar erop mijn wijsheid gebruikt en klasse III gestart en ik geloof 5 wedstrijden. Het jaar daarop klasse 4, 5 wedstrijden gestart. 3x 120km en geen enkele keer afgekeurd.. Lang leve de hersteltijd.

Wat ik wil zeggen; als je op deze manier doorgaat kom je jezelf wel tegen. Als je niet luisteren wil, moet je voelen, net als ik, en leer je het the hard way. Wees verstandig, of loop tegen de lamp.

Herstellen is belangrijker dan trainen. Juist met herstellen bouw je spieren, conditie en kracht op. Ik neem altijd de regel: elke 10 mijl is een dag rust, in acht, na wedstrijden. Dus na 80km 5 dagen volledige rust (weide). Daarna niet aan de slag, maar rustig opbouwen (stapwerk, dressuurwerk). Na een klasse III wacht ik minstens 5 weken, maar liever 7á8 met een volgende grote inspanning (klasse3 of 4).

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:02

Tijdens een clinic heb ik ooit 3 opmerkingen in mijn oren geknoopt!

- Haastige spoed is nooit goed.

- Je doet eerder te veel dan te weinig

- Rij geen wedstrijd harder dan je traint

Zelf ga ik weer beginnen met een jong paard en dit zijn toch echt de opmerkingen waar ik mij aan ga houden, om zo te bereiken wat ik wil bereiken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:09

Ik geef Anouar na elke wedstrijd een week rust, ook na een korte klasse 1 (vind ik zelf ook wel lekker)

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:51

Lenneke_ schreef:
Ik geef Anouar na elke wedstrijd een week rust, ook na een korte klasse 1 (vind ik zelf ook wel lekker)

Heel begrijpelijk, maar voor mij zou het niet rendabel zijn omdat te doen; ik train (met Sam nog even niet..) vaak al 40km, dus dat zou erg veel rusten worden Knipoog Maar ik denk dat je dit vooral doet om alle indrukken en de reis enzo?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:56

Een week rust na een klasse I zou ik zelf ook niet voor kiezen. Dan zou ik hem na een trainingsrit van 30km ook een week rust moeten geven. Blijft er weinig rijtijd over. Na een klasse I krijgt mijn paard 1 dag weiderust en de dag erna wat rustig longeerwerk of een stukje wandelen. Na 3 dagen ga ik weer gewoon rijden zoals voor de wedstrijd.
Bij een klasse II boven de 60 zal ik wel een (korte) week rust geven en daarna rustig wat longewerk ed. Toch zal dit per paard afhankelijk zijn en hoe zwaar de wedstrijd was.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:01

Ik doe het ook meer voor mezelf. Ik leef altijd zo naar een wedstrijd toe en aan het eind van de dag ben ik altijd gesloopt (vroeg op, hele dag onderweg) Vaak moet ik dan de volgende dag meteen weer naar school (als het op zondag is). Dus vind ik het wel lekker om even een weekje niet te rijden. Anouar staat toch dag en nacht buiten.
Na een trainingsrit doe ik dat natuurlijk niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:07

Na een klasse 1 kreeg Liek altijd 2 a 3 dagen complete rust. Nu na een klasse 2 (met redelijke snelheden) krijgt hij een korte week rust (5 a 6 dagen), maar staat wel 24/7 in de wei... Daarna pak ik hem rustig op.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:52

@Navy, ik vind het TOP dat je zo "open en bloot" durft te schrijven wat je meegemaakt hebt en waar je van geleerd hebt, hier kunnen wij ook weer van leren.

Inderdaad is er imo een enorm verschil met 40 km trainingrit thuis en een wedstrijd. Als ik al zie hoe moe mijn paarden worden van een dag op wedstrijd gaan in de Halter (exterieur keuring, komt geen zadel aan te pas) weet ik zeker dat ze mentaal ook veel te verwerken hebben op een wedstrijd.

Ik geef na een klasse I ook 3 dagen rust.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:18

Een wedstrijdsituatie is niet 1-op-1 te vergelijken met een trainingssituatie. Bij een wedstrijd spelen meer en andere factoren mee dan bij een trainingssituatie. Die factoren (zoals vervoer, wedstrijdspanning bij paard en/of ruiter, veel andere paarden om je heen, andere bodem dan thuis) kunnen van meer invloed zijn op het paard en op zijn herstel dan je denkt.

Persoonlijk vind ik het ook vrij snel gegaan bij de topicstarter: eind augustus nog klasse 1 starten, dan in een krappe twee maanden tijd de klasse 2 doorlopen en aansluitend in klasse 3 starten (en dan geen korte van zo'n 80 km, maar meteen een 100+). Hierboven is al door verschillende mensen uitgelegd hoe het werkt met opbouw en herstel, ik ga maar niet in herhaling vallen. Maar goed, iedereen moet natuurlijk doen wat hij/zij denkt dat zijn/haar paard kan hebben. Lachen

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:20

@Jeddah, al doende leert men he Knipoog Ik deel liever mijn ervaringen zodat mensen niet mijn fouten over hoeven te doen. Ik heb teveel gevraagd van Navy dat seizoen en ik wil voorkomen dat anderen diezelfde fout maken. En het heeft mij veel wijzer gemaakt; ik weet nu waar ik mee bezig ben en hoe ik het hoor aan te pakken!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:11

jeddah schreef:
Ik zou ook graag een maximum aan aantal wedstrijden per combinatie zien.

Ik niet, ik gebruik nl heel vaak klasse 1 wedstrijden als training, ik heb hier nl nul komma nul traingsgelegenheid en moet altijd minimaal 3 kwartier met de trailer op pad om bij een normaal bos te komen.
Dus vandaar dat ik redelijk wat klasse 1's als training rij!
Mocht je er bv maar 4 rijden in een seizoen zou ik daar flink van balen.