Hoe beginnen met Endurance rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SBL

Re: Hoe beginnen met Endurance rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:04

RodeoStez schreef:
Okee dan super! Morgen ga ik weer rijden (tenzij de regen met bakken naar beneden komt). We hebben maandag zo'n 10 km afgelegd in anderhalf uur. Is dit een beetje fatsoenlijk? Wil morgen dezelfde route nemen.

Je kan de gemiddelde snelheid vrij makkelijk uitrekenen. Je hebt 10 km. gereden in 90 minuten tijd. Dus dat is 10:90=0.11km. per minuut. Dat x 60 min. =6.7km. per uur. Dus inderdaad ongeveer 7 km.
Maar als je echt serieus bent heb ik ergens een trainingsschema voor je dat ik op internet heb gevonden. Dat gaat niet uit van een gereden afstand maar van tijd. En je kunt er de conditie van het paard mee opbouwen. Je kunt als je dat aanhoudt en weet hoeveel km. de afgelegde weg is ook vrij makkelijk uitrekenen hoeveel km. per uur je hebt gereden en of dat verbetert gedurende de training.
En als ik jou was zou ik een hartslagmeter kopen. Dat heb ik ook gelijk gedaan toen ik interesse in de sport kreeg. Gewoon om te zien hoe mijn paard het doet. Als je een gewone humane meter koopt is dat niet zo duur. Je hebt ze al voor zo een 25 euro bij de Aldi of de Kijkshop. Je zet er een lang elastiek aan, zodat hij om de romp van je paard past. Je moet wel altijd je pols laag houden anders registreert hij niet omdat de afstand te groot is.
Vooral de hartslag moet je in de gaten houden. Nadat je met de training gestopt bent moet die binnen 10 minuten terug zijn naar -60. Als je wat verder bent met trainen kun je uitstappen en kijken hoelang het duurt voordat tijdens het uitstappen de hartslag beneden de 60 zit. Dan weet je tijdens een wedstrijd hoelang voor de finish je moet gaan stappen.
Hoor mij. Ik heb nog nooit een wedstrijd gereden!

Groetjes,
Sandra

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 18:35

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 18:39

Nog even een vraag over die humane hartslagmeter. Ik heb dr totaal geen verstand van die dingen namelijk Tong uitsteken Ik heb even op internet rondgekeken. En ik zie ze alleen in de vorm van een horloge. Klopt dat er dan ook een "kastje" bij zit waar ik een lang elastiek aanzet om zo de hartslag van mn paard te meten?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:43

Ik heb de paardenhartslagmeter van V-max. Die bestaat uit een horloge waar je de hartslag vanaf leest, een 'kastje' dat is de batterij, 2 elektroden. Die elektroden plug je in de batterij en de ene plaats je onder de singel en de andere bij de schoft. Tadaa, en klaar is kees! Wat ik ervan begrepen heb moet je zo'n humane Hf-meter eerst slopen.. vaak is dat zo'n band voor om je borst en daar moet je de elektroden uit zien te krijgen zodat je ze op je paard kunt plaatsen! Maar er zijn op bokt wel een aantal mensen die hiermee rijden.. Lachen Ik heb voor de paardenvariant gekozen (wel een beetje duurder), zag dat geknutsel niet zo zitten, ben niet zo technisch aangelegd! Knipoog

niknokjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:45

k weet niet eens wat dat is .... Bloos

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:46

Wat? Een hartslagmeter?

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 18:46

@ SinESappel, waar heb jij die hartslagmeter gekocht?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:48

Ik heb hem gekocht via Goedhard ruitersportwinkel... Kan via internet, of in Wierden (daar zit de winkel!) Site is www.goedhard.nl

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 18:55

Enne, welke hartslagmeter heb jij?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:57

De V-max Basic!!

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 19:00

Zow, kassa! Ik heb een site gevonden op internet www.hartslag.fuld.net Daar hebben ze het over Guinnifer die humane hartslagmeters dusdanig voor je ombouwt zodat je ze voor je paard kan gebruiken! Ken jij dit?

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 19:09

Nog een vraag! Wat is het verschil en het voordeel van een Biothane hoofdstel en een standaard lederen hoofdstel?

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:17

RodeoStez schreef:
@ Sandratien: Zou je me dat trainingsschema willen mailen? Mn email adres is: tvredeveld@hotmail.com.

Komt eraan!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:20

Ja die site ken ik, maar helaas doet Jennifer dit niet meer!!

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:27

sinESappel schreef:
Ik heb de paardenhartslagmeter van V-max. Die bestaat uit een horloge waar je de hartslag vanaf leest, een 'kastje' dat is de batterij, 2 elektroden. Die elektroden plug je in de batterij en de ene plaats je onder de singel en de andere bij de schoft. Tadaa, en klaar is kees! Wat ik ervan begrepen heb moet je zo'n humane Hf-meter eerst slopen.. vaak is dat zo'n band voor om je borst en daar moet je de elektroden uit zien te krijgen zodat je ze op je paard kunt plaatsen! Maar er zijn op bokt wel een aantal mensen die hiermee rijden.. Lachen Ik heb voor de paardenvariant gekozen (wel een beetje duurder), zag dat geknutsel niet zo zitten, ben niet zo technisch aangelegd! Knipoog

Ik heb mijn hartslagmeter niet uit elkaar gesloopt. Alleen een langer elastiek eraan gezet. Het werkt prima. Alleen moet ik mijn pols dicht bij de hals houden anders krijg ik geen signaal. Ik heb begrepen dat je bij de dure hartslagmeters speciaal voor paarden zoals de v max de batterijen niet kunt verwisselen. Als op een gegeven moment de batterijen leeg zijn moet je een nieuwe kopen. Dat vind ik toch een beetje duur worden.

Groetjes,
Sandra

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:33

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:34

@Sandratien: Bij de Polar is dat inderdaad zo, maar bij de V-max is alles los te vervangen, dus ook de batterij... gaat gewoon zo'n horlogebatterijtje in.. Dat was voor mij ook de reden om voor de V-max te kiezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:19

RodeoStez schreef:
Nog een vraag! Wat is het verschil en het voordeel van een Biothane hoofdstel en een standaard lederen hoofdstel?

Het voordeel van een biothane hoofdstel is dat het goed tegen water kan. En dat is nog al makkelijk met al dat koelwater. En het is makkelijk in onderhoud. Het voordeel van een halsterhoofdstel is dat je het bit eraan en er af kan klikken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:33

Fleur_Laura schreef:
http://paarden.hobby-site.com/ en dan bij crea bea's ---> hartslagmeter;)

Die beschrijving is van mij Haha!
Werkt echt goed zo. Geen gedoe met horloges die je beneden moet houden, je kan je arm gewoon houden waar je hem normaal houdt.
Een hartslagmeter werkt door kleine signalen te geven van elektrode naar elektrode, daar tussen zit het hart die bij elke klop het signaal verstoord. Daardoor meet de hartslagmeter de hartslag. Om zo goed en efficient mogelijk te werken moet het hart tussen de twee elektrodes zitten. Doe zo'n band om de buik dan zit het hart niet direct tussen de elektrodes en kan je verkeerde waardes krijgen en gaat de batterij veel sneller leeg.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:33

judith_cloud schreef:
RodeoStez schreef:

Het voordeel van een biothane hoofdstel is dat het goed tegen water kan. En dat is nog al makkelijk met al dat koelwater. En het is makkelijk in onderhoud. Het voordeel van een halsterhoofdstel is dat je het bit eraan en er af kan klikken.

En dat ze er in allemaal geweldige kleurtjes zijn Haha!

Sandra_HC4L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:56

ik volg dit ook even,, zou ook graag willen starten.
maar ik start dan met mijn draver van 6, maar dot word eerst ook nog trainen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 06:40

Lenneke. Dat is zeker een voordeel, al die kleurtjes Haha!
Maar wat bedoel je met dat het hart tussen de elektrodes in moet zitten. Een aan de onderkant en een bij de schoft ofzo?

Moonligth Ik start ook met mijn draver, mag nu klasse II starten.

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:08

@Lenneke,

Wat een leuke site heb je. Daar moet ik nog eens uitgebreid op rondsnuffelen.
Ik vraag me trouwens af of je zelf niet een halsterhoofdstel kunt maken door aan een gewoon halster (ik heb een leren halster) het bit vast te maken met leren riempjes B.v. sporenriempjes aan de metalen ogen bovenaan de zijkant van het halster. Je kunt ze daar met musketonhaakjes vastklikken en weer los maken. Ga ik toch eens proberen.

Groetjes,
Sandra

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:59

sinESappel schreef:
@Sandratien: Bij de Polar is dat inderdaad zo, maar bij de V-max is alles los te vervangen, dus ook de batterij... gaat gewoon zo'n horlogebatterijtje in.. Dat was voor mij ook de reden om voor de V-max te kiezen!

Dit schijnt niet zo te zijn. Je kunt m opsturen naar Poar en dan stoppen zij er een nieuwe batterij voor je in. Kost je alleen een nieuw batterijtje....

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 15:46

@ Lenneke, wat super die beschrijving! Eindelijk een beetje duidelijkheid over hoe dat in zn werk gaat! Ga het nu zeker proberen!

Ik vind die biothane hoofdstellen echt helemaal super!! En ze zijn tenminste betaalbaar! Ik kan toch gewoon het bit gebruiken wat aan mn huidige hoofdstel vast zit? Of zijn er weer speciale bitten voor? Ben er inmiddels wel uit wat voor kleur het gaat worden. Kep een super leuk geruit dekje gekocht via bokt. Met wit, rood en bruin zeg maar. Mn hoofdstel, peesjes en strijkers worden dus ook in die kleur rood. Past ook mooi op Inge!

Nog ff iets anders.

Ik ga een klacht indienen bij Staatsbosbeheer. Ik was vanochtend lekker aan het buiten rijden oftewel trainen. Inge was een beetje sikkeneurig, maar verder niks aan het handje. We zijn vrolijk over een (dacht ik) mooi bospad aan het draven, en binnen een paar seconden knalt ze op dr knieen! En vervolgens kwam ze moeizaam weer overeind. Ik had het echt ff niet meer! Schrok me helemaal de pleuris. Dus ik spring dr af. Kijk of ze gewond/geblesseerd is. Maar dat gelukkig niet, lang leve de peesbeschermers in dit geval! Dus ik loop pissig een paar meter terug. Zit er midden in het pad een gat van bijna 30 cm diep!!! En ik weet echt 100% zeker dat die er eerder niet zat. Ik let altijd goed op oneffenheden in de weg als we buiten zijn. Met Inge aan de hand ben ik het pad afgelopen, en op geasfalteerd fietspad er weer op gestapt. Of we nu op een konijnenhol of wat dan ook gestapt zijn weet ik niet. Maar ik had de schrik er goed inzitten! Godzijdank heeft Inge er niks aan over gehouden.

Dit was off-topic, maar moest het even kwijt!