In the Dutch mountains...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: In the Dutch mountains...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:07

Ik zag hem net ook al op de kalender staan! Leuk hoor Nina, dat je het van de vloer hebt gekregen daar! Ik ben er zeker, waarschijnlijk wel als veterinair en niet als ruiter. Ik twijfel namelijk nogal of het terrein wel zo geschikt is voor m'n polder-hengstje...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:22

Weet je al hoe het zit voor de Belgische deelnemers? Ik zou de 60km eventueel als trainingsrit plannen voor mijn hengst hangt nog wat af. Ik moet nog vergelijken met de Belgische en Franse kalender.
En ik wil het met hem nog steeds bloodvoets doen, hij heeft nog nooit geen ijzers nodig gehad. Ik weet niet of dat volgend jaar nog heel het seizoen kan maar in april waarschijnlijk nog wel. Hij zou op het eind een CEI moeten lopen om Naomi te vervangen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 16:10

carola schreef:
Leuk hoor Nina, dat je het van de vloer hebt gekregen daar!

Bedankt! Ik ben natuurlijk niet alleen, we zijn met een goede groep van inmiddels 7 vrij ervaren enduranceruiters, en een paar die al ervaring hebben met het organiseren van een endurancewedstrijd.
Tot nu toe verloopt alles voorspoedig, maar er moet toch nog een hoop gebeuren natuurlijk. Maar ik vind het heel leuk om te doen allemaal, en de leuke reacties die we (nu al) krijgen zijn reden om extra ons best te doen. Knipoog

Inn schreef:
Weet je al hoe het zit voor de Belgische deelnemers?

Daar zijn we nu mee bezig! Maar jij als Kl 2 Nationaal ruiter mag toch sowieso in het buitenland starten? Dan is het geen probleem dacht ik.
Maar zodra we uitsluitsel hebben laat ik iets weten.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:55

Als Belg moet je eerst een FEI paspoort hebben om in het buitenland te rijden. Ik ga dat toch aanvragen dus voor mij zal het waarschijnlijk geen probleem zijn. En normaal is me ooit beloofd door iemand van VLP als de Nederlanders zo gemakkelijk hier mogen rijden moet dat omgekeerd ook kunnen, kwestie van gelijke rechten. Ze ging er toen achter horen maar dat is ondertussen meer dan een jaar geleden en er is nog niets gebeurd. Tenminste ze heeft me nog niets laten weten. Ook één van de redenen dat ik nu bij LEWB zit.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 19:40

Ow ja da's waar ook, aan toestemming van VLP heb je dus niet zoveel... Nagelbijten / Gniffelen
Maar die regel van het FEI-paspoort is dan toch iets van de Belgische bond of niet? Nors opkijken Kun je het zelf misschien ook eens bij de LEWB navragen (jouw Frans is misschien beter dan het mijne? Schijnheilig )?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:23

nou wij zijn nog steeds van de partij.... als ik daar rijd heb ik echt zo'n vakantie gevoel.... heerlijk.... er even tussenuit.... Haha!

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 01:26

Nina_rex schreef:
Ow ja da's waar ook, aan toestemming van VLP heb je dus niet zoveel... Nagelbijten / Gniffelen
Maar die regel van het FEI-paspoort is dan toch iets van de Belgische bond of niet? Nors opkijken Kun je het zelf misschien ook eens bij de LEWB navragen (jouw Frans is misschien beter dan het mijne? Schijnheilig )?

Mijn Frans is maar heel beperkt, enkel een mond vol tanden.
Ik heb alvast de datum genoteerd en dan moet ik enkel nakijken of het in de planning past. Al is het buiten wedstrijd als trainingsrit.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:19

Het zou dan samenvallen met nog een heel mooie wedstrijd die van Recht in België en dat is zelfs een kl2 en die staat zeker op mijn lijstje.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 13:35

Hm, Recht vond ik vorig jaar wel leuk, maar niet supermooi. Ik vond Hour bijv. nog veel mooier! Recht heeft natuurlijk ook nog zwaardere hoogteverschillen dan onze wedstrijd, dus voor mensen die een kennis willen maken met heuvels zonder meteen echt de Ardennen in te gaan is onze omgeving ideaal. Maar voor jou om te kwalificeren is Recht idd misschien aantrekkelijker.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:34

Ja anders had ik wel naar julie gegaan maar kl2 wedstrijden zijn er soms niet veel en ik wil proberen mijn hengst op het niveau van Naomi te krijgen. Ik verwacht wel niet dat hij even goed wordt maar we gaan proberen. Volgend jaar staan er op de kalender 7 op + 3 CEI dat is een ware luxe, het dubbele van het afgelopen jaar. Maar gewoonlijk veranderd het nog wel eens. En inderdaad Hour is nog veel mooier dan Recht maar die zie ik er dit jaar niet tussen staan.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:46

Ja, jammer dat Hour dit jaar niet meer op de kalender staat!

Oh nog iets, ik lees dat sommige mensen het (nog) niet aandurven, o.a. omdat ze nog nooit echt in de heuvels gereden hebben. Maar dat valt meestal 100% mee!
Voor de meeste Vlamingen geldt bijv. ook dat ze nooit in de heuvels kunnen trainen, en toch doen ze het op Waalse wedstrijden (ook als ze er voor het eerst zijn) lang niet slecht (Inn als heel goed voorbeeld noemend Knipoog , hoewel ze zelf in een vlak gebied woont eindigt ze toch bijna altijd bij de eersten).

Met Rex ging ik 2 jaar geleden bijv. naar Hour, een heel erg heuvelachtige wedstrijd in de Ardennen (voor ons voor het eerst), terwijl het waar we toen trainden best wel vlak was. Ik dacht: ik zie wel, ik rij een rondje en als het te zwaar is ofzo dan stop ik daarna. Maar tot mijn grote verrassing liep hij die 60 loodzware km's prima uit, met mooie waardes!
Heuvels hoeven niet persé heel zwaar te zijn voor een paard: de extra kracht die het kost om omhoog te komen win je gedeeltelijk weer terug bergaf (ervaren ruiters zie je dan ook bijna altijd in draf of zelfs galop bergaf gaan, en in stap naar boven Haha! ), en doordat het paard heel afwisselend verschillende spieren gebruikt lopen paarden vaak zelfs nog gemakkelijker dan op vlakke, eentonige ondergrond.

Kortom: ik denk zelf dat het ook voor Polderpaarden goed te doen is! Daar hebben we ook wel rekening mee gehouden bij het kiezen van de route, dat het goed te doen moet zijn als eerste 'heuvelervaring'. En ja, dan rij je misschien wat langzamer dan normaal, maar daar gaat het toch niet om hè. Knipoog
En mochten mensen zin hebben om eens te komen trainen of uitproberen, dan zijn ze van harte welkom.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:30

Ik zou het zeker iedereen aanraden al is dat je zelfs te laat binnen komt en zie je het als een mooie dagtocht je paard gaat er veel van opsteken en je kan dan geen betere training hebben gehad.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:43

Ik ga me zeker inschrijven.
Overnachten doe ik in Eckelrade, bij mijn schoonouders.
De groom is ook al gevraagd, mijn schoonzusje.
De tuin is groot genoeg om een paard te laten overnachten.
Daar hebben vroegen geiten in gestaan, weer eens wat anders.
Nu alleen nog hoefschoenen regelen voor Gilbey.
Ze staat nu op blote voeten en heeft hele harde hoeven en daar wil ik liever geen ijzers onder laten zetten. Maar dat gaat ook wel goed komen.

Ik heb met de kerst nog lekker gewandeld in het gebied en het blijft er schitterend.

Kom maar op.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 15:32

Gilbey schreef:
Overnachten doe ik in Eckelrade, bij mijn schoonouders.

Hé handig, da's inderdaad lekker in de buurt! Je hebt het allemaal al goed geregeld zo te horen! Haha!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:41

Ik was al gaan vragen, toen jullie gingen pijlen of er interesse zou zijn om daar te gaan rijden.
We wandelen daar altijd veel en wilde al lang een keer mijn paard mee nemen.
Nu is er een hele goede reden en ik hoef zelf geen route te gaan zoeken, dat word voor me gedaan, super toch.
Mijn schoonzusje wilde ook al een keer mee, maar dan moest ik dat wel op tijd aangeven ivm oppas van de kleine. Dat lukt nu ook.

Nu alleen nog wat voor Gilbey's voeten.
Ze heeft hele goede hoeven en is zeker niet gevoelig, maar op veel paden ligt daar steenslag.
Ik wil dus zeker wel hoefschoenen aanschaffen, maar twijfel nog een beetje welke.
Gilbey is een tinker en heeft dus sokken, wat de keus niet direct makkelijk maakt.
Ik moet geloof ik het forum even verder afspeuren om wat meer info te verzamelen, maar dat gaat ook wel lukken.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 12:18

Gilbey schreef:
Ze heeft hele goede hoeven en is zeker niet gevoelig, maar op veel paden ligt daar steenslag.

Dat klopt. Al hebben veel paden wel een grasstrookje in het midden of aan de zijkanten, de stenen zijn zeker niet altijd te vermijden.
We hadden pasgeleden een blootvoets paard op bezoek voor een ritje, en dat ging op zich best wel goed. Maar de betreffende amazone gaf wel aan dat ze voor de wedstrijd toch wel voor hoefbescherming zou gaan zorgen.

Ik heb zelf totaal geen ervaring met hoefschoenen, maar er is hier vast een en ander over te vinden!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:26

Ik wil ook komen hoor, maar he is zo´n pokkeeind weg....

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:07

Hoi,
Wij doen ook mee. Maar betwijfel het of hij die waterbak doorgaat. Hij is nog nooit door het water gegaan. Ik hoop niet dat daardoor de wedstrijd voor mij in het water valt Tong uitsteken

We gaan het wel gewoon proberen Knipoog

Groetjes Jeannine

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 13:54

Nina_rex schreef:
Inn schreef:
Weet je al hoe het zit voor de Belgische deelnemers?

Daar zijn we nu mee bezig! Maar jij als Kl 2 Nationaal ruiter mag toch sowieso in het buitenland starten? Dan is het geen probleem dacht ik.
Maar zodra we uitsluitsel hebben laat ik iets weten.

Nou, bij deze (al weet Inn zelf het al, even voor eventuele andere geïnteresseerde Belgen Knipoog ):

Belgen uit de lagere klassen krijgen van VLP of KBRSF definitief geen toestemming om op onze wedstrijd te starten. Dit ter bescherming van de wedstrijd in Recht die op dezelfde dag plaatsvindt met ongeveer dezelfde afstanden.
Begrijpelijk natuurlijk Lachen , maar wel jammer, zeker omdat we zelf jaren in België gestart zijn zou het leuk dit eens andersom te kunnen meemaken. Volgend jaar misschien beter.
Er hebben zich wel al een paar Duitsers ingeschreven dus we zijn toch een beetje internationaal. Haha!

Overigens vroeg ik aan KBRSF of er inderdaad een buitenlandverbod was voor ruiters uit de lagere klassen, maar er werd geantwoord dat dat er niet was. Dus misschien wordt er voor een andere wedstrijd wel toelating gegeven, mits het geen competitie is voor een Belgische wedstrijd. Voor buitenlandse paarden is een chip niet (meer) verplicht, een paardenpaspoort is voldoende!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:16

Nina, mijn paard heeft nu alleen voor kunststofbeslag. De achtervoeten zijn keihard. Maar ik twijfel sterk wat ik nu zal doen voor jullie wedstrijd...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:56

@ nina, heb je nog tips om de heuvels op een bepaalde manier te rijden. Ik las ergens dat je dat in draf of galop het best naar beneden kunt rijden en in stap omhoog, maar is dat naar beneden galoperen niet link met eventueel doorzwikken??? Ik ga bij julie voor het eerst echt in de heuvels rijden dus ben wel benieuwd. Ik heb er super veel zin in en ben benieuwd hoe de geul gaat (ik hoop geen nat pak door een ploteselinge handrem).

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:01

Esperanza schreef:
Nina, mijn paard heeft nu alleen voor kunststofbeslag. De achtervoeten zijn keihard. Maar ik twijfel sterk wat ik nu zal doen voor jullie wedstrijd...

Dat vind ik moeilijk te beoordelen. Maar ik PB je wel even het emailadres van iemand die bij ons gereden heeft met haar paard op blote voeten, misschien kan zij je beter helpen. Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:11

splash1999 schreef:
@ nina, heb je nog tips om de heuvels op een bepaalde manier te rijden. Ik las ergens dat je dat in draf of galop het best naar beneden kunt rijden en in stap omhoog, maar is dat naar beneden galoperen niet link met eventueel doorzwikken??? Ik ga bij julie voor het eerst echt in de heuvels rijden dus ben wel benieuwd. Ik heb er super veel zin in en ben benieuwd hoe de geul gaat (ik hoop geen nat pak door een ploteselinge handrem).

Als je in de Ardennen rijdt dan zie je de meeste ervaren ruiters inderdaad in draf of galop bergaf gaan, en in stap bergop (tenminste de steile heuvels).
Dat zijn meestal wel paarden die heuvels wat meer gewend zijn, en er zit natuurlijk toch een bepaald risico aan als je te hard gaat en je paard is niet zo handig als je dacht Knipoog.
Zelf ga ik in een rustig drafje of in tölt bergaf (Rex gaat vaak vanzelf in tölt als we bergaf zijn, da's ook wel zo comfortabel Haha! ), voor zover de bodem dat toelaat. Als je het gewoon probeert blijkt het meestal heel erg mee te vallen!
Bergop blijf ik gewoon rustig doordraven of -galopperen als het een flauwe stijging is, en ga stappen als het steiler is. Of als het maar even een kort steil stukje is gewoon in draf of galop.

In onze wedstrijdroute zitten niet veel echt steile én lange stukken stukken bergop en -af, wel een paar korte steile of lange geleidelijke hoogteverschillen. Als je met hartslagmeter rijdt is het ook aan te raden gewoon op de hartslag te letten en te zorgen dat je niet in de anaerobe zone van je paard komt. Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:22

Ok, bedankt voor de tips Haha! Ik heb er veel zin in!

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:43

Ik zou graag mee doen maar het enige paard waarmee ik het aandurf heeft een pees blessure...:S
Misschien volgend jaar?
Het lijkt me erg leuk, bij vrienden in frankrijk maken we ook altijd erg lange buitenritten door rivieren en heuvels!
Dit is erg leuk, en helemaal niet zo "eng" als sommigen denken Knipoog
Succes met de wedstrijd en misschien tot volgend jaar!